Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa în Țara Sfântă vorbește tuturor și în numele tuturor

Părintele Thomas D. Williams, legionar al lui Cristos, este un teolog din SUA care trăiește la Roma. Actualmente urmărește pentru CBS News vizita istorică a lui Benedict al XVI-lea în Țara Sfântă. Cu această ocazie a decis să scrie o cronică a călătoriei și pentru Zenit.

* * *

Benedict al XVI-lea a părăsit Ierusalimul pentru a merge la Betleem miercuri dimineața, printre continuele chițibușării ale comentatorilor locali. Nu am putut să nu-mi înalț inima spre Dumnezeu, recunoscător pentru acest papă german. Am înțeles cât de unică este misiunea sa pe acest pământ chinuit care trăiește continue altercații despre toate, de la pământ la minuțiozități doctrinare.

Fapt este că Sfântul Părinte n-a venit în Țara Sfântă pentru a avea un rol politic și nici măcar pentru "partidul" său personal. Nu a venit pur și simplu ca reprezentant al Bisericii Catolice, ci în numele fiecărei persoane implicate, în numele umanității însăși.

Benedict al XVI-lea vorbește în numele evreilor, lăudând moștenirea lor religioasă și apărând dreptul lor la securitate și la autoguvernare. Vorbește în numele palestinienilor și al dreptului lor la suveranitate și la libertate. Vorbește în numele musulmanilor amintindu-le ceea ce este mai bun din tradiția lor, cu convingerile lor religioase și cultul lor trăit față de unicul Dumnezeu. Vorbește pentru creștini, în starea lor dificilă de minoritate scăzută și suferindă. În puține cuvinte, vorbește tuturor și în numele tuturor.

Acesta este aspectul singular al glasului și al mesajului papei. În mod paradoxal, între toate manipulările mesajului lui Benedict al XVI-lea și între toate plângerile datorită faptului că nu susține suficient nici un grup, vedem măreția și unicitatea prezenței sale aici. Nici un alt lider din lume nu poate să vorbească cu aceeași autoritate morală sau cu imparțialitatea sa autentică. Refuzul său de a juca un rol politic este motivul pentru care mesajul său este adesea respins și este și motivul pentru care acest mesaj este așa cumplit important.

Între cei care au provocat cel mai mare zgomot față de presupusa lipsă de remușcare din partea lui Benedict al XVI-lea față de Shoah este rabinul Ysrael Meir Lau, președintele Memorialului de la Yad Vashem, care a criticat discursul papei pentru că "este lipsit de orice compasiune, de orice remușcare, de orice durere față de tragedia teribilă a celor șase milioane de victime". Dacă aveți ocazia să priviți transmisiunile, Lau este persoana care stătea la dreapta papei cu o atitudine care făcea să se creadă că tocmai a mâncat ceva pe care stomacul său îl simțea deosebit de indigest.

Rabinul Lau nu este nou în ceea ce privește criticile împotriva papalității. A fost și un denigrator neobosit al papei Pius al XII-lea, chiar și atunci când asta însemna denaturarea adevărului. În timpul comemorărilor de la Berlin din anul 1998, pentru a 60-a aniversare a Nopții Cristalelor - ziua de 9 noiembrie, eveniment care a deschis era persecuțiilor împotriva evreilor din Germania - Lau, pe atunci rabin-șef al Israelului, a fost invitat să vorbească.

În timpul discursului său pasionat, a formulat întrebarea incriminatoare: "Pius al XII-lea, unde erai? De ce ai rămas în tăcere cu privire la Noaptea Cristalelor?". În ziua următoare, două ziare italiene prezentau întrebarea aceea ca titlu, cu această adăugire: "Tăcerea rușinoasă a lui Pius al XII-lea". Singura problemă este că Pius al XII-lea nu a fost ales până în martie 1939, la patru luni după Noaptea Cristalelor, dar încă nu am văzut pe rabinul Lau să se grăbească să exprime remușcarea pentru defăimarea lui Pius al XII-lea.

În timp ce mergeam în Israel, am avut ocazia să recitesc autobiografia lui Benedict al XVI-lea, "Memorii 1927-1977". Încă o dată am rămas uimit de modul în care a fost întreruptă copilăria sa de urcarea la putere a lui Hitler și de modul în care mulți germani de bunăvoință au fost acuzați pe nedrept de nazism. Dacă trebuie să se creadă în criticile împotriva papei, oricine a trăit în Germania în anii treizeci și patruzeci este în mod necesar vinovat de conviețuire.

Din fericire, câteva voci ebraice autoritare încep să fie ascultate la Ierusalim atunci când le cer criticilor să-l lase în pace pe papa. De exemplu, Noah Frug, liderul Consorțiului Organizațiilor Supraviețuitorilor Holocaustului din Israel, a afirmat că criticile împotriva papei sunt exagerate. "A venit aici pentru a apropia Biserica și ebraismul între ele și ar trebui să considerăm vizita lui pozitivă și importantă", a declarat el.

Miercuri, atenția s-a mutat la Betleem, cetatea lui David și locul nașterii lui Isus, dar și parte din teritoriile palestiniene. Sosind la Betleem, Benedict al XVI-lea și-a exprimat imediat solidaritatea sa profundă față de palestinienii care suferă și a reafirmat poziția Sfântului Scaun cu privire la dreptul lor la suveranitate. "Domnule președinte, Sfântul Scaun sprijină dreptul poporului dumneavoastră la o patrie palestiniană suverană în ținutul strămoșilor dumneavoastră, sigură și în pace cu vecinii săi, în granițele recunoscute din punct de vedere internațional", a spus el.

În teorie, acest lucru n-ar trebui să provoace nici un dezacord, dat fiind faptul că poziția oficială a statului Israel coincide cu aceea a Sfântului Scaun. Și Israelul susține dreptul palestinienilor la o patrie suverană, dacă această soluție ar putea fi realizată fără detriment față de siguranța israeliană. Desigur, punctul este tocmai acesta.

Aici, în Țara Sfântă, am vorbit cu multe persoane cu trecut diferit, și singurul lucru pe care par să-l aibă în comun este suferința. Fiecare voia să-mi vorbească despre dificultățile și despre nedreptățile pe care le îndură, la nivel personal sau istoric. Fiecare avea de povestit o istorie de durere. Se pare că nimeni nu-și amintește că a comis nedreptăți, dar toți amintesc că le-au îndurat. Și nu pot să nu mă întreb, într-un ținut cu atâta durere, un ținut în care oamenii se îngrămădesc "să amintească", dacă uneori iertarea nu este o virtute și mai necesară.

La Betleem, Benedict al XVI-lea le-a cerut creștinilor să fie "o punte de dialog și de colaborare constructivă în edificarea unei culturi a păcii care să depășească actuala condiție de frică, de agresiune și de frustrare". Este ceea ce el însuși încearcă să fie - cu prezența sa, cu cuvintele sale și cu determinarea sa răbdătoare să predice în mod constant vestea bună "în orice ocazie potrivită și nepotrivită" (2Tim 4,2).

(După Zenit, 14 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat