Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente

Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (VI)

Anul Paulin (iunie 2008 - iunie 2009) declarat de papa Benedict XVI pentru a comemora cei două mii de ani de la nașterea apostolului Paul vrea să ne ajute și prin această schemă de celebrare ca, reflectând asupra cuvintelor sale, să ne deschidem în fața misterului lui Cristos în viața proprie, să ne asumăm și să ne trăim propriul botez în comuniune și în mărturie, să fim disponibili pentru rugăciunea personală și comunitară.

Scopul acestei scheme de rugăciune este de a oferi un material care poate fi îmbogățit cu contribuția personală pentru a fi adaptat grupurilor, circumstanțelor și contextului:

  • să folosim bine momentele de tăcere

  • să adaptăm textele în raport cu timpul și persoanele de față

  • să alegem cu grijă cântecele

  • să nu citească o singură persoană, ci lectorii să fie diferiți

  • să creăm un climat favorabil: fond muzical, tămâie etc.

  • să dăm o importanță deosebită Bibliei și lumânării pascale

  • în biserică se poate expune și preasfântul sacrament

Textul este tradus din Rina Risitano, Benedetto sia Dio, Paoline, Milano, 2008.

* * *

VI

Sfinți împreună

Celor care au fost sfințiți în Cristos Isus, chemați să fie sfinți împreună cu toți cei care invocă în orice loc numele Domnului nostru Isus Cristos. (1Cor 1,2)

Celebrantul: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl care în Cristos ne-a chemat la împărtășirea sfinților, și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți.

Toți: Și cu duhul tău.

Scurtă introducere la temă:

Ne lăsăm introduși de Paul în "împărtășirea sfinților": trupul mistic al lui Cristos și liturgia Bisericii care ne reunește pe noi pelerinii de pe pământ cu gloria fericiților din cer. Botezul ne introduce în acest flux de împărtășire a harului și de sfințenie, de rugăciune și de laudă, de adorație și de mulțumire pentru mântuirea obținută de jertfa lui Cristos. Prin împărtășirea sfinților noi participăm deja de pe acest pământ la dăruirea lui Cristos, care se oferă continuu Tatălui și mijlocește pentru noi, și ne unim cu oferta sa pentru binele întregului popor al lui Dumnezeu.

Să ascultăm cuvântul

Primul lector: Chemați să fim sfinți împreună

Paul, chemat să fie apostol al lui Cristos Isus prin voința lui Dumnezeu, și fratele Sostene, către Biserica lui Dumnezeu care este în Corint, celor care au fost sfințiți în Cristos Isus, chemați să fie sfinți împreună cu toți cei care invocă în orice loc numele Domnului nostru Isus Cristos, Domnul lor și al nostru: har vouă și pace de la Dumnezeu, Tatăl nostru, și de la Domnul Isus Cristos (1Cor 1,1-3).

Al doilea lector: Îmbogățiți în toate

Îi mulțumesc Dumnezeului meu întotdeauna cu privire la voi, pentru harul lui Dumnezeu care v-a fost dat în Cristos Isus, pentru că în el ați fost îmbogățiți în toate, în tot cuvântul și în toată cunoașterea. Astfel, mărturia lui Isus Cristos a fost întărită în voi, așa încât să nu duceți lipsă de nici un har în timp ce așteptați revelarea Domnului nostru Isus Cristos (1Cor 1,4-7).

Al treilea lector: Dumnezeu este fidel

El vă va întări până la sfârșit ca să fiți fără vină în ziua Domnului nostru Isus Cristos. Credincios este Dumnezeu de care ați fost chemați la comuniunea cu Fiul său, Isus Cristos Domnul nostru (1Cor 1,8-9). Sunt pe deplin convins că cel care a început în voi această lucrare bună o va duce la îndeplinire până în ziua lui Cristos Isus (Fil 1,6).

Câteva puncte pentru reflecție

- Paul vorbește cu autoritate ca trimis de Dumnezeu și atestă cu fermitate că cel care ne-a chemat să fim "sfinți împreună" este chiar Domnul Isus. Sfințenia, așa cum o înțelege Paul, este un dar cu totul gratuit al Tatălui. Este legătura care îi unește pe toți cei care invocă numele lui Isus și poartă sigiliul harului său și care în mod public și comunitar, profesează credința în Domnul Isus. Atunci când Paul scrie diferitelor comunități creștine întemeiate de el, se adresează "sfinților" din acea biserică, adică celor botezați. A fi în împărtășirea sfinților nu este privilegiul sau cucerirea cuiva, și nu este apartenența cea care ne mântuiește, ci încredințarea lui Cristos precum și trăirea misterului său. Sfințenia este vocația fiecărui creștin care primește în sine acțiunea sfințitoare a Duhului Sfânt, care intră în comuniune cu întreaga Biserică. Într-adevăr, pentru Paul, creștinul ori este în comuniune, ori nu este creștin. Dar aceasta nu înseamnă că creștinii sunt un grup închis. Din contră, apartenența la "cei sfinți" are o dimensiune cosmică. Sfințenia primită ca dar se traduce în misiune, responsabilitate, datorie; în dăruire de sine, în iubire fraternă care este cauza iubirii universale. Este o apropiere fără frontiere, o apartenență care izvorăște din viața lui Dumnezeu în lume care ne face popor, ne face Biserică.

- Paul înalță rugăciune de mulțumire către Tatăl pentru darul împărtășiri sfinților: realitate vie care se extinde și care contagiază; care dă mărturie despre prezența Domnului în societate și totodată este semn eficace pentru răspândirea evangheliei, această viziune a lui Paul parcă sună ca o afirmație abstractă, idealistă, pentru noi care experimentăm în fiecare zi sfâșierile păcatului, care ne condamnăm la izolare, care suntem înclinați mai mult spre divizare decât spre comuniune, care purtăm în noi semnele despărțirii. Dar Paul ne previne și ne asigură: "nu duceți lipsă de nici un dar". Nu suntem noi cei care ne sfințim: suntem "făcuți capabili" să trăim sfințenia prin harul Botezului, al sacramentelor; prin împărtășirea cu trupul și sângele Domnului; prin cuvântul evangheliei care este "lumină pe cărările noastre". Suntem, de asemenea, un dar unii pentru alții, zice Paul. Comunitatea pentru Paul are o forță creatoare și vitalizantă: a sta în comuniune ne face totodată capabili de comuniune.

- Însă forța noastră este îndeosebi fidelitatea lui Dumnezeu. Paul este cu pasiune plin de siguranță. Dumnezeu înșiși a început în noi lucrarea re-creării, iar în Isus s-a făcut comuniune cu noi. Suntem lucrarea sa, iar el este un Dumnezeu fidel! Scrisorile lui Paul sunt împletite și pătrunse de această certitudine. "Eu știu în cine mi-am pus speranța" (cf. 2Tim 1,12). În Isus, Dumnezeu Tatăl s-a angajat cu fiecare dintre noi prin legături de iubire, de alianță, printr-un legământ. Un legământ care ne angajează la rândul nostru să ne lăsăm curățați de păcatele noastre și să ne lăsăm îmbibați de Cristos; să privim la frații noștri, la surorile noastre, ca parte din noi înșine; să ne simțim părtași la bucuriile și durerile celorlalți; să trăim în fidelitate credința noastră în beneficiul tuturor. Aceasta este vocația comună a "sfinților": să simtă aceste legături de fraternitate universală. Înseamnă a înțelege că de fiecare dată când ofensăm pe cineva dintre frații noștri, îl ofensăm pe Cristos însuși; așa cum orice gest de solidaritate față de frați este un gest de iubire față de Domnul.

Să interiorizăm cuvântul

"Cred în împărtășirea sfinților", mărturisim noi în crez. Cuvintele lui Paul ne deschid un orizont mângâietor despre această realitate. Înțelegem că nu suntem singuri. Că suntem într-un flux de solidaritate și de ajutor reciproc, a unui bine care în continuu ni se comunică nouă și între noi; că putem ajunge prin rugăciunea și dăruirea noastră la orice persoană din această lume și din cealaltă lume. Ne putem întreba cât suntem de conștienți despre aceasta. Cât dintr-al nostru punem în acest tezaur comun, și cât ne lipsim de a beneficia de el, poate pentru că suntem distrați sau nu credem îndeajuns.

Să ne rugăm cuvântul (cf. Rom 8,31-39)

Dacă Dumnezeu este pentru noi,
cine este împotriva noastră?
El, care nu l-a cruțat pe propriul său Fiu,
ba chiar l-a dat la moarte pentru noi toți,
cum nu ne va dărui toate împreună cu el?
Cine ne va despărți de iubirea lui Cristos?
Oare necazul,
sau strâmtorarea, sau persecuția,
sau foametea, sau lipsa de haine, sau primejdia, sau sabia?
În toate acestea noi suntem mai mult decât învingători
prin cel care ne-a iubit.
Căci sunt convins că nici moartea, nici viața,
nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare,
nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile
și nici vreo altă creatură
nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu
care este în Cristos Isus, Domnul nostru. Amin.

Să ne rugăm

Părinte ceresc, noi îți mulțumim și te lăudăm pentru că de la tine ne vine orice bine în Isus Cristos. În el, tu ne-ai făcut fii și moștenitori totodată ai întregii bogății de bunuri infinite ale harului tău pe care el ni le-a meritat. Tu ne-ai făcut oameni de casă ai tăi și, prin împărtășirea sfinților, ne sprijini mereu cu generozitate. Te rugăm, prin mijlocirea sfântului Paul, fă ca în casa ta nimeni să nu fie sărac, și toți împreună să putem participa la ospățul mielului, veșnicul mijlocitor care ne introduce în împărtășirea cu tine și cu Duhul Sfânt în vecii vecilor. Amin.

Pentru a aprofunda Scriptura:

Rom 6,5-6; 1Cor 12,26-27; Ef 2,5-6; 3,16-19;4,15-16; Col 1,9-14;3,1-4; Fil 3,10.20-21; 2Tim 2,12.

Text propus de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat