Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Lectio divina a papei pentru seminariștii din Roma

Prezentăm lectio divina pentru seminariști rostită de Benedict al XVI-lea vineri 20 februarie 2009, în vizită la Seminarul Mare din Roma în ajunul sărbătorii "Sfânta Fecioară Maria a Încrederii".

Domnule cardinal, iubiți prieteni,

Pentru mine este mereu o mare bucurie să fiu în seminarul meu, să-i văd pe viitorii preoți din dieceza mea, să fiu cu voi sub semnul sfintei Fecioare Maria a Încrederii. Împreună cu ea care ne ajută și ne însoțește, ne dă realmente certitudinea că suntem mereu ajutați de harul divin, să mergem înainte!

Vrem să vedem acum ce ne spune sfântul Paul cu acest text: "Ați fost chemați la libertate". Libertatea în toate timpurile a fost marele vis al omenirii, încă de la începuturi, dar îndeosebi în epoca modernă. Știm că Luther s-a inspirat din acest text din Scrisoarea către Galateni și concluzia a fost că regula monastică, ierarhia, magisteriul i-au apărut ca un jug de sclavie de care trebuia să se elibereze. După aceea, perioada iluminismului a fost în totalitate condusă, pătrunsă de această dorință de libertate, care se considera că în sfârșit a fost obținută. Dar și marxismul s-a prezent ca drum spre libertate.

Ne întrebăm în seara aceasta: ce este libertatea? Cum putem fi liberi? Sfântul Paul ne ajută să înțelegem această realitate complicată care este libertatea introducând acest concept într-un context de viziuni antropologice și teologice fundamentale. El spune: "Această libertate să nu devină un pretext pentru a trăi conform cărnii, ci prin iubire să fiți unii în slujba altora". Rectorul ne-a spus deja: "carnea" nu este trupul, ci "carnea" - în limbajul sfântului Paul - este expresie a absolutizării eu-lui, a eu-lui care vrea să fie totul și să ia totul pentru sine. Eu-l absolut, care nu depinde de nimic și de nimeni, pare, în definitiv, să posede realmente libertatea. Sunt liber dacă nu depind de nimeni, dacă pot să fac tot ceea ce vreau. Dar tocmai această absolutizare a eu-lui este "carne", adică este degradare a omului, nu este cucerire a libertății: libertinismul nu este libertate, este mai degrabă falimentul libertății.

Și Paul îndrăznește să propună un paradox puternic: "Prin iubire, fiți în slujire" (în grecește: douleuete); adică libertatea se realizează în mod paradoxal în slujire; devenim liberi, dacă devenim slujitorii unii altora. Și astfel Paul pune toată problema libertății în lumina adevărului omului. A se reduce la carne, aparent ridicându-se la rangul de divinitate - "Numai eu sunt omul" - introduce în minciună. Pentru că în realitate nu este așa: omul nu este un absolut, ca și cum eu-l poate să se izoleze și să se comporte numai după propria voință. Este împotriva adevărului ființei noastre. Adevărul nostru este că, înainte de toate, suntem creaturi, creaturi ale lui Dumnezeu și trăim în relație cu Creatorul. Suntem ființe relaționale. Și numai acceptând această relaționalitate a noastră intrăm în adevăr, altminteri cădem în minciună și în ea, la sfârșit, ne distrugem.

Suntem creaturi, deci dependenți de Creator. În perioada iluminismului, acest lucru apărea mai ales ateismului ca o dependență de care trebuia să se elibereze. Însă, în realitate, dependență fatală ar fi numai dacă acest Dumnezeu creator ar fi un tiran, nu o ființă bună, numai dacă ar fi așa cum sunt tiranii umani. În schimb, dacă acest Creator ne iubește și dependența noastră înseamnă a fi în spațiul iubirii sale, în acest caz tocmai dependența este libertate. De fapt în felul acest suntem în iubirea Creatorului, suntem uniți cu el, cu toată realitatea sa, cu toată puterea sa. Deci acesta este primul punct: a fi creatură înseamnă a fi iubiți de Creator, a fi în această relație de iubire pe care el ne-o dăruiește, cu care el ne preîntâmpină. Din asta derivă înainte de toate adevărul nostru, care este, în același timp, chemare la iubire.

Și, de aceea, a-l vedea pe Dumnezeu, a ne orienta spre Dumnezeu, a-l cunoaște pe Dumnezeu, a cunoaște voința lui Dumnezeu, a ne insera în voința, adică în iubirea lui Dumnezeu înseamnă a intra tot mai mult în spațiul adevărului. Și acest drum al cunoașterii lui Dumnezeu, al relației de iubire cu Dumnezeu este aventura extraordinară a vieții noastre creștine: deoarece cunoaștem în Cristos chipul lui Dumnezeu, chipul lui Dumnezeu care ne iubește până la cruce, până la dăruirea de sine însuși.

Însă relaționalitatea creaturală implică și un al doilea tip de relație: suntem în relație cu Dumnezeu, dar în același timp, ca familie umană, suntem în relație și unul cu altul. Cu alte cuvinte, libertatea umană înseamnă, pe de o parte, a fi în bucurie și în spațiul amplu al iubirii lui Dumnezeu, dar implică și a fi una cu celălalt și pentru celălalt. Nu există libertate împotriva celuilalt. Dacă eu mă absolutizez, devin dușmanul celuilalt, nu mai putem conviețui și toată viața devine cruzime, devine faliment. Numai o libertate împărtășită este o libertate umană; în faptul de a fi împreună putem intra în simfonia libertății.

Deci acesta este un alt punct de mare importanță: numai acceptându-l pe celălalt, acceptând și aparenta limitare care derivă pentru libertatea mea din respectul față de libertatea celuilalt, numai inserându-mă în rețeaua de dependențe ne face, în sfârșit, o unică familie, eu sunt în drum spre eliberarea comună.

Aici apare un element foarte important: care este măsura împărtășirii libertății? Vedem că omul are nevoie de ordine, de drept, pentru ca astfel să-și poată realiza libertatea sa care este o libertate trăită în comun. Și cum putem găsi această ordine justă, în care nimeni nu este asuprit, ci fiecare poate să dea contribuția sa pentru a forma acest tip de concert al libertăților? Dacă nu există un adevăr comun al omului care apare în viziunea lui Dumnezeu, rămâne doar pozitivismul și există impresia a ceva impus în manieră chiar violentă. Din asta rezultă această răzvrătire împotriva ordinii și a dreptului ca și cum ar fi vorba de o sclavie.

Dar dacă putem găsi ordinea Creatorului în natura noastră, ordinea adevărului care dă fiecăruia locul său, ordinea și dreptul pot fi tocmai instrumente de libertate împotriva sclaviei egoismului. A sluji unul altuia devine instrument al libertății și aici am putea introduce o întreagă filozofie a politicii conform doctrinei sociale a Bisericii, care ne ajută să găsim această ordine comună care dă fiecăruia locul său în viața comună a omenirii. Deci prima realitate care trebuie respectată este adevărul: libertatea împotriva adevărului nu este libertate. A sluji unul altuia creează spațiul comun al libertății.

Și apoi Paul continuă spunând: "Legea își are plinătatea într-un singur precept: «Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți»". În spatele acestei afirmații apare misterul lui Dumnezeu întrupat, apare misterul lui Cristos care în viața sa, în moartea sa, în învierea sa devine legea vie. Imediat, primele cuvinte din lectura noastră - "Sunteți chemați la libertate" - fac aluzie la acest mister. Am fost chemați de evanghelie, am fost chemați realmente în Botez, în participarea la moartea și la învierea lui Cristos, și în felul acesta am trecut de la "carne", de la egoism la comuniunea cu Cristos. Și astfel suntem în plinătatea legii.

Probabil cunoașteți cu toții cuvintele frumoase ale sfântului Augustin: "Dilige et fac quod vis - Iubește și fă ceea ce vrei". Ceea ce spune Augustin este adevărul, dacă am înțeles bine cuvântul "iubire". "Iubește și fă ceea ce vrei", dar trebuie realmente să fi pătruns în comuniunea cu Cristos, să ne fi identificat cu moartea și învierea sa, să fim uniți cu el în comuniunea trupului său. În participarea la sacramente, în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, realmente voința divină, legea divină intră în viața noastră, voința noastră se identifică cu voința sa, devin o singură voință și astfel suntem realmente liberi, putem realmente să facem ceea ce vrem, deoarece vrem cu Cristos, vrem în adevăr și cu adevărul.

Așadar, să-l rugăm pe Domnul să ne ajute în acest drum început cu Botezul, un drum de identificare cu Cristos care se realizează mereu din nou în Euharistie. În rugăciunea euharistică a III-a se spune: "Să devenim un singur trup și un sigur suflet în Cristos". Este un moment în care, prin Euharistie și prin adevărata noastră participare la misterul morții și învierii lui Cristos, devenim un singur suflet cu el, suntem în această identitate a voinței și astfel ajungem realmente la libertate.

În spatele acestui cuvânt - legea este împlinită - în spatele acestui unic cuvânt care devine realitate în comuniunea cu Cristos, apar în spatele Domnului toate figurile sfinților care au intrat în această comuniune cu Cristos, în această unitate a ființei, în această unitate cu voința sa. Apare mai ales sfânta Fecioară Maria, în umilința sa, în bunătatea sa, în iubirea sa. Sfânta Fecioară ne dă această încredere, ne ia de mână, ne conduce, ne ajută în drumul acestei uniri cu voința lui Dumnezeu, așa cum a fost ea încă din primul moment și a exprimat această unire în acel "fiat" al său.

Și în sfârșit, după aceste cuvinte frumoase, încă o dată în Scrisoare există o aluzie la situația un pic tristă a comunității galatenilor, atunci când Paul spune: "Dacă vă mușcați și vă mâncați între voi, aveți grijă să nu vă nimiciți unii pe alții... Umblați în Duh". Mi se pare că în această comunitate - care nu mai era pe drumul comuniunii cu Cristos, ci al legii exterioare a "cărnii" - apar desigur și polemici și Paul spune: "Voi deveniți ca animalele sălbatice, unul îl mușcă pe celălalt". Astfel face aluzie la polemicile care se nasc acolo unde credința degenerează în intelectualism și umilința este înlocuită de aroganța de a fi mai bun decât celălalt.

Vedem bine că și astăzi există lucruri asemănătoare acolo unde, în loc să se insereze în comuniunea cu Cristos, în trupul lui Cristos care este Biserica, fiecare vrea să fie superior celuilalt și cu aroganță intelectuală vrea să facă să se creadă că el ar fi mai bun. Și astfel se nasc polemicile care sunt distructive, se naște o caricatură a Bisericii, care ar trebui să fie o singură inimă și un singur suflet.

În acest avertisment al sfântului Paul trebuie să găsim și astăzi un motiv de cercetare a cugetului: să nu credem că suntem superiori celuilalt, ci să fim în umilința lui Cristos, să fim în umilința sfintei Fecioare Maria, să intrăm în ascultarea credinței. Tocmai așa se deschide realmente și pentru noi marele spațiu al adevărului și al libertății în iubire.

În sfârșit, vrem să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru că ne-a arătat chipul său în Cristos, pentru că ne-a dăruit-o pe sfânta Fecioară Maria, ne-a dăruit pe sfinți, ne-a chemat să fim un singur trup, un singur suflet cu el. Și să ne rugăm să ne ajute ca să fim tot mai inserați în această comuniune cu voința sa, pentru a găsi astfel, împreună cu libertatea, iubirea și bucuria.

(După Zenit, 22 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat