Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica papei din Miercurea Cenușii

Rugăciunea, pomana și postul pentru a ne deschide cuvântului lui Dumnezeu

Postul Mare - moment pentru a redescoperi valoarea rugăciunii, a pomenii și a postului ca "stimulent la convertire și la iubirea sinceră față de frați, în special cei mai săraci și nevoiași". Asta a amintit papa în timpul celebrării din Miercurea Cenușii prezidată în bazilica "Sfânta Sabina", în după amiaza zilei de miercuri, 25 februarie 2009. Papa a celebrat Liturghia după ce a condus procesiunea de la biserica "Sfântul Anselm".

Iubiți frați și surori,

Astăzi, Miercurea Cenușii - poartă liturgică ce introduce în Postul Mare -, textele stabilite pentru celebrare schițează, chiar dacă în mod sumar, întreaga fizionomie a timpului Postului Mare. Biserica se îngrijește să ne arate care trebuie să fie orientarea spiritului nostru și ne dă ajutoarele divine pentru a parcurge cu decizie și curaj, luminați deja de strălucirea misterului pascal, itinerarul spiritual singular pe care-l începem.

"Întoarceți-vă la mine cu toată inima". Apelul la convertire apare ca temă dominantă în toate componentele liturgiei de astăzi. Deja în antifonul de la intrare se spune că Domnul uită și iartă păcatele celor care se convertesc; la rugăciunea zilei este invitat poporul creștin să se roage pentru ca fiecare să întreprindă "un drum de adevărată convertire". În prima lectură, profetul Ioel îndeamnă la întoarcere la Tatăl "cu toată inima, cu posturi, cu plâns și cu tânguire... căci el este milostiv și îndurător, îndelung răbdător și plin de bunătate, și nu se bucură de pedeapsă" (2,12-13). Promisiunea lui Dumnezeu este clară: dacă poporul va asculta invitația de a se converti, Dumnezeu va face să triumfe milostivirea sa și prietenii săi vor fi umpluți de favoruri nenumărate. Cu psalmul responsorial, adunarea liturgică își însușește invocațiile din Psalmul 50, cerând Domnului să creeze în noi "o inimă curată", să reînnoiască în noi "un duh drept". Apoi este pagina evanghelică, în care Isus, punându-ne în gardă despre molia vanității care duce la ostentație și la ipocrizie, la superficialitate și la autocomplăcere, reafirmă necesitatea de a hrăni corectitudinea inimii. El arată în același timp mijlocul pentru a crește în această curăție de intenție: a cultiva intimitatea cu Tatăl ceresc.

Deosebit de plăcut în acest an jubiliar, care comemorează două mii de ani de la nașterea sfântului Paul, vine la noi cuvântul din a doua Scrisoare către Corinteni: "Vă implorăm în numele lui Cristos: împăcați-vă cu Dumnezeu" (5,20). Această invitație a apostolului sună ca un stimulent ulterior de a lua în serios apelul la convertire al Postului Mare. Paul a experimentat în manieră extraordinară puterea harului lui Dumnezeu, harul misterului pascal din care trăiește însuși Postul Mare. El ni se prezintă ca "ambasador" al Domnului. Așadar, cine mai bine decât el ne poate ajuta să parcurgem în manieră rodnică acest itinerar de convertire interioară? În prima Scrisoare către Timotei scrie: "Cristos Isus a venit în lume ca să-i mântuiască pe cei păcătoși, între care eu sunt primul", și adaugă: "de aceea am găsit îndurare pentru ca Isus Cristos să-și arate mai întâi în mine toată îndelunga lui răbdare făcând din mine un model pentru cei care vor crede în el spre viața veșnică" (1,15-16). Așadar, apostolul este conștient că a fost ales ca exemplu, și această exemplaritate a sa se referă tocmai la convertire, la transformarea vieții sale care a avut loc grație iubirii milostive a lui Dumnezeu. "Mai întâi am fost un defăimător, un persecutor și un insultător - recunoaște el - dar am găsit îndurare... harul Domnului nostru s-a revărsat din plin" (ibid. 1,13-14). Întreaga sa predicare, și mai înainte încă, toată existența sa misionară au fost susținute de un stimulent interior care poate fi condusă la experiența fundamentală a "harului". "Prin harul lui Dumnezeu sunt ceea ce sunt - le scrie corintenilor -... am lucrat mai mult decât toți [apostolii], însă nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este cu mine" (1Cor 15,10). E vorba de o conștiință care apare în fiecare scriere a sa și a funcționat ca un "levier" interior pe care Dumnezeu a putut acționa pentru a-l împinge înainte, spre tot mai multe granițe nu numai geografice, ci și spirituale.

Sfântul Paul recunoaște că în el totul este lucrare a harului divin, dar nu uită că trebuie să adere în mod liber la darul vieții noi primită în Botez. În textul din capitolul 6 din Scrisoarea către Romani, care va fi proclamat în timpul privegherii pascale, scrie: "Așadar, să nu mai domnească păcatul în trupul vostru muritor, astfel încât să ascultați de poftele lui, și nici să nu puneți mădularele voastre în slujba păcatului ca instrumente ale nedreptății, ci oferiți-vă pe voi înșivă lui Dumnezeu ca înviați din morți, iar mădularele voastre ca instrumente ale dreptății" (6,12-13). În aceste cuvinte găsim conținut întregul program al Postului Mare conform perspectivei sale baptismale intrinsece. Pe de o parte, se afirmă victoria lui Cristos asupra păcatului, care a avut loc o dată pentru totdeauna cu moartea și învierea sa; pe de altă parte, suntem îndemnați să nu oferim păcatului mădularele noastre, adică să nu acordăm, ca să spunem așa, spațiu de revanșă păcatului. Victoria lui Cristos așteaptă ca discipolul să și-o asume și acest lucru se întâmplă înainte de toate cu Botezul, prin care, uniți cu Isus, am devenit "vii, întorși din morți". Însă botezatul, pentru ca Isus Cristos să poată domni pe deplin în el, trebuie să-i urmeze cu fidelitate învățăturile; niciodată nu trebuie să coboare garda, pentru a nu permite adversarului să recupereze teren în vreun fel.

Dar cum să ducem la îndeplinire vocația baptismală, cum să fim victorioși în lupta dintre carne și spirit, dintre bine și rău, luptă care marchează existența noastră? În textul evanghelic Domnul ne indică astăzi trei mijloace utile: rugăciunea, pomana și postul. În experiența și în scrierile sfântului Paul găsim și în această privință referințe utile. Cu privire la rugăciune, el îndeamnă "să perseverăm" și "să veghem în ea, aducând mulțumire" (Rom 12,12; Col 4,2), "să ne rugăm neîncetat" (1Tes 5,17). Isus este în adâncul inimii noastre. Relația cu el este prezentă și rămâne prezentă chiar dacă vorbim, acționăm conform obligațiilor noastre profesionale. Pentru aceasta în rugăciune există prezența interioară în inima noastră a relației cu Dumnezeu, care devine din când în când și rugăciune explicită. Cât privește pomana, desigur sunt importante paginile dedicate marii colecte în favoarea fraților săraci (cf. 2Cor 8-9), dar trebuie subliniat că pentru el caritatea este culmea vieții credinciosului, "legătura desăvârșirii": "Mai presus de toate acestea - le scrie colosenilor - îmbrăcați-vă în iubire, care le unește în mod perfect" (Col 3,14). Despre post nu vorbește în mod expres, însă îndeamnă adesea la sobrietate, ca și caracteristică a celui care este chemat să trăiască în așteptare vigilentă a Domnului (cf. 1Tes 5,6-8; Tit 2,12). Este interesantă și aluzia sa la acel "agonism" spiritual care cere cumpătare: "Orice atlet - le scrie corintenilor - renunță la toate. Ei o fac pentru a primi o coroană pieritoare. Însă noi pentru una nepieritoare" (1Cor 9,25). Creștinul trebuie să fie disciplinat pentru a găsi drumul și a ajunge realmente la Domnul.

Iată așadar vocația creștinilor: înviați cu Cristos, ei au trecut prin moarte și de acum viața lor este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu (cf. Col 3,1-2). Pentru a trăi această existență "nouă" în Dumnezeu este indispensabil să ne hrănim din cuvântul lui Dumnezeu. Numai așa putem realmente să fim uniți cu Dumnezeu, să trăim în prezența sa, dacă suntem în dialog cu el. Isus spune clar asta atunci când răspunde la prima din cele trei ispite în pustiu, citând Deuteronomul: "Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care vine din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4; cf. Dt 8,3). Sfântul Paul recomandă: "Cuvântul lui Cristos să locuiască în voi din plin. Învățați-vă și îndemnați-vă unii pe alții cu toată înțelepciunea în psalmi, în imnuri și în cântări spirituale" (Col 3,16). Și în aceasta, apostolul este înainte de toate martor: scrisorile sale sunt dovada elocventă a faptului că el trăia în dialog permanent cu cuvântul lui Dumnezeu: gând, acțiune, rugăciune, teologie, predicare, îndemn, totul în el era rod al cuvântului, primit încă din tinerețe în credința ebraică, pe deplin dezvăluit în ochii săi de întâlnirea cu Cristos mort și înviat, predicat pentru restul vieții în timpul "alergării" sale misionare. Lui i-a fost revelat că Dumnezeu a rostit în Isus Cristos cuvântul definitiv, pe sine însuși, cuvânt de mântuire care coincide cu misterul pascal, dăruirea de sine pe cruce care devine apoi înviere, pentru că iubirea este mai puternică decât moartea. Sfântul Paul putea să concludă astfel: "În ce mă privește, departe de mine gândul de a mă lăuda cu altceva decât în crucea Domnului nostru Isus Cristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, iar eu pentru lume" (Gal 6,14). În Paul cuvântul s-a făcut viață, și unica sa laudă este Cristos răstignit și înviat.

Iubiți frați și surori, în timp ce ne dispunem să primim cenușa pe cap ca semn de convertire și de pocăință, să ne deschidem inima la acțiunea dătătoare de viață a cuvântului lui Dumnezeu. Postul Mare, marcat de o ascultare mai frecventă a acestui cuvânt, de rugăciune mai intensă, de un stil de viață auster și penitențial, să fie stimulent la convertire și la iubirea sinceră față de frați, în special cei mai săraci și nevoiași. Să ne însoțească apostolul Paul, să ne conducă Maria, atentă Fecioară a ascultării și umilă slujitoare a Domnului. Astfel vom putea ajunge, reînnoiți în spirit, să celebrăm cu bucurie Paștele. Amin!

(După L'Osservatore Romano, 27 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat