Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Oficiul pentru Pastorația liturgică și sacramente

Celebrare a cuvântului pe texte din scrisorile sfântului Paul (V)

Anul Paulin (iunie 2008 - iunie 2009) declarat de papa Benedict XVI pentru a comemora cei două mii de ani de la nașterea apostolului Paul vrea să ne ajute și prin această schemă de celebrare ca, reflectând asupra cuvintelor sale, să ne deschidem în fața misterului lui Cristos în viața proprie, să ne asumăm și să ne trăim propriul botez în comuniune și în mărturie, să fim disponibili pentru rugăciunea personală și comunitară.

Scopul acestei scheme de rugăciune este de a oferi un material care poate fi îmbogățit cu contribuția personală pentru a fi adaptat grupurilor, circumstanțelor și contextului:

  • să folosim bine momentele de tăcere;

  • să adaptăm textele în raport cu timpul și persoanele de față;

  • să alegem cu grijă cântecele;

  • să nu citească o singură persoană, ci lectorii să fie diferiți;

  • să creăm un climat favorabil: fond muzical, tămâie etc.;

  • să dăm o importanță deosebită Bibliei și lumânării pascale;

  • în biserică se poate expune și preasfântul sacrament.

Textul este tradus din Rina Risitano, Benedetto sia Dio, Paoline, Milano, 2008.

* * *

V.

Ospățul Domnului

Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine (1Cor 10,17).

Celebrantul: Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl care ne hrănește cu trupul lui Cristos, pâinea vieții, și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți.

Toți: Și cu duhul tău.

Scurtă introducere la temă:

Domnul ne convoacă în diferite moduri. Ne convoacă la iubirea frățească pentru a celebra Euharistia; ne convoacă pentru a ne ruga împreună, ne convoacă "trup" în unitate și în diversitate. Cina Domului este misterul central al credinței, este liturgia pascală a Bisericii. Unitatea creștinilor, spune Paul, se bazează și se hrănește din trupul Domnului, pâinea frântă și împărtășită care creează comunitatea. Euharistia este banchet, este sărbătoare de familie în care se consolidează legăturile de apartenență, de iubire reciprocă, de slujire frățească.

Să ascultăm cuvântul

Primul lector: În noaptea în care a fost vândut

Căci eu am primit de la Domnul ceea ce v-am transmis: că Domnul Isus, în noaptea în care era vândut, a luat pâinea 24 și, mulțumind, a frânt-o și a zis: "Acesta este trupul meu cel care este pentru voi. Faceți aceasta în amintirea mea". 25 De asemenea, după cină, a luat potirul spunând: "Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Faceți aceasta ori de câte ori beți în amintirea mea". 26 Căci ori de câte ori mâncați din pâinea aceasta și beți din potirul acesta, vestiți moartea Domnului până când va veni (1Cor 11,23-26).

Al doilea lector: O adunare dezbinată

Învățându-vă aceasta, nu vă laud, căci vă adunați nu spre binele, ci spre dauna voastră. 18 În primul rând, aud că atunci când vă adunați, între voi sunt dezbinări și în parte o cred. 19 De fapt, trebuie să fie și diviziuni ca să iasă la lumină cei vrednici dintre voi. 20 Așadar, când vă adunați la un loc, n-o faceți ca să mâncați Cina Domnului, 21 căci fiecare se grăbește să-și ia propria mâncare ca s-o consume și unul rămâne flămând, pe când altul se îmbată. 22 Oare nu aveți case ca să mâncați și să beți, sau disprețuiți Biserica lui Dumnezeu și vreți să-i faceți de rușine pe cei care nu au? Ce să vă zic? Să vă laud? În privința aceasta nu vă laud (1Cor 11,17-22).

Al treilea lector: Fiecare să se cerceteze

Astfel, cine mănâncă pâinea și bea potirul Domnului în mod nevrednic va fi vinovat față de trupul și sângele Domnului. 28 De aceea, omul să se cerceteze și astfel să mănânce din pâine și să bea din potir. 29 Căci cine mănâncă și bea nesocotind trupul, își mănâncă și își bea propria condamnare. 30 De aceea sunt între voi mulți neputincioși și bolnavi și mulți au murit. 31 Dacă ne-am judeca pe noi înșine, nu am mai fi judecați. 32 Dar fiind judecați de Domnul, suntem corectați, ca să nu fim condamnați împreună cu lumea. 33 Așadar, frații mei, când vă adunați ca să mâncați, așteptați-vă unii pe alții. (1Cor 11,27-33).

Câteva puncte pentru reflecție

Paul amintește de Cina Domului și de instituirea Euharistiei ("aducerea de mulțumire"), situând evenimentul în centrul mesei frățești, al adunării celor care stau în jurul altarului pentru a celebra misterul pascal al Domului Isus. Paul afirmă cu hotărâre că el transmite "ceea ce a primit", și face o subliniere de mare importanță: Isus se dăruiește alor săi, nouă, chiar "în noaptea în care a fost vândut". Noaptea, în ceasul întunericului. În acel ceas Isus îl urmează pe Iuda care iese în noapte. Intră în felul acesta în întunericul trădării sale, în întunericul fricii, în întunericul părăsirii de către ai săi, în întunericul lepădării lui Petru, în întunericul nedreptății, și, în sfârșit, în întunericul morții: al morții noastre, al păcatului nostru. În noaptea aceea Isus se oferă! Este un avertisment puternic adresat comunității din Corint și nouă care în fiecare duminică ne adunăm pentru a celebra la liturghie iubirea care ne-a mântuit. Într-adevăr "nu există iubire mai mare" (In 15,13). Isus în Euharistie continuă să se dăruiască în noaptea trădărilor noastre; continuă să moară pentru a înfrânge moartea noastră și a o inunda cu lumina dimineții de Paști, pentru a trăi viața sa în noi. Iată darul nemăsurat: "pe când noi eram morți din cauza greșelilor noastre, (Tatăl) ne-a readus la viață împreună cu Cristos" (Ef 2,5). Iată iubirea lui Cristos, care depășește orice cunoaștere. Mister al credinței, minune plină de bucurie!

Duhul Sfânt să facă din noi un "singur trup", trupul lui Cristos. Așa ne învață Biserica să ne rugăm. În semnul unicei pâini care creează în noi legături profunde, noi ne hrănim cu același trup al lui Isus, frânt "pentru noi și pentru toți oamenii". Dar cum este comunitatea care se adună pentru a celebra și pentru a primi a trupul Domnului? Dezbinată! Paul îi apostrofează ferm pe corinteni: este un scandal. "Atunci când vă adunați, între voi sunt dezbinări". Acest lucru ne face să ne gândim la liturghiile noastre. Câte dezbinări aducem cu noi în adunările noastre duminicale! Dezbinări personale, dezbinări în familiile noastre, dezbinări cu vecinii noștri; dezbinări între cel care își etalează bogăția și se bucură de privilegii și cel care este sărac și este marginalizat. Dezbinări și discriminări: din cauza rasei, a culorii pielii, a apartenenței politice... lista poate fi continuată la infinit. Făcând astfel, spune Paul, noi sfâșiem trupul Domnului, discredităm Biserica și suntem martori necredibili ai credinței pe care o mărturisim.

Fiecare să se examineze serios, ne îndeamnă Paul. Nimeni să nu se încarce cu responsabilitatea de a-l răstigni pe Domnul în trupul său, adică în frați, în surori. Înainte de a lua parte la celebrarea Euharistică, insistă Paul, căutați să restabiliți unitatea trupului: "eliminați inegalitățile", nedreptățile, discriminările, facțiunile. Dezbinările noastre sunt, într-adevăr, la fel ca celulele bolnave într-un trup, sunt originea și suma tuturor conflictelor care sfâșie lumea noastră. Suntem cu toții responsabili și toți avem nevoie de reconciliere înainte de a primi trupul Domnului. Paul îndeamnă: restabiliți relațiile de iubire, de atenție, a apropiere. Reconciliați-vă în minte, primiți-vă în inimă, mergeți împreună ca "un singur trup" pentru a-l primi pe Domnul, viața și hrana fiecăruia dintre noi și a comunității în întregul ei. În felul acesta celebrarea euharistică devine cu adevărat o aducere de mulțumire și o liturgie a vieții.

Să interiorizăm cuvântul

Ori de câte ori ne apropiem de sfânta Euharistie, Isus ni se dăruiește. Se face comuniune cu noi și între noi. Se face dar pentru a fi dăruit. Poate ne putem întreba dacă această viață a sa se revarsă din noi înspre persoanele cu care trăim sau întâlnește o ruptură, o întrerupere: pentru ce nu ne iertăm? Pentru ce credința noastră e obișnuință, sau, mai rău, pentru ce păcatul locuiește în noi iar egoismul ne face sterili?

Să ne rugăm cuvântul (cf. 1Cor 10,16-17. 21-22. 31)

Potirul binecuvântării pe care îl binecuvântăm
nu este oare împărtășire cu sângele lui Cristos?
Pâinea pe care o frângem
nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos?
Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți,
suntem un singur trup,
căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine.
Nu puteți să beți și potirul Domnului
și potirul demonilor;
nu puteți să luați parte și la masa Domnului
și la masa demonilor.
Sau vrem să-l provocăm pe Domnul la gelozie?
Suntem noi mai tari decât el?
Așadar, fie că mâncați, fie că beți,
fie că faceți altceva,
toate să le faceți spre gloria lui Dumnezeu. Amin.

Să ne rugăm

Isuse, pâine frântă, minunăție și mister al credinței, deschide inimile noastre pentru darul imens al iubirii tale. Deschide inima noastră cuvântului puternic al lui Paul. Fă-ne conștienți de misterul morții și învierii tale care se reînnoiește fără încetare pe altarele noastre pentru că tu ai vrut să rămâi cu noi și să te faci hrana noastră. Pentru acest dar al tău infinit, fă-ne capabili să ne frângem viața din iubire față de frații și surorile noastre, pentru ca toți împreună să putem ajunge la comuniunea veșnică cu tine, cel înviat, care viețuiești și domnești împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt în toți vecii vecilor. Amin.

Pentru a aprofunda Scriptura:
Is 55,1-3; Mt 20,26-28; 26,17-30; Mc 14,22-25; Lc 22,7-18.21-23; In 6,35.40.47-48.50-59; 13,21-30; Fap 2,41-47; Evr 9,15-23.

Text propus de pr. Cristinel Fodor


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat