Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sunt după imaginea lui Dumnezeu: ce înseamnă și ce comportă?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net.

* * *

Pe ce se întemeiază afirmația că "sunt creat după imaginea lui Dumnezeu" (Imago Dei)?

Se întemeiază pe Biblie. De fapt, chiar în primele sale pagini citim: "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu i-a creat; bărbat și femeie i-a creat" (Gen 1,27).

Când începe omul să fie imagine a lui Dumnezeu?

Începe din primul moment al zămislirii sale. Așadar această demnitate este prezentă în fiecare fază a vieții umane. Biserica vestește acest adevăr nu numai cu autoritatea evangheliei, dar și cu forța care derivă din rațiune, și tocmai pentru aceasta simte datoria de a face apel la fiecare om de bunăvoință, având siguranța că primirea acestui adevăr nu poate decât să folosească fiecăruia și societății.

De unde vine la om faptul de a fi imagine a lui Dumnezeu?

1. Vine de la Dumnezeu. Însuși Dumnezeu face omului acest dar special. Omul îl primește în mod gratuit. Așadar nu este o cucerire umană sau o lucrare a omului.

2. Omului îi revine:

- să recunoască acest dar;

- să-i mulțumească donatorului, lui Dumnezeu;

- să manifeste și să facă să crească în viața sa roadele acestui dar;

- să mărturisească cu curaj, în propria acțiune zilnică, faptul că este imagine a lui Dumnezeu.

Ce înseamnă: Dumnezeu ne-a creat după chipul său?

1. "A spune că Dumnezeu ne-a creat după chipul său înseamnă că:

- el a voit ca fiecare dintre noi să manifeste un aspect al strălucirii sale infinite;

- el are un proiect cu privire la fiecare dintre noi;

- fiecare dintre noi este destinat să intre, printr-un itinerar care îi este propriu, în veșnicia fericită. Deci creatura este imagine a lui Dumnezeu tocmai datorită faptului că este părtașă de nemurire - nu prin natura sa, ci ca dar al Creatorului.

Orientarea spre viața veșnică este ceea ce îl face pe om să devină corespundere creată a lui Dumnezeu.

2. Demnitatea omului nu este ceva care se impune ochilor noștri, nu poate fi măsurată și nici calificată, ea intră în parametrii rațiunii științifice sau tehnice; însă civilizația noastră, umanismul nostru, nu au făcut progrese decât în măsura în care această demnitate a fost mai universal și mai deplin recunoscută tot mai multor persoane" (card. Joseph Ratzinger, Discurs adresat Consiliului Pontifical pentru Pastorația Sănătății, 28 noiembrie 1996).

3. "Dacă spui: «Arată-mi-l pe Dumnezeu tău», eu îți voi spune: «Arată-mi omul care este în tine și eu ți-l voi arăta pe Dumnezeul meu»" (sfântul Teofil din Antiohia, Cartea către Autolic).

În ce sens omul este creat după "chipul lui Dumnezeu"?

"Omul este creat după chipul lui Dumnezeu în sensul că este capabil să-l cunoască și să-l iubească, în libertate, pe Creatorul său. Este singura creatură, pe acest pământ, pe care Dumnezeu a voit-o pentru ea însăși și pe care a chemat-o să împărtășească viața sa divină, în cunoaștere și iubire. Deoarece este creat după chipul lui Dumnezeu, el are demnitatea de persoană: nu este ceva, ci cineva, capabil să se cunoască, să se dăruiască în mod liber și să intre în comuniune cu Dumnezeu și cu celelalte persoane" (Compendiul CBC, nr. 66).

"Voind să specifice, omul este «imagine» a lui Dumnezeu din cauza a cel puțin șase caracteristici:

1. raționalitatea, adică capacitatea și obligația de a cunoaște și de a înțelege lumea creată;

2. libertatea, care implică capacitatea și obligația de a decide și responsabilitatea pentru deciziile luate (Gen 2);

3. o poziție de conducere, însă în nici un fel absolută, ci sub stăpânirea lui Dumnezeu;

4. capacitatea de a acționa în conformitate cu acela pentru care persoana umană este imagine, sau de a-l imita pe Dumnezeu;

5. demnitatea de a fi o persoană, o ființă «relațională», capabilă să aibă raporturi personale cu Dumnezeu și cu celelalte ființe umane (Gen 2);

6. sfințenia vieții umane" (Comisia Biblică Pontificală, Biblia și morala).

Ce dimensiuni ale persoanei implică faptul de a fi creată după chipul lui Dumnezeu?

1. Implică întregul om și pe fiecare om.

Îndeosebi:

- demnitatea sa;

- unitatea sa de trup și suflet;

- faptul de a fi bărbat sau femeie;

- relația sa cu Dumnezeu, cu sine însuși, cu celelalte persoane, cu lumea.

2. Prin urmare, omul în întregimea sa este creat după chipul lui Dumnezeu. "Creatura fără Creator dispare" (GS 36). Biblia prezintă o viziune a ființei umane în care dimensiunea spirituală este văzută împreună cu dimensiunea fizică, socială și istorică a omului.

În ce mod faptul de a fi chip al lui Dumnezeu implică demnitatea omului?

1. Implică demnitatea sa deoarece constituie fundamentul ei.

Omul, tocmai în faptul că este creat după chipul lui Dumnezeu găsește fundamentul ultim al demnității sale.

2. De fapt, demnitatea omului:

- nu se identifică cu genele ADN-ului său;

- nu depinde de faptul de a avea sau de capacitatea sa de a face, cu atât mai puțin de apartenența sa la o rasă sau cultură sau națiune;

- nu scade din cauza eventualei prezențe de diversități fizice sau de defecte genetice.

3. Fundamentul demnității autentice și depline, existentă în fiecare om, se află în faptul de a fi creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. "Demnitatea persoanei umane își are rădăcina în crearea după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Dotată cu un suflet spiritual și nemuritor, cu inteligență și voință liberă, persoana umană este rânduită spre Dumnezeu și chemată, cu sufletul și cu trupul, la fericirea veșnică" (Compendiul CBC, nr. 358).

4. Această demnitate întemeiată astfel, îl deosebește în mod esențial pe om de toate celelalte ființe create (pentru aceasta se vorbește de diferență ontologică - pe planul ființei și nu numai pe planul funcțional al acțiunii - între ființele umane și restul lumii). Biblia evidențiază această diferență deja în primele sale pagini, atunci când afirmă că Dumnezeu, după ce a creat lucrurile din lumea aceasta, spune: "Și Dumnezeu a văzut că erau bune" (Gen 1,26), dar după ce l-a creat pe om exclamă: "Dumnezeu a văzut ceea ce făcuse și iată, erau foarte bune" (Gen 1,31).

În om, în ce raport se află faptul de a fi imagine a lui Dumnezeu cu comuniunea sa cu Dumnezeu?

1. Faptul de a fi creat după chipul lui Dumnezeu este fundamentul orientării omului spre Dumnezeu. Tocmai pe această asemănare radicală cu Dumnezeu unul și întreit se întemeiază posibilitatea comuniunii omului cu Preasfânta Treime.

Așa a voit însuși Dumnezeu. De fapt, Dumnezeul unul și întreit a voit să împărtășească comuniunea sa trinitară cu persoane create după chipul său. Mai mult, omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu pentru această comuniune trinitară. De aceea, scopul omului este să-l cunoască, să-l iubească și să-l slujească pe el în această viață și apoi să se bucure de el în viața cealaltă, și să-l iubească pe aproapele așa cum îl iubește Dumnezeu.

2. "Creat după chipul lui Dumnezeu, omul exprimă adevărul raportului său cu Dumnezeu Creatorul și prin frumusețea propriilor opere artistice" (CBC, 2501).

Este părtaș și trupul de această imagine a lui Dumnezeu?

1. Da, însuși trupul, ca parte intrinsecă a omului, este părtaș de crearea sa după chipul lui Dumnezeu.

2. În credința creștină:

- sufletul este creat după chipul lui Dumnezeu;

- însă, deoarece sufletul este forma substantialis a trupului, persoana umană în ansamblul său este purtătoare a imaginii divine într-o dimensiune atât spirituală cât și trupească;

- omul nu are trupul său, ci este și trupul său;

- deci este exclus dualismul trup-suflet;

- omul este considerat în întregimea sa, în unitatea sa: este spirit întrupat, adică suflet care se exprimă în trup și trup informat de un spirit nemuritor;

- deci corporalitatea este esențială pentru identitatea personală;

- afirmarea învierii trupului, la sfârșitul lumii, ne face să înțelegem că omul există și în veșnicie, după moarte, ca persoană fizică și spirituală completă.

3. De aceea credința creștină afirmă în mod clar unitatea omului și înțelege corporalitatea ca esențială pentru identitatea personală atât în viața aceasta cât și în viața cealaltă.

De ce imaginea lui Dumnezeu se manifestă și în diferența sexelor?

1. Pentru că ființa umană există numai ca bărbat sau femeie, și această diferență sexuală, departe de a fi un aspect accidental sau secundar al personalității, este un element constitutiv al identității personale. Așadar, și dimensiunea sexuală aparține faptului de a fi imagine a lui Dumnezeu. Bărbatul și femeia sunt la fel creați după chipul lui Dumnezeu, chiar dacă fiecare este imagine a lui Dumnezeu în manieră proprie și specială. Pentru aceasta, credința creștină vorbește de reciprocitate și complementaritate între sexe.

2. Create după chipul lui Dumnezeu, ființele umane sunt chemate la iubire și la comuniune. Deoarece această vocație se realizează în mod special în unirea unitivă-procreatoare dintre soț și soție, diferența dintre bărbat și femeie este un element esențial în constituția ființelor umane făcute după chipul lui Dumnezeu. "Dumnezeu l-a creat pe om după chipul său; după chipul lui Dumnezeu l-a creat; bărbat și femeie i-a creat" (Gen 1,27; cf. Gen 5,1-2). Deci, conform Scripturii, Imago Dei se manifestă, încă de la început, și în diferența dintre sexe.

3. "Sexualitatea umană are influență asupra tuturor aspectelor persoanei umane, în unitatea trupului și sufletului ei. Ea privește în mod deosebit afectivitatea, capacitatea de a iubi și a procrea și, într-un mod mai general, aptitudinea de a lega relații de comuniune cu alții" (CBC, 2332).

4. Rolurile atribuite unui sex și celuilalt pot să varieze în timp și în spațiu, însă identitatea sexuală a persoanei este o construcție culturală sau socială. Aparține modului specific în care există Imago Dei.

5. Această specificitate sexuală este întărită de întruparea Cuvântului. El a asumat condiția umană în totalitatea sa, asumând un sex, dar devenind om în ambele sensuri ale termenului: ca membru al comunității umane și ca ființă de sex masculin (cf. CTI, 34).

6. În afară de aceasta, întruparea Fiului lui Dumnezeu și învierea trupurilor la sfârșitul timpurilor extind și la veșnicie identitatea sexuală originară a lui Imago Dei.

Pentru ce faptul de a fi imagine a lui Dumnezeu implică și raportul nostru cu celelalte persoane?

1. Tocmai pentru că Dumnezeu este treime, comuniune adică de trei persoane în unica natură divină, și persoana, creată după chipul lui Dumnezeu este deci capabilă de relație cu celelalte persoane, este o ființă care:

- are o orientare fundamentală spre celelalte persoane;

- este chemată să formeze cu ele o comunitate.

2. "Prin urmare, ființa umană este cu adevărat umană în măsura în care actualizează elementul în mod esențial social în constituția sa, ca persoană în cadrul grupurilor familiare, religioase, civile, profesionale sau de alt tip, care formează împreună societatea înconjurătoare la care aparține" (CTI, 42).

3. Căsătoria constituie o formă elevată de comuniune între persoanele umane și una din cele mai mari analogii ale vieții trinitare. Mai mult, "primul exemplu al acestei comuniuni este unirea procreatoare a bărbatului și a femeii, care oglindește comuniunea creatoare a iubirii trinitare" (CTI, 56). Atunci când un bărbat și o femeie își unesc trupul lor și spiritul lor într-o atitudine de totală deschidere și dăruire de sine, formează o nouă imagine a lui Dumnezeu. Unirea lor într-un singur trup nu răspunde doar unei necesități biologice, ci intenției Creatorului care îi conduce să împărtășească fericirea de a fi făcuți după chipul său (cf. CBC, 2331).

4. Însăși omenirea, în unitatea sa originară (a cărui simbol este Adam), este făcută după imaginea Treimii divine.

"Toți oamenii formează unitatea neamului omenesc, prin originea comună pe care o au de la Dumnezeu. În afară de aceasta, Dumnezeu a creat «dintr-unul singur tot neamul omenesc» (Fap 17,26). Apoi, toți au un unic Mântuitor și sunt chemați să împărtășească fericirea veșnică a lui Dumnezeu" (Compendiul CBC, nr. 68).

Cum implică faptul de a fi imagine a lui Dumnezeu și relația noastră față de lucrurile create?

Faptul de a fi creați după chipul lui Dumnezeu este fundamentul:

- relației noastre cu lucrurile create;

- superiorității noastre asupra lumii vizibile: omul este culmea creației vizibile deoarece este singurul care este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu;

- participării noastre la conducerea divină a creației.

În ce mod participă omul la domnia lui Dumnezeu asupra lumii?

1. Faptul de fi părtaș de domnia lui Dumnezeu asupra lumii înseamnă că omul:

- exercită această domnie asupra creației vizibile numai în virtutea privilegiului conferit lui de către Dumnezeu;

- recunoaște în Dumnezeu pe creatorul tuturor lucrurilor, îi aduce laudă și mulțumire pentru darul creației, preamărind numele lui Dumnezeu;

- nu este stăpânul principal asupra lumii. Dumnezeu, creatorul lumii, este stăpânul prin excelență asupra lumii. Omul este un stăpân subordonat (stăpânire ministerială și subordonată);

- este desemnat de Dumnezeu să fie ca un colaborator al său, administrator al său. Omul este chemat de Dumnezeu să exercite, în numele lui Dumnezeu însuși, o administrare responsabilă asupra lumii create. Această administrare "este măsurată de grija pentru calitatea vieții aproapelui, inclusiv a generațiilor viitoare; cere un respect religios față de integritatea creației" (CBC, 2415);

- ca administrator, trebuie să dea cont de gestiunea sa, și Dumnezeu va judeca acțiunile sale.

2. Această stăpânire se realizează în respectul față de creație: omul, ca imagine a lui Dumnezeu, nu este un dominator asupra lumii. Administrarea umană a lumii create este tocmai o slujire desfășurată prin participarea la conducerea divină. "Ființele umane desfășoară această slujire dobândind o cunoaștere științifică a universului, ocupându-se în mod responsabil de lumea naturală (inclusiv animalele și ambientul) și ocrotind însăși integritatea lor biologică" (CTI, 61).

3. Însăși munca umană "izvorăște direct de la persoane create după chipul lui Dumnezeu și chemate să prelungească, unele cu și pentru celelalte, lucrarea creației" (CBC, 2427), colaborând cu Dumnezeu creatorul.

Care este raportul dintre faptul de a fi imagine a lui Dumnezeu și legea naturală?

Creându-l pe om după chipul său, Dumnezeu a pus în intimitatea conștiinței umane o lege, pe care "tradiția o numește lege naturală. Această lege este de origine divină și conștiința pe care o are omul despre ea este ea însăși participare la legea divină" (CTI, 60). Legea naturală este lumina rațiunii infuzată de Creator în inima omului: așadar ea este o lege interioară omului, sculptată în sufletul său și cunoscută cu rațiunea, pe care toți pot s-o cunoască. Având caracter universal, ea precedă și unește toate drepturile și obligațiile, fiind un numitor comun pentru toți oamenii și pentru toate popoarele. Și Compendiul CBC afirmă în acest sens: "Legea naturală, înscrisă de Creator în inima fiecărui om, constă într-o participare la înțelepciunea și la bunătatea lui Dumnezeu și exprimă simțul moral originar, care îi permite omului să discearnă, prin rațiune, binele și răul. Ea este universală și neschimbătoare și pune bazele obligațiilor și drepturilor fundamentale ale persoanei, ca și ale comunității umane și chiar ale legii civile" (nr. 416). Ea "constituie adevărata garanție oferită fiecăruia pentru a trăi liber și respectat în demnitatea sa de persoană și pentru a se simți apărat de orice manipulare ideologică și de orice samavolnicie făcută pe baza legii celui mai puternic" (Benedict al XVI-lea, Discurs adresat CTI, 5.12.2008).

Este percepută de toți această lege?

"Din cauza păcatului, legea naturală nu este percepută mereu și de toți cu egală claritate și promptitudine" (Compendiu, 417).

Pentru aceasta Dumnezeu "a scris pe tablele Legii ceea ce oamenii nu reușeau să citească în inimile lor" (sfântul Augustin).

Ce consecințe a provocat și provoacă păcatul asupra faptului că omul este imagine a lui Dumnezeu?

1. Păcatul nu distruge, nu anulează imaginea lui Dumnezeu în om. Omul este imagine a lui Dumnezeu deoarece este om. Și până când el este om, este o ființă umană după chipul lui Dumnezeu. Imaginea divină este legată cu esența umană ca atare și nu este în puterea omului să o distrugă complet.

2. Păcatul, în funcție de gravitatea sa obiectivă și de responsabilitatea subiectivă a omului, desfigurează imaginea lui Dumnezeu în om, o rănește, o întunecă. Și tocmai pentru că păcatul este ca o rănire a imaginii lui Dumnezeu în om, îl rănește, îl întunecă pe om:

- în demnitatea sa, provocând o dezbinare în interiorul său între trup și spirit, cunoaștere și voință, rațiune și emoții;

- în relația sa cu Dumnezeu, cu sine însuși, cu ceilalți, cu creația.

3. Rănit de păcat, omul are nevoie de mântuire. Și Dumnezeu infinit de bun, îi oferă această mântuire nici mai mult nici mai puțin decât în Fiul său unul născut Isus Cristos, care eliberează, vindecă rana omului prin moartea și învierea sa.

4. Desfigurarea lui Imago Dei din partea păcatului, cu inevitabilele sale consecințe negative asupra vieții personale și interpersonale este de aceea învinsă de pătimirea, moartea și învierea lui Cristos.

Ce model are omul în realizarea faptului de a fi imagine a lui Dumnezeu?

1. Înainte de toate, omul se înțelege în mod deplin pe sine însuși și mai ales faptul că este imagine a lui Dumnezeu numai în lumina lui Cristos. "De fapt, numai în misterul Cuvântului întrupat se luminează cu adevărat misterul omului. Căci Adam, cel dintâi om, era prefigurarea aceluia ce avea să vină, Cristos Domnul, Cristos, noul Adam, prin însăși revelarea misterului Tatălui și al iubirii acestuia, îl dezvăluie pe deplin omului pe om și îi descoperă măreția chemării proprii" (Conciliul al II-lea din Vatican, Gaudium et spes, nr. 22).

2. De aceea, misterul omului se clarifică numai la lumina lui Cristos, care este imagine perfectă "a lui Dumnezeu cel nevăzut, născut înainte de orice creatură" (Col 1,15) și care ne introduce, prin intermediul Duhului Sfânt, la o participare la misterul lui Dumnezeu unul și întreit. "Deci ce înseamnă a fi creați ca Imago Dei ne este dezvăluit pe deplin numai în Imago Christi" (CTI, 53).

3. "Dumnezeu ne cheamă să fim «asemenea chipului Fiului său» (Rom 8,29), prin lucrarea Duhului Sfânt, care acționează în mod misterios în toate ființele umane de bunăvoință, în societăți și în cosmos, pentru a transfigura și a diviniza ființele umane. În afară de aceasta, Duhul Sfânt acționează prin intermediul sacramentelor, îndeosebi prin intermediul Euharistiei" (CTI, 54).

4. Grație Duhului Sfânt, "harul mântuitor al participării la misterul pascal al lui Cristos reconfigurează Imago Dei conform modelului Imago Christi [...]. În acest sens, existența zilnică a omului este definită ca un efort de conformare tot mai deplină cu imaginea lui Cristos, încercând să se dedice propria viață luptei pentru a ajunge la victoria finală a lui Cristos în lume" (CTI, 56). Așadar, noi devenim pe deplin imagine a lui Dumnezeu prin intermediul participării la viața divină în Cristos.

În ce mod Cristos este modelul oricărui om în trăirea după imaginea lui Dumnezeu?

Cristos este modelul pentru om în trăirea după imaginea lui Dumnezeu în sensul că:

- imaginea originară a omului, care la rândul său reprezintă imaginea lui Dumnezeu, este Cristos, iar omul este creat pornind de la imaginea lui Cristos, după imaginea sa. Creatura umană este în același timp proiect preliminar în vederea lui Cristos, adică: Cristos este imaginea perfectă și fundamentală a Creatorului, iar Dumnezeu îl formează pe om tocmai în vederea lui, a Fiului său;

- posibilitățile pe care Cristos le deschide omului nu înseamnă suprimarea realității omului ca și creatură, ci transformarea și realizarea sa conform imaginii perfecte a Fiului;

- în același timp, există o tensiune între ascunderea și viitoarea manifestare a imaginii lui Dumnezeu: putem aplica aici cuvântul din Scrisoarea întâi a lui Ioan: "Acum suntem copii ai lui Dumnezeu, dar nu s-a arătat încă ce vom fi" (1In 3,2).

Toate ființele umane sunt deja încă de acum imagine a lui Dumnezeu - după imaginea lui Cristos, chiar dacă încă nu este arătat ceea ce ele vor deveni mai ales la sfârșitul timpurilor, atunci când Domnul Isus va veni pe norii cerului, pentru ca Dumnezeu să fie "totul în toți" (1Cor 15,28). Imago Dei poate deci să fie considerată, într-un sens real, încă în devenire: caracterul său dinamic;

- conformarea noastră cu imaginea lui Cristos se împlinește în mod perfect numai la învierea noastră la sfârșitul timpurilor, în care Cristos ne-a precedat și deja a asociat-o la sine pe mama sa, preasfânta Fecioară Maria.

În ce sens se poate spune că Dumnezeu este după imaginea noastră?

Într-un dublu sens:

- "Noi suntem imaginea ta, iar tu imaginea noastră prin unirea pe care ai stabilit-o între tine și om, învăluind divinitatea veșnică cu norul sărac al omenității corupte a lui Adam. Care este motivul? Desigur, iubirea" (sfânta Ecaterina de Siena, Dialogul Providenței Divine, cap. 13);

- Fiul lui Dumnezeu, de aceeași substanță cu Tatăl prin divinitate, făcându-se om a asumat natura noastră umană, a devenit de aceeași substanță cu noi prin omenitatea, "asemenea nouă în toate, în afară de păcat" (Ev 4,15).

*

NB: Pentru a aprofunda tema, să se citească:

- Comisia Teologică Internațională (prescurtat CTI), Comuniune și Slujire, LEV, 2005;

- Card. Joseph Ratzinger, Conferință la Consiliul Pontifical pentru Pastorația Sănătății, cu tema: "După chipul și asemănarea lui Dumnezeu: Mereu? Dificultatea minții umanei" (28 noiembrie 1996);

- Catehismul Bisericii Catolice (CBC), nr. 355-420;

- Compendiul CBC, nr. 66-78.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat