Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Răstignit cu Cristos" - Paul și Giulgiul

de Nicola Summo

Publicăm în continuare o reflecție despre sfântul Paul și Giulgiu publicată în numărul al zecelea al revistei "Paulus" (aprilie 2009), dedicat temei "Paul educator la libertate".

* * *

Avem în Giulgiu o imagine impresionantă a ceea ce Cristos a îndurat în trupul său pentru mântuirea lumii. Însă din Scrisorile pauline știm că și Apostolul a fost asociat suferințelor Domnului său. Este suficientă o scurt rezumat de citate. Creștinilor din Corint sfântul Paul le scrie: "Eu n-am voit să știu nimic altceva decât pe Isus Cristos, și pe acesta răstignit. Eu însumi am venit la voi în slăbiciune, cu frică și cuprins de neliniște" (1Cor 2,1-3). Acelorași credincioși: "Căci ni se pare că Dumnezeu ne-a făcut pe noi, apostolii, cei din urmă, ca niște condamnați la moarte" (1Cor 4,9). De asemenea: "...necazul care a venit asupra noastră în Asia, cum am fost copleșiți peste măsură și peste puterile noastre, așa încât ne pierdusem speranța de a mai trăi. Ba chiar ne-am socotit în noi înșine niște condamnați la moarte" (2Cor 1,8-9). Mai departe: "Suntem apăsați de necazuri din toate părțile, dar nu striviți; suntem în cumpănă, dar nu disperați; persecutați, dar nu abandonați; doborâți, dar nu uciși. Pretutindeni purtăm în trupul nostru moartea lui Isus" (2Cor 4,8-10). "Căci și după ce am ajuns în Macedonia, trupul nostru nu a avut odihnă, ci în toate am avut necazuri" (2Cor 7,5). Mai mult încă, în lunga listă de suferințe îndurate, în 2Cor 11,23-28: "Sunt ei slujitorii lui Cristos [persecutorii mei]? Sunt cu mult mai mult: sunt mai mult în eforturi, mai mult în închisori, cu mult mai mult în bătăi, adesea în pericol de moarte". În sfârșit, identificarea cu Cel Răstignit însuși, scriind galatenilor: "Am fost răstignit împreună cu Cristos" (Gal 2,20).

Trupul fizic și trupul mistic

În mod surprinzător, în Scrisoarea către Coloseni, Paul afirmă: "Acum mă bucur în suferințele mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24). Însăși vocația sfântului Paul cuprinde, deci, o parte din chinuri, așa cum spusese pe de altă parte însuși Domnul lui Anania: "Acesta este pentru mine un vas pe care mi l-am ales [...]. Eu îi voi arăta cât trebuie să sufere el pentru numele meu" (Fap 9,15-16). Paul își dă seama că acel Cristos cu chipul desfigurat de suferință este așa pentru că poartă asupra sa suferința lumii. Și nu poate, atunci, decât să-și însușească pătimirea sa într-o orientare de iubire și de oferire generoasă. Pătimirea lui Cristos, aplicată la viața fiecărui credincios, implică, pe de altă parte, ca suferințele - patrimoniu al oricărui om, credincios sau necredincios - să nu fie trăite ca un blestem care trebuie să se împlinească în propria singurătate existențială, ci acceptate din iubire, împărtășite în comuniune cu propriul Domn. Uneori chiar primite cu bucurie. Confirmă acest lucru și sfântul Petru, care îi invită pe toți creștinii să se bucure atunci când sunt părtași la suferințele lui Cristos (cf. 1Pt 3,13). Toate acestea capătă sens și produc rodnicie în perspectiva învierii: "Vrednic de crezare este cuvântul: Dacă am murit împreună cu el, vom și trăi împreună cu el" (2Tim 2,11). Comuniunea în suferințe este o anticipare a comuniunii în viața deplină. Astfel, Paul, atât în exemplul mărturiei sale cât și în elaborarea gândirii sale (care se naște din această experiență și pe ea se întemeiază), ne demonstrează că creștinismul este posibil numai în măsura în care se ia din misterul Paștelui. De fapt, în acest eveniment, rațiunea și credința pot să-l cunoască pe Isus Cristos în întregimea sa divino-umană. Paul nu întârzie să ne dea portretul fizic al lui Isus - el, pe de altă parte, nu l-a cunoscut pe Cristos "după trup" (2Cor 5,16) - nici să întocmească o cronică a faptelor. Îl interesează mult să coboare în adâncurile misterului unui Dumnezeu răstignit, făcut "spectacol" al iubirii în ochii lumii și în fața îngerilor (cf. 1Cor 4,9). Mister al iubirii care triumfă asupra morții. Mister al acelui trup răstignit și înviat, acum viu și real în omenirea răscumpărată, în trupul mistic care este Biserica, trup care suferă și încontinuu învie. Prin intermediul Duhului Sfânt (Rom 1,4; 8,9), el îi unește intim cu sine pe credincioșii săi, dând naștere unei creaturi noi (cf. Gal 6,14-15), unui trup nou. Un trup mistic: cu această expresie înțelegem unirea foarte strânsă dintre Cristos și credincioși pe plan "vertical", a tuturor credincioșilor între ei pe plan "orizontal". În acest trup, viața lui Cristos se răspândește în credincioși, care prin sacramente se unesc în mod real cu Răstignitul înviat. Pentru aceasta, Biserica, născută din coasta lui Cristos, este trimisă să-l vestească pe Domnul său răstignit. De fapt, "fără vărsare de sânge nu există iertare" (Ev 9,22): numai în rănile lui glorioase suntem vindecați, răscumpărați, mântuiți.

Giulgiul, oglindă dublă

Pentru ce a lăsat Isus imaginea sa pe Giulgiu? Răstignitul, imprimat acolo cu urme de sânge, dă mărturie că "Isus Cristos - cel de ieri și de astăzi - este același în vecii vecilor" (Ev 13,8). Sacrificat pe cruce, Isus "rămâne în veci, are o preoție netrecătoare" (7,24) ca "mijlocitor al alianței noi" (8,6) care ne obține "o mântuire veșnică" (9,12). Cristos continuă astăzi slujirea sa de răscumpărare și Giulgiul este mărturie. "Spectacolul" pe care el ni-l oferă este considerat de înțelepciunea lumii ca superstiție sau mistificare (cf. 1Cor 1,22-24), dar este mântuire pentru cel care este chemat să împărtășească suferința sa în acest trup mistic. Cel care suferă este Cristos, făcut desăvârșit de experiența sa de suferință (cf. Ev 5,8-9), de starea de suflet cu care a înfruntat-o și a primit-o: "El a oferit, cu strigăte puternice și cu lacrimi, rugăciuni și cereri către acela care avea puterea să-l salveze de la moarte și a fost ascultat datorită evlaviei lui". Nu suferința în ea însăși produce ceva bun, nici nu poate fi omenește dorită; dimpotrivă, suferința a intrat în lume din cauza păcatului (Înț 2,24). Dar tocmai pentru aceasta răscumpărarea de păcat nu poate eluda drama durerii: suferința - trăită de Fiul lui Dumnezeu în ascultare completă, abandonare încrezătoare și rugăciune continuă către Tatăl său - nu mai este o absurditate sau un scandal metafizic, ci un misterios instrument de har și de răscumpărare. De aceea, Ioan Paul al II-lea, contemplând la Torino această relicvă binecuvântată la 24 mai 1998, a putut să afirme că "Giulgiul este oglindă a Evangheliei" și în același timp că în el "se reflectă imaginea suferinței umane".

Ciril din Ierusalim îi îndemna astfel pe cei care se apropiau de credința creștină: "Noi trebuie să învățăm asta: tot ceea ce Cristos a îndurat, el a suportat pentru noi și pentru mântuirea noastră, realmente și nu în aparență; așadar și noi să devenim părtași de suferințele sale" (Cateheze mistagogice II, 7). Și Paul, înaintea lui: "Dacă am fost împreună sădiți într-o moarte asemănătoare cu a lui, la fel vom fi în înviere" (Rom 6,5). Corpus paulinum este așa de pătruns și unificat de experiența morții/învierii, încât constituie un unic izvor vital cu cuvântul lui Cristos pentru ziua de azi a Bisericii. Imaginea de pe Giulgiu și narațiunea evanghelică și paulină ne trimit la adevărul identic și sobru, ca și cum Apostolul - și împreună cu el orice creștin care "își pierde viața pentru cauza Evangheliei" (Mc 8,35) - ar fi oglindit în acest giulgiu. Privirea credincioasă contemplă în Giulgiul din Torino amintirea și imaginea vie a chipului răstignit și glorios al lui Cristos. Și în ea se recunoaște, în ea descoperă identitatea sa cea mai profundă, la care îl cheamă - dintotdeauna - botezul său.

(După Zenit, 7 aprilie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat