Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cristos da, Biserica nu?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net.

* * *

Se poate despărți Cristos de Biserică, sau Biserica de Cristos?

Nu, în mod absolut. Nimic nu este mai absurd decât a despărți Biserica de Cristos. Între Cristos și Biserică nu există nici o despărțire și nici contrapoziție. Și asta din diferite motive:

- Biserica este întemeiată pe apostoli, aleși direct de Cristos. Ei "sunt astfel semnul cel mai evident al voinței lui Isus cu privire la existența și la misiunea Bisericii sale, garanția că între Cristos și Biserică nu există nici o contrapoziție" (Benedict al XVI-lea, Cateheza de miercuri, 15.03.2006): "Apoi s-a urcat pe munte și i-a chemat pe cei pe care i-a voit el, iar ei au venit la el. A constituit doisprezece, pe care i-a numit apostoli, ca să fie cu el, să-i trimită să predice și să aibă puterea să alunge diavolii. Așadar, i-a constituit pe cei doisprezece..." (Mc 3,13-16; cf. Mt 10,1-4; Lc 6,12-16). Prin intermediul apostolilor, ajungem deci la însuși Isus;

- Biserica este trupul lui Cristos, care este capul (cf. Ef 5,3). Nu se poate despărți capul de trup și nici viceversa: ar fi două realități denaturate, decapitate. Cristos este "Capul trupului, adică al Bisericii" (Col 1,18). Cristos și Biserica formează pe "Cristos total - Christus totus (...). Plinătate a lui Cristos: cap și mădulare. Care este capul și care sunt mădularele? Cristos și Biserica" (sfântul Augustin, In Iohannis evangelium tractatus, 21, 8); "Capul și mădularele sunt, ca să spunem așa, o singură persoană mistică" (sfântul Toma de Aquino, Summa theologiae, III, q. 48, a. 2, ad 1). "După cum capul și trupul formează un singur om, tot așa Fiul Fecioarei și mădularele sale alese constituie un singur om și pe unicul Fiu al Omului. Conform Scripturii, Cristos total și integral este cap și trup, adică toate mădularele împreună sunt un unic trup, care cu capul său este unicul Fiu al Omului, cu Fiul lui Dumnezeu este unicul Fiu al lui Dumnezeu, cu Dumnezeu este el însuși un singur Dumnezeu. Deci tot trupul împreună cu capul este Fiu al Omului, Fiu al lui Dumnezeu, Dumnezeu. De aceea se citește în evanghelie: "Vreau, o, Tată, ca așa cum eu și tu suntem una, tot așa și ei să fie una cu noi" (cf. In 17,21). Conform acestui vestit text din Scriptură nici trupul nu este fără cap și nici capul nu este fără trup, nici Cristos total, cap și trup, nu este fără Dumnezeu" (fericitul Isaac - călugăr cistercian, care a trăit în secolul al XII-lea -, Discurs 42);

- dacă s-ar despărți Cristos de Biserică:

a. ar fi o falsificare a realității și a misiunii lui Cristos însuși: ar fi "un Isus din fantezie. Nu putem să-l avem pe Isus fără realitatea pe care el a creat-o și în care el se comunică. Între Fiul lui Dumnezeu făcut trup și Biserica sa există o profundă, indisolubilă și misterioasă continuitate, în virtutea căreia Cristos este prezent astăzi în poporul său" (Benedict al XVI-lea, Cateheza de miercuri, 15.03.2006);

b. s-ar denatura în mod substanțial însăși natura Bisericii, care, despărțită de întemeietorul ei și de capul său, nu ar mai fi aceeași realitate. Biserica este a lui Cristos, s-a născut din voința lui, din inima lui, din moartea și învierea lui, din revărsarea Duhului său. "Biserica nu are altă lumină decât lumina lui Cristos. Conform unei imagini îndrăgite de părinții Bisericii, ea este asemenea lunii, a cărei lumină este în întregime reflexie a soarelui" (CBC, 748). De aceea Biserica nu trăiește de la sine și prin sine, ci din Cristos, cu el, prin el și pentru misiunea încredințată de el: să vestească evanghelia sa și să comunice oamenilor mântuirea realizată de Cristos;

- suntem mădulare ale Bisericii, frați unii cu alții, tocmai și numai pentru că suntem frați ai lui Cristos. Formăm Biserica deoarece Cristos ne unește intim cu el. El ne face să fim una între noi. Cu cât suntem mai uniți cu el, cu atât suntem mai uniți între noi. Acest lucru se realizează în mod deosebit prin sacramentul Botezului, în virtutea căruia suntem uniți cu moartea și învierea lui Cristos, și prin sacramentul Euharistiei, grație căruia "fiind părtași realmente de trupul Domnului, suntem ridicați la comuniunea cu el și între noi" (LG, 7);

- "Dacă nu avem Biserica drept mamă, nu-l putem avea pe Dumnezeu drept Tată" (sfântul Ciprian - începutul secolului al III-lea -, De Ecclesiae catholicae unitate, 6);

- "Acolo unde este Biserica, acolo este și Duhul lui Dumnezeu; și acolo unde este Duhul lui Dumnezeu, acolo este Biserica și orice har" (sfântul Irineu din Lyon, Împotriva ereziilor, III, 24, 1-2);

- Biserica este criteriul puternic și stabil al canonicității Sfintei Scripturi;

- "Fiul lui Dumnezeu a asumat natura umană cu o unire așa de intimă încât este unicul și identicul Cristos nu numai în cel care este primul născut dintre toate creaturile, ci și în toți sfinții săi. Și așa cum nu se poate despărți Cristos de mădulare, tot așa mădularele nu se pot despărți de cap" (Leon cel Mare, Disc. 12 despre pătimire, 3, 6, 7).

Sloganul: "Isus da, Biserica nu" este de aceea total inacceptabil și inconciliabil cu voința lui Cristos și cu însăși natura Bisericii. "Ferește-te mult să desparți capul de trup; nu-l împiedica pe Cristos să existe în întregime (...). «Ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă. Acest mister este mare, o spun cu privire la Cristos și la Biserică» (Mt 19,6; Ef 5,32). Așadar, să nu dezmembrezi capul de trup. Cristos nu ar mai fi întreg. De fapt Cristos nu este niciodată întreg fără Biserică, așa cum Biserica nu este niciodată întreagă fără Cristos. De fapt, Cristos total și integru este cap și trup în același timp" (fericitul Isaac, Omilie 13; Discurs 11).

Există oare identificare între Cristos și Biserică?

Nu. Nu există identificare, deoarece:

- ceea ce Cristos "este prin natură, mădularele sunt prin participare; ceea ce el este, este în plinătate, ele sunt numai parțial. În sfârșit ceea ce Fiul lui Dumnezeu este prin generare, mădularele sale sunt prin adopție, după cum este scris: «Ați primit un spirit de fii adoptivi prin care strigăm: Abba, Tată» (Rom 8,15)" (fericitul Isaac, Discurs 42);

- Biserica a fost instituită de Cristos, întemeietorul ei. Deci există între cei doi diferența care există între Creator și creatură;

- Biserica este formată din păcătoși, în schimb Cristos este fără păcat. "În Simbolul Apostolilor mărturisim că noi credem Sfânta Biserică ("Credo [...] Ecclesiam") și nu în Sfânta Biserică, pentru a nu-l confunda pe Dumnezeu cu lucrările sale și pentru a atribui în mod clar bunătății lui Dumnezeu toate darurile pe care el le-a revărsat în Biserica sa" (CBC, 750).

- Așadar, între Cristos și Biserică nu există nici o despărțire, contrapoziție și nici identificare. Există "distingerea lor într-o relație personală" (CBC, 796). Această relație specială cu Cristos identifică și caracterizează natura și misiunea Bisericii.

Ce înseamnă termenul Biserică?

Desemnează poporul pe care Dumnezeu îl convoacă de la toate marginile pământului, pentru a constitui adunarea celor care, prin credință și Botez, devin fii ai lui Dumnezeu, mădulare ale lui Cristos și templul Duhului Sfânt.

Există și alte nume și imagini cu care Biblia indică Biserica?

În Sfânta Scriptură găsim multe imagini, care evidențiază aspecte complementare ale misterului Bisericii. Vechiul Testament privilegiază imagini legate de poporul lui Dumnezeu; Noul Testament pe cele legate de Cristos drept cap al acestui popor, care este trupul său, și pe cele luate din viața păstoritului (staul, turmă, oi), din viața agricolă (ogor, măslin, vie), din domeniul locativ (locuință, piatră, templu), din viața familială (mireasă, mamă, familie).

Care sunt originea și împlinirea Bisericii?

Biserica își are originea și împlinirea în planul veșnic al lui Dumnezeu. A fost pregătită în vechea alianță prin alegerea Israelului, semn al reunirii viitoare a tuturor națiunilor. Întemeiată pe cuvintele și acțiunile lui Isus Cristos, a fost realizată mai ales prin moartea sa răscumpărătoare și prin învierea sa. Apoi a fost manifestată ca mister de mântuire prin revărsarea Duhului Sfânt la Rusalii. Își va avea împlinirea la sfârșitul timpurilor ca adunare cerească a tuturor celor răscumpărați.

Care este misiunea Bisericii?

Misiunea Bisericii este de a vesti și a instaura în mijlocul tuturor neamurilor împărăția lui Dumnezeu inaugurată de Isus Cristos. Aici, pe pământ, ea constituie germenul și începutul acestei împărății mântuitoare.

În ce sens Biserica este mister?

Biserica este mister deoarece în realitatea sa văzută este prezentă și activă o realitate spirituală, divină, care se percepe numai cu ochii credinței.

Biserica "are caracteristica de a fi în același timp umană și divină, văzută și înzestrată cu realități nevăzute, ferventă în acțiune și dăruită contemplației, prezentă în lume și totuși străină și călătoare, dar toate acestea în așa fel încât ceea ce este uman în ea să fie orânduit spre ceea ce e divin și subordonat lui, ceea ce este vizibil - invizibilului, acțiunea - contemplației și realitatea prezentă - cetății viitoare spre care tindem" (SC, 2).

Ce înseamnă că Biserica este sacrament universal de mântuire?

Înseamnă că este semn și instrument al reconcilierii și al comuniunii întregii omeniri cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc.

De ce este Biserica poporul lui Dumnezeu?

Biserica este poporul lui Dumnezeu pentru că lui îi place să-i sfințească și să-i mântuiască pe oameni nu în mod izolat, ci constituindu-i într-un singur popor, adunat de unitatea Tatălui și a Fiului și a Duhului Sfânt.

Care sunt caracteristicile poporului lui Dumnezeu?

Acest popor, al cărui membru se devine prin credința în Cristos și prin Botez, are drept origine pe Dumnezeu Tatăl, drept cap pe Isus Cristos, drept condiție demnitatea și libertatea de fii ai lui Dumnezeu, drept lege porunca nouă a iubirii, drept misiune aceea de a fi sare a pământului și lumină a lumii, drept scop împărăția lui Dumnezeu, începută deja pe pământ.

Pentru ce este Biserica numită mireasa lui Cristos?

Pentru că însuși Domnul s-a definit ca "mire" (Mc 2,19), care a iubit Biserica, unind-o cu sine printr-o alianță veșnică. El s-a dat pe sine însuși pentru ea, spre a o curăța cu sângele său și "a o face sfântă" (Ef 5,26) și mamă rodnică a tuturor fiilor lui Dumnezeu. În timp ce termenul "trup" evidențiază unitatea "capului" cu mădularele, termenul "mireasă" scoate în evidență deosebirea dintre cei doi într-o relație personală.

Pentru ce Biserica este numită templul Duhului Sfânt?

Pentru că Duhul Sfânt locuiește în trupul care este Biserica: în capul și în mădularele sale; de asemenea, el zidește Biserica în dragoste prin cuvântul lui Dumnezeu, sacramente, virtuți și carisme" (Compendiu CBC, 147-154; 158-159).

Care sunt notele care caracterizează Biserica?

Biserica este:

- una, "pentru că are ca origine și model unitatea unui singur Dumnezeu în Treimea persoanelor; ca întemeietor și cap pe Isus Cristos, care restabilește unitatea tuturor popoarelor într-un singur trup; ca suflet pe Duhul Sfânt, care unește toți credincioșii în comuniunea în Cristos. Ea are o singură credință, o singură viață sacramentală, o unică succesiune apostolică, o speranță comună și aceeași dragoste" (Compendiu CBC, 161);

- sfântă, "deoarece Dumnezeu preasfântul este autorul său; Cristos s-a dat pe sine însuși pentru ea, pentru a o sfinți și a o face sfințitoare; Duhul Sfânt îi dă viață prin iubire. În ea se află plinătatea mijloacelor de mântuire. Sfințenia este vocația fiecărui membru al său și scopul oricărei activități a ei. Biserica numără printre membrii săi pe Fecioara Maria și pe nenumărați sfinți, ca modele și mijlocitori. Sfințenia Bisericii este izvorul sfințirii fiilor săi, care, aici pe pământ, se recunosc cu toții păcătoși, au mereu nevoie de convertire și de purificare" (Compendiu CBC, 165);

- catolică "adică universală, deoarece în ea este prezent Cristos: «Unde este Cristos Isus, acolo este Biserica Catolică» (sfântul Ignațiu din Antiohia). Ea vestește totalitatea și integritatea credinței; are și administrează plinătatea mijloacelor de mântuire; este trimisă în misiune la toate popoarele din orice timp și la toate culturile de care aparțin" (Compendiu CBC, 166);

- apostolică "datorită originii sale, fiind zidită pe «temelia apostolilor» (Ef 2,20); datorită învățăturii sale, care este aceeași a apostolilor; datorită structurii sale, deoarece este instruită, sfințită și condusă, până la întoarcerea lui Cristos, de către apostoli, prin succesorii lor, episcopii, în comuniune cu succesorul lui Petru" (Compendiu CBC, 174).

"Aceste patru atribute, inseparabil legate între ele, indică niște trăsături esențiale ale Bisericii și ale misiunii ei. Biserica nu le are de la ea însăși; Cristos este cel care, prin Duhul Sfânt, îi dă Bisericii sale să fie una, sfântă, catolică și apostolică, și tot el o cheamă să realizeze fiecare din aceste caracteristici.

Numai credința poate recunoaște că Biserica are aceste proprietăți din izvorul ei divin. Dar manifestările lor istorice sunt semne ce vorbesc limpede și rațiunii umane" (CBC, 811-812). "Biserica - amintește Conciliul I din Vatican - datorită sfințeniei sale preaînalte, a unității sale catolice, a stabilității sale neînvinse, este ea însăși un mare și perpetuu motiv de credibilitate și o dovadă incontestabilă a misiunii sale divine" (Dei Filius, 3).

Pentru ce Biserica are nevoie mereu de purificare?

Pentru că este formată din păcătoși. Toți membrii Bisericii peregrine aici pe pământ, inclusiv slujitorii săi, sunt păcătoși, trebuie să se recunoască păcătoși, să primească iertarea divină cu umilință și să șteargă tot mai mult, în ei înșiși și în ceilalți, păcatul. "În vreme ce Cristos, sfânt, nevinovat și fără pată, nu a cunoscut păcatul, ci a venit pentru a ispăși doar păcatele poporului, Biserica, incluzând în sânul ei oameni păcătoși, deopotrivă sfântă și având mereu nevoie de purificare - simul sancta et semper purificanda - practică neîncetat pocăința și înnoirea" (LG 8).

Cine aparține Bisericii Catolice?

"În mod diferit toți oamenii aparțin sau sunt rânduiți pentru unitatea catolică a poporului lui Dumnezeu. Este încorporat pe deplin Bisericii Catolice cel care, având Duhul lui Cristos, este unit cu ea prin legătura mărturisirii de credință, a sacramentelor, a conducerii ecleziastice și a comuniunii. Cei botezați care nu realizează în mod deplin această unitate catolică sunt și ei într-o anumită comuniune, deși imperfectă, cu Biserica Catolică" (Compendiul CBC, 168).

De ce a instituit Cristos ierarhia bisericească?

"Cristos a instituit ierarhia bisericească cu misiunea de a păstori poporul lui Dumnezeu în numele său; pentru aceasta i-a dat autoritate. Ea este formată din slujitori sacri: episcopi, preoți, diaconi" (Compendiul CBC, 179), cărora Cristos le-a încredințat misiunea de a învăța, a sfinți și a conduce. Ei exercită această misiune ca "slujitori ai lui Cristos" (Rom 1,1), imitându-l pe Cristos însuși, care "fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu egalitatea sa cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar, după felul lui de a fi, a fost socotit ca om. S-a umilit pe sine, făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce" (Fil 2,6-8).

Ce înseamnă afirmația: "În afara Bisericii nu există mântuire"?

"Înseamnă că orice mântuire vine de la Cristos-capul prin mijlocirea Bisericii care este trupul său. Prin urmare, nu pot fi mântuiți cei care, cunoscând Biserica întemeiată pe Cristos și necesară pentru mântuire, nu intră în ea și nu perseverează în ea. În același timp, prin Cristos și prin Biserica sa, pot obține mântuirea cei care, fără vina lor, nu cunosc evanghelia lui Cristos și Biserica sa, însă îl caută cu sinceritate pe Dumnezeu și, sub impulsul harului, se străduiesc să împlinească voința sa cunoscută prin glasul conștiinței" (Compendiul CBC, 171).

De ce trebuie Biserica să vestească evanghelia la toată lumea?

"Deoarece Cristos a poruncit «Mergeți și faceți ucenici din toate națiunile, botezându-i în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh» (Mt 28,19). Acest mandat misionar al Domnului își are izvorul în iubirea veșnică a lui Dumnezeu, care a trimis pe Fiul și pe Duhul său pentru că «vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului» (1Tim 2,4)" (Compendiul CBC, 172).

Cum trebuie să privim la Biserică?

Ar trebui să privim la Biserică așa cum ne-a indicat Benedict al XVI-lea, care în catedrala din New York, pornind de la vitraliile sale neogotice, a spus în omilie:

"Văzute din afară, aceste ferestre apar întunecate, apăsătoare, ba chiar posomorâte. Însă atunci când se intră în biserică, ele dintr-o dată iau viață. Reflectând lumina care le străbate revelează toată strălucirea lor. Mulți scriitori - aici în America ne putem gândi la Nathaniel Hawthorne - au folosit imaginea geamurile ilustrate pentru a indica misterul Bisericii însăși" (19.04.2008).

Mons. Raffaello Martinelli, primatul bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma

NB: Pentru a aprofunda tema, iată câteva documente pontificale:

- Conciliul al II-lea din Vatican, Lumen gentium (LG); Sacrosanctum Concilium (SC);

- Catehismul Bisericii Catolice (CBC), nr. 748-945; Compendiul CBC, nr. 147-193.

(După Zenit, 11 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat