Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Probleme de viață & de moarte": manual de morală naturală

Interviu luat autorului, Tommaso Scandroglio

A sosit în librării cartea lui Tommaso Scandroglio, asistent de filozofia dreptului și filozofie teoretică la Universitatea Europeană din Roma, cu titlul "Probleme de viață & de moarte" (Ed. "Ares", Milano, 2009).

E vorba de un fel de manual în care zece experți răspund la întrebările cele mai obișnuite despre temele de morală, cum ar fi de exemplu: Cel zămislit este deja o ființă umană? Pentru ce femeia nu poate decide cu privire la sănătatea ei recurgând la avort? Dacă doi tineri se iubesc, ce rău este să aibă raporturi sexuale înainte de căsătorie? Și dacă două persoane nu se mai iubesc, de ce să nu divorțeze? Afecțiunea între doi homosexuali nu este egală cu aceea între două persoane heterosexuale?

Pentru a aprofunda teme care sunt în fiecare zi în ziarele din toată lumea, Zenit l-a intervievat pe Tommaso Scandroglio, deja autor al mai multor lucrări și articole.

• Pentru ce această carte?

Erau două scopuri ale acestui scurt manual de morală naturală. Înainte de toate acela de a da răspunsuri simple, imediate și eficiente la obișnuitele locuri comune care infestează problemele etice. Einstein afirma că dacă nu știi să explici bunicii tale un lucru, înseamnă că nu l-ai înțeles. Așa este și pentru tematicile complexe referitoare la bioetică și la morala naturală. Este clar că fiecare din cele zece teme tratate poate să fie dezvoltată în mod mult mai extins și analitic, dar este la fel de clar că fundamentele oricărei probleme de morală pot să fie prezentate în mod clar fără a leza soliditatea și validitatea argumentelor.

Celălalt scop era de a reafirma un concept care este destul de uzat pentru cel care are un minim de îndeletnicire cu aceste teme. Morala este explicația rațională a conduitelor care sunt bune și ale celor care sunt rele. Morala - pentru a folosi un adjectiv impropriu dar eficient pentru înțelegerea noastră a postmodernilor - morala este în sine însăși laică. Nu trebuie să fii catolic pentru a spune că este mereu greșit a ucide în mod direct și deliberat o ființă umană nevinovată.

Sau nu este nevoie de credință pentru a înțelege că este ilegitim a fura, a viola, a sechestra o persoană, a consuma droguri, a avorta, a cere să mori, a divorța, etc. Catolicii, sau evreii sau musulmanii nu au copyright-ul asupra moralei. Nu este necesar într-o primă fază legarea de revelație, in primis e nevoie în schimb de folosirea corectă a rațiunii. Și aceasta din urmă este proprietate a tuturor, inclusiv a ateilor.

De fapt, în text nu se vor găsi argumentări care se sprijină pe realitățile de credință prezente în Biblie, în tradiție sau în magisteriu pentru a da vigoare tezelor adoptate. Lucrarea pe care am avut plăcerea de a o îngriji este în polemică așadar cu pozițiile fideiste care afirmă că numai credința poate să ne explice care sunt conduitele bune sau rele pentru om.

• Cine sunt personajele intervievate?

Lucrarea vrea să ofere o panoramă la 360 de grade cu privire la tematicile cele mai dezbătute în materie de morală naturală. Perspectivele de cercetare sunt destul de diversificate. Autorii intervievați au de fapt competențe dintre cele mai diferite: există profesorul universitar, magistratul, cercetătorul științific, politicianul, psihoterapeutul, filozoful dreptului.

Fiecare dintre ei a abordat tema cu instrumentele oferite de profesia lui, dar - aspect important de subliniat - concluziile la care ajung, de exemplu, judecătorul și omul de știință coincid. Asta pentru a demonstra că - să mi se permită expresia un pic criptică - realitatea nu poate să fie în contradicție cu ea însăși.

Asta pentru a spune că, de exemplu, avortul va fi evaluat în mod negativ fie în domeniul medical, ne gândim numai la sindromul post-abortiv care lovește femeile, fie în domeniul juridic, acolo unde se va scoate în evidență contradicția că nu toți subiecții cu drepturi se bucură de aceleași drepturi fundamentale, fie în domeniul sociologic și politic, văzând în avort o fractură dureroasă a raporturilor sociale. Deci, căi diferite duc toate la aceeași țintă.

• Care sunt răspunsurile care v-au uimit mai mult?

Spicuind pe ici și pe colo aș putea să citez răspunsul magistratului Carlo Casini la sloganul datat de acum "uterul este al meu": desigur că uterul este al femeii - răspunde Casini - însă nu ceea ce este înlăuntrul uterului. Sau îmi vine în minte afirmația pr. Stefano Teisa că legea 40 despre așa-zisa procreație asistată medical nu este o lege bună, deoarece permite o tehnică de fecundare care expune embrionii la un risc foarte mare de moarte.

Amintesc și ceea ce a spus geneticianul Maria Grazia Vianello în privința siguranței profilacticelor care eșuează, în transmiterea bolilor venerice, în 10-15% din cazuri, sau ceea ce a afirmat pr. Lino Ciccone cu privire la faptul că a avea raporturi sexuale înainte de căsătorie este ca și cum cineva și-ar însuși o casă înainte ca proprietarul legitim să fi exprimat formal voința sa de a vinde sau de a dona casa aceea: un fel de furt.

Apoi îmi place să amintesc argumentațiile profesorului Giacomo Samek Lodovici în privința legăturii matrimoniale, instituție care nu a fost inventată de Biserică ci este prezentă din antichitate în foarte multe popoare necreștine, și cele ale profesorului Mario Palmaro cu privire la perechile de fapt atunci când clarifică faptul că drepturile fiecărui conviețuitor sunt deja tutelate de dreptul comun în vigoare fără a fi nevoie de normative ulterioare.

De amintit și precizarea clară a doctorului Roberto Marchesini atunci când explică faptul că homosexualitatea nu este o patologie, nici o tulburare, ci un simptom al unei tulburări, care este o "rănire a identității de gen, adică a unei imagini despre sine ca nepotrivită lumii masculine".

La fel, m-au impresionat datele furnizate de profesorul Antonello Vanni cu privire la daunele provocate de consumarea canabisului, care provoacă distrugerea ireversibilă a unor zone ample ale creierului și malformații ale acestuia. Apoi, cum să nu citez intervenția profesoarei Claudia Navarini cu privire la eutanasie, care cu precizie și claritate face lumină asupra temelor îndârjirii terapeutice, a testamentului biologic și a raportului medic-pacient.

În sfârșit, în place să subliniez intervenția magistratului Giacomo Rocchi care, în privința apărării legitime, ajunge să justifice și uciderea agresorului.

• Cui este adresată această carte?

Tuturor. Pentru că de acum toți sunt chemați să se grupeze în privința acestor teme. De câteva decenii teme precum avortul, divorțul, contracepția și altele nu mai sunt de domeniul exclusiv al experților.

La câți dintre noi nu li s-a întâmplat, dacă nu să se confrunte cu asemenea situații, măcar să dea o opinie proprie cu privire la aceste probleme. Și adesea nu se știe ce să se spună. În afară de asta, așa-numitul caz limită este de acum practică normală.

Să ne gândim de exemplu la faptul că în fiecare an în Italia sunt eliminați între 130-150 de mii de prunci în sânul mamei prin avort procurat, sau la faptul că între 1995-2005 divorțurile au crescut cu 74%.

Trebuie trezite conștiințele, și această carte vrea să contribuie, chiar dacă în mod minim desigur, la acest scop. De mult timp de acum s-a produs în psihicul persoanelor un mecanism pervers de acceptare a celor mai inumane conduite.

Ecuația este următoarea: anumite comportamente au existat dintotdeauna, astăzi mai mult ca niciodată. Dacă un comportament este așa de răspândit atunci e normal, dar dacă este normal înseamnă că este și bun sub profilul moral. Dar dacă este bun pentru ce să nu-l facem legitim și pe planul juridic?

Toți sunt cufundați în această stare sufletească colectivă, fiecare dintre noi este impregnat, care mai mult care mai puțin, de pătrunzătorul spirit relativist, și fiecare dintre noi este victimă potențială a acestui sofism care ne face să confundăm adevărul cu falsul. Este deci deosebit de necesar să se risipească această fermecare și a redeschide ochii acelei rațiuni care dintotdeauna este delegată să descopere adevărul despre lucruri și despre om.

(Antonio Gaspari, în Zenit, 2 aprilie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat