Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Închisoarea așa cum nimeni n-a povestit-o vreodată

Scrierea autobiografică a martirei Perpetua

Jurnalul lui Perpetua dă mărturie, împreună cu un mare număr de alte scrieri, anterioare și posterioare, cât a favorizat creștinismul vorbirea și povestirea despre sine, în măsură mai mare și în modalități originare față de tradiția clasică. Mai mult, acest fenomen a fost recunoscut începând de la Confesiunile lui Augustin, care se plasează la sfârșitul secolului al IV-lea și au fost considerate adevăratul început al autobiografiei în sens modern. În realitate, o producție de tip autobiografic apare încă de la începutul literaturii creștine în diferite forme și contexte: ne gândim la multe pagini ale apostolului Paul, dar, pentru a ne limita la autori din secolul al II-lea anteriori lui Perpetua, și la Ignațiu din Antiohia, la Hermas, la Iustin. Însă jurnalul ei arată caracteristici cu totul excepționale și se poate spune unice pentru lumea antică.

Primul element care uimește este faptul că autoarea este o femeie, o femeie tânără de 22 de ani, căsătorită și cu un copil încă neînțărcat: e vorba de un element care nu are paralele în literatura greacă și romană și care are numai analogii parțiale cu exemple moderne - Perpetua a fost comparată cu Anna Frank și cu Sophie Scholl.

Și atunci s-a pus la îndoială faptul că textul a fost scris efectiv de ea și că nu a suferit intervenții redacționale, dar este greu să nu se dea crezare afirmațiilor repetate și solemne ale redactorului, care subliniază că a relatat ea evenimentele martiriului său în documentul pe care l-a lăsat - spune - "scris cu mâna sa și după modul său de a simți" (2,3; cf. 14).

Autenticitatea este confirmată de diferențele lingvistice și stilistice ale secțiunilor autobiografice față de partea redacțională în textul latin al lui Passio, care conform opiniei comune este cel original (există și o versiune greacă). De altfel, martira avea toate capacitățile de a elabora o scriere, deoarece a primit o bună instruire în conformitate cu condițiile elevate ale familiei.

Un alt element care face singulară această scriere este însuși conținutul: așa cum notează Auerbach, în relatarea lui Perpetua "sunt reprezentate lucruri care în literatura antică nu se găsesc", și care rar au fost descrise la persoana întâi: senzațiile de oroare și de suferință simțite în închisoare, emoțiile contrastante, de chin sau de ușurare și bucurie, produse de întâlnirile cu rudele, îndeosebi raportul agitat cu tatăl care a rămas păgân, suferința pentru copil, destăinuirile față de fratele ei.

Tot Auerbach notează: "în literatura antică exista Antigon; dar ceva asemănător nu exista și nu putea să existe; nu exista un genus literar pentru această realitate în atâta demnitate și sublimitate". Perpetua nu numai că povestește despre locuri și circumstanțe umile și zilnice, de experiențe personale intime și concrete, ci face asta cu mare simplitate de limbaj și de stil împreună cu excepțională capacitate expresivă, care ajunge la tonuri ridicate, uneori tragice, și nu este deloc lipsită de efecte retorice.

Privită în ansamblul ei, scrierea lui Perpetua nu se poate califica în mod satisfăcător. A fost definită de cercetători "amintire" sau "autobiografie spirituală" sau "jurnal". Dar numai în mod impropriu se poate vorbi de "jurnal" (așa cum se poate vorbi de jurnalul lui Anna Frank): în forma în care a ajuns la noi, nu apare compilată zi de zi și autoarea se arată pe deplin conștientă de soarta care-o așteaptă, deoarece a primit despre ea un fel de revelație printr-un vis, sau viziune nocturnă, deja în primele momente ale întemnițării (4,10). În afară de asta, nu scrie numai pentru ea însăși, ci pentru a lăsa un mesaj de credință fraților din comunitatea creștină.

Indicii ale unei compoziții elaborate și intenționale sunt alternanța îngrijită și legăturile dintre fapte și viziuni, structura speculativă și concentrică a viziunilor, dezvoltarea progresivă a narațiunii, care este de semn negativ în ceea ce privește raporturile cu tatăl și perspectivele propriei existențe pământești, de semn pozitiv în ceea ce privește înțelegerea propriului destin pe planul mântuirii spirituale.

S-ar putea presupune că Perpetua, într-o fază de revizuire finală, a selecționat și ordonat materialele din jurnalul său având în minte un fel de proiect.

Îndeosebi au o importanță strategică viziunile, sau visele, care constituie componenta cea mai relevantă a textului și au fost obiectul unei mari atenții, dar au fost și încă sunt și foarte discutate în privința caracterului lor și a semnificației lor. E vorba de experiențe reale sau de artificii literare? Sunt manifestări onirice care trebuie interpretate cu metodele psihologiei inconștientului sau sunt construcții narative ale căror simboluri trebuie înțelese pe baza patrimoniului religios al lui Perpetua? Și care? Tradiția păgână încă înrădăcinată în adânc sau imaginarul biblic asimilat la cateheză?

O soluție echilibrată poate să fie aceea de a admite că la bază au existat fenomene efective (se pot observa referințe la evenimentele concrete trăite) și că unele amănunte aparent absurde se explică prin caracteristici onirice, și nici nu trebuie negată a priori posibilitatea unei plurivalențe a imaginilor. Însă visele, sau viziunile, pe care le cunoaștem sunt rod al unei transcrieri efectuate în stare de veghe, pe baza unei regândiri care a avut loc a posteriori, care le-a perceput o semnificație: nu întâmplător de fiecare dată relatările viziunilor se încheie cu formula "și am înțeles" (intellexi sau cognovi) sau "am înțeles" (intelleximus). În afară de asta, voința de a lăsa comunității documentul indică o intenție comunicatoare care nu poate să nu fi influențat scrierea.

Cadrul de referință cel mai clar și semnificativ îl reprezintă Biblia și credința creștină. Este evident un mare număr de aluzii biblice, care fac trimitere îndeosebi la Geneză, la Apocalips, la Paul; în unele cazuri e vorba de adevărate citate, așa cum este fraza "i-am călcat capul", care face trimitere la Gen 3,15 și apare fie în prima fie în a patra viziune și este aplicată balaurului (4,7) și adversarului egiptean (10,11), ambii imagini ale diavolului. Dar se pot recunoaște în toate viziunile și aluzii de tip sacramental.

Și din acest punct de vedere se observă o progresie, un fel de via perfectionis. De altfel, și relatările episoadelor fac să reiasă aluzii simbolice, adesea biblice, și referințe metafizice: de exemplu, în descrierea primei întâlniri cu tatăl, Perpetua asemănându-se pe ea însăși, ca și creștină, cu un recipient care se află în celulă (3,1-2) în mod verosimil refolosește o imagine paulină și la sfârșitul întâlnirii asociază raționamentele tatălui la cele ale diavolului (3,3).

Se poate spune că jurnalul, în pluralitatea și în împletirea elementelor care-l compun, folosește pentru diferite obiective, personale și comunitare: are în vedere depășirea neînțelegerilor și a neliniștilor dureroase ale vieții prezente pentru a le recompune pe un alt nivel al realității, mai adevărat; arată sieși și celorlalți un proiect divin cu totul pozitiv, revelat deja în Sfânta Scriptură, arătând că se realizează pe deplin în afara istoriei dar deja are ocazii de împlinire în viața creștină și în comuniunea cu frații în credință.

(Clementina Mazzucco, în L'Osservatore Romano, 1 mai 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat