Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru o pastorație a căsătoriei indisolubile

Unitatea și indisolubilitatea căsătoriei și faptul de a nu se căsători "pentru împărăția lui Dumnezeu" reprezintă cele două noutăți neașteptate și surprinzătoare ale evangheliei. A le vesti lumii ebraice și mai ales celei păgâne - despre conduita căreia avem descrierea impresionantă și realistă în primul capitol din Scrisoarea către Romani a sfântului Paul - însemna a propune principiile și normele care duceau la o răsturnare nemaiauzită și la o reînnoire radicală. Biserica, fidelă față de cuvântul lui Cristos, a făcut asta de la început, pornind nu de la un dialog al culturilor, care ar fi fost surde și n-ar fi înțeles, ci de la alte trei convingeri precise: prima, că acele noutăți traduceau planul lui Dumnezeu cu privire la om și realizau o promovare umană perfectă; a doua, că transmiterea acelei evanghelii reprezenta o misiune permanentă și non volubilă a predicării creștine; a treia, că acele noutăți erau însoțite de har, care știe să atingă și să convertească inima omului.

Ne oprim aici asupra indisolubilității căsătoriei creștine în fața practicii divorțului. Afirmația lui Cristos este peremptorie și incontestabilă: repudierea a fost o condescendență față de "împietrirea inimii", dar era contrară planului originar al lui Dumnezeu cu privire la bărbat și la femeie. "La început nu a fost așa" (Mt 19,8). În proiectul Creatorului bărbatul și femeia în căsătorie sunt destinați să formeze "un singur trup", motiv pentru care omul nu trebuie să despartă ceea ce Dumnezeu a unit. Prin urmare - declară Isus - "Cine își lasă femeia, în afară de desfrânare, și se căsătorește cu alta, comite adulter" (Mt 19,9). Și este valabil fie pentru bărbat fie pentru femeie: "Dacă ea, lăsându-și bărbatul, se mărită cu un altul, comite adulter" (Mc 10,12).

În discuțiile actuale, vii și confuze adesea chiar în interiorul Bisericii, primul punct, care trebuie amintit fără incertitudini, se referă tocmai la această indisolubilitate. Adică, trebuie să iasă în evidență că divorțul, adică recăsătorirea, contrastează cu voința lui Isus și că el nu corespunde planului divin sau motivului pentru care au fost creați bărbatul și femeia. Cu alte cuvinte, o căsătorie care poate fi desfăcută contrazice și strică acel plan "inițial" la care Cristos a voit să-l conducă în mod peremptoriu pe cel care alege să fie discipolul său. Desigur, unul este liber să nu devină discipol al lui Cristos, însă dacă devine, nu poate să conceapă un model propriu și diferit de căsătorie.

Totuși, ceea ce astăzi apare mai grav și îngrijorător nu sunt comportamente de infidelitate, ci pretenția unei mărturisiri creștine care să fie însoțită cu încețoșarea sau contestarea referitoare la principiul categoric al indisolubilității căsătoriei, având convingerea că o relaxare a acestei indisolubilități este semn de umanitate mai mare din partea Bisericii, față de o concepție - însăși cea a lui Cristos - care ar fi prea severă și nemiloasă.

Desigur, indisolubilitatea căsătoriei nu este perfect comprehensibilă în afara evangheliei; ea trezește în mod instinctiv surprindere și reacție. De altfel, la propunerea ei din partea lui Cristos, discipolii au reacționat imediat: "Dacă așa stau lucrurile cu bărbatul și femeia, este mai bine să nu se căsătorească" (Mt 19,10). Însă el nu corectează proiectul său din această cauză. În orice caz, faptul de a fi "un singur trup" este sigiliul care marchează unirea nupțială a creștinului, adică a credinciosului, care o consideră conform judecății lui Cristos, deci conform sensibilității credinței. Nu uimește faptul că, atunci când credința dispare, urmează în mod fatal și respingerea acestei prerogative a căsătoriei, strâns legată cu conținutul crezului creștin.

Prima pastorație a Bisericii față de cei divorțați - adică acei creștini căsătoriți valid care au încheiat o altă legătură conjugală - și prima înțelegere față de cei dintre ei care îndrăgesc cu sinceritate credința lor creștină nu poate să constea într-o justificare a divorțului, ci, dimpotrivă, trebuie să amintească și să facă să se înțeleagă, cu o atenție luminată, înainte de toate valoarea indisolubilității.

Asta nu înseamnă indiferență în fața unor situații de multe ori extrem de complexe, mai ales atunci când după divorț a urmat formarea altor nuclee familiare, cu prezența copiilor, care au dreptul să-i aibă și să-i simtă aproape pe tata și pe mama. O atenție înțeleaptă față de aceste situații va ști să susțină, să sfătuiască și chiar să aline, cu discernământ prudent și delicat, și cu soluții variabile în funcție de cazuri, lăsând lui Dumnezeu judecata cu privire la fiecare responsabilitate: o duritate grosolană sau un tratament grăbit nu sunt niciodată evanghelice, așa cum nu este insensibilitatea față de multele suferințe care se găsesc adesea în căsătoriile eșuate.

Dar în toate acestea va trebuie mereu să iasă în evidență fără ezitare căsătoria indisolubilă ca singura conformă evangheliei și prin urmare alegerea și starea divorțului ca alegere și stare ca anormale, din profilul creștin și eclezial, în ele însele complet diforme de planul nupțial voit de Dumnezeu și revelat de Isus Cristos. În sinteză, calea la care nu se poate renunța pentru vindecarea în sens creștin a căsătoriei este de a-i reafirma indisolubilitatea și de a face referință la evanghelie. De fapt, e vorba de a înțelege că ea nu este o pură interdicție și constrângere.

Apostolul Paul învață că faptul de "a fi un singur trup" de la "început" prefigura și anticipa misterul nupțialității însăși a lui Cristos față de Biserică (Ef 5,31-32). Căsătoria, în proiectarea sa divină, a fost imediat o profeție și o anticipare a acestei legături de iubire față de Biserică, pe care Isus a consumat-o pe cruce și care este destinată să marcheze starea nupțială a discipolilor săi. Mai mult, însăși căsătoria necreștină - sau naturală, cum se spune, care are validitatea sa și valoarea sa - este în stare de neîmplinire, de suferință și de aspirație obiectivă, până când nu se convertește și nu se rezolvă în căsătoria pe care Cristos a definit-o ca aparținând întemeierii sale divine "inițiale". Numai că pentru aceasta sunt necesare credința, pentru a o primi, și harul, care este mijlocit de sacrament, pentru a o trăi.

Cum se știe, astăzi este motiv de discuții animate împărtășania dată divorțaților recăsătoriți. Însă, pentru a înțelege termenii problemei, este important înainte de toate să se scoată în evidență valoarea fie a împărtășaniei euharistice, fie a apartenenței la Biserică, și tocmai acest lucru ni se pare pe larg neînțeles și absent, fie în considerația credincioșilor, fie uneori și în cea a păstorilor, care, în schimb, ar trebui cei dintâi să facă din asta obiect de reflecție.

Împărtășania euharistică nu constă într-un simplu confort religios, într-un fel de satisfacție spirituală, sau într-o inițiativă lăsată fiecărui creștin, care desigur nu încetează să facă parte din Biserică, deși este divorțat, sau într-un drept care poate revendicat de acesta. Pe de o parte, împărtășania euharistică reprezintă cea mai intimă unire cu trupul și sângele lui Isus Cristos, asumarea lui sacramentală (adică reală), consimțământul deplin la voința sa, împlinirea și desăvârșirea raportului cu el. Pe de altă parte, condiția celui divorțat - trebuie făcută deosebită clar de păcatul infidelității, care poate să fie iertat, ca orice păcat - înseamnă o stare de contrast evident față de planul divin de căsătorie revelat și voit de el pentru discipolii săi și în care indisolubilitatea este inclusă în mod intrinsec. Exact această antinomie între condiția divorțatului și conținutul Euharistiei trebuie să fie evidențiată înainte de toate.

Dar și valoarea și semnificația apartenenței ecleziale sunt în mod obișnuit neglijate în problema împărtășaniei dată celor divorțați. Participarea la masa euharistică comportă și manifestă propriul a fi pe deplin în trupul mistic al lui Cristos, care este Biserica. Euharistia și Biserica se implică reciproc.

În această privință, trebuie reafirmate cu claritate două lucruri. Primul: că divorțatul nu este exclus din Biserică, nu numai pentru că Biserica în diferite forme îl îndrăgește și se roagă pentru el, dar și pentru că el însuși este chemat să se roage, ba chiar să ia parte la rugăciunea Bisericii în adunarea liturgică. Al doilea: că, din cauza divorțului, datorită unui alt obiect al alegerii sale libere, divorțatul se află într-o situație disonantă din punct de vedere eclezial și euharistic. Nici nu trebuie să uimească faptul că se afirmă, pe de o parte, că nu trebuie să neglijeze adunarea euharistică fără ca, pe de altă parte, să primească trupul și sângele lui Cristos.

Tradiția Bisericii are aceste forme reduse de participare: catehumenii, de exemplu, nu participau la toată celebrarea; categoria penitenților la rândul său se abținea, așteptând ca, după ce s-a îndeplinit itinerarul penitențial, primind Euharistia să reintre în comuniunea deplină cu Biserica.

Există apoi împărtășania spirituală, adică de dorință, destul de greșit înțeleasă și devenită aproape nesemnificativă, dar căreia sfântul Toma îi recunoștea o eficacitate foarte mare, datorită faptul că se dobândește același rod ultim - sau "realitate" (res) - al Euharistiei. Neadmiterea la împărtășania sacramentală ține vie în conștiința Bisericii faptul că divorțul este în contrast cu imaginea pe care o are Cristos despre căsătorie; că îmblânzirea radicalității ei este calea greșită pentru a restaura această imagine și a reînnoi familia în sens evanghelic. Și, pe de altă parte, nimănui, în măsura bunăvoinței sale, nu-i este negat harul milostivirii și al mântuirii. Nu e vorba de a fi convenționali sau anticonvenționali, ci pur și simplu de a ști ce este pentru un creștin Euharistia, care nu este un bine sau o proprietate de care preotul poate să dispună.

Atitudinea Bisericii era deja enunțată clar de Congregația pentru Doctrina Credinței, într-o scrisoare adresată episcopilor din Biserica catolică: divorțații care s-au recăsătorit civil "se află într-o situație care în mod obiectiv contrastează cu legea lui Dumnezeu și de aceea nu pot să aibă acces la împărtășania euharistică, atât timp cât durează această situație". "Această normă nu are deloc un caracter de pedeapsă sau oricum discriminator față de divorțații recăsătoriți, ci exprimă mai degrabă o situație obiectivă care face în sine imposibil accesul la împărtășania euharistică: «Ei sunt cei care nu pot fi admiși, din moment ce starea lor și condiția lor de viață contrazic în mod obiectiv acea unire de iubire dintre Cristos și Biserică, semnificată și realizată de Euharistie. În afară de asta, există un alt motiv pastoral special: dacă s-ar admite aceste persoane la Euharistie, credincioșii ar fi induși în eroare și confuzie cu privire la învățătura Bisericii despre indisolubilitatea căsătoriei» (Familiaris consortio)". "A primi împărtășania euharistică în contrast cu normele comuniunii ecleziale este deci un lucru contradictoriu în sine. Împărtășania sacramentală cu Cristos include și presupune respectarea orânduirii comuniunii ecleziale, chiar dacă uneori este dificilă această respectare, și nu poate să fie dreaptă și rodnică dacă credinciosul, voind să se apropie direct de Cristos, nu respect această orânduire".

Clerului din Aosta, la 25 iulie 2005, Benedict al XVI-lea spunea: "A participa la Euharistie fără împărtășire euharistică nu este egal cu nimic, înseamnă mereu a fi implicați în misterul crucii și învierii lui Cristos. Este mereu participare la marele sacrament în dimensiunea spirituală și pneumatică; și în dimensiunea eclezială dacă nu strict sacramentală". Și adăuga: "Așadar, trebuie să explicăm că, deși lipsește din păcate o dimensiune fundamentală, totuși ei nu sunt excluși de la marele mister al Euharistiei, de la iubirea lui Cristos prezent aici. Acest lucru mi se pare important, așa cum este important ca parohul și comunitatea parohială să facă în așa fel ca aceste persoane să înțeleagă că, pe de o parte, trebuie să respectăm indisolubilitatea sacramentului și, pe de altă parte, că iubim aceste persoane care suferă și pentru noi. Și trebuie și noi să suferim cu ele, pentru că dau o mărturie importantă, pentru că știm că în momentul în care se cedează din iubire se greșește împotriva sacramentului însuși și indisolubilitatea apare tot mai puțin adevărată".

Cineva ar putea spune că aceste reflecții ale noastre sunt prea angajante pentru credincioși. De fapt, sunt reflecții conținute pur și simplu în mesajul creștin, care trebuie să facă parte din predica și cateheza obișnuită a Bisericii, ocupată înainte de toate cu pastorația căsătoriei indisolubile.

(Inos Biffi, în L'Osservatore Romano, 29 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat