Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

La școala lui Paul pentru a trăi din Cristos

Publicăm în continuare mesajul pentru Postul Mare din anul 2009 pe care Mons. Bruno Forte, arhiepiscop de Chieti-Vasto, a voit să-l dedice figurii sfântului Paul, în Anul jubiliar dedicat lui (28 iunie 2008 - 29 iunie 2009).

* * *

1. Evanghelia lui Paul. Un om "atins de Dumnezeu" într-o manieră așa de profundă încât a trăit restul zilelor sale mișcat de unica dorință de a comunica altora experiența de iubire gratuită și eliberatoare avută în întâlnirea cu Domnul Isus pe drumul Damascului: așa a fost Paul. Evanghelia sa - adică vestea cea bună vestită lumii de către el - este în întregime înrădăcinată în acea experiență extraordinară: prins de Cristos, poate spune tuturor că, în timp ce eram încă păcătoși, Fiul lui Dumnezeu a murit pentru noi, asumând slăbiciunile noastre, păcatul nostru, moartea noastră; înviind din moarte prin puterea Duhului revărsată asupra lui de către Tatăl, ne-a dus cu el în Dumnezeu, făcându-ne părtași de viața care vine de sus. Cu Cristos, în el și prin el este posibil să trăim o existență semnificativă și deplină, uniți cu frații noștri și surorile noastre în credință, în slujba tuturor. Gratuitatea darului divin triumfă asupra răului: adică posibilitatea imposibilă a lui Dumnezeu, forța de a iubi de care noi suntem incapabili și care ne este dată de sus, este oferită oricui va deschide Domnului ușile inimii. Pentru cel care primește această veste cu credință, nimic nu mai este la fel. Viața nouă începe în timp și pentru veșnicie. Paul proclamă acest mesaj nu numai cu cuvintele și scrierile (cele treisprezece scrisori care poartă numele său), ci și cu existența sa, care este în întregime o evanghelie trăită: "Nu mai trăiesc eu, ci Cristos trăiește în mine. Și ceea ce trăiesc acum în trup, trăiesc prin credința în Fiul lui Dumnezeu, care m-a iubit și s-a dat pentru mine" (Gal 2,20). A relata etapele vieții lui Paul înseamnă deci a învăța să trăim din Cristos la școala celui care nu vrea să fie altceva decât un discipol al lui Isus, un imitator al său, un slujitor și apostol al său. A-l cunoaște pe Paul înseamnă a-l cunoaște pe Cristos!

2. Cunoașterea lui Paul se întemeiază înainte de toate pe cartea Faptele apostolilor (scrisă de Luca la începuturile anilor 60 d.C.), aproape în întregime dedicată chemării și călătoriilor misionare ale apostolului. Și scrisorile conțin importante informații biografice. Paul se naște la începuturile erei creștine, așa încât în relatarea uciderii cu pietre a lui Ștefan este prezentat ca tânărul la picioarele căruia sunt depuse mantiile ucigașilor (Fap 7,58). Locul de naștere este Tars din Cilicia, "o cetate care nu este fără faimă" (Fap 21,39); familia este ebraică, înstărită până acolo încât a obținut cetățenia romană. De către părinți, care probabil că l-au așteptat cu intensitate, este numit Saul, "cel dorit", și poate că și Paul, așa cum va fi numit mereu începând de la Fap 13,9, probabil în amintirea proconsulului Sergiu Paul, convertit la Cipru de predica sa. La Tars învață ca limbă proprie greaca, dar formarea sa este iudaică: părinții urmăresc educația sa cu mare grijă, așa încât îl trimit la Ierusalim pe la vârsta de 13-14 ani pentru ca să studieze la școala lui Gamaliel, unul din cei mai iluștri învățători ai timpului. Întors la Tars la încheierea studiilor, nu are ocazia să-l cunoască personal pe Isus. Învață meseria de confecționer de corturi de călătorie, foarte cerută într-un oraș comercial cum era orașul său. Totuși, viața obișnuită care i se deschide în față îl lasă foarte repede nesatisfăcut: probabil împotriva părerii părinților săi, decide să se întoarcă la Ierusalim, unde intră în partidul fariseilor și se angajează în lupta împotriva creștinismului care se năștea. Ia parte la condamnarea lui Ștefan. Este un tânăr cult, zelos, cu o credință iudaică arzătoare, înzestrat cu spirit practic și capacități decizionale. Însă, până în acest moment, existența lui Saul este una ca multe altele: Dumnezeu intervine în caracterul obișnuit al faptelor și al zilelor fiecăruia dintre noi. Nu trebuie să pretindem că am avut cine știe ce experiențe, pentru ca întâlnirea cu el să schimbe pentru totdeauna viața noastră. A spune "dacă aș fi... dacă aș avea" este un alibi inutil. Este nevoie numai să intrăm în joc...

3. Chemarea pe drumul Damascului. În plinătatea fervorii sale anticreștine, Paul acceptă să meargă la Damasc pentru a contribui la reprimarea răspândirii primei evanghelizări a discipolilor lui Isus. Suntem prin anii 35-36 d.C. Atunci se întâmplă evenimentul care va marca pentru totdeauna viața sa. Episodul - relatat la persoana a treia în Fap 9 și în formă autobiografică în Fap 22 și 26 - constă într-o întâlnire, întâlnirea cu Cristos, care-l face să vadă toate într-un mod nou. Paul înțelege că credința pe care voia s-o persecute nu constă înainte de toate într-o învățătură, ci într-o persoană, Domnul Isus, cel viu, care ia inițiativa să i se reveleze: "Îi mulțumesc lui Cristos Isus Domnul nostru care m-a întărit pentru că m-a găsit vrednic de încredere rânduindu-mă în slujirea sa, deși mai întâi am fost un defăimător, un persecutor și un insultător, dar am găsit îndurare" (1Tim 1,12-13). Referindu-se la ceea ce i s-a întâmplat, Paul va vorbi despre o revelație, despre o misiune primită, despre o apariție. El, care din cauza formării și a temperamentului credea că-l are pe Dumnezeu și se simțea drept, descoperă că a fost cucerit și stăpânit de Dumnezeu, justificat numai de el: "Dacă un altul crede că-și pune încrederea în trup, cu atât mai mult eu, circumcis în a opta zi; din poporul lui Israel, tribul lui Beniamin; evreu dintre evrei; după Lege, fariseu; după zel, prigonitor al Bisericii, iar în ce privește justificare care vine din Lege, fără cusur. Dar în cele care erau pentru mine un câștig, de dragul lui Cristos, eu le-am considerat o pierdere... fără a avea justificarea mea proprie, care vine din Lege, ci pe aceea care vine din credința în Cristos, justificarea ce vine de la Dumnezeu, bazată pe credință" (Fil 3,4-7.9). Este răsturnarea totală a certitudinilor sale precedente: acum Paul acceptă să nu-și mai aparțină pentru a aparține numai lui Cristos și a se lăsa condus acolo unde el va voi. Condiția întâlnirii cu Dumnezeul cel viu este a ne lăsa răsturnați de el, a accepta să fim și să facem ceea ce el vrea de la noi, nu ceea ce noi pretindem de la el.

4. Anii de tăcere, primele entuziasme și încercarea. Răspunsul la chemare implică o dezlipire, care este o adevărată experiență de întuneric și de orbire. Lumina care a ajuns la Paul îl face să perceapă toată greutatea păcatului personal și a celui radical, care apăsa asupra condiției umane: va vorbi despre asta cu accente de nedepășit în capitolul al șaptelea din Scrisoarea către Romani, acolo unde descrie condiția tragică a ființei umane, neputința de a face binele pe care l-am vrea. Domnul îl face să intuiască cât va trebui să sufere pentru numele său. În mijlocul acestei maturizări interioare, începe să-l vestească pe Cristos cu entuziasm chiar în Damasc, de unde ura adversarilor îl constrânge foarte repede să fugă în manieră aproape rocambolescă: "Iudeii s-au sfătuit ca să-l ucidă. Dar planul lor a fost adus la cunoștința lui Saul. Porțile cetății erau păzite zi și noapte, ca să-l ucidă. Însă discipolii, luându-l într-o noapte, l-au coborât de pe zid, lăsându-l în jos într-un coș" (Fap 9,23-25). Se întoarce la Ierusalim, unde multora dintre discipolii înșiși le este frică de el, nereușind să creadă că a devenit unul dintre ei. Barnaba este cel care-i dă încredere și-l ia cu el, ajutându-l să fie primit și de ceilalți: astfel se naște o prietenie, care este dintre cele mai frumoase pagini din viața lui Paul. "Atunci Barnaba l-a luat și l-a dus la apostoli și le-a povestit cum l-a văzut pe drum pe Domnul, care i-a vorbit și cum a predicat cu curaj la Damasc în numele lui Isus" (Fap 9,27). Totuși, în pofida eforturilor lui Barnaba, la sfârșit Paul este constrâns să părăsească și Ierusalimul, în urma insistenței fraților în credință, temându-se că elanul său evanghelizator putea să provoace o reacție și mai dură decât persecuția care exista. Paul se întoarce la Tars, încurcat și umilit: acolo va rămâne câțiva ani (cel puțin până în anul 43), într-o indispoziție cu atât mai apăsătoare cu cât mai mult o alungase tânăr fiind și cu cât simte mai mult în el urgența de a o alunga. După timpul primelor entuziasme urmează cel al amărăciunilor și al dezamăgirilor: neînțelegerile vin nu numai din partea adversarilor, ci și din partea fraților de credință. Cunoaște singurătatea, un sentiment de rușine în fața rudelor sale și de înfrângere față de visele sale, descurajarea neîmplinirii, care apare imposibilă. Experiența lui Paul demonstrează încă de la început că iubirea cere prețul său: fără durere nimeni nu va trăi cu adevărat iubirea față de Dumnezeu și față de alții.

5. Misiunea și criza. Barnaba, prietenul îndrăgit, va fi cel care-l va scoate din încercare și-l va lansa în marea acțiune misionară: Barnaba apare din relatarea din Fapte ca un om prudent și generos, care știe să înțeleagă și să valorizeze impetuozitatea lui Saul. Cu o inițiativă pe cât de îndrăzneață, pe atât de liberă, merge la Tars ca să-l ia pentru a-l duce la Antiohia, unde există o comunitatea care-l dorește, pentru că misiunea înflorește dincolo de toate așteptările cele mai roz, iar discipolii - care ai sunt numiți pentru prima dată "creștini" - au nevoie de ajutor pentru predicarea evangheliei. Barnaba și Saul încep să lucreze împreună și totul pare să meargă minunat: în relatarea din Fapte (capitolele 11 și 13-15) numele lui Barnaba mai întâi îl precedă pe cel al lui Paul; apoi va avea loc contrariul. Cei doi prieteni sunt, în realitate, foarte diferiți: cu cât Paul este impetuos, cu atât Barnaba este liniștit și mediator. Astfel se ajunge la momentul probabil cel mai dureros din viața lui Paul: despărțirea de Barnaba. Ocazia este legată de un tânăr discipol - Ioan Marcu (Marcu evanghelistul?) - care s-a arătat fără energie în prima călătorie misionară, așa încât s-a întors (cf. Fap 13,13). Paul nu-l mai vrea cu el (mai târziu îl va redescoperi și va trimite să-l cheme pentru a fi aproape de el și a-l ajuta: "Ia-l pe Marcu și adu-l cu tine căci îmi este de folos în slujire" (2Tim 4,11). În schimb Barnaba nu vrea să piardă pe nimeni și consideră că mai trebuie să-i dea o posibilitate tânărului: "S-a iscat o neînțelegere între ei încât s-au despărțit unul de altul. Barnaba, luându-l pe Marcu, s-a îmbarcat spre Cipru, iar Paul, alegându-l pe Sila, a plecat după ce a fost încredințat harului Domnului de către frați" (Fap 15,39-40). Cei doi - ambii îndrăgostiți de Domnul, dar total diferiți - decid să-și despartă drumurile din cauza evaluării diferite a uneia și aceleiași probleme, pe care fiecare dintre cei doi consideră că o privește cu ochii adevărului și ai iubirii! Sfințenia - după cum se vede - nu anulează caracterele: și, în lumina faptelor, ar părea că Barnaba avea mai multă dreptate decât Paul! Apostolul nu are limite caracteriale: însă tocmai acest lucru poate să ne fie de ajutor. Limitele noastre nu trebuie să devină un alibi pentru a nu ne angaja. Mai mult, putem să ne întrebăm cu umilință la școala lui Paul: recunosc limitele caracterului meu și pe cele ale altuia și le accept, străduindu-mă să mă las transfigurat progresiv de Cristos în slujirea evangheliei și să-i accept pe alții cu bunăvoință?

6. "Transfigurarea" lui Paul. Vor urma marile călătorii misionare ale lui Paul, cu nenumărate încercări și mângâieri (citește, de exemplu, 2Cor 11,24-28). Prin încercări, depășite din iubire față de Cristos cu forța harului său, animat în vestirea evangheliei de o bucurie victorioasă asupra oricărei oboseli, Paul demonstrează o grijă iubitoare față de toate Bisericile, născute sau întărite de acțiunea sa apostolică. Sunt mărturie scrisorile trimise lor, în care le îndeamnă, le reproșează, le conduce, le iluminează cu privire la faptul de a fi cu Cristos, cu privire la căile de acces la iertarea sa și la iubirea sa, cu privire la viața după Duh, cu privire la exigențele fidelității în exprimarea darului primit. Glas intens al acestei slujiri pasionate este discursul din Milet, prezentat în capitolul 20 din Fapte, un discurs de rămas bun, aproape un testament al apostolului, în care face într-un fel rezumatul vieții. Paul știe că de acum este cunoscut bine: "Voi știți...". Faptele vorbesc pentru lui! A trăit slujirea sa cu imensă iubire față de Cristos și față de ai săi: "Slujindu-l pe Dumnezeu cu toată umilința... nu m-am sustras de la nimic ca să vă vestesc cele folositoare și v-am învățat în public și prin case, am dat mărturie înaintea iudeilor și a grecilor ca să se convertească la Dumnezeu și să creadă în Domnul nostru Isus" (Fap 20,19-21). Paul a cunoscut încercarea și a fost fidel până la sfârșit, pentru că a avut experiența fidelității Domnului său: "Și, ca să nu fiu umplut de îngâmfare din cauza măreției revelațiilor - ne destăinuiește în a doua Scrisoare către Corinteni - mi-a fost dat un ghimpe în trup, un înger al Satanei ca să mă pălmuiască, așa încât să nu mă umplu de îngâmfare. De trei ori l-am rugat pentru aceasta pe Domnul să-l îndepărteze de la mine, dar el mi-a zis: «Îți este suficient harul meu, căci puterea mea se arată în slăbiciune». Așadar, mă voi lăuda cu bucurie în slăbiciunile mele ca să locuiască în mine puterea lui Cristos" (2Cor 12,7-9). Cristos l-a transfigurat și Paul a păstrat acest lucru ca pe ceva prețios, învățând să se golească de sine pentru a fi plin de Dumnezeu și a se dărui altora ca îndrăgostit de Domnul. De aceea nu ezită să se definească "prizonier al lui Cristos" (Ef 3,1), "slujitor al lui Cristos Isus, chemat să fie apostol, ales ca să vestească evanghelia lui Dumnezeu" (Rom 1,1). A devenit în Cristos colaboratorul bucuriei altuia (cf. 2Cor 1,24), martorul exigent și în același timp tatăl iubitor: "Vă scriu acestea, nu ca să vă fac de rușine, ci ca să vă mustru ca pe niște copii iubiți ai mei. Chiar dacă ați avea zeci de mii de învățători în Cristos, nu aveți mai mulți părinți: eu v-am născut în Cristos Isus prin evanghelie. Așadar, vă îndemn: fiți imitatorii mei!" (1Cor 4,14-16). Întrebarea radicală care se naște pentru noi din cunoașterea lui Paul este deci: cine este Cristos pentru mine? Este ca pentru Paul, cel viu, pe care l-am întâlnit și al cărui prizonier în libertate și în iubire sunt și vreau să fiu? Trăiesc din el, prin el, cu el, după exemplul lui Paul?

7. Pătimirea discipolului. Apostolul este gata, pregătit să-l urmeze pe învățătorul până la capăt, pe calea crucii: Paul retrăiește în el însuși pătimirea Domnului său, mergând cu credință și cu iubire în întâmpinarea morții. "Acum mă bucur în suferințele mele pentru voi și împlinesc ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos în trupul meu pentru trupul său, care este Biserica" (Col 1,24). Capitolele 21-28 din Fapte sunt numite "passio Pauli", pentru că relatează pătimirea discipolului, călătoria detenției, care se va încheia cu martiriul la Roma. Conform tradiției, Paul va fi decapitat la a treia piatră de hotar pe Via Ostiense în locul numit "Aquae Salviae" și va fi înmormântat acolo unde se ridică Bazilica Sfântului Paul din afara zidurilor. Capul său decapitat ar fi sărit de trei ori, făcând să țâșnească trei izvoare, figură a apei vii care din apostol și din evanghelia vestită de el va continua să curgă în istorie până la marginile pământului. Multe sunt analogiile cu pătimirea lui Cristos: și pentru Paul arestarea are loc în timp ce este în miezul misiunii sale (cf. Fap 21); și Paul rămâne singur (cf. 2Tim 4,9-18): totuși, îl are mereu cu el pe cel care-i dă putere: "Pentru aceasta muncesc și mă lupt cu puterea lui care lucrează în mine cu tărie" (Col 1,29). Spre deosebire de Isus, Paul se apără cu diferite discursuri, dar face asta pentru a avea ocazia de a-l vesti pe Cristos. Împlinește în sine pătimirea lui Mesia, căruia i s-a încredințat cu toată inima, și asemenea Domnului său își oferă viața în folosul Bisericii, sigilând iubirea sa în tăcerea elocventă a martiriului. Marele evanghelizator își încheie existența sa vorbind de la catedra cea mai înaltă și incontestabilă: martiriul. Paul nu s-a precupețit pentru evanghelie: ce înseamnă pentru noi, în această lumină, ceea ce spune el despre necesitatea de a împlini ceea ce lipsește pătimirii lui Cristos în trupul său spre folosul trupului său, Biserica? Iubesc, iubim Biserica, așa cum Paul a iubit-o? Apostolul a îndurat tot felul de încercări și de aceea ne face să întrebăm: îl urmez pe Isus în durere, acolo unde el va voi pentru mine și unde mă precedă și mă însoțește? Îl iubesc mai mult decât orice, așa cum l-a iubit Paul? 8. Paul și noi. Având conștiința fragilității noastre, mai ales dacă ne măsurăm după ceea ce a fost apostolul, după ce am răspuns cu adevăr la întrebările pe care viața lui Paul le trezește în noi, să-l invocăm cu încredere pe Domnul Isus, adevărat protagonist în existența apostolului: Laudă ție, Doamne Isuse, care ne vorbești în chipul lui Paul și ne ceri să te urmăm fără condiții așa cum te-a urmat el! Laudă ție, Cristoase, căutător al oricărui om, care ai venit pentru mine în locurile vieții mele, așa cum ai intrat în viața lui Paul pe drumul Damascului! Laudă ție, care ajungi la noi pe drumurile noastre și ne iei cu tine și ne trimiți pentru a fi martorii tăi, angajați și neangajați, pentru orice ființă umană, până la marginile pământului! În comuniunea sfinților, să ne încredințăm apoi mijlocirii și ajutorului apostolului neamurilor: Roagă-te pentru noi, Paule, pentru ca să putem trăi ca tine întâlnirea cu Cristos, care schimbă inima și viața. Ajută-ne să ne golim de noi pentru a ne umple cu el, așa încât, întăriți de Duhului său, să fim capabili să credem, să sperăm și să iubim dincolo de orice încercare sau măsură de oboseală. Dobândește-ne să devenim tot mai mult martori umili și îndrăgostiți de cel care este speranța lumii, în comuniune cu toată Biserica, în slujba oricărei creaturi. Cristos Isus să fie pentru noi viața adevărată, bucuria deplină, izvorul unei iubiri mereu noi, lumina fără apus, în timp și pentru veșnicie. Amin. Aleluia! Și relatarea vieții lui Paul să continue în viața fiecăruia dintre noi...

(După Zenit, 14 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 44.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat