Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Ziua Mondială de Rugăciune pentru Vocații

"Răspunsul la chemarea de a-l sluji pe Dumnezeu în preoție sau în viața consacrată să nu cedeze în fața dificultăților sau a îndoielilor, ci să se învigoreze constant cu ajutorul rugăciunii și Euharistiei" este obiectivul arătat de Benedict al XVI-lea în Mesajul pentru Cea de-a 46-a Zi Mondială de Rugăciune pentru Vocații, care se celebrează în fiecare an în a patra duminică a Paștelui, anul acesta la 3 mai. Tema mesajului este "Încredere în inițiativa lui Dumnezeu și răspunsul uman". Chemarea este "un dar dumnezeiesc special", explică pontiful în mesaj, un dar prin care anumiți bărbați și femei devin "miniștri și martori privilegiați" ai lui Cristos.

* * *

O zi de rugăciune pentru vocații la viața consacrată... Dar ce este viața consacrată?

Sfințenia înainte să fie un fapt și un act istoric este o voință a lui Dumnezeu, ba chiar mai mult: porunca pe care ne-a dat-o chiar el însuși, care este model suprem de sfințenie: Voi, deci, fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru din ceruri desăvârșit este! (Mt 5,48).

Cunoașterea lui Dumnezeu în care constă viața veșnică nu e doar o cunoaștere care se limitează la inteligență, ci o cunoaștere care mișcă voința spre a-l iubi pe Dumnezeu. În timp ce Isus ne revelează, prin viața sa, pe Tatăl ceresc, el ne și învață cum să îl iubim și cum să ne comportăm pentru a-i fi plăcuți și astfel să tindem spre desăvârșire. A împlini voința lui Dumnezeu înseamnă să îl accepți pe Dumnezeu ca stăpân în viața ta. Și acesta este semnul cel mai sigur al iubirii autentice, a unui raport intim cu Dumnezeu. Să afirmi: "Doamne, renunț la voința mea pentru a împlini voința ta" exprimă cea mai bună dispoziție la lucrarea lui Dumnezeu, dar nu e totul. Disponibilitatea deplină o găsim la preasfânta Fecioară Maria, care pronunță: "Fie mie după cuvântul tău!", adică "Cine își pierde viața pentru mine și-o va salva!" (Mt 16,25).

După ce Dumnezeu l-a creat pe om după chipul și asemănarea sa, îi oferă toate darurile din natură și de har, orientează întreaga istorie a mântuirii și însăși revelația spre scopul de a-și înălța creatura spre cea mai înaltă stare la care poate ajunge: comuniunea perfectă cu el.

Această chemare la sfințenie adresată tuturor oamenilor, trebuie să găsească un răspuns generos în "persoanele consacrate", sau mai exact în cei care, docili la chemarea Tatălui și la îndemnul Duhului, aleg să îl urmeze pe Domnul "cu o inimă neîmpărțită". Cei consacrați sunt "puși deoparte pentru Dumnezeu" care aleg să trăiască nu după mentalitatea acestei lumi, ci după îndemnul Duhului. Totuși această consacrare implică o misiune. Dumnezeu, de fapt, pune deoparte niște persoane pe care mai apoi să le trimită în lume cu o mai "mare profunzime" a misiunii divine. Viața consacrată nu e deci "o negare a lumii", ci o consacrare "pentru lume".

Dar de ce tânărul de azi nu mai e fascinat de o misiune atât de nobilă? Se are senzația că tânărul a pierdut sau e pe cale să piardă sensul misterului. De fapt, Actualmente el este satisfăcut de condiția proprie, nu întâmpină mari contraziceri în mintea și spiritul său și poate chiar nici nu are aspirații prea înalte... Constatăm adesea că realitatea misterului din om este condamnată să rămână doar implicită. Nu mai există multe întrebări personale. Tânărul care nu se deschide la mister este un tânăr care nici nu cunoaște mari entuziasme și nici pasiuni valide; dar nici conflicte interioare... Deci nici căutări. Misterul face să se nască în om, în mod spontan, întrebări... Tânărul de azi nu e un căutător neliniștit al sinelui propriu: se mulțumește cu puțin. Întrebările în om se nasc acolo unde se suferă pentru mai mult, unde omul "nu se lasă bătut" de destin, acolo se revelează sensul vieții, frumusețea ei, și sensul existenței.

Viața consacrată nu e cunoscută pentru ceea ce este ea de fapt. E percepută în mod confuz uneori. Despre viața consacrată se are o idee în care e revelată latura negativă, aspectul renunțării și al sacrificiului, al mortificării și al ascezei. Merită atunci să te consacri? E oare necesară și indispensabilă această alegere, cu toate sacrificiile pe care le comportă, atunci când aceleași rezultate se pot obține chiar și de un laic bun, rămânând în lume?

În acest sens e greu de înțeles viața consacrată, nu doar pentru zilele noastre, dar și din punctul de vedere al logicii pascale care este sufletul vieții consacrate. Dacă se neglijează aspectul și latura verticală a vieți consacrate, ea nu mai spune nimic. Uneori se admiră caritatea și acțiunile sociale pe care persoanele consacrate le fac (de exemplu, se cunoaște câte fapte extraordinare nu făceau fondatorii Institutelor "Bartolomea Capitanio", "Maica Tereza", "Don Orione"... și mulți alții sau chiar toți) și e just acest lucru, dar puțini cunosc orele de rugăciune din toiul nopții care scandau și ritmau acțiunile lor și umpleau de sens și iubire orice raport cu omul ce trebuia întâlnit! Cine cunoaște orele îndelungate în fața sfântului sacrament care precedau dăruirea personală după modelul aceluia care i-a chemat?

Viața consacrată este totuși viață pentru mulți tineri deoarece văd în ea o referință esențială și particulară mai ales pentru autenticitatea sa evanghelică. Evanghelia fascinează cu propunerea lui Cristos de a-l urma. Viața consacrată oferă posibilitatea de a trăi în mod integral evanghelia lui Isus. Aceasta este caracteristica esențială și autentică a vieții consacrate. Este experiență personală și comunitară a divinului care mărturisește frumusețea împărtășirii experienței spirituale în care carisma devine pistă comună a aceluiași itinerar. Nu pentru asta s-a născut oare viața consacrată? Isus nu a determinat diferite forme ale acestei consacrări. El a instaurat un ideal de viață consacrată întrupând și trăind chiar el această viață, invitându-i și pe cei pe care îi chemase să-l urmeze tot la fel. A lăsat Bisericii condusă de Duhul Sfânt grija de a realiza acest ideal în diferite conjuncturi istorico-geografice, în care fiecare exprimă în modul cel mai deplin ceea ce Isus a vrut la originea Bisericii. Profesiunea sfaturilor evanghelice a fost întotdeauna considerată de Biserică drept calea privilegiată spre sfințenie fie pentru că elimină multe ocazii și interese mondene care ar putea să se transforme în piedici, fie pentru că oferă un ajutor singular pentru exercitarea dragostei față de Dumnezeu și față de aproapele.

Dumnezeu mai cheamă și astăzi. Nu cred că azi e mai puțină nevoie decât au fost în anii trecuți sau în secolele trecute. Dar e nevoie să fie și tineri și tinere care să răspundă. Răspunsul nu-l poate da decât persoana care simte în inima sa că Dumnezeu are un plan special pentru ea. Mai mult ca oricând e nevoie să ne întrebăm: de ce sunt atât de puțini cei care răspund?

Să ne rugăm deci pentru ca via lui Dumnezeu atât de amplă să nu ducă lipsă de lucrători generoși și harnici, fideli și plini de entuziasm! Pentru ca urechile care nu aud să audă și inima care nu vrea să răspundă să aibă curajul să o facă!

Sr. Silvia Brandiu (Surorile "Maria Bambina")


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat