Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Diferențele de dată ar putea să fie depășite și grație celor mai bune instrumente astronomice

Un Paște comun este posibil. E suficient să ne întoarcem la Niceea

de Eleuterio F. Fortino

Creștinii nu celebrează toți Paștele la aceeași dată. Și anul acesta, în timp ce creștinii din Occident, catolici și protestanți, l-au celebrat la 12 aprilie, orientalii îl sărbătoresc după o săptămână. În Occident și în Orient pentru calcularea zilei de Paște se folosesc două calendare diferite: respectiv cel gregorian și cel iulian. Unii ani, datorită unei coincidențe de calcule, Paștele cade în aceeași zi, alteori cel oriental este mai târziu, chiar și la distanță de o lună. Desigur, noi toți creștinii credem că Isus Cristos "a înviat a treia zi". Și acesta este faptul decisiv, important, care caracterizează credința creștină. Totuși diferențierea celebrării este o anomalie gravă pentru mărturia creștină în lume.

În Occident, în secolul al XVI-lea a fost constatată o neconcordanță între realitatea astronomică și calculul calendarului folosit, care provenea de la Iulius Cezar și de aceea este numit iulian. Pe baza deciziilor Conciliului din Trento, papa Grigore al XIII-lea a cerut un studiu pentru corectarea calendarului Congregației întemeiată pentru asta și prezidată de cardinalul calabrez Guglielmo Sirleto. Acesta a consultat astronomi de faimă sigură. După zece ani de cercetare, astronomul Luigi Giglio, calabrez și el, a prezentat rezultatele.

Pentru a se pune la pas cu timpul astronomic era necesar să se recupereze zece zile. Grigore al XIII-lea, la 24 februarie 1582, a dat bula Inter gravissimas cu intrare în vigoare în luna octombrie. S-a deschis o rețea diplomatică de contacte cu statele și cu Bisericile pentru acceptarea noului calendar. După o fază promițătoare cu Patriarhia ecumenică, aceste contacte au eșuat și datorită unei intervenții puternice a autorităților otomane, care probabil că vedea în eventualul acord o apropiere a Bisericii Ortodoxe de Occident, deci o amenințare pentru același imperiu (cf. Vittorio Peri, Due date. Un'unica Pasqua, Milano 1967).

Reforma lui Grigore al XIII-lea a fost acceptată de țările din Europa occidentală care au introdus-o în America, Asia și Africa. După aceea, au aderat la ea și statele din țările Europei orientale. Însă între creștinii din Occident care au acceptat reforma și Bisericile din Orient s-a stabilit o diversitate care încă mai durează. Astăzi calendarul iulian are treisprezece zile de întârziere față de cel gregorian.

Diversitatea provine de la potrivirea sau nepotrivirea calendarului cu realitatea astronomică. Însă principiul pentru a stabili Paștele este identic pentru toți. Și provine de la primul Conciliu ecumenic din Niceea (325). Acel conciliu fusese convocat de împăratul Constantin pentru a aduce pacea în imperiu, tulburat de controversa ariană și de divergența cu privire la data Paștelui dintre creștinii din Orient și din Occident. Decizia luată era că toți vor trebui să celebreze Paștele "la data romanilor și a alexandrinilor". Datorită importanței, și culturale și științifice, pe care o avea orașul Alexandria, Biserica din acest oraș a primit sarcina să determine și să comunice tuturor Bisericilor data Paștelui în fiecare an. Principiul apărut este ca Paștele să se celebreze în prima duminică după luna plină de după echinocțiul de primăvară (cf. I. Ortiz De Urbina, Nicée et Constantinople, Paris 1963).

Acest principiu identic aplicat la calendarul iulian și la cel gregorian determină diferența pentru data Paștelui existentă între "orientali" și "occidentali". Acest ultim termen îi cuprinde pe catolicii latini, pe protestanți și câteva comunități catolice orientale, cum ar fi italo-albanezii. Biserica Ortodoxă din Finlanda și armenii ortodocși, la rândul lor, au decis să celebreze Paștele la data occidentală, în timp ce catolicii latini din țări cu majoritate ortodoxă, cum ar fi Grecia, celebrează Paștele la data ortodocșilor. Acestea sunt soluții pragmatice pentru a celebra împreună Paștele în unul și același loc. Oricum, rămâne faptul că în configurarea generală, orientalii și occidentalii celebrează Paștele la date diferite. Dezacordul este obișnuit și din când în când apar inițiative pentru unificare.

Într-o enciclică din anul 1920, patriarhul ecumenic de Constantinopol ridica problema anomaliei datei Paștelui. În anul 1923, patriarhul Melețiu al IV-lea convoca la Istanbul o Comisie interortodoxă. Ea s-a reunit la 24 februarie și a dat naștere unei calculări actualizate care aproape coincide cu calculul gregorian. Însă această inițiativă a avut o soartă nefericită. Pentru a menține data Paștelui comună pentru toată ortodoxia s-a confirmat, pentru Paște, calendarul iulian. Deci nu se rezolva problema. Pentru restul anului, numai Bisericile din Constantinopol, Grecia, România și Cipru au asumat noua calculare. După aceea, au aderat la ea Patriarhiile din Alexandria, Antiohia și Bulgaria, dar nu și Bisericile rusă, sârbă, și din Ierusalim și Athos.

Pentru acest motiv, chiar între ortodocși, Crăciunul nu se celebrează în aceeași zi în Rusia și în Grecia, în Serbia și în România, și chiar pe Muntele Athos și în Grecia. Mai mult, în Bisericile care au acceptat noul calendar (Grecia, România) s-au despărțit de Biserica oficială niște grupuri cu episcopi și cler. Sunt așa-numiții "după calendarul vechi", sau paleoimerologiți, care se denumesc "ortodocși autentici". Astăzi, când ortodocșii vorbesc despre "motive pastorale", care îngreunează ajungerea la o decizie cu privire la data Paștelui, se referă tocmai la această situație.

Conciliul al II-lea din Vatican a dat două dispoziții de tip programatic pentru celebrarea comună a Paștelui. Prima se referă la o dată "fixă", indicație complet nouă. "Conciliu nu se opune ca sărbătoarea Paștelui să fie fixată într-o duminică anume în Calendarul gregorian, cu asentimentul celor interesați, mai ales al fraților despărțiți de comuniunea cu Scaunul Apostolic" (Sacrosanctum Concilium, Anexă). Acestei propuneri și-au manifestat asentimentul "occidentalii". "Orientalii" s-au arătat foarte reticenți. Este un principiu diferit de cel de la Niceea.

A doua indicație provizorie este dată pentru timpul care precede un acord definitiv cu privire la data comună a Paștelui. "Până se va ajunge la doritul consens între toți creștinii în privința fixării unei zile unice în care toți să celebreze sărbătoarea Paștelui, între timp, pentru a promova unitatea dintre creștinii aflați în aceeași regiune sau națiune, Patriarhii sau autoritățile locale bisericești supreme au dreptul de a conveni, prin consens unanim și ascultând părerile celor interesați, asupra celebrării Paștelui în aceeași duminică" (Orientalium Ecclesiarum, 20). Această orientare a avut o anumită influență. Unele comunități catolice latine s-au adaptat la data majorității ortodoxe. Așa cum s-a amintit, e vorba de catolicii latini din Grecia, de latinii din Etiopia, de cei din Egipt.

Studierea problemei rămâne în agendele Bisericii Catolice, a Consiliului Ecumenic al Bisericilor (CEK) și a Bisericilor ortodoxe. După diferite inițiative (scrisoarea Papei adresată conducătorilor de Biserici, participarea la inițiativele altor Biserici și ale altor organisme ecumenice), care s-au dovedit fără incidență practică, Biserica Catolică, în linia deciziei luată de Conciliul al II-lea din Vatican, a restudiat problema în anul 1975. Consultarea organismelor din Curia Romană se încheia cu un acord cu privire la posibilitatea de a căuta soluția "pentru o dată fixă a Paștelui care ar trebui să fie o duminică din luna aprilie, de preferință a doua". După aceea, această propunere s-a precizat pentru "duminica ce urmează după a doua sâmbătă din luna aprilie". Propunerea făcută celorlalți creștini avea acordul "occidentalilor", dar nu al "orientalilor". Numai Biserica din România a luat prin decizie sinodală orientarea pentru o dată fixă. Oricum, Biserica Catolică a continuat să trateze problema.

Prima conferință panortodoxă de la Rodi (1961) a inserat în programul pregătirii Conciliului Bisericilor ortodoxe tema calendarului, care conține și problema Paștelui. Secretariatul pentru pregătirea conciliului a organizat studii la nivel înalt. În anul 1977 (28 iunie - 3 iulie) a promovat la Chambésy (Geneva) o întâlnire inter-ortodoxă de episcopi și de specialiști cu prezența a trei observatori: pentru Biserica Catolică, pentru Consiliul Ecumenic al Bisericilor și pentru Comuniunea Anglicană. Cel care scrie era observatorul pentru partea catolică. Teologul Lukas Vischer pentru Consiliul Ecumenic al Bisericilor. S-a studiat întreaga problematică, dar în mod deosebit implicațiile pastorale pentru Bisericile Ortodoxe.

În anul 1979 (la 3 februarie) s-au confruntat studiile astronomilor consultați, care aparțineau diferitelor instituții științifice (academia sovietică de științe, institutul astronomic din Heidelberg, observatorul din Geneva, laboratorul astronomic de la universitatea din Atena). Desigur, aceste studii arătau "întârzierea" calendarului iulian și exigența unei reforme. Toate actele sunt publicate (cf. Synodica, V, Chambésy-Genève 1981, pag. 7-149).

În anul 1982 (3-12 septembrie) a doua conferință panortodoxă preconciliară lua la cunoștință despre studiile făcute și despre inexactitatea calendarului. Totuși - afirma ea - "în situația actuală, poporul credincios al lui Dumnezeu nu este pregătit sau, măcar, nu a fost suficient informat pentru a aborda și a accepta o schimbare în problema determinării datei Paștelui".

Consiliul Ecumenic al Bisericilor a organizat diferită consultări cu privire la această temă și a făcut, pe lângă Bisericile care fac parte din el, o amplă cercetare ale cărei rezultate au fost studiate într-o reuniune de specialiști în martie 1970 la care au participat ortodocși, anglicani, protestanți și catolici. Consultarea se orienta spre diferite posibilități pe care Bisericile ar trebui să le examineze: menținerea principiului de la Niceea - "folosind din punct de vedere astronomic date precise" și "concordând în privința unui loc fix pentru calcularea acestei date" (s-a sugerat Ierusalimul) - sau celebrarea Paștelui într-o duminică din luna aprilie (s-a indicat duminica ce urmează după a doua sâmbătă din aprilie, adică între 9 și 15 aprilie).

Comitetul central al Consiliului Ecumenic al Bisericilor (1971) a încredințat Comisiei Credință și Constituție să urmărească problema. Cea mai recentă consultare a avut loc în Siria, la Aleppo, între 5 și 10 martie 1997, organizată chiar de această comisie. S-a concluzionat cu trei recomandări pentru soluționarea datei Paștelui: menținerea principiului de la Niceea; calcularea în mod științific a datelor astronomice; folosirea ca punct de referință pentru calculare meridianul din Ierusalim. Această orientare tradițională conține exigența nouă a unei calculări astronomice actualizate din punct de vedere științific.

Dacă recomandările acestei ultime consultări ar fi fost luate în considerare, și aplicate, ar rezulta soluția tradițională și modernă în același timp. Ar exista toate elementele necesare: celebrarea într-o duminică din partea tuturor creștinilor, aderarea la "principiul" de la Niceea și cât privește exigența preciziei astronomice. În acel timp s-a cerut Bisericii din Alexandria să determine data Paștelui tocmai datorită competenței științifice. Ortodocșii înțeleg toate acestea. Și totuși, ei nu văd posibilă deocamdată schimbarea calendarului, "din motive pastorale". Pe de altă parte, problema datei Paștelui este cuprinsă în programul prospectatului Conciliu al Bisericilor ortodoxe. Problema rămâne deschisă și anomalia persistă.

(După L'Osservatore Romano, 18 aprilie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 40.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat