Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Predica rostită de PS Petru Gherghel la Liturghia Crismei

Preasfințite,
Sfințiile Voastre, dragi confrați întru preoție,
Dragi frați și surori în Cristos,

Duhul Domnului este asupra mea; pentru aceasta el m-a uns să le duc săracilor vestea cea bună

Meditând la conținutul textelor propuse pentru această sfântă Liturghie a Crismei, texte luate din cartea profetului Isaia, din Apocalipsul sfântului Ioan și din evanghelistul Luca, gândul nostru ne duce spre Cristos, cel uns de Duhul Sfânt să aducă lumii vestea cea bună, eliberarea și mântuirea, cel care a ales calea jertfei, a morții pentru a ieși biruitor din mormânt. El este marele preot, cel uns cu Duhul Sfânt și rânduit Mesia și stăpân peste toate, unic mijlocitor între Dumnezeu și oameni, căci el rămânând pururi viu, are o preoție netrecătoare, permanentă, neschimbătoare, pentru a interveni în favoarea noastră, preot în veci după orânduiala lui Melchisedec, așa cum ne asigură autorul Scrisorii către Evrei în primele capitole despre Isus, Mântuitorul oamenilor (cf. Evr 7,8).

În această zi, ziua preoției lui Cristos, ne aflăm în catedrala noastră în jurul său, în jurul altarului, în jurul episcopului, în totalitatea comunității noastre sacerdotale, presbiterium unicum al Episcopiei de Iași.

Suntem aici conștienți de importanța acestei zile, care ne unește cu toți preoții din toată lumea, de pe întreg globul pământesc, pentru a vesti adevărul preoției unice a lui Cristos și adevărul preoției noastre. Nu e numai declarația verbală a acestui măreț mister, ci e o adevărată trăire a lui cu toată ființa noastră, deoarece din darul lui Dumnezeu suntem preoții lui Cristos, cu toată realitatea noastră de moștenitori ai preoției sale. Vestim acest adevăr prin această Liturghie deosebită din Joia Sfântă, care cuprinde în sine ființa noastră umană și sacerdotală, pentru a proclama prin ea nepătrunsele taine ale lui Dumnezeu, cum spunea cândva papa Ioan Paul al II-lea (Joia Mare, 1980).

Joia Sfântă este, mai întâi de toate, ziua lui Isus Cristos, marele și veșnicul Preot, începutul triduumului sacru, un tot care îl definește și-l caracterizează pe el, care își pregătește și desăvârșește ziua Învierii; este ziua lui Isus Cristos, adică a celui ales, pe care Tatăl l-a uns cu Duhul Sfânt și cu harul său și așa l-a trimis în lume.

Pentru aceasta am proclamat cuvintele profetice și mesianice ale lui Isaia.

"Duhul Domnului este asupra mea, căci Domnul m-a uns și m-a trimis să aduc săracilor vestea cea bună; să-i vindec pe cei cu inima zdrobită, să le vestesc celor închiși eliberarea" (Is 61,1-3a).

Este ziua lui Isus Cristos, martorul cel credincios, primul născut dintre cei morți și Domnul regilor pământului, cum ne transmite apostolul Ioan în cartea Apocalipsului, pentru a începe să dea ultima mărturie celui care l-a trimis între oameni, adică Tatălui cel veșnic, care atât de mult a iubit lumea, încât l-a dat pe Fiul său unic.

În seara aceasta, Cristos, martorul credincios al Tatălui, va începe, cu un gest particular la cina pascală, să dea mărturie despre sfințenia lui Dumnezeu în alianța cu omul, care trebuie să fie pecetluită definitiv cu prețul sacrificiului său, ce își va avea începutul la Cina de Taină, desigur în mod nesângeros, dar real, și care se va împlini prin sângele și moartea sa pe Calvar.

Astăzi, în preludiul acestui moment sacrifical, venim cu toții, să recunoaștem și să mărturisim fidelitatea noastră, iubirea noastră, nevrednicia noastră, ca și abandonul nostru în fața celui care ne-a eliberat de păcatele noastre cu sângele său și ne-a făcut pe toți să devenim o împărăție de preoți pentru Dumnezeul său și pentru părintele veșnic (cf. Ap 1,5-6).

Acesta a fost și este scopul Marelui Preot, Isus Cristos, care ne alege pe toți să devenim niște instrumente vii, care cântă slava sa.

Ziua de azi este ziua lui Isus Cristos, Marele Preot, dar este și ziua noastră particulară, este sărbătoarea preoților. Suntem, așadar, preoții preoției sale; suntem preoții acestui sacrificiu, pe care el l-a oferit în trupul său și în sângele său pe cruce, sub chipul pâinii și al vinului de la ultima cină.

Suntem cei cărora el ne-a încredințat marea demnitate de a lucra în numele său, de a fi instrumentele preoției sale.

Dorind să ne facă să înțelegem marea demnitate și marea lucrare în care el, Cristos, ne-a introdus prin botez și, îndeosebi, prin preoție, sfântul Părinte Papa Benedict al XVI-lea, cu darul său de mare păstor și teolog în același timp, ne prezintă un exemplu, pe cât de simplu pe atât de cuprinzător și clar.

Scriitorul rus Lev Tolstoi prezintă într-o scurtă istorioară că un suveran sever le-a cerut preoților și înțelepților săi să i-l prezinte pe Dumnezeu ca să-l poată vedea. Înțelepții nu au reușit să răspundă la această dorință a suveranului. Doar un simplu păstor, care se întorcea de la câmp s-a oferit să o facă el, în locul preoților și al înțelepților. Regele înțelese de la acest om simplu că pe pământ cu ochii săi nu-l poate vedea pe Dumnezeul cel veșnic, dar măcar voia să știe ce a făcut și ce face Dumnezeu. Pentru a putea răspunde la această întrebare, păstorul i-a spus suveranului: "Trebuie să schimbăm hainele, maiestate". Curios, deși cu rezerve, suveranul acceptă. Îi oferi sărmanului păstor hainele sale și el se îmbrăcă cu cele ale săracului păstor. Apoi i-a spus suveranului: "Acest lucru l-a făcut și îl face Dumnezeu!"

De fapt, Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, a lăsat splendoarea sa divină, a depus hainele strălucirii veșnice, așa cum ne spune Apostolul Paul în Scrisoarea către Filipeni: "El, fiind din fire Dumnezeu, s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor, iar după felul lui de a fi, a fost socotit ca un om. S-a umilit pe sine făcându-se ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce" (cf. Fil 2,6 ss).

În lumina acestui adevăr, Dumnezeu, precizează în continuare Sfântul Părinte Papa Benedict al XVI-lea în predica sa din Joia Mare a anului 2007, a făcut așa cum zic sfinții Părinți, un sacrum comercium - un schimb sacru: a luat asupra sa ce era al nostru, ca noi să putem obține ceea ce era al lui, devenind asemenea lui, bucurându-ne de harul strălucirii sale.

Ce lucru minunat!

Sfântul Paul, vorbind despre botez folosește imaginea hainelor. "Toți câți ați fost botezați în Cristos, v-ați îmbrăcat în Cristos" (Gal 3,27). Iată ce s-a întâmplat și se întâmplă în Botez: noi ne îmbrăcăm în Cristos, el ne oferă hainele sale. Și desigur nu e vorba de o haină externă. Prin Botez intrăm într-o comuniune existențială cu el (unii o numesc ființială), astfel încât ceea ce este al nostru intră în ceea ce este al lui, și invers, adică se întrepătrund reciproc. "Nu mai sunt eu care trăiesc, ci Cristos trăiește în mine" (Gal 2,2), ne explică apostolul Paul după botezul său.

Cristos a luat asupra sa "hainele" noastre: durerea, bucuria, foamea, setea, slăbiciunile, speranțele și deziluziile, teama de moartea și toate strâmtorările noastre, până la moarte. El ne-a dat nouă "hainele" sale, o altă existență, o nouă formă de a fi. De unde urmează că prin botez trebuie să îndepărtăm și să lepădăm omul cel vechi cu purtările sale dinainte și să ne îmbrăcăm cu omul cel nou, cel creat după asemănarea lui Dumnezeu în dreptate și în sfințenia adevărului (cf. Ef 20,24).

Această teologie se verifică într-un mod cu totul nou și cu o profundă semnificație în consacrarea sacerdotală. Așa precum prin botez s-a realizat un schimb de haine, un schimb de destin, o nouă comuniune existențială cu Cristos, tot astfel și în preoție se realizează un schimb nou. De fapt, în administrarea sacramentelor preotul lucrează și vorbește nu în numele propriu ci "in persona Christi".

În celebrarea misterelor sacre, preotul nu se prezintă pe sine și nu vorbește prezentându-se pe sine, dar vorbește pentru altul, pentru Cristos. Astfel în celebrarea și administrarea sacramentelor și în prezentarea cuvintelor evangheliei, se verifică și devine vizibil ceea ce înseamnă de fapt a fi preot, ceea ce de fapt am exprimat, explică Sfântul Părinte, cu Adsum-ul nostru - "iată-mă", "prezent" din momentul consacrării; eu sunt aici ca tu să poți dispune de mine. Cu alte cuvinte ne punem la dispoziția Celui care a murit pentru toți, pentru ca cei care trăiesc să nu mai trăiască pentru ei înșiși, ci pentru acela care a murit și a înviat pentru ei (cf. 2Cor 5,15). A te pune la dispoziția lui Cristos înseamnă a te lăsa atras de el în iubirea sa pentru toți.

Pentru a ne face să înțelegem și mai bine acest mister, sfântul Părinte ne cheamă să reflectăm asupra a ceea ce se întâmplă în momentul consacrării preoțești, când cel ales este îmbrăcat în haine noi preoțești, simbol al îmbrăcării interne cu hainele lui Cristos: pentru a lucra cu adevărat in persona sa.

Hainele preoțești, așa cum s-a stabilit și practicat în diferite timpuri, sunt o expresie simbolică profundă a ceea ce înseamnă preoția ministerială.

Vorbind preoților adunați pentru ziua lui Cristos, Marele Preot, și pentru celebrarea propriei preoții, Sfântul Părinte le-a arătat semnificația fiecărei haine, de la amict, la albă, stolă și cazulă, prezentând rând pe rând sensul profund al hainelor preoțești, care nu numai că trebuie respectate, ci iubite pentru că ele vorbesc fără încetare de marea demnitate cu care ne-a îmbrăcat Dumnezeu prin sfânta preoție.

Hainele preoțești reprezintă haina de nuntă și jugul plăcut pe care ni l-a încredințat însuși Isus, pe care și noi trebuie să le considerăm cu adevărat ca un schimb minunat pe care ni l-a oferit și pe care ni l-a cerut el, atunci când ne-a ales și ne-a înveșmântat cu marea demnitate a sfintei preoții.

Îmbrăcați cu toții în demnitatea de fiii ai săi prin botez, purtând cu sfințenie haina albă a botezului și bucuria demnității preoției ierarhice, trebuie să redescoperim neîncetat, atunci când ne prezentăm în fața lumii, menirea noastră de persoane alese care îl reprezintă pe Cristos, Preotul veșnic ce vrea să rămână mereu pe pământ și astfel să ajungă prin noi la toți oameni.

Astăzi, episcop și preoți, adunați în jurul acestui altar, uniți prin aceeași sfântă alegere și preoție, bucuroși că suntem prietenii săi, aleșii săi, să-i mulțumim pentru marea alegere și pentru haina divină cu care ne-a îmbrăcat și înveșmântat și să nu uităm ca mereu să-l reprezentăm cu cinste, arătând tuturor că el și astăzi este viu, că vorbește și lucrează peste tot, și că nu mai trăim noi, ci el, Cristos trăiește în noi.

Cu aceste sentimente și cu astfel de credință să ne reînnoim împreună bucuria alegerii noastre ca slujitori ai Domnului nostru și să exprimăm răspunsul: "Iată-mă, Doamne. Sunt gata să te reprezint în lume, sunt prezent pentru a continua cu toată hotărârea ministerul meu preoțesc, slujirea mea sacerdotală". Amin.

Joia Sfântă 2009

Petru Gherghel,
episcop de Iași

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 9 aprilie: Iași: Liturghia Crismei


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat