Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecția lui Ioan Paul al II-lea

Maria în misterul pascal

de Salvatore Perrella

Printre multele merite ale lui Ioan Paul al II-lea - de la a cărui moarte se aniversează în aceste zile patru ani - este și acela că a întărit și pus de acord, în lumina învățăturilor Conciliului al II-lea din Vatican și ale lui Paul al VI-lea, evlavia mariană în făgașul cultului creștin, în special liturgic. El a redat, cu motivații și instrumente diferite, mai mare atenție și vizibilitate prezenței Fecioarei Maria în ansamblul celebrărilor liturgice și populare ale misterului pascal al Domnului.

Lumen gentium - constituția dogmatică a Conciliului al II-lea din Vatican despre Biserică - în capitolul dedicat Mariei în misterul lui Cristos și al Bisericii, în lumina Scripturii însăși, a învățat cu autoritate și a susținut un fapt neîndoielnic care apare în Evanghelii: Fecioara în mod semnificativ nu a fost absentă la nici unul din momentele decisive și strategice, care au concretizat evenimentul istoric și ministerul mesianic al lui Isus. De fapt, ea este prezentă:

- la întruparea răscumpărătoare, când Fecioara prin intermediul slujirii sale materne a fost asociată la fiat-ul Cuvântului spus Tatălui făcându-se disponibilă în mod libert, total și conștient pe ea însăși pentru a fi, pentru toți frații și surorile sale în Adam, cortul Duhului și semnul luminos al unei omeniri iertate și reconciliate de Domnul și împreună cu Domnul;

- la începuturile activității publice, când Mama și Slujitoarea Domnului invitată la nuntă (simbol al Noii Alianțe și epifanie mesianică a lui Isus) a provocat și a arătat - în pofida unui dialog greu de explicat, în privința sensului căruia exegeza contemporană rămâne încă ezitantă - în persoana Fiului pe Mesia cel așteptat;

- la jertfa pascală și mântuitoare a Mielului lui Dumnezeu, unde însuși Isus a împărtășit cu discipolii săi și dăruirea Mamei. Din ceasul acela, maternitatea mântuitoare și spirituală a Mariei se extinde de la Cristos la întreaga Biserică, și acest lucru nu prin alegerea creștinilor, ci prin voința explicită a Domnului;

- la Rusaliile Bisericii când Mama Celui Înviat a fost escortată împreună cu apostolii în Biserică și împreună cu Biserica din Ierusalim, în așteptarea în rugăciune a Duhului promis de Cel Răstignit înălțat la Tatăl. Darul Duhului oficializează actul de naștere a Bisericii. În ea se adună reminiscențele genezei lui Israel, ca popor al Alianței la Sinai, dar și ale genezei Fiului Celui Preaînalt prin lucrarea Mângâietorului. Din ziua de Rusalii, Mama lui Isus nu a încetat să fie prezentă în rugăciunea ucenicilor Domnului.

A-l primi pe Dumnezeul trinitar al lui Cristos înseamnă, prin însăși voința lui Isus, a primi în propria experiență de credință, spirituală și liturgică și pe sfânta Fecioară Maria. Reforma care a urmat după conciliu s-a referit și la celebrarea liturgică și devoțională a sfintei Fecioare Maria, adică așa-numitul "cult marian", element care califică credința, atitudinile de credință și celebrarea credinței poporului creștin. De fapt, Mama Fiului lui Dumnezeu a ocupat mereu un loc foarte însemnat în liturgiile creștine din Orient și din Occident. Reforma a atras apoi atenția teologilor și liturgiștilor asupra faptului global al prezenței Mamei lui Cristos ca realitate încărcată de consecințe de ordin pastoral, spiritual și, nu în ultimul rând, ecumenic.

O temă puțin aprofundată este aceea a prezenței Fecioarei la evenimentul învierii și al respectivelor apariții ale Domnului înviat; de obicei, datorită referințelor evanghelice clare, ne oprim asupra misterului Mamei la picioarele crucii. Circumstanță care a dus treptat la o importantă creștere a acestei comemorări în liturgia eclezială și în evlavia populară. Pentru aceasta, din mai multe părți, în special după reforma liturgică post-conciliară, s-a simțit necesitatea de a aprofunda prezența-participarea Mariei la întregul mister pascal, verificând, pe cât posibil, temeinicia sau verosimilitatea presupusei întâlniri a Domnului înviat cu Mama sa. Pe această bază, Ioan Paul al II-lea, în cateheza de miercuri 21 mai 1997, a afirmat că prezentă "pe Calvar în timpul Vinerii Sfinte și în Cenacol la Rusalii, Fecioara Preasfântă a fost probabil martoră privilegiată și a învierii lui Cristos, completând în felul acesta participarea sa la toate momentele esențiale ale Misterului pascal. Primindu-l pe Isus înviat, Maria este în afară de asta semn și anticipare a omenirii, care speră să ajungă la realizarea sa deplină prin învierea din morți". Ioan Paul al II-lea în aceeași cateheză a readus în amintirea credincioșilor o veche și aproape uitată tradiție patristică referitoare la o probabilă apariție a Celui Înviat Mamei; episod desigur necunoscut de Biblie. De fapt, a spus papa Wojtyla, "Evangheliile prezintă diferite apariții ale Celui Înviat, dar nu întâlnirea lui Isus cu Mama sa. Această tăcere nu trebuie să ducă la concluzia că după Înviere, Cristos nu i-a apărut Mariei; în schimb ne invită să căutăm motivele unei astfel de opțiuni din partea evangheliștilor. Făcând ipoteza unei «omisiuni», ea ar putea să fie atribuită faptului că ceea ce este necesar pentru cunoașterea noastră mântuitoare este încredințat cuvântului «martorilor aleși de mai înainte de Dumnezeu», adică Apostolilor, care «cu mare forță" au dat mărturie despre învierea Domnului Isus». Înainte de a le apare lor, Isus Înviat le-a apărut câtorva femei credincioase din cauza funcției lor ecleziale: «Mergeți și vestiți fraților mei să meargă în Galileea și acolo mă vor vedea» (Mt 28,10); de asemenea, așa cum dă mărturie sfântul Paul, a apărut «la peste cinci sute de frați împreună» (1Cor 15,6)". La acest punct, Ioan Paul al II-lea a propus o observație interesantă cu privire la posibilul motiv al "tăcerii" Evangheliilor despre presupusa apariție a Celui Înviat Mamei: "Dacă autorii Noului Testament nu vorbesc despre întâlnirea Mamei cu Fiul înviat, probabil că acest lucru se poate atribui faptului că o asemenea mărturie ar fi putut fi considerată, din partea celor care negau învierea Domnului, prea interesată, deci nevrednică de a fi crezută (...). Fecioara, prezentă în prima comunitate a ucenicilor, cum ar fi putut să fie exclusă din numărul celor care l-au întâlnit pe Fiul său divin înviat din morți?". Papa Wojtyla a expus astfel "motivațiile" sale care nu sunt puțin obișnuite despre motivul pentru care considera probabil că Maria a fost prima persoană care a primit apariția Celui Înviat: "Ba chiar este legitim să credem că în mod verosimil Mama a fost prima persoană căreia i-a apărut Isus înviat. Lipsa Mariei din grupul de femei care dis-de-dimineață merg la mormânt, n-ar putea oare să constituie un indiciu al faptului că ea deja îl întâlnise pe Isus? Această deducție ar găsi confirmare și în faptul că primele martore ale învierii, prin voința lui Isus, au fost femeile, care rămăseseră fidele la picioarele crucii, deci mai tari în credință. De fapt, uneia dintre ele, Maria Magdalena, Cel Înviat îi încredințează mesajul care trebuie transmis Apostolilor. Și acest element permite probabil să ne gândim la Isus care se arată mai întâi Mamei sale, cea care a rămas cea mai fidelă și în încercare a păstrat integră credința".

Această tradiție provine dintr-o epocă îndepărtată; ea este documentată cel puțin din secolul al IV-lea și are numeroase voci ale părinților și scriitorilor bisericești mai ales în Orient, dar și în Occident. În afară de asta, nu se poate ascunde faptul că, aprobat de Ioan Paul al II-lea în luna aprilie din "anno magni iubilae 2000" și publicat în anul 2002, Missale romanum reformat conform principiilor Conciliului al II-lea din Vatican, cu editio typica tertia, a dat spațiu amplu celebrării Fecioarei în arcul întregului an liturgic. De fapt, făcând abstracție de solemnitățile și de sărbătorile și comemorările proprii, Commune beatae Mariae Virginis, față de ediția din anul 1975, a avut o lărgire semnificativă, trecând de la precedentele șapte formulare la actualele unsprezece. Izvor de referință este mai ales Collectio Missarum de beata Maria Virgine, cu bogăția eucologiei și a tematicilor mariane prezente. Cu a treia ediție a Liturghierului roman, comemorarea Mariei a intrat, chiar dacă în mod discret și incisiv, și în celebrarea liturgică anuală a triduumului pascal, cu posibilitatea de a cânta la liturgia din Vinerea Sfântă vechiul cântec popular Stabat Mater, participând în mod empatic la durerea lui Mater Dei pentru moartea Mielului răscumpărării noastre; ca și a bucuriei împreună cu Fecioara pentru învierea Fiului cu cântarea Regina caeli la sfârșitul Privegherii de Paște: acesta a fost evenimentul care a realizat pe deplin speranța și așteptarea ei a dăruit întregii omeniri mântuirea.

(După L'Osservatore Romano, 9 aprilie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat