Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Postul Mare, timp de pocăință și de reflecție

Postul Mare, timp de rugăciune și pocăință, de pregătire pentru sărbătoarea Învierii Domnului, începe în Biserica Romano-Catolică o dată cu Miercurea Cenușii (25 februarie).

Prima zi a Postului Mare este numită Miercurea Cenușii pentru că, după Evanghelia și omilia din această zi, se binecuvântează și se presară pe capetele credincioșilor cenușa obținută din ramurile purtate în procesiune în Duminica Floriilor din anul precedent. Credincioșii, primind cenușa și îndemnul: "Convertiți-vă și credeți în Evanghelie" (Mc 1,15), încep timpul destinat purificării sufletului. Prin acest semn de pocăință se exprimă smerenia și condiția omului păcătos, care-și mărturisește păcatul în fața lui Dumnezeu, arătând astfel dorința unei convertiri interioare în speranța că Domnul este milostiv cu el. Acest drum al convertirii sufletului își atinge punctul său maxim cu celebrarea tainei mărturisirii păcatelor.

Postul Mare este timpul când creștinul e chemat să se preocupe mai mult de rostul existenței sale. Un timp pentru a face ca trupul și voința să fie eliberate de toate constrângerile și de orice sclavie; un timp de pocăință și de împăcare cu Dumnezeu și cu aproapele. Rugăciunea, pomana și postul ajută la trăirea spiritului acestui timp. Postului Mare este în același timp și timpul reflecției, al meditației.

Biserica propune 40 de zile de post, acest număr având o bogată simbolistică: 40 de ani petrecuți în pustiu; 40 de zile petrecute de Moise pe Muntele Sinai; 40 de zile petrecute fără mâncare de Abraham când îl ducea pe Isaac să-l jertfească Domnului; 40 de zile de post al lui Isus în pustiu etc.

Vechiul Testament prezenta postul ca renunțarea la mâncare pentru un timp limitat pentru a exprima durerea spiritului. În alt context, postul poate fi privit ca o pedeapsă pe care și-o aplică creștinul sieși. Profeții sunt cei care au afirmat că fără o conduită morală conformă credinței, postul este zadarnic.

Noul Testament ne prezintă mai multe exemple de post. Fariseii posteau luni și joi. Profetesa Ana se ruga în templu și postea așteptând venirea lui Mesia. Dar Cristos este cel care oferă paradigma și finalitatea postului. El se pregătește temeinic pentru misiunea sa, retrăgându-se în pustiu și postind.

Cristos ni se prezintă săptămână de săptămână pe drumul încercărilor, al ispitirii (duminica I), pe înălțimea Taborului în rugăciune (duminica a II-a), în mijlocul mulțimii chemându-i pe toți la convertire pentru a nu pieri (duminica a III-a), în casa Tatălui care-l primește și îl îmbrățișează pe fiul risipitor, care s-a reîntors (duminica a IV-a), în templu predicând mulțimilor și iertând-o pe femeia prinsă în păcat, care s-a angajat să nu mai păcătuiască (duminica a V-a), și, desigur, pe drumul spre jertfa supremă, în Grădina Măslinilor, intrând triumfător în Ierusalim, înconjurat de ucenicii săi și de mulțime, ajungând astfel tocmai în săptămâna patimilor (duminica a VI-a) pentru a parcurge drumul Cenacolului, al Calvarului, al crucii și al mormântului în așteptarea clipei biruinței și a Învierii (duminica Paștelui).

* * *

Titlul mesajului pentru Postul Mare din acest an este: "După ce a postit patruzeci de zile și patruzeci de nopți, în cele din urmă i s-a făcut foame" (Mt 4,2). Postul ca practică de pocăință creștină este în centrul mesajului semnat de papa Benedict al XVI-lea la 11 decembrie 2008 și prezentat marți, 3 februarie 2009 în Aula "Ioan Paul al II-lea" a Sălii de Presă a Sfântului Scaun. În cadrul mesajului ocazionat de Postul Mare, papa evidențiază importanța celor trei practici de pocăință foarte dragi tradiției biblice și creștine - rugăciunea, pomana, postul - pentru a ne dispune să celebrăm mai bine Paștele și să trăim astfel experiența puterii lui Dumnezeu. "În mesajul meu obișnuit de Postul Mare - spune papa - aș vrea să mă opresc anul acesta să reflectăm în special asupra valorii și sensului postului. De fapt, Postul Mare readuce în minte cele 40 de zile de post trăite de Domnul în pustiu înainte de a întreprinde misiunea sa publică". Mai departe, Sfântul Părinte spune că practica fidelă a postului contribuie, de asemenea, la a da unitate persoanei, trup și suflet, ajutând-o să evite păcatul și să crească în intimitate cu Domnul. Prezentând istoria postului de-a lungul timpului, papa încheie cu urarea și cu rugăciunea ca fiecare credincios și fiecare comunitate bisericească să parcurgă un rodnic itinerar al Postului Mare.


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat