Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În fața pietrei de la Sfântul Mormânt

Leagănul din care renaște totul

de Gianfranco Ravasi

Vineri, 15 mai 2009, cu puține ore înainte de plecarea sa din Ierusalim pentru a se întoarce la Roma, Benedict al XVI-lea sigilează pelerinajul său în Țara Sfântă mergând în fața pietrei de la Sfântul Mormânt, "martor tăcut al evenimentului central al istoriei umane", așa cum spusese predecesorul său Ioan Paul al II-lea la 26 martie 2000, chiar în același loc. Celor care nu pot să urmărească această ultimă etapă a parcursului papale am vrea acum să propunem un pelerinaj virtual, în interiorul acestei bazilici pe care mai sugestiv creștinii din Orient o numesc Anastasis, în greacă a "învierii". Și este mereu amar să amintim că acest spațiu "martor al evenimentului central al creștinismului" simte sfâșierea creștinătății: așa cum se știe, trei confesiuni, catolică (franciscanii), greco-ortodoxă și armeană își împart în mod rigid bazilica "Sfântul Mormânt" după un statut vechi codificat în anul 1852. El reglementează chiar și timpurile diferitelor celebrări liturgice: însăși paza de la poarta de intrare este obiect al unui regulament complicat care reflectă un fel de legendă care durează de șapte sute de ani.

De fapt, poarta este închisă la un sfert de oră după apus, cu excepția festivităților; însă în interior veghează câțiva reprezentanți ai clerului din cele trei Biserici pentru a ocroti propriile spații și a evita spargeri. Este decisivă posesia cheilor, reglementată de un acord vechi din epoca otomană. Până în anul 1831 cheia era în proprietatea familiei musulmane Joudeh, în timp ce deschiderea era încredințată (și încă este) unei alte familii musulmane, cea a lui Nusseibeh. Aproape că era recurgerea la un mediator neutru pentru a împiedica să explodeze tensiunile dintre comunitățile creștine, așa cum s-a întâmplat - chiar în urmă cu câteva luni - cu adevărate asalturi și dueluri. Acum, din fericire, dialogul ecumenic a creat un climat general mai liniștit: în acești ultimi ani, de mai multe ori, comunitățile au căzut de acord pentru diferite intervenții de restaurare a edificiului monumental și complex.

De fapt, bazilica produce în pelerin un sentiment de rătăcire pentru că este rod al unei adevărate îmbobociri arhitectonice: dintr-o rădăcină a crescut un pic dezordonat un pom care a îndurat curățiri și altoiri de tot felul. Totul a început când Elena, mama împăratului Constantin, în anul 326 a identificat locul Calvarului și al mormântului lui Isus. Peste el împăratul roman Adrian (76-138) - pentru a șterge probabil primele urme ale cultului creștin, deci, oferind o confirmare prețioasă a autenticității sitului - a ridicat mai înainte un mic templu dedicat Venerei. Biserica lui Constantin a fost consacrată în septembrie 335. Este curios, în această privință, ceea ce a scris cu doi ani înainte, în 333, un pelerin anonim venit aici din depărtatul Bordeaux: "Din porunca împăratului Constantin, construiesc pe locul unde a fost răstignit Domnul și pe mormântul în care a fost depus trupul său și din care a înviat a treia zi o bazilică, casa Domnului. Lângă ea sunt cisterne de o frumusețe extraordinară, iar în spatele ei este o piscină unde sunt botezați copiii".

Astfel începea viața fizică și spirituală a bazilicii "Sfântul Mormânt" care a fost deteriorată în anul 614 de invazia persană și în anul 638 de cucerirea arabă din Palestina. Așa cum relatează cronicile antice, lovitura cea mai dură a fost dată în anul 1009 de către califul Al-Hakim, rege al Egiptului și al Palestinei, care a poruncit "să se demoleze biserica învierii, să fie înlăturate simbolurile și să se strice orice urmă și amintire". Se povestește că "a fost făcut bucăți și s-a distrus mormântul lui Cristos" și s-au dărâmat toate structurile "în afară de ceea ce era imposibil să se distrugă și greu de smuls prin extirpare". Și totuși acest calif, considerat nebun de mulți, avea mama și sora convertite la creștinism și unchiul său Oreste a fost patriarh de Ierusalim!

Însă la orizont se profilau cruciadele care, după cinci săptămâni de asediu, la 15 iulie 1099, pătrundeau în cetatea sfântă, conduși de Goffredo de Buglione. Imediat s-au pregătit proiectele pentru o nouă bazilică grandioasă care să înglobeze ceea ce rămăsese în picioare din biserica lui Constantin. Astfel, s-a ridicat un edificiu imens care găzduia în interiorul său nu numai rotonda Anastasis, adică Sfântul Mormânt, dar și Calvarul: așa cum se știe, Golgota (în aramaică "craniu", de unde provine latinescul calvaria) nu era un deal, ci numai o ridicătură stâncoasă înaltă de 5 sau 6 metri. La 15 iulie 1149, aniversând cincizeci de ani de la cruciada care a cucerit Ierusalimul, bazilica era consacrată.

În secolele următoare nu au lipsit intervenții și răniri de tot felul, inclusiv incendii și cutremure. Dar ceea ce pelerinii vizitează și astăzi este însăși construcția uriașă făcută de cruciadă, marcată de o intrare laterală dominată de clopotnița masivă, ciuntită în partea superioară de o dărâmare și niciodată restaurată decât cu un simplu acoperiș de țiglă. Așadar, să trecem și noi în mod ideal prin acea poartă (în trecut dublă, dar în anul 1187 Saladin a zidit una din intrări care de atunci a rămas inaccesibilă) și, în loc de a merge înainte, ne întoarcem imediat spre dreapta. O scăriță abruptă ne conduce la capela Calvarului, înaltă de 5 metri deasupra nivelului bazilicii și împărțită în două sectoare. Primul este în proprietatea franciscanilor și comemorează răstignirea lui Isus, în timp ce crucea lui Cristos ridicată cu crucile celor doi condamnați pe Calvar este așezată în mod tradițional în celălalt sector aflat în proprietatea greco-ortodoxă. Aici un mare crucifix îmbrăcat în argint, un altar și un disc de argint cu o deschidere centrală pentru a arăta stânca prezintă în mod sugestiv marele eveniment al morții lui Cristos: "Era cam pe la ora a șasea și s-a făcut întuneric pe tot pământul până la ora a noua. Soarele s-a întunecat. Catapeteasma templului s-a sfâșiat la mijloc. Isus a strigat cu glas puternic: «Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu». Și, spunând aceasta, și-a dat duhul" (Lc 23,44).

O altă scăriță, paralelă cu cea dinainte, permite să se coboare din nou în atriul bazilicii unde se observă o piatră de marmură roșiatică împodobită cu lămpi și candelabre: este "piatra ungerii". Conform tradiției, aici ar fi fost depus trupul mort al lui Isus pentru a fi "înfășurat în giulgiuri, cu uleiurile aromatice, după cum este obiceiul de înmormântare la evrei" (In 19,40). Mergând mai departe, iată ridicându-se în fața noastră, în centrul Rotondei Anastasis, micul templu al mormântului lui Cristos în stil mixt foarte apăsător, înalt de circa 6 metri, înconjurat de candelabrele diferitelor confesiuni creștine; a fost ridicat în anul 1810 de grecii-ortodocși care au în proprietate mormântul lui Isus. În Evanghelia după Ioan se citește: "În locul unde fusese răstignit Isus era o grădină, iar în grădină era un mormânt nou în care nu fusese pus nimeni, niciodată. Așadar, pentru că era ziua Pregătirii iudeilor, iar mormântul era aproape, l-au pus pe Isus acolo" (In 19,41-42).

Vestibulul micului templu - numit Capela Îngerului - era atriul din fața mormântului adevărat, a cărui intrare era închisă de o piatră rotundă care era prăvălită pe o canelură. Din această piatră, s-a păstrat un fragment pe o coloană mică din centrul acestui vestibul. O ușă mică (înaltă de 1,33 metri) introduce în adevăratul cenotaf în care o bancă de marmură acoperă stânca pe care a fost depus trupul lui Cristos. Pe altarul care se află deasupra lui, trei tablouri ale învierii atestă prezența ideală a celor trei confesiuni creștine care-și împart bazilica (franciscanii pot să celebreze aici Liturghiile între orele 4 și 7 dimineața). Cititorii care au fost în pelerinaj în Țara Sfântă își vor aminti cu emoție intrarea în această capelă.

Pentru ei aș vrea să evoc mărturia unui scriitor, Luigi Santucci, mort în anul 1999, care a fost împreună cu mine în călătorie în Israel în anul 1986 și care a lăsat un adevărat jurnal spiritual despre acel itinerar, așa cum obișnuiau să facă pelerinii din antichitate (este vestit jurnalul călugăriței spaniole Eteria, care a trăit prin anul 400). Iată nota, un pic provocatoare, referitoare la vizita la mormântul lui Cristos: "Popa foarte tânăr cu bărbiță rară care stă în picioare ca o santinelă în camera mormântului lui Cristos are un chip impasibil de înger. Dar probabil că este ținut să mă urască datorită feței mele incontestabil catolice... Am sărutat discul de argint care marchează punctul precis unde a fost implantată crucea; acum mângâi lespedea de marmură care acoperă spațiul în care a fost depus trupul lui Isus, fragmentul de piatră de unde Cel Înviat a ieșit afară, pentru toți, în viață. Dacă astăzi aș vrea să revizitez locurile sale, ar trebui să se confrunte și el cu regulile postcreștine. Să i se deschidă bazilica de către cele două familii musulmane care au cheile de 700 de ani și o deschid numai după un ceremonial complex. Și apoi să se confrunte cu ritul care este la rând. Cred, înainte să adorm, că și această mânie a mea nu este creștină. Îl revăd pe popa adolescent cu chip de înger, străjuindu-l pe Domnul său și al meu. Mă gândesc că în fond și gelozia, acest vampir al inimii, este și o formă de iubire. Câte secole vor trebui să treacă pentru ca acea iubire sănătoasă, universală față de el (astăzi o numim ecumenism...) să plouă din înaltul crucii și să ne elibereze de meschinăriile care ne fac pe toți să roșim?".

După ce am ieșit din micul templu care păstrează mormântul lui Cristos, se întinde în fața ochilor pelerinului navata centrală a bazilicii numită Corul Grecilor. În jurul său se deschid diferite capele care comemorează diferitele evenimente din pătimirea și moartea lui Isus: închiderea lui, împărțirea hainelor sale, batjocurile și torturile, sfântul Longin, numele tradițional al soldatului care a străpuns coasta lui Cristos răstignit și care s-ar fi convertit la creștinism. Pe partea stângă este și o mare capelă numită "a Preasfântului Sacrament", legată de conventul franciscanilor: aici catolicii celebrează Liturghiile lor în timpul zilei, într-un loc liniștit și silențios. În interiorul acestei capele este păstrată și o "coloană a biciuirii" de origine populară.

În absida Corului Grecilor se deschide o scară care coboară la capela "Sfânta Elena", în proprietatea armenilor, ridicată cu capiteluri și elemente bizantine și cruciate. Acolo jos o altă scară conduce într-o cisternă romană antică transformată acum în capela "Găsirii crucii": aici, conform tradiției, Elena, mama lui Constantin, ar fi găsit crucea lui Cristos. După ce am urcat la etajul bazilicii, mergem mai departe de-a lungul navatei laterale care conduce la Calvar de unde am plecat. Sub Calvar se găsește așa-numita "Capelă a lui Adam" în care o stâncă despicată în două ar evoca acel cutremur care a avut loc la moartea lui Cristos (Mt 27,45: "după moartea lui Isus, pământul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat"). Ori, o veche credință populară iudeo-creștină considera că tocmai aici a fost înmormântat primul om: simbolismul este sugestiv deoarece sângele lui Cristos ar fi curs pe craniul tatălui omenirii răscumpărându-l de rău împreună cu toată genealogia sa. Pe baza acestei simbologii, în reprezentările Răstignirii se obișnuia să se pună un craniu la picioarele crucii. Odinioară în atriul acestei capele se găseau mormintele lui Goffredo de Buglione și al lui Beaudoin I, vestiții conducători ai primei, respectiv celei de-a patra cruciade.

După ce ne-am întors la "piatra ungerii", putem ieși din bazilică observând un minaret care se ridică în fața ei: aparține unei moschei construite în anul 1216 în amintirea rugăciunii pe care califul Omar a făcut-o la mormântul lui Isus, considerat de către islam mare profet, atunci când în anul 638 a intrat în Ierusalim cucerindu-l. Tradiția povestește că patriarhul bizantin din cetatea sfântă, Sofronie, s-a declarat gata să-i dea lui Omar cheile Ierusalimului dacă le va lua el, personal. Califul a plecat din Arabia, a ajuns la ziduri, a primit cheile de la patriarh, a garantat că nu va distruge cetatea și pe locuitorii săi și a mers tocmai să se roage în bazilica Sfântului Mormânt construită de Constantin.

Astfel se încheie vizita noastră în spirit la bazilica "Sfântul Mormânt" sau, mai bine zis, a Învierii, pe urmele lui Benedict al XVI-lea. Noi toți repetăm în fiecare duminică, reelaborate în cadrul Crezului, cuvintele unei din primele mărturisiri ale credinței creștine, aceea pe care Paul, prin perioada Paștelui din anul 57, o propunea scriind din Efes Scrisoarea Întâi către Corinteni: "Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, a fost înmormântat și a înviat a treia zi, după Scripturi. Și i s-a arătat..." (15,3-5). În fața acelui mormânt în mod direct, așa cum fac pelerinii, sau în spirit, se rămâne în rugăciune. Ar putea ajuta ca să medităm cuvintele care sigilează acea capodoperă care este Pătimirea după Matei a lui Bach. Dubla corală finală, de o frumusețe muzicală supremă, este asemenea aproape cu un "nani-nani" adresat trupului lui Isus abandonat morții. Nu degeaba corul repetă înainte: Mein Jesu, gute Nacht!, "Isuse al meu, noapte bună!". De fapt, mormântul este ca un leagăn din care Cristos se renaște: oare nu este adevărat că deja școala rusă din Novgorod în secolul al XV-lea reprezenta în icoanele Nașterii ieslea Pruncului cu profilul mormântului Învierii?

Iată rugăciunea lui Bach adresată lui Cristos mort dar destinat vieții: "Noi ne așezăm și plângem și strigăm către tine în mormânt: Odihnește-te senin, odihnește-te senin! Odihniți-vă, mădulare epuizate, odihniți-vă senine, odihniți-vă în pace! Mormântul vostru și piatra funerară să fie o pernă dulce pentru conștiința neliniștită și un loc de odihnă pentru suflet. În bucurie supremă ochii ațipesc. Noi ne așezăm și plângem și strigăm către tine în mormânt: Odihnește-te senin, odihnește-te senin!". În anul 2000, în Anglia, a fost publicată o biografie a lui Bach, The learned musician, lucrare a unui profesor de la universitatea americană Harvard, Christoph Wolff. Ei bine, în ea apărea pentru prima dată ultima pagină scrisă de marele muzician în pragul morții sale, care a avut loc la Leipzig la 28 iulie 1750, la vârsta de 65 de ani.

Foaia aceea, descoperită într-o arhivă din Kiev în Ucraina - așa cum declara profesorul Wolff - revela "o grafie imens de mare, colțuroasă, dezordonată. Este clar că mâinile lui nu mai funcționau și că vederea îl părăsea". Însă Bach ce lăsa ca mărturie extremă? Era un motet destinat înmormântării sale, intitulat Lieber Herr Gott, wecke uns auf, "Doamne Dumnezeule iubit, trezește-ne!", reelaborare a unei compoziții a unchiului lui Bach, Johann Cristoph. Wolff comenta: "Muzicianul era bolnav și se pregătea să moară. Cu acest text - care cu siguranță a fost interpretat la înmormântarea lui - Johann Sebastian, un om foarte credincios, se gândea deja la viața de după moarte". El, ca orice creștin autentic, era sigur că mormântul nu era punctul terminal al fluviului vieții, ci numai un prag deschis spre veșnicul și infinitul lui Dumnezeu. Un prag deschis larg de învierea lui Cristos: "Dar acum, Cristos a înviat din morți, fiind începutul învierii celor adormiți" (1Cor 15,20).

(După L'Osservatore Romano, 15 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat