Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce Biserica a condamnat comunismul

Publicăm în continuare un articol al lui Massimo Introvigne, fondator și director al Centrului de Studii despre Noile Religii (CESNUR).

* * *

Cei douăzeci de ani de la căderea Zidului din Berlin oferă ocazie de a reflecta asupra magisteriului catolic în materie de comunism. Biserica - așa cum amintește papa Pius al XI-lea (1857-1939) în enciclica Divini Redemptoris din 1937 (nr. 4) - a condamnat comunismul deja înainte de a fi publicat, în anul 1848, Manifestul Partidului Comunist, mai precis în anul 1846 cu enciclica Qui pluribus a fericitului Pius al IX-lea (1792-1878). Aceeași Divini Redemptoris - publicată la cinci zile după enciclica despre național-socialism Mit brennender Sorge pentru a evita folosirea propagandistă a condamnării adversarului atât din partea unui regim cât și a celuilalt - constituie cea mai articulată analiză a fenomenului comunist din partea Bisericii. Însă documentele sunt literalmente sute și printre cele mai recente ies în evidență instrucțiunea Congregației pentru Doctrina Credinței (pe atunci prezidată de cardinalul Joseph Ratzinger) Libertatis nuntius despre unele aspecte ale "teologiei eliberării", din anul 1984, și referințele la marxism în enciclica Spe salvi, din anul 2007, a lui Benedict al XVI-lea.

Dar pentru ce Biserica a condamnat comunismul? Așa cum amintește aceeași Divini Redemptoris răspunsurile "pentru că învață și răspândește ateismul" și "pentru că persecută Biserica" nu sunt în sine greșite, dar sunt neadecvate și incomplete. Examinând magisteriul cu privire la comunism, ies în evidență șase puncte pe care merită să le amintim și să le medităm.

1. Comunismul este un sistem intrinsec pervertit, prin natura sa anti-religios și împotriva omului.

Desigur că este la modă astăzi - e adevărat, în fața unei vulgarizări a doctrinelor politice - să se recunoască comunismului cel puțin o anumită coerență internă și eleganță de sistem. Este o părere care este enunțată și de catolici și de oameni ai Bisericii. Nu totul este fals în această recunoaștere. Însă există riscul ca să ne facă să uităm esențialul: comunismul este "în mod intrinsec pervertit" (Divini Redemptoris, nr. 58), și nu este așa din întâmplare, prin circumstanțe istorice, prin răutatea individuală a cuiva. Atrocitățile comunismului nu sunt "un fenomen tranzitoriu obișnuit să însoțească orice mare revoluție, excese izolate de exasperare obișnuite în orice război; nu, sunt roade naturale ale sistemului" (Ibid., nr. 21).

Desigur, comunismul este ateu, ba chiar este versiunea cea mai radicală și extremă a ateismului: "Pentru prima dată în istorie asistăm la o luptă voită în mod rece și pregătită cu atenție a omului împotriva a tot ceea ce este divin. Comunismul este prin natura sa antireligios și consideră religia ca opiul poporului deoarece principiile religioase, care vorbesc despre viața de după mormânt, îl abat pe proletar să țintească obținerea paradisului sovietic, care este de pe acest pământ" (Ibid., nr. 22).

Însă, odată instaurat ateismul absolut, rezultă și negarea drepturilor fundamentale ale persoanei umane. Doctrina întemeiată pe cele două idei fundamentale "a materialismului dialectic și a materialismului istoric (...) învață că există o singură realitate, materia, cu forțele sale oarbe, care evoluând devine plantă, animal, om. Și societatea umană nu are altceva decât o aparență și o formă a materiei care evoluează în modul amintit și prin necesitate inevitabilă tinde, într-un conflict perpetuu al forțelor, spre sinteza finală: o societate fără clase. În această doctrină, cum este clar, nu există loc pentru ideea de Dumnezeu, nu există diferență între spirit și materie, nici între suflet și trup; nu există supraviețuirea sufletului după moarte, deci nici o speranță într-o altă viață. Insistând asupra aspectului dialectic al materialismului lor, comuniștii pretind că conflictul, care duce lumea spre sinteza finală, poate să fie accelerat de oameni. Deci se străduiesc să facă mai acute antagonismele care apar între diferitele clase ale societății; și lupta de clasă, cu urile sale și distrugerile sale, ia aspectul unei cruciade pentru progresul omenirii. În schimb, toate forțele, oricare ar fi ele, care rezistă acelor violențe sistematice, trebuie să fie eliminate ca dușmane ale neamului omenesc. În afară de asta, comunismul îl despoaie pe om de libertatea sa, principiu spiritual al conduitei sale morale; îi ia persoanei umane orice demnitate și orice opreliște morală împotriva asaltului stimulilor orbi. Omului individ nu-i este recunoscut, în fața colectivității, nici un drept natural al personalității umane, ea fiind, în comunism, simplă roată și angrenaj al sistemului" (Ibid., nr. 9-10).

Ambele elemente, "Ateismul și negarea persoanei umane, a libertății sale și a drepturilor sale, sunt centrale în concentrația marxistă" (Libertatis nuntius, nr. 9); "Nerecunoașterea naturii spirituale a persoanei duce la subordonarea totală a acesteia față de colectivitate și astfel la negarea principiilor unei vieți sociale și politice conforme demnității umane" (Ibidem). Nici nu s-ar putea obiecta că există diferite marxisme, că marxismul acestui sau acelui partid sau gânditor este diferit de "cea mai feroce barbarie" (Divini Redemptoris, nr. 21), comunismul oferind spectacolul trist al acesteia acolo unde și atunci când a venit la putere. "Este adevărat că gândirea marxistă încă de la începuturile sale, dar în manieră mai accentuată în acești ultimi ani, s-a diversificat pentru a da naștere la diferite curente care diferă în mod considerabil unele de altele. În măsura în care rămân realmente marxiste, aceste curente continuă să aibă legătură cu un anumit număr de teze fundamentale incompatibile cu concepția creștină despre om și despre societate" (Libertatis nuntius, nr. 8).

2. Comunismul este un bloc: nu se poate separa materialismul istoric de materialismul dialectic

Deși unul dintre fondatorii "teologiei eliberării" de factură marxistă, pr. Clodovis Boff, OSM, într-un articol autocritic din anul 2007 care a făcut mare vâlvă ("Teologia da Libertaçăo e volta ao fundamento", Revista Eclesiástica Brasileira, vol. 67, nr. 268, octombrie 2007, pag. 1001-1022), a susținut că această teologie a dus lent, dar inexorabil, pe cei mai consecvenți promotori ai săi spre ateism, majoritatea simpatizanților catolici ai marxismului nu s-au declarat atei. Au afirmat că refuză în marxism materialismul dialectic - adică filozofia atee - și că acceptă materialismul istoric, adică analiza economică și socială. Au susținut nu numai că această analiză este utilă, dar că, odată separat de materialismul dialectic, materialismul istoric ar putea să dea roade pozitive și să scape de acele consecințe negative care s-au manifestat în regimurile comuniste, care ar depinde de elementele filozofice și nu de teoria economică și socială. Însă în realitate, așa cum învață papa Paul al VI-lea (1897-1978) în scrisoarea apostolică din anul 1971 Octogesima adveniens (nr. 34), nu se poate separa materialismul istoric și materialismul dialectic, analiza și ideologia: "ar fi iluzoriu și periculos să se ajungă la uitarea legăturii intime care unește radical aceste aspecte, să se accepte elementele analizei marxiste fără a recunoaște raporturile lor cu ideologia".

Congregația pentru Doctrina Credinței, în limbajul filozofic riguros care este tipic cardinalului Ratzinger, explică: "Gândirea lui [Karl] Marx [1818-1883] constituie o concepție totalizantă a lumii în care numeroase date de observație și de analiză descriptivă sunt integrate într-o structură filozofică-ideologică, ce predetermină semnificația și importanța relativă care li se recunoaște. Acei a priori ideologici sunt fundamente pentru lectura realității sociale. Astfel disocierea elementelor eterogene care compun acest amalgam hibrid din punct de vedere epistemologic devine imposibilă, motiv pentru care, în timp ce se crede că se acceptă numai ceea ce se prezintă ca o analiză, sunt târâți să accepte însăși filozofia sau ideologia" (Libertatis nuntius, nr. 6). Pentru Marx, critica religiei este fundamentul oricărei critici: "Critica cerului se transformă în critica pământului, critica teologiei în critica politicii" (Spe salvi, nr. 20).

3. Și materialismul istoric, separat în mod ipotetic de materialismul dialectic, este în mod intrinsec pervers, nu este o rețetă pentru dreptate ci pentru asuprire și rușine

Dar există și mai mult. Răspunsul la întrebarea "Se poate separa materialismul istoric de materialismul dialectic?" este negativ. Să ne imaginăm pentru un moment o realitate paralelă în care această separare ar fi posibilă. Evaluarea magisteriului cu privire la materialismul istoric însoțit de o filozofie non-atee, ba chiar eventual favorabil religiei sau chiar creștin în mod declarat - ar fi din această cauză pozitiv? Nicidecum. Biserica catolică nu apără numai religia împotriva ateismului. Învață și o doctrină socială, care este parte integrantă a magisteriului ei, pe baza căreia comunismul - chiar dacă ar fi posibilă examinarea lui făcând abstracție de ateism - este, în aspectele sale economice și sociale, o rețetă pentru asuprire și pentru mizerie.

Ceea ce s-a întâmplat în țările comuniste nu este - învață Benedict al XVI-lea - rezultatul unei interpretări rele a lui Marx. Dimpotrivă, revelează "eroarea fundamentală a lui Marx", care "presupunea pur și simplu că prin exproprierea clasei dominatoare, prin căderea puterii politice și prin socializarea mijloacelor de producție avea să se realizeze noul Ierusalim. De fapt, atunci ar fi fost anulate toate contradicțiile, omul și lumea ar fi văzut în sfârșit clar în ei înșiși. Atunci totul ar fi putut să meargă de la sine pe calea cea dreaptă, pentru că totul ar fi aparținut tuturor și toți ar fi voit ce-i mai bine unul pentru altul. Astfel, după revoluția reușită [Vladimir Il'ic] Lenin [1870-1924] a trebuit să-și dea seama că în scrierile maestrului nu se găsea nici o indicație cu privire la modul de a proceda. Da, el vorbise despre faza intermediară a dictaturii proletariatului ca despre o necesitate care însă într-un al doilea moment se va dovedi trecătoare de la sine. Această «fază intermediară» o cunoaștem foarte bine și știm cu s-a dezvoltat apoi, neaducând la lumină lumea sănătoasă, ci lăsând în urma ei o distrugere dezolantă" (Spe salvi, nr. 21).

Așadar, distrugere și mizerie. Scria în anul 1984 Congregația pentru Doctrina Credinței: "Milioane de contemporani ai noștri aspiră în mod legitim să regăsească libertățile fundamentale de care sunt privați din partea regimurilor totalitare și atee care au pus stăpânire pe putere prin căi revoluționare și violente, tocmai în numele eliberării poporului. Nu se poate ignora această rușine din timpul nostru: tocmai cu pretenția de a le aduce libertatea, întregi națiuni se mențin în condiții de sclavie nedemne de om. Cei care, probabil prin inconștiență, devin complici ai unor asemenea supuneri îi trădează pe săracii pe care intenționează să-i slujească" (Libertatis nuntius, nr. 10).

Desigur, Marx ar răspunde că dictatura proletariatului este o necesitate a "fazei intermediare" numită societate socialistă, care marchează extinderea maximă a statului, dar că după aceea va veni lumea nouă, societatea comunistă, în care statul - "alterându-se" - se va retrage. Totuși, afirmă tot Benedict al XVI-lea, "Marx nu numai că nu a proiectat orânduirile necesare pentru lumea nouă - de fapt, nu mai trebuia să fie nevoie de acestea. Faptul că el nu spune nimic despre aceasta este consecința logică a modului său de a aborda problema. Eroarea se află mai în profunzime. El a uitat că omul rămâne mereu om. L-a uitat pe om și a uitat libertatea lui" (Spe salvi, nr. 21). După aproape o sută de ani de regimuri comuniste, de acum "această «fază intermediară» o cunoaștem foarte bine" (Ibidem), și știm că nu este deloc intermediară: societatea comunistă fără stat n-a văzut-o nimeni vreodată, este o țintă mutată încontinuu mai în față pentru a-i înșela pe sclavi în timp ce sunt menținuți în "condițiile de sclavie nedemne de om" (Libertatis nuntius, nr. 10) din societatea socialistă.

4. Comunismul nu se naște dintr-o luptă nobilă împotriva nedreptății, ci dintr-un viciu moral și ideologic

Se aude adesea spunându-se că în comunism ar fi pozitiv măcar momentul care cere lupta pentru dreptate în fața mizeriei și a exploatării. Așa cum s-a văzut, magisteriul afirmă că din punct de vedere istoric comunismul a dovedit că nu rezolvă problema mizeriei, ci o agravează. Momentul care cere există desigur în câțiva militanți și simpatizanți naivi. Însă nu este la originile ideologiei, care se naște dintr-un viciu cu caracter moral: cu premisele marxismului "este pusă în cauză în mod radical însăși natura eticii. De fapt, în optica luptei de clasă este negat în mod implicit caracterul transcendent al distincției dintre bine și rău, principiu al moralității" (Libertatis nuntius, nr. 9). Acolo unde dispare moralitatea se instaurează viciul. Și viciul nu se naște din problemele reale ale săracilor, le exploatează. Asupra acestui punct se exprimase deja în mod corect istoricul comunist, apoi ex-comunist, Arthur Rosenberg (1889-1943): "Marx nu s-a refăcut [...] de proletariat, de nevoile sale și de suferințele sale, de necesitatea de a-l elibera, pentru a găsi apoi, ca singură cale de salvare a proletariatului, revoluția. Dimpotrivă, el a mers tocmai invers [...]. Căutând posibilitatea revoluției, Marx găsește proletariatul" (Istoria bolșevismului, trad. it., Sansoni, Firenze 1969, p. 3).

Pius al XI-lea notează în privința comunismului că "un pseudo-ideal de dreptate, de egalitate și de fraternitate în muncă, impregnează toată doctrina sa și toată activitatea sa cu un anumit misticism fals, care comunică mulțimilor ademenite de promisiuni false un elan și un entuziasm contagios, în special într-un timp cum este al nostru, în care dintr-o împărțire defectuoasă a lucrurilor din această lume rezultă o mizerie neobișnuită" (Divini Redemptoris, nr. 8). Dar chiar e vorba de o amăgire: "Destul de puțini au putut să pătrundă adevărata natură a comunismului; în schimb, cei mai mulți cedează ispitei prezentată în mod abil sub cele mai orbitoare promisiuni. Cu pretextul că se vrea numai îmbunătățirea destinului claselor muncitoare, eliminarea abuzurilor reale produse de economia liberală și obținerea unei împărțiri mai bune a bunurilor pământești (fără îndoială, scopuri pe deplin legitime), și profitând de criza economică mondială, se reușește să se atragă în sfera de influență a comunismului chiar și acele grupuri de populație care din principiu resping orice materialism și orice terorism [...] pentru a acoperi, atunci când se merită, cruzimea dezgustătoare și inumană a principiilor și metodelor comunismului" (Ibidem, nr. 15).

5. Comunismul este o etapă a unui itinerar revoluționar mai amplu

După evenimentele din anul 1989, declarația Suntem martori ai lui Cristos care ne-a eliberat a Adunării Extraordinare pentru Europa a Sinodului Episcopilor, din anul 1991 (în Echiridion del Sinodo dei Vescovi, vol. II, 1989-1995, EDB Edizioni Dehoniane Bologna, Bologna 2006, p. 3472-3517), afirmă că "Prăbușirea comunismului pune problema întregului itinerar cultural și socio-politic al umanismului european, marcat de ateism nu numai în exprimarea sa marxistă, și arată cu faptele că, în afară de linia sa de principiu, nu se poate despărți cauza lui Dumnezeu de cauza omului".

Comunismul nu poate să fie luat în considerare în mod izolat. Este etapa unui itinerar la modul său final. Nu reușim să-l înțelegem, notează deja Divini Redemptoris (nr. 16), fără pregătirea constituită de liberalismul iluminist care, atunci când îl cuprinde asaltul comunist, de decenii dacă nu de secole "continua să promoveze în mod pozitiv laicismul. Așadar, avem acum moștenirea de erori de la predecesorii noștri și de la noi înșine denunțate de atâtea ori, și nu este uimitor că într-o lume deja pe larg descreștinată se răspândește eroarea comunistă".

Într-un mod mai complex și articulat, Discursul de la Regensburg al lui Benedict al XVI-lea, din 12 septembrie 2006, și enciclica Spe salvi din anul 2007 plasează comunismul în cadrul unui proces de demolare a edificiului european și occidental construit cu trudă pe armonia dintre credință și rațiune, dintre revelația ebraică și creștină și filozofia greacă. Este vorba, conform Discursului de la Regensburg, de trei "deelinizări" succesive, manifestări nu atât de antipatie față de stilul sau limbajul grecesc, ci față de echilibrul dintre credință și rațiune pe care Evul Mediu creștin îl găsise grație întâlnirii cu Grecia, constituite de atacul împotriva rațiunii al lui Martin Luther (1483-1546), respectiv de înlocuirea unei rațiuni măsurate de adevărul lucrurilor cu o rațiune instrumentală măsurată de succes din partea iluminismului raționalist și scientist înainte și după marxism. Aceste etape sunt ritmate ulterior în enciclica Spe salvi cu referință tot la Luther, la un itinerar scientist care merge de la Francis Bacon (1561) la iluminismul Revoluției Franceze și în sfârșit la comunism.

Prăbușirea comunismului revelează efectiv și "tratează" tot acest proces, pe care școala contra-revoluționară (despre care se poate spune, fără a forța cadrul, că în aceste texte ale magisteriului, ca de altfel în altele precedente, există mai multe ecouri) o numește Prima, a Doua și a Treia Revoluție. "Revoluția este un bloc", conform expresiei citată de mai multe ori de omul politic francez Georges Clemenceau (1841-1929), și nu se poate înțelege și nici acoperi fruntea ei reprezentată de comunism fără a lua în considerare procesul revoluționar în ansamblul său.

6. Față de fazele precedente ale procesului revoluționar, comunismul reprezintă o fază mai avansată, așadar, din punctul de vedere a doctrinei catolice, mai rea prin lungime și violență

Procesul revoluționar este în felul său liniar: "În decursul secolelor a avut loc o răsturnare după alta până la revoluția din zilele noastre" (Divini Redemptoris, nr. 2). Orice revoluție, orice atac la adresa sintezei de credință și rațiune, orice "deelenizare" este mai rea decât precedenta și merge mai departe. Acest fapt nu face desigur bună și nici nu "reevaluează" fiecare fază a revoluției atunci când pe scena istoriei izbucnește una mai rea. Totuși, existența de grade în cadrul procesului revoluționar nu este nici măcar irelevantă. A spune că comunismul "depășește în amploare și violență ceea ce s-a experimentat în precedentele persecuții împotriva Bisericii" (Ibidem), că o "distrugere înspăimântătoare este realizată cu o ură, o barbarie și o ferocitate care nu se credeau posibile" (Ibidem, nr. 20), că suntem în fața "rușinii timpului nostru" (Libertatis nuntius, nr. 10) nu elimină vigoarea criticii liberalismului laicist și relativist și a consecințelor sale în viața economică și socială propuse de magisteriu (și nici vigoarea criticii acelor aspecte din gândirea protestantă care pun în criză echilibrul dintre credință și rațiune).

Și totuși, există o diversitate de accente care nu este numai o problemă de stil sau de retorică. Comunismul, ca a treia etapă a unui proces, poartă în sine toate viciile primelor două, dar le exasperează și adaugă altele noi. Această evaluare este de importanță foarte mare atunci când e vorba de doctrina acțiunii și ajută la evitarea multor erori și echivocuri. Fideismul protestant, laicismul iluminist cu consecințele sale sociale și comunismul sunt la fel de condamnabile și condamnate. Doctrina socială invită mereu la amintirea idealului unei poziții integral catolice, necompromisă cu nici una din fazele procesului revoluționar - și lipsa acestei amintiri are consecințe pedagogice grave. Totuși, în circumstanțe speciale, diferența de grad între cele trei faze explică de ce în fața pericolului socialist și comunist Biserica a favorizat o alianță tactică a catolicilor cu protestanții și chiar cu liberalii împotriva socialismului - aceasta este logica așa-numitului "pact Gentiloni" din anul 1913, voit de papa Pius al X-lea (1835-1914) - în timp ce condamnarea "teologiei eliberării" de factură marxistă în Libertatis nuntius condamnă în mod precis, printre altele, alianța catolicilor și comuniștilor împotriva liberalilor. În aceste indicații nu există, desigur, nici o beatificare improprie sau absurdă a liberalismului, ci pur și simplu conștiința naturii de proces al revoluției și a faptului că din acest proces care se înrăutățește mereu comunismul, față de liberalism, constituia o fază ulterioară care întocmai "depășește în amploare și violență" erorile și ororile din fazele precedente.

(După Zenit, 16 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat