Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Când este munca pentru om?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl internet: www.sancarlo.pcn.net.

* * *

Care sunt aspectele pozitive ale muncii?

Munca are dimensiuni multiple și complementare:

1. Dimensiunea umană: munca este una din formele cele mai înalte de:

- creștere umană;

- exprimare și afirmare de sine și a calităților proprii;

- exercitare a responsabilităților sociale;

- recalificare și actualizare personală și comunitară;

- deschidere și solidaritate cu lumea.

2. Dimensiunea familiară: constituie un mijloc esențial care face posibilă întemeierea unei familii, ale cărei mijloace de subzistență se obțin tocmai prin muncă.

3. Dimensiunea socială: îmbunătățește societatea, favorizând condiții economice și sociale mai bune, mai ales în folosul celor nevoiași.

4. Dimensiunea cosmică: este izvor de îmbogățire și de transformare a creației. Prin muncă omul guvernează lumea împreună cu Dumnezeu, împreună cu el este stăpânul ei, și face lucruri bune pentru sine și pentru alții, valorizând resursele naturale.

Care este raportul dintre persoana umană și muncă?

Muncind, persoana umană:

1. Se perfecționează în umanitatea sa.

2. Exprimă dăruirea de sine liberă și rodnică.

3. Exercită facultățile sale fizice, intelectuale și spirituale:

- creând opere de artă și de gândire;

- descoperind lucruri noi;

- producând bunuri și servicii;

4. Se face folositor altora.

5. Scoate mijloacele de susținere pentru propria viață, pentru a celor din familia sa și pentru comunitatea umană.

6. Are dreptul la un salariu just.

7. Transformă natura, respectând-o.

În ce mod munca este pentru persoană?

1. Munca este un drept și nu un privilegiu: accesul la muncă trebuie să fie deschis tuturor fără nici o discriminare nedreaptă. Orice persoană are dreptul la o muncă cinstită și sigură, chiar dacă nu este singura și nici principala motivație de viață.

2. Munca este și o obligație pentru orice persoană: "Cine nu vrea să muncească, nici să nu mănânce" (2Tes 3,10).

3. Orice muncă, dacă este cinstită, este vrednică de stimă.

4. Persoana este subiectul și destinatarul muncii: munca este actus personae, este pentru om, și nu omul pentru muncă. Persoana este metrul demnității muncii: munca provine de la persoană și este și în mod esențial orânduită și finalizată spre ea.

5. Persoana în muncă:

- îl consideră pe celălalt ca "un alt el însuși" și nu ca pe un concurent sau un sclav. Muncitorul este și trebuie să fie cu alții și pentru alții și nu împotriva altora;

- folosește roadele muncii ca ocazii de schimburi, de relații și de întâlnire;

- apreciază, colaborează și respectă talentul și experiența pe care numai cei mai în vârstă pot să o aducă în muncă.

Care sunt condițiile pentru o muncă bună?

1. Iată principalele condiții pentru o muncă bună:

- respectare și promovare a demnității persoanei și a drepturilor inalienabile ale muncitorului;

- libertatea de a crea și de a participa la asociații publice pentru a promova și a apăra propriile valori și drepturi;

- acces și participare adecvată la progresul economic, la gestionarea și la câștigurile propriei munci;

- achitarea contribuțiilor (stabilite de autoritățile legitime) la organismele de siguranță socială;

- retribuirea egală care:

a. să țină cont și de vârsta, sexul, capacitățile personale ale muncitorului, ca și de exigențele eventualei familii a lui, îndeosebi ale copiilor săi;

b. să caute un echilibru just între merit și necesitate;

- ocupație deplină;

- limitarea orelor de muncă: orare umane de muncă;

- o conciliere mai mare între timpurile de muncă și cele dedicate relațiilor umane și familiare;

- odihnă legitimă;

- promovarea siguranței și a sănătății muncitorilor;

- formarea permanentă umană și tehnică;

- respectarea ierarhiei valorilor, care pune pe primul loc persoana care muncește;

- starea igienico-sanitară corespunzătoare a locurilor de muncă;

- respectarea ambientului natural.

2. Fiecare, în funcție de propriile posibilități și competențe, trebuie să se străduiască pentru a crea și/sau a mări, pentru sine și pentru alții, aceste condiții pozitive care favorizează o muncă bună.

Care sunt, în muncă, aspectele negative care trebuie evitate sau eliminate?

1. Iată principalele:

- mortificarea demnității persoanei;

- exploatarea proprie, a altora, a naturii;

- șomajul, care ofensează demnitatea persoanei și amenință echilibrul vieții și posibilitatea de a crea și de crește propria familie;

- recurgerea nejustificată la dubla muncă și/sau la munca suplimentară, mai ales atunci când este făcută pentru a obține "prisos": ele fac să scadă locurile de muncă pentru alții și în afară de aceasta iau posibilitatea de energii și de timp care trebuie dedicat dezvoltării dimensiunilor personale (mai ales religioase-spirituale), propriei familii, inițiativelor de voluntariat;

- absenteismul, lipsa de angajare;

- creșterea nediscriminată a muncii în zi de sărbătoare;

- degradarea ambientală;

- irosirea de timp, de resurse, pierderile de capital, fraudele;

- sistemele financiare abuzive dacă nu chiar cămătărești, relațiile comerciale nedrepte;

- excesiva acaparare și centralizare a bunurilor de producție, de distribuire și de consum;

- folosirea necinstită a mijloacelor de comunicare;

- concedierea nejustificată;

- lipsa locului de muncă, îndeosebi în rândul tinerilor: "Atunci când lipsa locurilor de muncă nu permite tinerilor să-și construiască o familie, dezvoltarea autentică și completă a societății este serios compromisă" (Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru a 45-a Săptămână Socială a Catolicilor Italieni, 18.10.2007);

- lupta de clasă;

- greva nediscriminată.

2. Mai trebuie recunoscut că, în pofida angajării fiecăruia și a tuturor, va fi imposibil de eliminat complet și toate aceste aspecte negative. Creștinul știe că eliminarea lor totală și definitivă se va realiza atunci când, la sfârșitul acestei lumi, Dumnezeu va face "ceruri noi și un pământ nou" (2Pt 3,13).

Ce se înțelege prin bun comun, pentru care este menită orice muncă?

1. Se înțelege ansamblul acelor condiții ale vieții sociale care permit grupurilor, ca și fiecărui membru, să ajungă la propria perfecțiune mai deplin și mai curând. El comportă trei elemente esențiale:

- respectarea persoanei, a drepturilor sale fundamentale și inalienabile, cum ar fi de exemplu: posibilitatea de a acționa conform conștiinței sale drepte, apărarea vieții private, libertatea justă și în domeniul religios;

- bunăstarea socială și dezvoltarea bunurilor spirituale și materiale ale fiecăruia, ale familiei și ale societății;

- pacea, adică stabilitatea și siguranța unei ordini juste.

2. În același timp trebuie ținut cont că bunăstarea economică a unui popor nu se măsoară în mod exclusiv după cantitatea de bunuri produse, ci ținând cont și de:

- modul în care ele sunt produse;

- gradul de echitate în distribuirea venitului;

- obținerea dezvoltării integrale a oricărei persoane.

Cum se comportă creștinul în muncă?

Creștinul, muncind, în afară de faptul că realizează și completează aspectele pozitive citate deja, valabile pentru orice persoană:

1. Realizează propria identitate de ființă umană creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Munca aparține condiției originare a omului, constituit de Dumnezeu păzitor al creației și precedă păcatul strămoșesc; de aceea, nu este nici pedeapsă, nici blestem.

2. Colaborează cu planul providențial al lui Dumnezeu creator și răscumpărător: Dumnezeu îl cheamă pe om să "cultive și să păzească" (Gen 2,15) bunurile create de el. Omul nu este stăpânul, ci administratorul, chiriașul, chemat să reflecteze în propria muncă amprenta celui a cărui imagine este.

3. Îl imită pe Isus Cristos, tâmplarul din Nazaret, care a dedicat muncii materiale cea mai mare parte a anilor vieții sale pe pământ.

4. Cooperează cu el în opera sa răscumpărătoare: urmând învățăturile lui Cristos și ale Bisericii despre muncă și muncind cu angajare și suferință, creștinul se dovedește discipol al lui Cristos purtând crucea în fiecare zi.

5. Recunoaște că munca, în truda și suferința sa, este somn și rod al păcatului strămoșesc: de atunci pământul devine avar, ingrat, ostil în mod surd (cf. Gen 4,12), comportă sudoarea frunții omului (cf. Gen 3,17.19).

6. Se angajează împreună cu ceilalți să elimine sau măcar să diminueze aspectele negative ale muncii.

7. Este părtaș de arta și de înțelepciunea divină și face mai frumoasă creația, cosmosul ordonat deja de către Dumnezeu Tatăl.

8. Îi ajută pe cei mai slabi și nevoiași.

9. Se sfințește pe sine însuși și pe alții.

10. Recunoaște că munca este esențială, dar că Dumnezeu, nu munca, este izvorul vieții și scopul omului.

11. Dă slavă lui Dumnezeu.

12. Regăsește o ocazie de contemplație și de rugăciune: Ora et labora ("Roagă-te și muncește").

13. Slujește comunitatea familiară și socială conform planurilor lui Dumnezeu.

14. Construiește împărăția lui Dumnezeu.

Ce raport există între munca omului și integritatea creației?

"Porunca a șaptea cere respectarea integrității creației. Animalele, ca și plantele și ființele neanimate, sunt în mod natural destinate pentru binele comun al omenirii trecute, prezente și viitoare. Folosirea resurselor minerale, vegetale și animale ale universului nu poate să fie separată de respectarea exigențelor morale. Stăpânirea asupra ființelor neanimate și asupra celorlalte viețuitoare, acordată omului de către Creator, nu este absolută; trebuie să se măsoare cu grija pentru calitatea vieții aproapelui, inclusiv cea a generațiilor viitoare; cere un respect religios față de integritatea creației" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2415).

Ce anume cere solidaritatea în muncă?

Solidaritatea cere:

1. Angajarea fiecăruia să colaboreze cu ceilalți în realizarea și îmbunătățirea condițiilor de muncă și ale societății.

2. Repartizarea egală a bunurilor și a roadelor muncii.

3. Angajarea pentru o ordine socială mai dreaptă, în care tensiunile și conflictele să fie rezolvate cu negocierea și dialogul.

4. Colaborarea între toți: între bogați și săraci, între întreprinzători și angajați, între națiuni și între popoare, respingând ura și lupta de clasă a unora împotriva altora.

5. Posibilitatea de asociații libere (de exemplu sindicale, întreprinzătoare...) evitând revendicări corporative excesive.

6. Angajarea în favoarea celor mai săraci.

7. Valorizarea aspectelor pozitive ale globalizării, cu scopul de a ajunge la un umanism al muncii la nivel planetar.

8. Virtutea solidarității, care realizează împărtășirea bunurilor spirituale mai mult decât a celor materiale.

Ce virtuți trebuie realizate în muncă?

În muncă, "respectarea demnității umane cere practicarea virtuții cumpătării, pentru a modera alipirea de bunurile din lumea aceasta; a virtuții dreptății, pentru a respecta drepturile aproapelui și a-i da ceea ce i se cuvine; și a solidarității, urmând regula de aur și conform liberalității Domnului care, bogat cum era, s-a făcut sărac pentru noi, pentru ca noi să devenim bogați prin intermediul sărăciei sale" (Catehismul Bisericii Catolice, nr. 2407).

Ce tipuri de primat trebuie respectate în domeniul muncii?

Trebuie respectat primatul:

1. Omului asupra muncii și asupra lucrurilor.

2. Spiritului asupra materiei.

3. Eticii asupra tehnicii: nu tot ceea ce se poate face din punct de vedere tehnic este și acceptabil din punct de vedere moral.

4. Muncii asupra capitalului, care rămâne numai un instrument sau cauză instrumentală a muncii. În același timp există între muncă și capital o anumită complementaritate: nici capitalul nu poate sta fără muncă, nici munca fără capital.

5. Destinației universale a bunurilor asupra libertății legitime fie de inițiativă economică, fie de proprietate privată.

Pe ce se întemeiază și ce comportă destinația universală a bunurilor?

Destinația universală a bunurilor:

1. Se întemeiază pe faptul că Dumnezeu, creând, a dat pământul, cu toate bunurile sale, întregului neam omenesc.

2. Comportă:

- distribuirea egală a bunurilor în cadrul fiecărei țări și între țări;

- coresponsabilitatea tuturor față de creație și față de generațiile trecute, prezente și viitoare;

- faptul că autoritatea statală să fie în slujba fiecăruia și a tuturor.

Ce caracteristici are dreptul persoanei la proprietatea privată?

1. Există un drept la proprietatea privată, obținută sau primită în mod corect. El se concretizează în posesia de bunuri materiale, de mijloace de producție, de bunuri de consum, de accesul liber la cunoștințele și aplicațiile științei și tehnicii.

2. Acest drept are aceste caracteristici:

- este valabil pentru toți;

- trebuie să fie garantat și reglementat cu legi civile adecvate, pentru a evita și eventuale abuzuri (de exemplu latifundiarismul);

- este în slujba creșterii integrale a persoanei.

3. Dreptul la proprietatea privată trebuie realizat în mod corect, practicând virtuțile:

- cumpătării, pentru a modera alipirea de bunurile din lumea aceasta;

- dreptății, pentru a respecta drepturile aproapelui și a-i da ceea ce i se cuvine;

- solidarității, pentru a împărți cu generozitate cu acela care are mai puțin decât noi.

4. Acest drept nu este absolut: trebuie să se măsoare cu grija față de necesitățile altora, calitatea vieții aproapelui și cu respectarea integrității creației.

5. Este subordonat dreptului folosirii comune și destinației universale a bunurilor. "Omul, folosind bunurile create, trebuie să considere lucrurile exterioare pe care le posedă în mod legitim, nu numai ca ale sale, dar și comune, în sensul că pot să folosească nu numai lui, ci și altora" (Conciliul al II-lea din Vatican, Gaudium et spes, nr. 69).

Care sunt aspectele pozitive ale dreptului la proprietatea privată?

Proprietatea privată are o legitimitate naturală proprie, deoarece poate să favorizeze următoarele aspecte pozitive:

- loc necesar pentru autonomia personală și familiară;

- expresie și prelungire a libertății umane;

- contribuție la siguranța existențială personală;

- mijloc de satisfacere a necesităților vieții, pentru sine și pentru proprii membri ai familiei;

- rod legitim al propriei economii;

- ocazie pentru contribuția personală adusă societății și economiei;

- stimulent pentru o hărnicie mai mare;

- mijloc pentru a crea noi locuri de muncă.

Care sunt criteriile pentru a stabili salariul just?

"Munca trebuie remunerată în așa fel încât să garanteze mijloacele suficiente pentru a permite fiecăruia și familiei sale o viață demnă pe un plan material, social, cultural și spiritual, corespunzător cu tipul de activitate și grad de rentabilitate economică al fiecăruia, ca și condițiilor de activitate și ale binelui comun" (Conciliul al II-lea din Vatican, Gaudium et spes, nr. 67).

Când este legitimă recurgerea la grevă?

Iată câteva condiții pentru legitimitatea recurgerii la grevă:

- mijloc extrem, ieșit din comun sau cel puțin necesar în vederea unui avantaj proporționat;

- realizarea ei după ce s-au dovedit ineficiente toate celelalte modalități de depășire a conflictelor;

- desfășurarea sa cu metode pașnice, evitând orice violență;

- respectarea libertății celuilalt: refuzarea pichetării și a boicotării producției;

- respectarea drepturilor fundamentale ale comunității (mai ales ale celor mai slabi și lipsiți de apărare);

- asigurarea serviciilor fundamentale ale societății;

- urmărirea obiectivelor legate de condițiile de muncă și care respectă binele comun.

Mons. Raffaello Martinelli

NB: Pentru a aprofunda tema, să se citească și următoarele documente pontificale:

1. Leon al XIII-lea, Rerum novarum, 1892;

2. Ioan Paul al II-lea, Laborem exercens, 1981;

3. Catehismul Bisericii Catolice (CBC), nr. 531-533; 2184-2188; 2427-2435; Compendiul CBC, nr. 503-520;

4. Consiliul Pontifical al Dreptății și Păcii, Compendiul doctrinei sociale a Bisericii, 2004, pag. 144-177.

(După Zenit, 4 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat