Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cartea "Imitațiunea lui Cristos"

Publicăm în continuare un articol scris de pr. Giandomenico Mucci, SJ, și apărut în revista "La Civiltà Cattolica".

* * *

Cartea "Imitațiunea lui Cristos" a fost cu siguranță textul cel mai răspândit din literatura religioasă în mijlocul poporului creștin din Occident. A format cete de sfinți (de la sfântul Ignațiu de Loyola la sfântul Carol Borromeu, de la sfânta Tereza de Avila la sfânta Tereza de Lisieux, de la sfântul Iosif Cottolengo la sfântul Ioan Bosco și sfânta Maria Mazzarello) și a fost recomandată mereu de papi, de la sfântul Pius al V-lea la sfântul Pius al X-lea, de la Pius al XI-lea la fericitul Ioan al XXIII-lea. Au apreciat-o și oameni de cultură care erau departe de Biserică (de la Taine la Comte, de la Michelet la Carducci și Croce) și literați și oameni de știință renumiți (de la Corneille la Voltaire, de la Ampère la Retté, de la Papini la Merton). Foarte puțini ar fi fost de altă părere față de celebra părere a lui Fontenelle: "L'Imitation est le plus beau libre sorti de la main des hommes puisque l'Evangile n'en vient pas" 1.

Astăzi este încă așa? În pofida edițiilor și traducerilor cărții prezente în librării, catolice și necatolice, ca mărturie a unui interes care n-a dispărut niciodată complet, se pare că astăzi citirea ei nu este sfătuită, în Italia și în Europa, celor care sunt angajați în viața spirituală, laici, preoți, seminariști și călugări. Vrem să vedem aici motivele acestui fenomen. Să survolăm asupra problemei istorico-paleografice a paternității cărții2. Este suficient să afirmăm că ea s-a născut în ambientul monastic benedictin3.

Cartea și doctrina

Cititorul Imitațiunii observă încă de la primele rânduri că în ea vorbește un om care a cunoscut societatea lumească și a rămas dezamăgit de ea și, începând să-l urmeze pe Cristos, a acceptat renunțări și suferințe pentru a se configura cu învățătorul divin conform științei iubirii. Textul nu conține o tratare completă a asceticii creștine. Este probabil că autorul nu a scris dintr-o dată, adică în mod continuu, ci urmând, la intervale mai mult sau mai puțin lungi, dezvoltarea intelectuală și afectivă a sufletului său. Acest lucru, în ipoteza, care pare cea mai comună, că este unic autorul textului, a cărui lipsă de aspect sistematic ar fi explicată mai bine dacă se admite o pluralitate de autori. Doctrina este cea a Bisericii. Inspirația răspândită din Sfânta Scriptură (peste o mie de citate biblice), din părinții Bisericii, în special Augustin și Grigore cel Mare, din învățătorii medievali, mai ales Bernard, Bonaventura, Ruysbroeck și Groote, i-a garantat din totdeauna ortodoxia.

Relativ mică în mărime, cartea este împărțită în patru părți. Prima ("Avertismente utile pentru viața spirituală") atinge temele mai generale ale purificării inimii. Caracteristica acestei părți este accentul pus fie pe vanitatea lumii, fie pe vanitatea științei umane. Omul interior trebuie să se concentreze pe adevărurile de credință și să se elibereze de încrederea excesivă în elucubrațiile rațiunii care provin din mândrie și din ambiție. A doua parte ("Sfaturi pentru viața interioară") schițează începutul vieții interioare cu convertirea, intenția dreaptă, cunoașterea de sine și prietenia familiară cu Isus care conduce la împărtășirea suferinței sale. În aceste două părți prevalează tonul meditativ, felul de a vorbi al unui "director spiritual".

Partea a treia introduce forma dialogică dintre discipol și Domnul ("Mângâierea internă"): o formă care vrea să semnifice iubirea inimii umane atunci când Isus îl învăluie cu gingășia sa care dăruiește pace. Sunt pagini care condensează un tratat al inimii, dificultățile și ispitele pe care inima le experimentează în urcarea sa spre iubirea transformatoare, abandonarea și încrederea în Isus pe care nici măcar păcatul nu reușește s-o diminueze, pentru că însăși corupția omului evocă puterea harului, atunci când suntem umili și iubim. Autorul scrie desigur în lumina experienței sale sapiențiale și aici a obținut rezultate de o atare profunzime încât pe bună dreptate și de multe secole paginile sale se numără printre manifestările înalte ale literaturii spirituale. Partea a patra ("Sacramentul") poate fi considerată ca încoronarea părților precedente. Iubirea, care l-a condus pe discipol de la purificare la unire, își are realizarea sa în Euharistie. Nu este ușor să întâlnim, chiar în autori mari, pagini egale cu acestea care să-l educe pe cititor la sensul sacramentului altarului și al preoției cu un dialog dintre discipol și cel iubit simplu și cu ardoare4.

Centrul și fundamentul întregii Imitațiuni este Cristos Dumnezeu și învățător. Instrumentul imitării lui este harul la care omul trebuie să se deschidă dacă vrea să obțină imitarea la care tânjește. Cristos, harul, angajarea radicală a omului: cel trei elemente care fac din Imitațiune o carte impregnată de doctrina pură a Bisericii și aproape un comentariu al celebrului îndemn benedictin de a nu prefera nimic în locul iubirii lui Cristos. Prin acest cristocentrism ferm al său spre care sunt îndreptate toate aspectele ascezei, Imitațiunea a fost îndrăgită de toți inițiatorii spiritualităților apostolice.

Istoricii spiritualității Societății lui Isus sunt unanimi în afirmarea influenței Imitațiunii asupra formării spirituale a sfântului Ignațiu de Loyola: "Cea mai importantă din influențele umane care au contribuit la formarea spiritualității sale. De fapt este sigur [...] că sfântul a făcut din această carte lectura sa obișnuită încă de la Manresa [...], a continuat toată viața să facă din ea hrana sa preferată, dacă nu exclusivă"5. Concepția ignațiană a sfințeniei personale, nu ideea slujirii apostolice, coincide cu aceea a autorului Imitațiunii. Și, desigur, nu e întâmplător că Imitațiunea este singura carte de lectură sfătuită, cu textele biblice, celui care face exercițiile ignațiene, după o indicație precisă a sfântului Ignațiu.

Limitele textului?

Mulți spiritualiști contestă astăzi validitatea Imitațiunii pentru formarea spirituală. Și astăzi ar fi destul de greu de găsit un exemplar al acelei cărți în camerele tinerilor seminariști și călugări și în băncile din capelele institutelor de formare ecleziastică. Orizontul interiorității, în care cartea se mișcă, face să fie considerată operă a unei mentalități subiectiviste și individualiste. Unii contemporani ai noștri îi reproșează, în mod naiv, lipsa de ecleziologie și de mariologie, ca și cum în ea ar trebui să se găsească dezvoltarea teologică a secolelor care au urmat după autor. Dacă ar fi întemeiată, aceeași critică s-ar putea aduce și evangheliilor! Și același lucru trebuie spus pentru lipsa, în text, a unei teologii biblice și liturgice și a unei antropologii care să privească la om nu numai în tensiunea sa verticală ci și în realitatea sa istorică și orizontală.

"Imitațiunea reflectă mentalitatea secolului [său] cu problemele sale tipice față de care se arată deosebit de sensibilă. Ea este completă în exprimarea a ceea ce-i apare esențial pentru scopul propus; nu pretinde altceva decât să indice posibilitatea și necesitatea de a duce o viață interioară autentică în pofida inevitabilului contact cu lumea, și să arate drumul pentru realizarea sa. Autorul nu a voit să pună în discuție alte probleme. Orice judecată echilibrată trebuie să respecte această intenționalitate a sa și să valorizeze opera în limitele naturii sale și ale dimensiunilor timpului său"6.

Unii izolează Imitațiunea ca efect al acelei critici polemizatoare a lor față de tipurile de spiritualitate care s-au născut în secolele XIV și XV. Aceste tipuri ar fi bolnave de "privat", de narcisism, de intimism, de pietism și, ca atare, pătrunse de pesimism în evaluarea valorilor lumești și a universului creat în general. De aici actuala reacție "antipietistă". Și totuși, notează un cunoscut istoric al spiritualității, omul de astăzi, care disprețuiește sau este indiferent față de pietismul cărților precum Imitațiunea, decretează un succes just și foarte viu pentru opere precum Passionen ale lui Bach născute în ambientul istoric al pietismului protestant, chiar dacă interesul merge probabil în întregime spre muzică și mult mai puțin spre textele și spre sentimentele exprimate în ariile și în coralele piosului Picander7.

Cele trei motive ale unei uitări

Fenomenul lipsei de afecțiune față de Imitațiune poate să provină probabil din trei motive principale: sociologic, ecleziologic, psihologic8. Ambientul sociocultural are incidență însemnată asupra educației religioase. Ori, ambientul nostru de început de secol rămâne marcat încă de procesele convergente care s-au afirmat în ultimele secole în Occident. Individualismul încearcă să neutralizeze comunitățile de apartenență. Masificarea impune comportamente și moduri de viață standardizate. Desacralizarea se străduiește să impună presupusele avantaje ale unei interpretări doar științifice a lumii. De la teoria rațiunii instrumentale s-a trecut la încrederea totală în eficiența tehnicii. În pofida crizelor și a refluxurilor, omul se simte înlocuitor al lui Dumnezeu și, în straturi largi, nu-i mai simte prezența. Un atare om nu reușește să stimeze dimensiunea contemplativă a vieții și confundă "contemplativul" cu "monasticul", adică într-o accepție pentru el negativă. Și atunci începe să discute despre acele puține locuri din Imitațiune care vorbesc despre pericolele pe care le comportă iubirea față de creaturi, despre dispersarea ce rezultă din revărsarea necontrolată în evenimentele și în mentalitatea non-evanghelică a lumii. Și survolează peste atâtea locuri în care cartea vorbește despre bucurie și despre datoria de a ne ruga pentru toți oamenii care sunt vrednici de iubire cu inima lui Cristos.

Motivul ecleziologic depinde de extremismul unora care iau în considerare în Biserică numai aspectul său misionar chiar important și uită că Biserica este în special, așa cum a învățat apostolul Paul, comunitatea celor care-l invocă pe Cel Înviat și-i dau mărturie cu un stil de viață în care au un rol determinant rugăciunea, lauda, căutarea contemplativă a Domnului. Imitațiunea educă la acest stil și nu vrea să creeze o sectă de "spirituali". Toată partea a patra a cărții, care este o adoratoare mărturisire de credință în Euharistie, arată că autorul, prin economia sacramentală, privește la viața eclezială care este în mod indisolubil legată de acea economie și din care scoate semnificație și valoare. Motivul ecleziologic depinde, deci, de o interpretare reductivă a naturii și a misiunii Bisericii care evanghelizează contemplând și face apostolat celebrând și rugându-se.

În mod asemănător, motivul psihologic se sprijină pe un echivoc reductiv și el. Îl susțin cei care au introdus modelul freudian în analiza vieții spirituale. Copilul trăiește în ambientul familiar cald, ocrotit, și-i este ușor, instinctiv, transferul de la tata la Dumnezeu. Devenit adolescent, descoperă latura orizontală a vieții în contactul cu ceilalți și, după ce a depășit crizele vârstei, cunoaște sensul unirii cu Cristos. În sfârșit, devenit adult, poate să aibă acces la misterul pascal în mod liber și să-i trăiască angajările dificile. Imitațiunea, care învață intimitatea cu Cristos și siguranța în fuga de lume, ar fi, în această perspectivă, o carte pentru persoane încă infantile sau adolescente din punct de vedere spiritual în drum spre vârsta și sensibilitatea religioasă a omului adult. Se uită cu prea mare ușurință că Imitațiunea, tocmai pentru că educă la imitarea lui Cristos, cere cititorului să meargă pe "calea regală a crucii", știe bine că acesta "nu este un joc de copii" și numai cel care-l iubește pe Domnul poate să înțeleagă și să meargă pe această cale.

Prin urmare, putem fi de acord cu aceia care spun că Imitațiunea nu conține fiecare aspect al vieții creștine și ascetice. Dar are elementele esențiale ale acesteia: prezența și acțiunea lui Cristos asupra inimilor, intimitatea mântuitoare cu el, caritatea, împărtășania euharistică. Această pedagogie solidă a educat întregi generații creștine spre Domnul, spre cuvântul său, spre crucea sa, spre sacramentul său. Aceste elemente nu sunt lucruri din trecut. Tot ceea ce în trecut a vorbit limba evangheliei este o valoare pentru totdeauna. În acest sens, trecutul nu există deoarece Cristos este veșnicul prezent al Bisericii. Alte aspecte, cele care derivă din experiența spirituală și eclezială contemporană, vor putea, și poate că vor trebui, să completeze temele din Imitațiune. Acest lucru îl va spune timpul. Imitațiunea nu este desigur o carte care nu poate fi depășită, însă până acum, în genul său, nu a fost depășită. Și există un alt motiv care recomandă citirea și meditarea ei. Relele pe care le-a descris pe scurt mai sus cu privire la motivul sociologic care induce să se disprețuiască Imitațiunea sunt profund înrădăcinate în omul de astăzi pe care Christian Bobin l-a definit "cel care nu doarme niciodată"9. Un astfel de om, nota deja în urmă cu mulți ani Sergio Zavoli, este tentat să-și construiască și să-și imagineze un "Cristos devenit burghez"10. Ce antidot mai bun al omului și al lui Isus care dialoghează în Imitațiune?

(La Civiltà Cattolica, 2009, II, 139-144, quaderno 3812)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

1 B. Fontenelle, Vie de Corneille, vol. II, Amsterdam, 1754, 74.
2 Cf. P. Bonardi - T. Lupo, L'Imitazione di Cristo e il suo autore, 2 voll., Torino, Sei, 1964; Giovanna della Croce, I mistici del Nord, Roma, Studium, 1981, 66 s; F. Vandenbroucke, La spiritualità del Medioevo, vol. II, Bologna, Edb, 1991, 351 s; P. Pourrat, La spiritualité chrétienne, vol. II, Paris, Gabalda, 1921, 394-397; G. Mucci, L'edizione critica dell'"Imitazione di Cristo", în: Civ. Catt. 1983 III 397-401.
3 Cf. M. Vannini, Storia della mistica occidentale. Dall'Iliade a Simone Weil, Milano, Mondadori, 2005, 219.
4 Cf. Giovanna della Croce, I mistici del Nord, cit., 67-69.
5 J. De Guibert, La spiritualità della Compagnia di Gesù. Saggio storico, Roma, Città Nuova, 1992, 115.
6 Giovanna della Croce, I mistici del Nord, cit., 70.
7 Cf. F. Vandenbroucke, Perché non si legge più l'"Imitazione di Cristo"?, în: Concilium 7 (1971) 1.797 și urm.
8 Cf. ivi, 1.798-1.803.
9 Cf. C. Bobin, Colui che non dorme mai, în ID., La parte mancante, Troina (En), Servitium - Città Aperta, 2007, 43-48.
10 Cf. S. Zavoli, Dio ha bisogno degli uomini, în: ID., Sui banchi della vita, Bergamo, Minerva Italica, 1984, 205-207.


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat