Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia papei în Duminica Bunului Păstor

Oameni ai rugăciunii și ai slujirii în lume, dar fără a fi ai lumii. "Lumea", înțeleasă în sens evanghelic, nu-i înțelege pe preoți, pentru că nu-l cunoaște pe Dumnezeu și nu vrea să-l cunoască. Pe de altă parte, "lumea" este o mentalitate, un mod de a gândi și de a trăi, care poate să polueze și Biserica și de fapt o poluează. Pentru aceasta, este nevoie de "vigilență și purificare constantă". A subliniat acest lucru Benedict al XVI-lea, duminică, 3 mai 2009, a XLVI-a Zi Mondială de Rugăciune pentru Vocații, în timpul celebrării euharistice în bazilica "Sfântul Petru" pentru hirotonirea celor 19 noi preoți ai diecezei Roma. Ei au fost prezentați papei de cardinalul vicar Agostino Vallini.

Iubiți frați și surori!

Conform unui obicei frumos, Duminica Bunului Păstor îi are reuniți pe episcopul de Roma și pe preoții săi pentru hirotonirile noilor preoți ai diecezei. Acesta este de fiecare dată un mare dar al lui Dumnezeu; este harul său! De aceea, să trezim în noi un sentiment profund de credință și de recunoștință trăind celebrarea de astăzi. Și în acest climat îmi este drag să-l salut pe cardinalul vicar Agostino Vallini, pe episcopii auxiliari, pe ceilalți frați întru episcopat și întru preoție, și cu iubire specială pe voi, dragi diaconi candidați la prezbiterat, împreună cu rudele și prietenii voștri. Cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am ascultat ne oferă din belșug idei de meditație: voi lua câteva, pentru ca el să poată trimite o lumină de neșters asupra drumului vieții voastre și asupra slujirii voastre.

"Acest Isus este piatra... nu este alt nume în care suntem mântuiți" (Fap 4,11-12). Textul din Faptele Apostolilor - prima lectură - uimește și ne face să reflectăm această singulară "omonimie" între Petru și Isus: Petru, cel care a primit noul său nume de la Isus însuși, aici afirmă că el, Isus, este "piatra". De fapt, unica stâncă adevărată este Isus. Unicul nume care mântuiește este numele lui. Apostolul, deci și preotul, primește propriul "nume", adică propria identitate, de la Cristos. Tot ceea ce face, face în numele lui. "Eul" său devine totalmente cu referință la "eul" lui Isus. În numele lui Cristos, și desigur nu în nume propriu, apostolul poate săvârși gesturi de vindecare a fraților, poate să-i ajute pe cei "infirmi" să se ridice din nou și să meargă din nou (cf. Fap 4,10). În cazul lui Petru, minunea făcută puțin mai înainte face acest lucru deosebit de evident. Și referința la ceea ce spune psalmul este esențială: "Piatra aruncată de zidari / a ajuns în capul unghiului" (Ps 117[118],22). Isus a fost "aruncat", dar Tatăl l-a îndrăgit și l-a pus la temelia templului noii alianțe. Astfel, apostolul, ca și preotul, experimentează la rândul său crucea, și numai prin intermediul ei devine cu adevărat util pentru construirea Bisericii. Lui Dumnezeu îi place să-și construiască Biserica împreună cu persoane care, urmându-l pe Isus, își pun toată încrederea lor în Dumnezeu, așa cum spune același psalm: "Mai bine să te încrezi în Domnul / decât să te încrezi în oameni. / Mai bine să te încrezi în Domnul / decât să te încrezi în cei puternici" (v. 8-9).

Discipolului îi revine aceeași soartă a învățătorului, care în ultimă instanță este soarta scrisă în însăși voința lui Dumnezeu Tatăl! Isus a mărturisit asta la sfârșitul vieții sale, în marea rugăciune numită "sacerdotală": "Părinte drept, lumea pe tine nu te-a cunoscut, dar eu te-am cunoscut" (In 17,25). Și anterior afirmase: "Nimeni nu-l cunoaște pe Tatăl decât numai Fiul" (Mt 11,27). Isus a experimentat asupra sa refuzarea lui Dumnezeu din partea lumii, neînțelegerea, indiferența, desfigurarea chipului lui Dumnezeu. Și Isus l-a transmis pe "martor" discipolilor: "Eu - destăinuiește el tot în rugăciunea adresată Tatălui - le-am făcut cunoscut numele tău și-l voi face cunoscut, pentru ca iubirea cu care m-ai iubit să fie în ei și eu în ei" (In 17,26). De aceea, discipolul - și în special apostolul - experimentează aceeași bucurie a lui Isus, de a cunoaște numele și chipul Tatălui; și împărtășește și durerea lui, de a vedea că Dumnezeu nu este cunoscut, că iubirea sa nu este răsplătită. Pe de o parte exclamăm cu bucurie, asemenea lui Ioan în prima sa Scrisoare: "Cât de mare este iubirea pe care ne-a dovedit-o nouă Tatăl: el a voit să ne numim fii ai lui Dumnezeu, și suntem"; și pe de altă parte constatăm cu amărăciune: "De aceea nu ne cunoaște lumea, fiindcă nu l-a cunoscut nici pe Dumnezeu" (1In 3,1). Este adevărat, și noi preoții experimentăm asta: "lumea" - în accepțiunea ioanee a termenului - nu-l înțelege pe creștin, nu-i înțelege pe slujitorii evangheliei. Puțin pentru că de fapt nu-l cunoaște pe Dumnezeu și puțin pentru că nu vrea să-l cunoască. Lumea nu vrea să-l cunoască pe Dumnezeu pentru ca să nu fie deranjată de la voința sa și de aceea nu vrea să-i asculte pe slujitorii lui; acest lucru ar putea s-o pună în criză.

Aici trebuie să fim atenți la o realitate de fapt: că această "lume", interpretată în sensul evanghelic, pândește și Biserica, contagiindu-i pe membrii săi și chiar pe slujitorii hirotoniți, și sub acest cuvânt lume, sfântul Ioan indică și vrea să clarifice o mentalitate, o manieră de a gândi și de a trăi care poate să polueze și Biserica, și de fapt o poluează, și cere așadar vigilență și purificare constantă. Până când Dumnezeu nu se va fi manifestat pe deplin, nici fiii săi nu sunt încă pe deplin "asemenea lui" (1In 3,2). Suntem "în" lume și riscăm să fim și "ai" lumii, lume în sensul acestei mentalități. Și de fapt uneori suntem așa. Pentru aceasta Isus la sfârșit nu s-a rugat pentru lume, tot în acest sens, ci pentru discipolii săi, pentru ca Tatăl să-i păzească de cel rău și ei să fie liberi și diferiți de lume, deși trăiesc în lume (cf. In 17,9.15). În acel moment, la sfârșitul ultimei cine, Isus a înălțat către Tatăl rugăciunea de consacrare pentru apostolii și pentru toți preoții din orice timp, atunci când a spus: "Consacră-i în adevăr" (In 17,17). Și a adăugat: "Pentru ei mă consacru pe mine însumi, ca și ei să fie consacrați în adevăr" (In 17,19). M-am oprit asupra acestor cuvinte ale lui Isus în omilia de la Liturghia crismei, în Joia Sfântă. Astăzi mă leg din nou de această reflecție făcând referință la evanghelia bunului păstor, unde Isus declară: "Eu îmi dau viața pentru oi" (cf. In 10,15.17.18).

A deveni preoți, în Biserică, înseamnă a intra în această auto-dăruire a lui Cristos, prin sacramentul Preoției, și a intra cu toată ființa proprie. Isus și-a dat viața pentru toți, dar în mod deosebit s-a consacrat pentru cei pe care Tatăl îi dăduse lui, pentru ca să fie consacrați în adevăr, adică în el, și să poată vorbi și acționa în numele lui, să-l reprezinte, să prelungească gesturile sale mântuitoare: să frângă pâinea vieții și să ierte păcatele. Astfel, Bunul Păstor și-a oferit viața pentru toate oile, dar a dăruit-o și o dăruiește în mod speciale acelora pe care el însuși, "cu iubire de predilecție", i-a chemat și-i cheamă să-l urmeze pe calea slujirii pastorale. Apoi, în manieră singulară, Isus s-a rugat pentru Simon Petru, și s-a jertfit pentru el, pentru că trebuia să-i spună într-o zi, pe malul lacului Tiberiadei: "Paște oile mele" (In 21,16-17). În mod asemănător, fiecare preot este destinatar al unei rugăciuni personale a lui Cristos și chiar al sacrificiului său și numai ca atare este abilitat să colaboreze cu el în păstorirea turmei care este în întregime numai a Domnului.

Aici aș vrea să ating un punct pe care-l îndrăgesc în mod deosebit: rugăciunea și legătura ei cu slujirea. Am văzut că a fi hirotoniți preoți înseamnă a intra în mod sacramental și existențial în rugăciunea lui Cristos pentru ai "săi". De aici derivă pentru noi preoții o vocație specială la rugăciune, în sens puternic cristocentric: adică suntem chemați să "rămânem" în Cristos - așa cum îi place evanghelistului Ioan să repete (cf. In 1,35-39; 15,4-10) - și această rămânere în Cristos se realizează în mod deosebit în rugăciune. Slujirea noastră este complet legată de această "rămânere" care echivalează cu rugăciunea și din ea derivă eficacitatea sa. În această perspectivă trebuie să ne gândim la diferitele forme de rugăciune ale unui preot, înainte de toate la sfânta Liturghie zilnică. Celebrarea euharistică este cel mai mare și cel mai înalt act de rugăciune și constituie centrul și izvorul din care primesc "limfa" și celelalte forme: liturgia orelor, adorația euharistică, lectio divina, sfântul rozariu, meditația. Toate aceste expresii de rugăciune, care își au centrul în Euharistie, fac în așa fel încât în ziua preotului, și în toată viața lui, să se realizeze cuvântul lui Isus: "Eu sunt păstorul cel bun, eu cunosc oile mele și ele mă cunosc pe mine, după cum Tatăl mă cunoaște pe mine și eu cunosc pe Tatăl, și eu îmi dau viața pentru oi" (In 10,14-15). De fapt, această "cunoaștere" și "a fi cunoscuți" în Cristos și, prin el, în Preasfânta Treime, nu e altceva decât realitatea cea mai adevărată și mai profundă a rugăciunii. Preotul care se roagă mult și care se roagă bine este progresiv expropriat de sine și tot mai unit cu Isus bunul păstor și slujitor al fraților. În conformitate cu el, și preotul "își dă viața" pentru oile care-i sunt încredințate. Nimeni nu i-o ia: o oferă de la sine, în unire cu Cristos Domnul, care are putere să-și dea viața și putere să o ia înapoi nu numai pentru el, ci și pentru prietenii săi, legați cu el de sacramentul Preoției. Astfel însăși viața lui Cristos, miel și păstor, este comunicată întregii turme, prin slujitorii consacrați.

Dragi diaconi, Duhul Sfânt să imprime acest cuvânt divin, pe care l-am comentat pe scurt, în inimile voastre, pentru ca să aducă roade îmbelșugate și durabile. Cerem asta prin mijlocirea sfinților apostoli Petru și Paul și a sfântului Ioan Maria Vianney, parohul de Ars, sub patronajul căruia am pus următorul An al Preoției. Să vă obțină asta Mama Bunului Păstor, preasfânta Maria. În toate circumstanțele vieții voastre priviți la ea, steaua preoției voastre. Asemenea slujitorilor la nunta din Cana, și vouă Maria vă repetă: "Faceți tot ce vă va spune" (In 2,5). La școala Fecioarei, fiți mereu oameni ai rugăciunii și ai slujirii, pentru a deveni, în exercitarea fidelă a slujirii voastre, preoți sfinți după inima lui Dumnezeu.

(După L'Osservatore Romano, 4-5 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat