Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Care speranță?

Mons. Raffaello Martinelli, preot din Dieceza de Bergamo, după ce a obținut doctoratul în teologie cu specializare în pastorația catehetică la Universitatea Lateran din Roma și doctoratul în pedagogie la Universitatea Catolică din Milano, din anul 1980 este în slujba Congregației pentru Doctrina Credinței.

Ca primat al bazilicii "Sfinții Ambrozie și Carol" din Roma, a realizat câteva scheme catehetice despre diferite teme de actualitate, la dispoziția celor care intră în bazilica amintită mai sus. Au fost luate peste 2.000.000 de exemplare, în circa doi ani.

Au fost redactate, în formă dialogică, pe baza documentelor Sfântului Scaun și, îndeosebi, conform Catehismului Bisericii Catolice și Compendiului CBC.

Toate cele 50 de scheme catehetice au fost adunate și publicate într-o cărticică, 50 Argomenti d'attualità - catechesi dialogica, editată de Libreria Editrice Vaticana; de asemenea, pot fi găsite pe situl: www.sancarlo.pcn.net.

Aici sunt prezentate câteva aspecte din enciclica Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea, "Spe salvi facti sumus" - "în speranță am fost mântuiți" (Rom 8,24).

* * *

Ce este speranța creștină?

Speranța este virtutea prin care așteptăm să ne bucurăm, atunci când murim în harul lui Dumnezeu, de fericirea veșnică și deplină, care este însuși Dumnezeu (cf. Compendiu, 207-216; 387).

De aceea, adevărata speranță nu este ceva, ci cineva: nu este întemeiată pe lucruri care trec și care pot să ne fie luate, ci pe Dumnezeu care se dăruiește pentru totdeauna. "Această mare speranță poate fi numai Dumnezeu, care cuprinde universul și care poate să ne propună și să ne dăruiască ceea ce, singuri, nu putem obține (...). Dumnezeu este fundamentul speranței - nu un dumnezeu oarecare, ci acel Dumnezeu care are un chip uman și care ne-a iubit până la sfârșit: pe fiecare om și omenirea în ansamblul ei" (Spe salvi, 31).

La care întrebări răspunde speranța?

- La întrebările fundamentale și existențiale, care provin din inima oricărui om, cum ar fi: Cum se poate trăi? Cum este posibil "să înfruntăm prezentul nostru" (Spe salvi, 1), marcat adesea de rătăcire și de durere? Cum să suportăm în fiecare zi truda de a trăi? Ce anume rămâne în timp ce totul trece?

- Omul nu cultivă multe speranțe în timpul vieții sale. Atunci când unele sau toate se realizează, își dă seama că mai dorește altceva, deoarece încă nu este pe deplin satisfăcut: intuiește că "poate să-i fie suficient numai ceva infinit, ceva care va fi mereu mai mult decât ceea ce el poate să obțină vreodată" (Spe salvi, 30).

Care sunt caracteristicile speranței?

Speranța creștină:

- Este un element distinctiv al creștinilor: grație speranței "ei au un viitor: nu că știu în amănunțime ceea ce îi așteaptă, ci știu în ansamblu că viața lor nu se sfârșește în gol" (Spe salvi, 2);

- "Este precedată de așteptarea pe care Dumnezeu o cultivă în privința lui! Da, Dumnezeu ne iubește și tocmai pentru aceasta așteaptă ca noi să ne întoarcem la el, să deschidem inima la iubirea lui, să punem mâna noastră în a lui și să ne amintim că suntem fiii săi. Această așteptare a lui Dumnezeu precedă mereu speranța noastră, exact cum iubirea lui ajunge la noi mereu cea dintâi" (Benedict al XVI-lea, Omilie, Primele vespere ale duminicii I din Advent, 1.12.2007);

- Este numită teologală, în sensul că Dumnezeu este izvorul, sprijinul și sfârșitul ei;

- Nu este numai informativă, ci și performativă, adică speranța creștină "nu este numai o comunicare de lucruri care se pot ști, ci este o comunicare care produce fapte și schimbă viața" (Spe salvi, 2);

- Este mai puternică decât suferințele, decât sclavia și pentru aceasta transformă dinăuntru viața și lumea (cf. Spe salvi, 4);

- "Este mereu în mod esențial și speranță pentru ceilalți; numai așa ea este într-adevăr speranță și pentru mine (...). În calitate de creștini noi nu ar trebui niciodată să ne întrebăm numai: cum mă pot mântui pe mine însumi? Ar trebuie să ne întrebăm și: ce anume pot face pentru ca alții să fie mântuiți?" (Spe salvi, 48). Mântuirea "a fost considerată mereu ca o realitate comunitară" (Spe salvi, 14). "A trăi pentru el înseamnă a ne lăsa implicați în acel al său «a fi pentru»" (Spe salvi, 28) alții.

Care este izvorul speranței?

Speranța provine din întâlnirea cu Isus Cristos care:

- ne permite "să-l cunoaștem pe Dumnezeu, pe adevăratul Dumnezeu: asta înseamnă a primi speranță" (Spe salvi, 3), să-l descoperim pe Dumnezeu ca Tată bun și milostiv, acel Dumnezeu-iubire pe care Isus ni l-a revelat cu întruparea sa, cu viața sa pământească și predica sa, și mai ales cu moartea și învierea sa. Speranța adevărată și sigură este întemeiată pe credința în Dumnezeu iubire, ca Tată milostiv, care "atât de mult a iubit lumea încât l-a dat pe Fiul său unul născut" (In 3,16). Așadar, speranța creștină este echivalenta credinței în sensul că:

a. "credința este fundamentul (substanța-hypostasis) lucrurilor care se speră; dovada lucrurilor care nu se văd" (Ev 11,1). "Credința este substanța speranței" (Spe salvi, 10);

b. "criza actuală a credinței este mai ales o criză a speranței creștine" (Spe salvi, 17);

- ne face cu adevărat liberi: Cristos "ne spune cine este omul în realitate și ce trebuie să facă el pentru a fi într-adevăr om (...). El arată și calea dincolo de moarte" (Spe salvi, 6);

- "ne-a comunicat de acum substanța lucrurilor viitoare și astfel așteptarea lui Dumnezeu obține o nouă certitudine. Este așteptare a lucrurilor viitoare pornind de la un prezent deja dăruit. Este așteptare, în prezența lui Cristos, cu Cristos prezent, a completării trupului său, în vederea venirii sale definitive" (Spe salvi, 9);

- ne dăruiește viața veșnică.

Ce este viața veșnică?

"Aceasta este viața veșnică: să te cunoască pe tine, singurul Dumnezeu adevărat, și pe cel pe care l-ai trimis, Isus Cristos" (In 17,3). "Dacă suntem în relație cu acela care nu moare, care este viața și iubirea însăși, atunci suntem în viață. Atunci «trăim»" (Spe salvi, 27), și trăim pentru totdeauna.

La ce se opune speranța creștină?

Ea se opune:

- ateismului din secolele XIX și XX, care a comportat "un protest împotriva nedreptăților din lume", dar care a devenit "protest împotriva lui Dumnezeu". Totuși "dacă în fața suferinței din această lume protestul împotriva lui Dumnezeu este comprehensibil, pretenția că omenirea poate și trebuie să facă ceea ce nici un Dumnezeu nu face și nici nu este în măsură să facă este arogantă și în mod intrinsec neadevărată. Faptul că dintr-o atare premisă au urmat cele mai mari cruzimi și încălcări ale dreptății nu este o întâmplare, ci este întemeiat pe falsitatea intrinsecă a acestei pretenții" (Spe salvi, 42);

- marxismului, ale cărui învățături despre dictatura proletariatului au lăsat "în urma sa o distrugere dezolantă", deoarece "l-a uitat pe om și a uitat libertatea lui (...). Credea că, o dată pusă la punct economia, totul ar fi fost în ordine. Adevărata lui eroare este materialismul: de fapt, omul nu este numai produsul condițiilor economice și nu este posibilă vindecarea lui numai din exterior creând condiții economice favorabile" (Spe salvi, 20-21);

- mitului progresului, înțeles "ca nouă formă a speranței umane" (Spe salvi, 20), ca "o stăpânire tot mai mare asupra naturii", care induce să se creadă în mod iluzoriu că omul poate să fie răscumpărat prin știință și care a izolat tot mai mult credința și speranța în sfera privată și individuală.

Pentru a elimina "ambiguitatea progresului" - ambiguitate datorată faptului că "el oferă noi posibilități pentru bine, dar deschide și posibilități abisale de rău" (Spe salvi, 22) - este necesar ca:

a. Să existe o creștere a omului interior, o creștere morală a omenirii: "Dacă progresului tehnic nu-i corespunde un progres în formarea etică a omului, în creșterea omului interior (cf. Ef 3,16; 2Cor 4,16), atunci el nu este un progres, ci o amenințare pentru om și pentru lume" (Spe salvi, 22);

b. Rațiunea, "marele dar al lui Dumnezeu făcut omului", să se deschidă credinței. De fapt, nu se poate uita că "victoria rațiunii asupra iraționalului este și un scop al credinței creștine" (Spe salvi, 22-23).

"Știința poate să contribuie mult la umanizarea lumii și a omenirii. Însă poate și să distrugă omul și lumea, dacă nu este orientată de forțe care se află în afara ei (...). Nu știința îl răscumpără pe om. Omul este răscumpărat prin iubire (...). Ființa umană are nevoie de iubirea necondiționată. Are nevoie de acea certitudine care îl face să spună: «Nici moartea, nici viața, nici îngerii, nici stăpânirile, nici cele prezente, nici cele viitoare, nici puterile, nici înălțimile, nici adâncurile și nici vreo altă creatură nu va putea să ne despartă de iubirea lui Dumnezeu care este în Cristos Isus Domnul nostru» (Rom 8,38-39). Dacă există această iubire absolută cu certitudinea ei absolută, atunci - numai atunci - omul este «răscumpărat», orice i s-ar întâmpla într-un caz particular. Aceasta se înțelege, când spunem: Isus Cristos ne-a «răscumpărat»" (Spe salvi, 24-26);

- materialismului: "Nu elementele cosmosului, legile materiei, conduc lumea și pe om, ci un Dumnezeu personal conduce stelele, adică universul; nu legile materiei și ale evoluției sunt ultima instanță, ci rațiunea, voința, iubirea - o persoană (...). Viața nu este un simplu produs al legilor și al cazualității materiei" (Spe salvi, 5);

- "nihilismului contemporan, care corodează speranța în inima omului, inducându-l să creadă că înlăuntrul lui și în jurul lui domnește nimicul: nimic înainte de naștere, nimic după moarte. În realitate, dacă lipsește Dumnezeu, dacă dispare speranța, totul pierde din importanță. Este ca și cum ar dispare dimensiunea profunzimii și orice lucru s-ar aplatiza, privată de importanța sa simbolică, de superioritatea sa față de simpla materialitate" (Benedict al XVI-lea, Omilie la primele vespere ale duminicii I din Advent, 1.12.2007);

- disperării și neliniștii de astăzi, care se poate rezuma în cuvintele unui epitaf antic din primele secole ale creștinismului: In nihil ab nihilo quam cito recidimus ("În nimicul și din nimicul cât mai repede recădem" (Spe salvi, 2);

- unui anumit tip de creștinism modern, cel care este "în mare parte concentrat numai asupra individului și asupra mântuirii sale"; cel în care "speranța biblică a împărăției lui Dumnezeu a fost înlocuită cu speranța împărăției omului, cu speranța unei lumi mai bune care ar fi adevărata «împărăție a lui Dumnezeu»". Dar în această privință, chiar dacă trebuie recunoscut că rămâne mare ceea ce acest tip de creștinism a făcut pentru educația omului și îngrijirea celor slabi și celor suferinzi, "se pune întrebarea: Când este lumea «mai bună»? Ce anume o face bună? După care criteriu se poate evalua că ea este bună? Și pe ce căi se poate ajunge la această «bunătate»?" (Spe salvi, 30).

Care sunt locurile de învățare și de exercitare a speranței?

Sunt în mod deosebit patru:

1) rugăciunea:

- "Dacă nu mă mai ascultă nimeni, Dumnezeu încă mă ascultă. Dacă nu mai pot vorbi cu nimeni, nu mai pot invoca pe nimeni, lui Dumnezeu pot să-i vorbesc mereu. Dacă nu mai există nimeni care să mă poată ajuta - acolo unde este vorba de o necesitate sau de o așteptare care depășește capacitatea umană de a spera - el poate să mă ajute" (Spe salvi, 32);

- Rugăciunea "trebuie, pe de o parte, să fie foarte personală, o confruntare a eului meu cu Dumnezeu, cu Dumnezeul cel viu. Totuși, pe de altă parte, ea trebuie să fie mereu din nou condusă și luminată de marile rugăciuni ale Bisericii și ale sfinților, de rugăciunea liturgică (...). În rugăciune trebuie să fie mereu această împletire între rugăciunea publică și rugăciunea personală" (Spe salvi, 34).

2) Acțiunea: speranța în sens creștin "este speranță activă, în care luptăm" pentru ca "lumea să devină un pic mai luminoasă și umană (...). Desigur, nu putem «construi» împărăția lui Dumnezeu cu forțele noastre - ceea ce construim rămâne mereu împărăție a omului cu toate limitele care sunt proprii naturii umane. Împărăția lui Dumnezeu este un dar, și tocmai pentru aceasta este mare și frumos și constituie răspunsul dat speranței (...). Totuși, cu toată conștiința noastră despre «plusvaloarea» cerului, rămâne mereu adevărat și că acțiunea noastră nu este indiferentă în fața lui Dumnezeu și deci nici nu este indiferentă pentru desfășurarea istoriei. Ne putem deschide pe noi înșine și lumea pentru intrarea lui Dumnezeu: a adevărului, a iubirii, a binelui (...). Astfel, pe de o parte, din acțiunea noastră izvorăște speranță pentru noi și pentru alții; însă, în același timp, marea speranță bazată pe promisiunile lui Dumnezeu ne dă curaj și orientează acțiunea noastră, în momentele bune ca și în cele rele" (Spe salvi, 35).

3) Suferința: este celălalt loc de învățare a speranței: "Desigur, trebuie făcut tot posibilul pentru a diminua suferința", totuși " nu fuga din fața durerii îl vindecă pe om, ci capacitatea de a accepta încercarea de a crește în ea, de a găsi sens prin unirea cu Cristos, care a suferit cu iubire infinită" (Spe salvi, 36-39) (cf. o altă schemă: Boala, cum s-o înfruntăm creștinește?).

4) Judecata lui Dumnezeu: "Credința în judecata finală este înainte de toate și mai ales speranță (...). Imaginea judecății finale nu este în primul rând o imagine înspăimântătoare, ci o imagine de speranță, pentru noi poate chiar imaginea decisivă a speranței (...). Judecata lui Dumnezeu este speranță fie pentru că este dreptate, fie pentru că este har. Dacă ar fi numai har care face irelevant tot ceea ce este pământesc, Dumnezeu ne-ar rămâne dator cu răspunsul la întrebarea pentru dreptate - întrebarea decisivă pentru noi în fața istoriei și a lui Dumnezeu însuși. Dacă ar fi pură dreptate, ar putea fi la sfârșit pentru noi toți numai motiv de frică" (Spe salvi, 47). "Ambele - dreptatea și harul - trebuie să fie văzute în justa lor legătură interioară. Harul nu exclude dreptatea. Nu schimbă greșeala în drept, nu este o spumă care șterge totul așa încât ceea ce s-a făcut pe pământ să ajungă să aibă mereu aceeași valoare" (Spe salvi, 44).

Ce spune speranța cu privire la realitățile din urmă?

Creștinii așteaptă realitățile din urmă, numite odinioară lucrurile de pe urmă: moartea, judecata, iadul, paradisul (a se vedea în această privință schema: Ce se întâmplă cu moartea și după moarte?).

Cu ce imagini se exprimă speranța?

- Imaginile speranței, mai îndrăgite de tradiția creștină, sunt cele evanghelice, și îndeosebi trei:

a. așteptarea umilă și tăcută a lui Israel cu bătrânul Simeon și profetesa Ana (cf. Lc 2,22-40);

b. figura bunului păstor, care era foarte îndrăgită de Biserica primară: "Acolo păstorul era în general expresie a visului unei vieți senine și simple, după care lumea, în învălmășeala din marele oraș, avea nostalgie. Ori, imaginea era citită în interiorul unui scenariu nou care îi conferea un conținut mai profund: «Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic... Chiar dacă ar fi să umblu prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău, căci tu ești cu mine...» (Ps 23 [22],1.4). Adevăratul păstor este cel care cunoaște și calea care trece prin valea morții; cel care și pe drumul ultimei singurătăți, în care nimeni nu mă poate însoți, merge împreună cu mine conducându-mă pentru a-l străbate: el însuși a parcurs acest drum, a coborât în împărăția morții, a învins-o și s-a întors pentru a ne însoți pe noi acum și a ne da certitudinea că, împreună cu el, se găsește o trecere. Conștiința că există cel care și în moarte mă însoțește și cu «toiagul și nuiaua lui îmi dă siguranță», așa încât «nu trebuie să mă tem de nici un rău» (cf. Ps 23 [22],4) - aceasta era noua «speranță»" (Spe salvi, 6);

c. așteptarea Mariei, în călătorie pentru a merge la Elisabeta și care se grăbește spre muntele din Iudeea: "imaginea Bisericii viitoare care, în sânul ei, poartă speranța lumii prin munții istoriei" (Spe salvi, 50).

- "Către sfârșitul secolului al treilea întâlnim pentru prima dată la Roma, pe sarcofagul unui copil, în contextul învierii lui Lazăr, figura lui Cristos ca a adevăratului filozof care într-o mână ține evanghelia și în cealaltă bastonul de călător, propriu filozofului. Cu acest baston al său el învinge moartea; evanghelia aduce adevărul pe care filozofii pelerini îl căutaseră în zadar. În această imagine, care apoi pentru o perioadă lungă rămâne în arta sarcofagelor, devine clar ceea ce persoanele culte ca și cele simple găseau în Cristos: el ne spune cine este omul în realitate și ce trebuie să facă el pentru a fi într-adevăr om. El ne arată calea și această cale este adevărul. El însuși este atât calea ca și adevărul, și de aceea este și viața pe care cu toții o căutăm. El arată și calea dincolo de moarte; numai cine este în măsură să facă aceasta, este un adevărat maestru de viață" (Spe salvi, 6).

Pe care sfinți îi citează papa ca modele de speranță?

Printre miile și miile de femei și bărbați care au știut să mărturisească numele Domnului până la capăt, dar și în durerea și în bucuria de fiecare zi, în "micile trude al cotidianului, papa Benedict al XVI-lea amintește îndeosebi:

- viața unei mici sclave africane, sfânta Iosefina Bakhita, născută în anul 1869 în Darfur în Sudan, care a recunoscut până la urmă în Dumnezeu un "stăpân" care nu mai era teribil, ci într-adevăr "total diferit" și care i-a schimbat viața. Ea spunea: "Eu sunt în mod definitiv iubită și orice s-ar întâmpla; eu sunt așteptată de această iubire" (Spe salvi, 3);

- mărturia tulburătoare, păstrată într-o adevărată "scrisoare din iad", a martirului vietnamez Paul Le-Bao-Thin (+ 1857): chiar și în abisul închisorii și al urii dezlănțuite chiar în victime, și acest "prizonier pentru numele lui Cristos" a experimentat mântuirea în speranță (cf. Spe salvi, 37);

- cardinalul vietnamez François Xavier Nguyen van Thuân (+ 2002), timp de 13 ani în închisoare, din care nouă ani la izolare, care avea să spună că într-o situație de disperare aparent totală, ascultarea lui Dumnezeu, faptul de a-i putea vorbi, era pentru el o forță crescândă de speranță (cf. Spe salvi, 32).

Cine este steaua speranței?

Preasfânta Fecioară Maria!

"Cu un imn din secolul al VIII/IX-lea, deci de peste o mie de ani, Biserica o salută pe Maria, născătoarea lui Dumnezeu, ca «stea a mării»: Ave maris stella. Viața umană este un drum. Spre care țintă? Cum găsim drumul? Viața este ca o călătorie pe marea istoriei, adesea întunecată și agitată de furtună, o călătorie în care cercetăm stelele care ne indică ruta. Adevăratele stele ale vieții noastre sunt persoanele care au știut să trăiască în mod corect. Ele sunt lumini de speranță. Desigur, Isus Cristos este lumina prin excelență, soarele apărut deasupra întregului întuneric al istoriei. Dar pentru a ajunge până la el avem nevoie și de lumini apropiate - de persoane care dăruiesc lumină scoțând-o din lumina lui și astfel oferă orientare pentru traversarea noastră. Și care persoană ar putea fi pentru noi stea de speranță mai mult decât Maria. Ea care cu «da»-ul său i-a deschis lui Dumnezeu însuși ușa lumii noastre; ea care a devenit arca vie a alianței, în care Dumnezeu s-a făcut trup, a devenit unul dintre noi, și-a stabilit cortul său în mijlocul nostru (cf. In 1,14)? (...) Sfântă Marie, Maica lui Dumnezeu, Maica noastră, învață-ne să credem, să sperăm și să iubim cu tine. Arată-ne calea spre împărăția sa! Stea a mării, strălucește peste noi și condu-ne pe drumul nostru!" (Spe salvi, 49-50).

*

NB: Pentru a aprofunda tema, să se citească: enciclica lui Benedict al XVI-lea "Spe salvi facti sumus" - "În speranță am fost mântuiți", publicată la 30 noiembrie 2007; și Catehismul Bisericii Catolice (CBC), 1020-1060; 1817-1821; Compendiul CBC, 207-216; 387.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 41.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat