Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Arinze anticipă temele exercițiilor spirituale

Dacă preotul nu-l întâlnește și nu-l urmează pe Isus, vocația sa nu are sens

"Preotul îl întâlnește pe Isus și-l urmează": aceasta este tema exercițiilor spirituale pentru papa și Curia Romană pe care card. Francis Arinze, prefect emerit al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, le ține în capela "Redemptoris Mater" între 1 și 7 martie 2009. O temă aleasă pentru a sublinia că întâlnirea și urmarea nu reprezintă numai centrul preoției, ci și esența oricărei experiențe autentice de credință. "Reflecțiile pe care le voi oferi lui Benedict al XVI-lea - explică el în acest interviu acordat în ajunul începerii exercițiilor - nu sunt exclusiv sacerdotale, ci sunt valabile pentru toți, deoarece creștinismul este întâlnirea fiecărui om cu Isus".

• De ce ați ales această temă pentru exercițiile spirituale ale papei?

M-am gândit că în întâlnirea și urmarea lui Isus putem vedea sinteza întregului creștinism. Pe de o parte este Isus care ne cheamă. Pe de alta suntem noi cu răspunsul nostru: îl întâlnim, îl urmăm și acest lucru devine un program pentru toată viața. Așa s-a întâmplat pentru primii apostoli: Isus i-a văzut și le-a spus să-l urmeze. În urmare sunt cuprinse ascultarea, învățătura sa, minunile, rugăciunea. Putem spune că apostolii au făcut trei ani de seminar mare și rectorul era Fiul lui Dumnezeu.

• Însă chemarea lui Isus nu e valabilă numai pentru preoți.

Desigur. Și reflecțiile pe care le voi oferi papei nu sunt exclusiv sacerdotale, ci sunt valabile pentru toți, deoarece creștinismul este întâlnirea fiecărui om cu Isus. Fiecare poate s-o aplice sieși în funcție de propria vocație și misiune. Și fiecare poate să dea un răspuns diferit. Printre discipoli au fost unii care au lăsat imediat mrejele și au început să-l urmeze. Dar au fost și alții care au rămas alipiți de lucrurile materiale, au cerut timp, au voit mai întâi să se întoarcă la cei dragi pentru a-și lua rămas bun.

• De atunci au trecut două mii de ani. Omul de astăzi mai poate să-l întâlnească pe Isus?

Dacă vrea, poate să-l întâlnească. Cu condiția să reușească să depășească două mari obstacole. Primul este superficialitatea, neatenția. Și al doilea este frica. Ponțiu Pilat reprezintă paradigma celor cărora le este frică să întâlnească adevărul. Isus îi vorbește, dar lui îi este frică. Îi spune: "Eu vin ca să dau mărturie pentru adevăr". Și Pilat întreabă: "Ce este adevărul?". Însă întrebarea lui nu este aceea a unui filozof care așteaptă răspunsul. De fapt, pleacă fără să asculte, fără să aștepte. Fără să-și dea seama că adevărul se află chiar în fața lui. Și astăzi atâtea persoane lipsesc la întâlnirea cu adevărul, pentru că le este frică de ceea ce Isus reprezintă și de mesajul său. Nu-și dau seama că credința nu este o încurcătură pentru existență, ci o promisiune de viață și de adevăr care merge dincolo de contingent.

• Care sunt locurile în care poate avea loc această întâlnire?

Unul din locurile fundamentale - nu fizic, ci spiritual - este rugăciunea. Rugăciunea înseamnă a-i lăsa loc lui Dumnezeu. Înseamnă a face tăcere nu numai în exterior, ci mai ales în interior. Înseamnă a asculta. În meditațiile pe care le voi propune papei vor vorbi îndeosebi despre aceasta, amintind de orele lungi de rugăciune pe care Isus le petrecea singur și subliniind că înșiși discipolii i-au cerut: "Doamne, învață-ne să ne rugăm".

Un alt loc de întâlnire este Scriptura: Isus este Cuvântul lui Dumnezeu care devine om. Scriptura este cuvântul lui Dumnezeu scris. Atunci când citim Biblia și atunci când o proclamăm în timpul liturgiei, Dumnezeu e cel care vorbește. Evanghelia nu este o carte prăfuită din trecut. Este glasul lui Dumnezeu astăzi.

Un al treilea loc este Biserica, trupul mistic al lui Cristos. El însuși i-a ales primii pilaștri, a dat garanția că este mereu cu ea și l-a promis pe Duhul Sfânt. În meditații voi sublinia tocmai această dimensiune: Biserica este trupul lui Cristos care îi este cap. Și ca atare se găsește în liturgie, unde îl întâlnește în mod real și substanțial pe Isus prin împărtășania euharistică. Și se recunoaște în iubire, mai ales față de cei bolnavi, cei bătrâni, cei refugiați, cei săraci. Isus poate să ne vorbească în toate aceste situații. Paul al VI-lea a spus că Biserica privește la chipul fiecărei persoane care suferă și-l vede pe Isus. Nu așteptăm ca Isus să ne apară, pentru că l-am văzut deja aproape.

• Dacă pentru creștin a-l întâlni pe Isus înseamnă a-l urma, ce se întâmplă atunci când această atitudine de urmare lipsește din partea preotului?

Isus dă sens vieții preotului. Fără el preotul nu se înțelege, nu mai are sens. Aș spune că vocația devine ca o farsă. De fapt, în numele cui celebrează, predică, acționează? Sfântul Paul a spus: "Pentru mine a trăi este Cristos". Preotul este ambasador al lui Cristos. De aceea, dacă este necesar pentru orice creștin să-l urmeze pe Isus, cu atât mai mult este necesar acest lucru pentru preot. Mărturia sa este sub ochii tuturor, mai ales ai celui care nu crede. Desigur, este posibil să existe lipsuri și în preoți. Nu toți preoții au fost și sunt sfinți. Evanghelia însăși nu ascunde slăbiciunile și căderile discipolilor lui Cristos. Au fost unii care i-au cerut lui Isus să incendieze o cetate din Samaria sau unii care și-au atribuit dreptul de a fi cei dintâi dintre toți. Și apoi este Iuda Iscarioteanul, care a fost cu Isus dar nu l-a iubit. Și-a împietrit inima, a închis-o la iubire. Acest lucru demonstrează că inima umană poate să cadă, că libertatea dată nouă de Dumnezeu poate fi folosită rău. În istoria Bisericii acest lucru s-a întâmplat, din păcate, de multe ori.

• Dimensiunea penitențială a Postului Mare poate să-l ajute pe preot să reînnoiască experiența întâlnirii cu Cristos?

Da, începând de la gestul primirii cenușii, care înseamnă a accepta că suntem păcătoși. Biserica cere să ne rugăm mult în timpul Postului Mare nu numai în semn de adorație față de Dumnezeu, ci și de căință pentru păcatele comise. Și nu e suficient a primi iertare de la Dumnezeu, trebuie și să recunoaștem că am ofensat iubirea lui Dumnezeu. Și apoi este postul, căruia papa i-a dedicat mesajul de Postul mare. Este un gest care astăzi este luat puțin în considerare, dar care trebuie înțeles în semnificația corectă. Sensul său autentic este de a ne lipsi de ceva care ne place și a împărți bunurile cu săracii. Solidaritatea cu cel care suferă este și un mod de a arăta autenticitatea celebrării noastre euharistice. La sfârșitul Liturghiei preotul ne spune: mergeți și trăiți ceea ce a fost celebrat, ascultat, meditat și rugat. A-l ajuta pe cel care este bătrân, singur, închis, neputincios, este un mod de a trăi Euharistia. Benedict al XVI-lea spune clar asta în Deus caritas est: Euharistia care nu se traduce în opere de caritate este fragmentată, incompletă.

• Dar mai este actuală chemarea la sobrietate pe care Papa a lansat-o în mesajul din anul acesta?

A posti înseamnă a accepta că suntem păcătoși. Înseamnă a ne lipsi de ceva. Este și un instrument de "antrenare" spirituală, asemenea cu cel pe care-l practică atleții pentru a reuși într-o disciplină sportivă. Apoi este dimensiunea mai dinamică, adică aceea de a-i ajuta pe săraci. A cheltui mai puțin și a-i ajuta pe frații care au mai puțin: este stilul de viață recomandat de papa și în Mesajul pentru Ziua Mondială a Păcii din acest an. Spiritul creștin trebuie să meargă în direcția opusă față de consumismul neînfrânat. A avea sertarele și dulapurile pline - pline de lucruri care adesea nu ne folosesc sau pe care le folosim doar câteodată - este o ofensă adusă săracilor.

• Ce înseamnă pentru dumneavoastră a predica exerciții spirituale lui Benedict al XVI-lea?

Nu este ceva neînsemnat. Vă puteți imagina sentimentele celui care primește această invitație. Pot spune că nu mă așteptam, dar tocmai pentru aceasta este o angajare pe care o iau foarte în serios. Mi-am spus: papa putea să găsească un teolog bun, cum de mi s-a adresat mie? Dar apoi m-am gândit: el e cel care cere, și atunci aceasta este voința lui Dumnezeu. De ce să nu am simplitatea de a împărtăși acel puțin pe care-l am? Cu acest spirit am acceptat invitația.

(Nicola Gori, în L'Osservatore Romano, 1 martie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat