Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Mijloacele de comunicare catolice

Publicăm conferința pe care a rostit-o luni 16 februarie 2009 pr. Federico Lombardi SJ, directorul Sălii de Presă a Sfântului Scaun, la adunarea anuală a CEMCS (Comisia de Mijloace de Comunicare Socială a Conferinței Episcopale Spaniole), cu titlul "Mijloacele de comunicare catolice - Exemplul comunicativ al Sfântului Scaun".

Biserica, din totdeauna, este comunicatoare, vestirea face parte din natura sa. Pentru acest motiv vestitorii evangheliei au folosit din totdeauna mijloacele pe care le aveau la dispoziție pentru a comunica altora mesajul credinței. La început, cuvântul viu; după aceea primele scrieri și înmulțirea lor prin copieri.

După multe secole, presa s-a transformat rapid într-un drum esențial pentru vestire. În sfârșit, secolul trecut a marcat venirea și răspândirea masivă a noilor instrumente de comunicare: cinematografia, radioul, televiziunea, comunicarea electronică prin internet și scrisori electronice etc. Biserica, în domeniile sale distincte, a încercat să folosească aceste noi drumuri pentru a-și îndeplini misiunea.

Și mijloacele de comunicare vaticane au urmat această dezvoltare istorică: tipografia și editura în secolul al XVI-lea; periodicul L'Osservatore romano în 1861; Radio Vatican în 1931; Centrul de Televiziune Vatican în 1983; situl internet în 1990.

O viziune pozitivă a comunicațiilor sociale și evoluția lor

Magisteriul Bisericii s-a dovedit conștient de dezvoltarea instrumentelor de comunicare socială și le-a dedicat multe intervenții și documente, în așa fel încât se poate vorbi într-un anumit sens de o doctrină a Bisericii despre comunicațiile sociale.

Sunt numeroase documentele papilor. Conciliul al II-lea din Vatican le dedică un decret (Inter mirifica), după care urmează instrucțiunea pastorală de aplicare (Communio et progressio, 1961). Conciliul ca eveniment a fost o mare ocazie pentru a impulsiona comunicația între Biserică și lume și din el s-au născut Consiliul Pontifical pentru Comunicații Sociale și Sala de Presă a Sfântului Scaun, ca "poartă deschisă" între Sfântul Scaun și lumea comunicațiilor sociale.

Documentele Bisericii scot în evidență, cu obiectivitate, problemele legate de comunicațiile sociale și de riscurile și ambiguitățile pe care le poartă cu sine. Cu toate acestea, nu se poate nega că în ansamblu dau mărturie de o perspectivă pozitivă - am spune inclusiv optimistă - cu privire la dezvoltarea comunicațiilor sociale și cu privire la posibilitățile pe care le oferă pentru a pune în practică misiunea Bisericii. Înseși titlurile documentelor sună atractiv: Miranda prorsus (Minunatele progrese tehnice), Inter mirifica (Între minunatele invenții ale tehnicii), Communio et progressio (Comuniunea și progresul).

De asemenea, cred că noi trebuie să ne însușim această atitudine și să încercăm s-o cultivăm. De aceea, sfatul meu este de a nu avea o atitudine temătoare sau de prejudiciu negativ față de comunicațiile sociale și agenții săi, ci să facem tot posibilul să folosim posibilitățile apostolice ale folosirii instrumentelor de comunicare, în cele două direcții principale pentru care pot sluji:

- vestirea evangheliei și a mesajului Bisericii;

- construirea comuniunii și a comunității ecleziale.

Întâlnim o actualizare a reflecției și a învățăturilor Bisericii despre comunicațiile sociale în documentele publicate în decursul timpului de Consiliul Pontifical pentru Comunicații Sociale (de exemplu: Biserica și internetul, Etica în comunicațiile sociale, Etica în publicitate etc.). Apoi, seria de Mesaje pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale ajută la aprofundarea în fiecare an a punctelor și problemelor specifice de caracter moral, educativ, pastoral, contribuind la progresul unei conștiințe comune cu privire la problemele mijloacelor de comunicare în Biserica Universală. Mesajul din acest an despre "noi tehnologii și noi relații" este unul din cele mai eficace dintre cele mai recente. Cred că este foarte bine să se lanseze aceste teme la nivel internațional; asta stimulează la dezvoltarea interschimbului de experiențe și a inițiativelor de colaborare între diferitele țări: de exemplu, ce se face în Spania, în Italia, cu privire la noile tehnologii și noile relații în pastorația tineretului? Cum continuă experiența lui web xt3 dezvoltată de australieni pentru a îmbogăți Ziua Mondială a Tineretului, favorizând contacte între tineri din diferite părți ale lumii și continuând și după Ziua Mondială a Tineretului de la Sydney? Cum se conectează pregătirea Zilei Mondiale a Tineretului de la Madrid la această experiență?

Asta introduce o reflecție, care mi se pare importantă, cu privire la relația dintre mijloacele tradiționale și noile mijloace în slujirea noastră eclezială.

Cu toții știm că astăzi există un număr tot mai mare de persoane la care nu ajunge direct mesajul Bisericii, însă la care se poate ajunge prin intermediul mijloacelor, motiv pentru care este datoria noastră precisă să încercăm să folosim acest drum, ba chiar aceste drumuri - pentru că sunt multe și variate - pentru vestirea evanghelică.

Există o evoluție a mass-media, mai ales, însă nu numai, în societățile mai dezvoltate și trebuie să fim atenți pentru a percepe care drumuri noi trebuie să le urmăm, pentru a ajunge mai bine la interlocutorii noștri. Această atenție trebuie să fie însoțită de o prudență înțeleaptă. Adesea noile generații sau grupuri specifice parcurg noi drumuri de comunicare socială, însă alții rămân legați de obiceiurile lor și nu trebuie să-i abandonăm. Mass-media "tradiționale" păstrează adesea importanța lor și ar fi absurd să le lăsăm deoparte, lăsându-ne purtați de fascinația noilor tehnologii, abandonând astfel segmente importante de cititori sau de ascultători.

Când reflectez cu privire la serviciul Radio Vatican și vreau să-mi dau seama de valorile cantitative ale audienței, văd că, în general, deși audiența emițătorilor care ne retransmit nu este foarte ridicată, este chiar mai mare decât numărul vizitatorilor paginii web.

De exemplu, programul ceh are o pagină web foarte vizitată în raport cu lumea de limbă cehă, cu aproape 300.000 de vizite într-un an, aproape 1.000 pe zi. Însă programul radiofonic este retransmis de un emițător catolic care are între 50.000 și 90.000 de ascultători pe zi. Asta înseamnă că trebuie să fim prudenți și realiști în evaluarea importanței efective a diferitelor mass-media.

Însă, desigur, mulți tineri folosesc astăzi moduri diferite de comunicare, prin internet, i-pod sau telefoane mobile etc. Și sunt tendințe de mare dezvoltare în acest domeniu. Trebuie să fim capabili să-i interceptăm și să-i întâlnim în aceste noi căi de comunicare, oferindu-le semne ale prezenței noastre și răspunsuri la întrebările sau necesitățile lor. Mesajul pentru Ziua Comunicațiilor Sociale din acest an este o încurajare puternică în acest sens. Nu mă opresc mult asupra lui, pentru că va fi tema altei sesiuni. Totuși, prezint două observații.

Prima: uneori rapiditatea acestei evoluții poate să ne provoace frică, ne temem că pierdem contactul cu istoria, însă avem cu noi mulți tineri capabili, care pot să ne ajute: trebuie să-i încurajăm să trăiască cu încredere timpul lor și trebuie să ascultăm propunerile lor. Cred că în felul acesta este posibil să ne mișcăm fără agitație și cu creativitate în lumea noilor mass-media. Propunerile de a introduce Radio Vatican și CTV (Centrul de Televiziune Vatican) în lumea noilor media - de exemplu punând în funcție folosirea obișnuită a "podcasting", producerea de "videonews" și publicarea lor pe You Tube - au venit la mine mereu din partea colaboratorilor mei, și nu din partea mea sau a superiorilor mei. De asemenea, înflorirea bună a prezenței răspândite a Bisericii italiene în Red provine, desigur, din creativitatea bazei, încurajată și coordonată cu inițiative oportune, mai mult decât dintr-o strategie impusă de sus.

A doua observație: personal intenționez să păstrez o continuitate a evoluției în comunicare și să dau o imagine de integrare a serviciilor sale: de la media mai tradiționale până la cele mai noi, însă și de la cele mai noi până la cele mai tradiționale. De la știrile de la RV (Radio Vatican) și de la news de la CTV (Centru de Televiziune Vatican) am încercat să lărgim prezența noastră ajungând la You Tube, însă în "home page" a canalului Vatican pe You Tube am prezentat un sistem de "link" care-i conectează pe vizitatori în așa fel încât să poată avea posibilități de informare mai aprofundată, oferite de media tradiționale și web-urile lor: știri mai ample și complete despre viața Bisericii și despre actualitate, texte integrale ale discursurilor papei și documente, mergând la situl web oficial de documentare al Vaticanului, la L'Osservatore romano și altele. Este o intenție de a demonstra un compromis de colaborare și de coordonare între mass-media ale Sfântului Scaun. Data următoare vă voi spune dacă am reușit să obținem rezultate mai bune.

O viziune creștină și eclezială a informației

Acum să ne oprim puțin asupra misiunii noastre, funcției noastre ca responsabili ai mijloacelor catolice și în mod specific ai mijloacelor și ai comunicării în slujba Bisericii, în dimensiunea lor universală sau locală. Este important de a vedea că, în situația noastră, nu e vorba de ceva ce am căutat noi înșine sau am inventat noi, ci de o misiune care ne-a fost încredințată de Biserică. Personal este ceva ce simt și trăiesc cu multă intensitate, cred că la fel este și pentru voi.

În același timp, ceea ce noi comunicăm prin mandatul Bisericii nu este un mesaj abstract, dezlipit de viața reală a oamenilor, a fraților și surorilor între care și pentru care trăim. Din asta se desprinde o anumită "filozofie" a informației care caracterizează, de exemplu, informativele internaționale ale Radioului Vatican și, mi se pare, acum cu și mai mare amploare, ediția zilnică italiană a ziarului L'Osservatore romano. Nu suntem noi cei care trebuie să inventăm conținuturile misiunii, ci le primim, le citim în raport cu problemele timpului, cu așteptările auditoriului, le traducem și le explicăm "înculturându-le". Noi vedem vestirea Bisericii strâns legată cu realitatea lumii; nu ne gândim la o comunicare catolică separată de o comunicare "profană", ceea ce ne interesează este omul, tot omul și probleme sale văzute din perspectiva evangheliei. Desigur, ne interesează viața Bisericii în desfășurarea zilnică, însă și toată viața omenirii cu problemele sale de dezvoltare, de dreptate, de pace, de creștere umană morală și spirituală și cu riscurile sale și problemele sale. Informația de la Radio Vatican tinde să nu fie o informație numai ecleziastică, ci integrală și papa este pentru noi principalul comentator, inclusiv în ceea ce se referă la faptele omenirii de astăzi cu privire la care obișnuiește să intervină cu învățăturile sale cu caracter mai general, însă și direct cu apelurile sale și cu valorizările sale cu privire la dezvoltările sociale și politice în raport cu binele persoanei și al societății.

Desigur că în această activitate vrem să realizăm criteriile fundamentale ale viziunii creștine a informației, valabile pentru toate mijloacele și pe care le putem aminti pe scurt:

Slujirea adevărului și a obiectivității, plasându-ne într-o perspectivă creștină, oferind datele problemelor și voind să-i ajute pe ascultători să reflecteze cu privire la cauzele lor, expunând pozițiile Bisericii. Mulți ascultători - în diferite regiuni ale lumii - ne spun că apreciază o informație care nu a fost condusă de interese economice, politice sau ideologice, și că în asta se deosebește de multe alte emițătoare internaționale, care depind de puternice interese politice.

Slujirea unei viziuni a realității care să nu-l excludă pe Dumnezeu. Benedict al XVI-lea insistă asupra necesității unui "realism" care să nu reducă numai la materie, la economie și la tehnică realitățile din lumea aceasta. Pentru aceasta este important să nu se împartă în mod rigid informația între sacru și profan, între ecleziastic și lumesc, ci de a demonstra că dimensiunile și motivațiile morale și religioase sunt parte esențială și importantă a lumii, a vieții. Din acest punct de vedere este foarte semnificativă "ierarhia" știrilor, ordinea în care se dau. Într-o lume confuză și care dezorientează, unul din marile servicii pe care trebuie să-l facem este să ajutăm persoanele de astăzi să "facă ordine" în propriul mod de a vedea lucrurile și evenimentele, să distingă ceea ce este mai important și grav de ceea ce este mai puțin important și grav.

Slujirea dreptății. Trebuie să dăm atenție deosebită ariilor mai sărace și războaielor uitate, reacționând în fața marelui dezechilibru existent în informația mondială între "nord și sud" - fie cu privire la știri, fie cu privire la posibilitățile de a informa și a fi informați - valorizând marile posibilități pe care Biserica le are de a avea o viziune mai justă a problemelor, grație prezenței sale capilare și apropiate de oameni în atâtea locuri din lume (cu misionarii săi, activitățile sale asistențiale etc. care se poate transforma în puncte prețioase de informație de prima mână). Mă face mândru ceea ce într-o recentă investigație realizată în Italia cu privire la informația internațională în ceea ce respectă știrile cu privire la conflicte și la "războaiele uitate" în lumea de astăzi, Radio Vatican a rezultat emițătorul care a dat cel mai mare număr de informații, mai mare decât cel de la RAI (Radioteleviziunea italiană), inclusiv adunând toate canalele ale aceleiași RAI.

Slujire pentru pace. Trebuie să favorizăm, întotdeauna, înțelegerea și dialogul între diferitele poziții și diferitele popoare și să nu accentuăm contrapozițiile. A ști "să fii" cu răbdare în tensiuni inclusiv cu prețul de a fi criticați. A folosi mereu și cu hotărâre un limbaj respectuos față de alții, echilibrat și nu agresiv, capabil să inspire seninătate de judecată și înțelegere reciprocă. Am dobândit multă experiență la Radio Vatican despre cât este de dificil, însă în același timp important, să ajuți pe cel care trăiește personal un conflict - mă gândesc la cei din Balcani sau din Africa, ei au implicat personal pe mulți dintre redactorii noștri din diferite echipe lingvistice - să nu te lași luat de val și să dai o informație sau evaluare parțială, ca acelea care erau proporționate de cea mai mare parte a organelor de informație ale țărilor aflate în luptă, ci să vorbești mereu ca voce a Bisericii, care se plasează mai presus de părți și continuă, cu orice preț, să îndemne la dialog, la reconciliere și la pace.

În cadrul formării pentru pace, informația Sfântului Scaun - și cred că și a voastră - are un domeniu deosebit de bogat și actual în ecumenism și în dialogul interreligios (ne gândim la modul nostru de a vorbi despre islam, sau la modul nostru de a vorbi de țări în care mare parte din auditoriul nostru sau din cititorii noștri nu sunt catolici sau nici măcar creștini, cu toate că în interiorul țărilor noastre europene astăzi numărul musulmanilor este foarte mare). Frecvent este dificil, așa cum am experimentat, de exemplu, în discuțiile care au urmat după discursul papei la Regensburg, însă până la urmă se pot obține totuși rezultate pozitive.

Atitudinile și calitățile comunicatorului eclezial

Comunicatorul eclezial, fie el episcopul cu care colaborați, fie că sunteți voi înșivă în calitate de purtători de cuvânt ai lui sau ai diecezei, este cel care întrupează în comunicarea publică din când în când în gândirea, judecățile și alegerile comunității Bisericii. Pentru aceasta, a îngriji bine prezența sa - sau a voastră - în lumea mijloacelor nu este un lux, ci o obligație, care corespunde misiunii ecleziale, din moment ce pentru mulți - așa cum s-a amintit deja - nu există un contact direct cu Biserica, ci acela care este mediat prin ceea ce se citește, se vede, se ascultă prin intermediul mass-media.

Înainte de toate, niciodată nu trebuie încetat să se insiste asupra folosirii unui limbaj clar, simplu și comprehensibil, nu foarte abstract și complicat sau specializat. Este adevărat că uneori conținuturile sunt complexe și discursurile trebuie să fie articulate, însă până la urmă, dacă vrem ca un mesaj "să treacă" și să rămână în memoria celui care ne ascultă, trebuie să fim capabili să indicăm cu simplitate și claritate nucleul său central. Dacă nu facem asta, nu putem să ne plângem apoi că se fac prezentări sau interpretări parțiale sau eronate. Astfel, dacă prezentăm un document, trebuie să știm să oferim o sinteză, un comunicat scurt, o frază inspiratoare, deși pentru aprofundarea sa se va cere mereu lectura documentului complet.

Vă voi prezenta două exemple recente din munca mea. Înainte de toate, prezentarea la Sala de Presă a unui important document al Sfântului Scaun. Era vorba de un document care avea câteva zeci de pagini. Prezentarea, la rândul ei, consta în două intervenții profunde, însă foarte lungi și ample, și ziariștii nu au avut nici posibilitatea nici timpul pentru a înțelege și a sintetiza, în timpul pe care-l aveau ca să publice rapid primele articole sau intervenții: dacă prezentările au fost nesatisfăcătoare, vina, în acest caz, era a noastră, nu a lor.

Alt exemplu poate să fie cel al cazului recent, așa de agitat, legat de "lefebvriști". Am văzut, încă o dată, cât este de dificil a face să se înțeleagă ce este "excomunicarea" sau iertarea excomunicării. Mi se pare că termenul "excomunicare" astăzi este un termen periculos, care trezește fantomele inchiziției și emoții puternice și că, pentru asta, trebuie să se dea multă atenție atunci când este folosit.

După aceea, trebuie să fim mereu veridici și clari. Poate că este superfluu să amintesc asta, însă nu cred. Trebuie spus întotdeauna adevărul, chiar și în fața întrebărilor dificile. Altminteri, mai devreme sau mai târziu se cade în contradicții, asta ni se va arunca în față fără milă și dauna va fi mai gravă. Conștiința liniștită care provine din faptul de a spune mereu adevărul este premisa fundamentală pentru a înfrunta cu seninătate orice situație, oricât ar fi de dificilă. Asta nu înseamnă că trebuie spus mereu totul: pot fi motive juste de discreție și prudență; însă tot ceea ce se spune trebuie să fie adevărat, trebuie să putem asuma responsabilitatea celor spuse. Adevărul este principiu fundamental îndeosebi în așa-numita "comunicare de criză", când suntem atacați de scandaluri sau erori. Nu există nimic mai rău decât să credem că se poate îmbunătăți situația negând adevărul.

Atunci când ne sunt prezentate unele întrebări care merită un răspuns, trebuie să-l dăm și să nu lăsăm așteptat mult acest răspuns. Este un lucru bun a fi disponibili și a răspunde - personal sau prin intermediul unei persoane delegate - dacă ne caută la telefon sau prin e-mail. Asta generează credibilitate și încredere, în timp ce fofilarea sau reticența generează neîncredere și suspiciune. Și promptitudinea este importantă pentru a nu face să crească valuri de agitație sau a nu lăsa să se răspândească mult informații false sau inexacte, care apoi sunt greu de rectificat. Trebuie ținut cont că ziariștii trebuie să scrie știri - este munca lor, adesea sunt obligați la asta dacă există vreo temă despre care se vorbește - și, prin urmare, dacă nu primesc răspunsuri credibile, tind în mod natural să dezvolte ipoteze sau conjuncturi, sau să dea explicațiile lor. De asemenea, trebuie să ne gândim că astăzi informația este un flux continuu prin rețea și situri, în timp real, și nu există o zi întreagă pentru a răspunde, până când se tipăresc ziarele de dimineață. Pentru asta, cu cât se dă mai înainte răspunsul sau informația corectă, este mai bine. În general, este mai bine a da cu judecată și a conduce informația, fiind primii care o dau, și să nu alergi în urma unei informații incorecte.

Desigur, este importantă calitatea și autoritatea luărilor de poziție și a intervențiilor. A fi disponibili nu vrea să însemne a încerca să fii omniprezent în mass-media, dând impresia că se caută notorietatea. Mass-media pot să fie neloiale: îi creează cu plăcere pe protagoniștii săi și după aceea se despart de ei în scurt timp, sau în alte cazuri îi transformă în sclavi ai tipului de imagine pe care au creat-o despre ei. Pentru aceasta, trebuie știut bine ce anume se dorește să se comunice și să se facă asta cu măsură în momentele importante. Idealul este să reușim ca noi înșine să fim cei care "deținem comanda" comunicării creând ocaziile propice și lansând mesajele care ne presează.

În comunicare este important "să fim una". Fiecare are propria personalitate ca și comunicator. Benedict al XVI-lea este diferit de Ioan Paul al II-lea, însă și el - așa cum vedem de fiecare dată mai mult - este capabil să comunice cu un stil al său. Unii sunt mai agreabili, alții mai sobri etc. Însă important este ca să se vadă că acela care comunică este o persoană sinceră, care "își pune obrazul" pentru ceea ce spune, capabil să transmită convingeri și emoții, dincolo de un limbaj rece și birocratic, "clerical" în sensul negativ al termenului. Trebuie să amintim că mărturia și experiența trăită sunt în general mesaje mult mai eficace decât raționamentele conceptuale sau decât discursurile lungi: e bine ca și comunicarea noastră să aibă în ea elemente și aspecte de această natură.

În sfârșit, o observație: dacă sunt lucruri cu adevărat rezervate sau care din motive întemeiate nu trebuie să fie făcute publice, nu trebuie spuse nici măcar prietenilor. În lumea actuală discreția - faptul de a fi rezervați - nu există și nu este considerată ca o valoare, și nu ne putem plânge dacă circulă știri pe care noi înșine le-am dat. Cred că a fi buni comunicatori poartă cu sine și a ști să observăm limitele comunicării, a distinge bine între ceea ce trebuie comunicat și timpul în care trebuie comunicat și ceea ce nu trebuie comunicat sau deocamdată nu trebuie comunicat.

Un aspect pe care-l consider important de subliniat, în afară de conținuturile comunicării, este cel al pastorației agenților comunicării, adică, relația cu ziariștii și calitatea personală a acestei relații.

Este necesar să se țină cont că e vorba de persoane concrete, cu problemele lor umane și de muncă, cu indicațiile pe care le primesc de la directorii lor și care, uneori, condiționează puternic libertatea lor. A arăta atenție și înțelegere față de ei, a căuta ocazii de întâlnire inclusiv personală, a-i invita să participe la momente comune (sărbătoarea patronului, sfântul Francisc de Sales, Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale, începutul și sfârșitul anului pastoral...), în anumite cazuri să se participe la momente cruciale din viața lor, sau să fie solidari cu ei atunci când urmăresc evenimente foarte importante sau dramatice, sau mulțumindu-le pentru atenția arătată în anumite evenimente importante pentru comunitatea eclezială... Toate acestea sunt moduri pentru a crea o sintonie mai mare care facilitează încrederea și înțelegerea reciprocă.

O observație pe care-o consider importantă se referă la așa-numita "comunicare de criză", adică situațiile în care Biserica se află în dificultate din cauza scandalurilor sau acuzelor grave și este supusă criticilor sau atacurilor inclusiv în mijloacele de comunicare. Ne gândim la recentele situații legate de abuzurile sexuale. Este necesar să ne pregătim pentru eventualități similare. Argumentul a fost obiect de studii aprofundate (de exemplu Santiago de la Cerva, Comunicarea de criză în Biserică, EDUSC). Am crezut că e necesar să evoc asta aici și să amintesc câteva sfaturi elementare:

Singurele măsuri cu adevărat eficiente constau în anticiparea problemelor, reducerea riscurilor înainte de a se transforma în crize și pregătirea pentru ceea ce este mai rău.

În primul rând, a determina care va fi mesajul instituției, a identifica publicul căruia ne adresăm, a alege purtătorul de cuvânt și canalele de comunicare corespunzătoare.

A nu ne gândi numai la publicul "extern", ci înainte de orice la publicul "intern" din Biserică, pentru a păstra încrederea sa. A ne gândi la victime: publicul va judeca modul cum au fost tratate persoanele cărora - în mod voit sau nu - li s-au provocat daune.

Percepțiile publicului sunt importante la fel ca adevărul faptelor: trebuie contemplată problema cu ochii publicului (există un "tribunal al opiniei publice") și dacă lumea crede că există criză, criza există deja.

Este necesar să încercăm să recuperăm inițiativa, să ne transformăm în izvor informativ, să colaborăm cu autoritățile, să răspundem mijloacelor de comunicare.

Este necesar să vorbim cu un singur glas și să transmitem mesaje coerente, clare, simple, repetate. Vocile care se contrazic între ele distrug încrederea ascultătorilor.

Cuvântul cheie este "credibilitate", a spune mereu și numai adevărul. Niciodată nu trebuie să mințim, să ascundem adevărul sau să afirmăm lucruri neconfirmate. O singură minciună distruge credibilitatea.

Știrile rele trebuie să se comunice cât mai devreme și o singură dată (nu puțin câte puțin); dacă am avut greșeli trebuie să cerem iertare. Numai așa putem crede că suntem iertați.

În ceea ce se referă la faptul de "a cere iertare" trebuie să se acorde atenție și implicațiilor juridice, pentru ca să nu se atribuie responsabilități care nu există. O consultație legală, în cazuri mai critice, este importantă.

Comunicarea în slujba comuniunii ecleziale la toate nivelele

Instrumentele de comunicare socială catolice sunt instrumente fundamentale pentru construirea comunității creștine și a comunității umane mai mari.

Dacă există publicații de presă, radio sau televiziune diecezane sau cu o rază de acțiune mai mare trebuie încurajate, de asemenea dacă trebuie evaluate calitatea și utilitatea lor și resursele de care au nevoie; este necesar uneori să se promoveze noi inițiative. Astăzi, de exemplu, este indispensabil să se garanteze o prezență eficace a realității diecezane în web. Însă este necesar să ne amintim mereu că această comunicare - mai ales în Biserică - este o valoare care cere energii și comportă costuri, însă care rar generează intrări economice. În acest sens este necesar să-i ajutăm pe superiorii noștri să aibă o privire largă, să țină cont că există recompense și rezultate care nu sunt monetare, însă sunt importante, motiv pentru care merită de investit și de cheltuit, altminteri nu se vor obține. Este necesar, de multe ori, să se dedice resurse economice sau să fie căutate pentru a ajuta comunicarea nu numai din punctul de vedere al disponibilității instrumentelor materiale, ci, și chiar mai mult, al formării de persoane calificate și capabile.

Așa cum spuneam, comunicarea, atât ca informare cât și ca circulație a altor mesaje, mărturii, aprofundare etc., trebuie să fie în slujba comuniunii ecleziale.

"Comunicare pentru comuniune" s-a transformat pentru mine în decursul timpului într-o deviză persistentă, care inspiră încontinuu toată munca mea de comunicator și pe care o consider fundamentală, pentru a arăta colaboratorilor mei inspirație și orientare în munca lor de slujire eclezială ca și comunicatori. Este o deviză mai concretă decât ar putea să pară la prima vedere: călăuzește opțiunile limbajului, ale modului de a pune problema de ascultare și de bunăvoință la toți interlocutorii, plăcerea de a crea ocazii de dialog și de înțelegere reciprocă și în domeniul ecumenic, interreligios etc. Este un mod decisiv de a pune problema: eu vreau să vorbesc mereu numai pentru a uni și nu pentru a dezbina. Cred că toți trebuie să ne dăm seama că este comunicarea drumul puternic și eficace pentru a construi comuniunea eclezială, aceasta este premisa pentru a lua decizia concretă pentru a o susține și a o promova cu toată inima.

Discursul despre comunicare pentru comuniune se împarte desigur în diferite nivele: în dieceză, însă și mai încolo de granițele sale, pentru a se deschide la orizonturile regiunii, ale țării, ale continentului, ale Bisericii universale. De fapt, tocmai comunicarea socială este drumul principal pentru a uni zilnic credincioșii cu comunitatea mai mare a Bisericii, cufundată în lume.

Este o temă de care țin cont foarte mult, deoarece cred că a alimenta dimensiunea unirii Bisericii universale, prin intermediul comunicării, construind punți între Bisericile locale și Roma este tocmai misiunea principală a mass-media Sfântului Scaun în care lucrez de 18 ani.

De fiecare dată mă conving mai mult că buna comunicare în Biserică are nevoie de integrarea diferitelor nivele de comunicare, fiecare dintre ele este necesar, și trebuie să fie complementare între ele: nivelul local (parohial sau diecezan), nivelul intermediar (în mod normal național), nivelul universal. Episcopul, Conferința Episcopală, papa trebuie să fie prezenți în orizontul comunității catolice și al fiecărui credincios ca membru al Bisericii.

În folosirea instrumentului de comunicare radio acest lucru s-a reușit să se realizeze în manieră crescândă în diferite țări. Uneori în manieră foarte pozitivă și eficace, de exemplu în Franța: există radiouri diecezane, care sunt unite într-o rețea la nivel național (RCF, Radio Chrétiennes din Franța) și care primesc și retransmit programe în franceză de la Radio Vatican încadrându-le în programele lor. Mi se pare soluția cea mai dorită și echilibrată, nu numai tehnică, ci și din punct de vedere ecleziologic.

Cred că trebuie să se caute, în respectivele țări, formele cele mai eficiente de colaborare în domeniul comunicațiilor sociale, pentru a garanta în același timp vitalitatea comunicării locale și dimensiunea mai largă, care formează simțul universalității și al unirii Bisericii universale. În multe țări aceasta este direcția în care s-a mers și este natural să fie așa.

În acest sens funcția mijloacelor de comunicare vaticane trebuie să se vadă ca slujire care încearcă să integreze compromisul comunicativ al Bisericilor locale de care nu se poate face abstracție. Noi nu ne considerăm absolut capabili să cuprindem toată comunicarea în Biserică, însă, da, ne considerăm ca nod central al unei rețele foarte mari răspândită în formă capilară în toată lumea.

Pot să vorbesc mai concret despre Radio Vatican, care pregătește, de fapt, programe în atâtea limbi diferite, care sunt tot mai eficient încadrate în programarea radiourilor catolice care cresc în toată lumea și care le primesc în mod obișnuit prin satelit sau internet, în timp ce răspândirea directă în unde scurte folosește mai ales pentru țările unde nu există sau nu pot să existe radiouri catolice locale.

Ceva asemănător facem la Centrul de Televiziune Vatican, care pune la dispoziția TV (televiziunii) de orice tip, și a televiziunilor catolice - ca Popular TV - imaginile din activitatea papei, care constituie un punct prețios și important al programărilor lor. Ei bine, dat fiind faptul că web TV se dezvoltă rapid - dat fiind că ele costă mai puțin și sunt mai flexibile, am luat drumul producerii de scurte videonews cu privire la activitatea zilnică a papei, și colaborăm cu alte agenții de televiziune catolice pentru a produce și a răspândi informații ușor accesibile în maniera aceasta.

Cred că nu este necesar să prezint aici în mod detaliat toate serviciile informative și de documentare puse la dispoziție de la Roma. Amintesc numai că, în afară de Radio Vatican și de CTV (Centrul de Televiziune Vatican), pot fi:

- L'Osservatore Romano în diferite limbi (ediții săptămânale)

- Situl web www.vatican.va bogat în documentație și în informare (de asemenea este Buletinul Sălii de Presă cu textele complete ale discursurilor papei publicate rapid, și știrile de la Vatican Information Service); servicii desfășurate de Consiliul Pontifical al Comunicațiilor Sociale (Mondovision la Crăciun și Paști; RIIAL pentru America Latină etc.).

O privire pentru a încheia

Terminând, aș spune că perioada noastră este una foarte dinamică, ce deschide comunicării ecleziale multe posibilități și pe care trebuie s-o trăim cu seninătate și entuziasm.

Este adevărat că există mari puteri informative în fața cărora ne simțim mici și sărmani.

Însă este adevărat și că Biserica are o mare vitalitate și este unită cu viața reală a persoanelor. Nu trebuie să avem o viziune prea centralistă despre Biserică, trebuie să echilibrăm universalitatea cu capacitatea creativă locală. Trebuie să fim capabili să însuflețim inițiativele locale, să știm să punem în circulație experiențele pozitive și să le interschimbăm, să încercăm să coordonăm și să integrăm aporturile pentru comunicarea diferitelor nivele, valorizând mereu contribuția informativă și comunicativă pe care ne-o oferă Biserica universală.

Trebuie să avem încredere, Duhul lucrează. Vreau să amintesc cuvintele paragrafului conclusiv din ultima scrisoare apostolică a lui Ioan Paul al II-lea, din anul 2005, dedicată tocmai "Dezvoltării rapide a mijloacelor de comunicare socială":

"Lucrătorilor din comunicare, și în special credincioșilor care lucrează în acest important domeniu al societății, aplic invitația pe care încă de la începutul slujirii mele de păstor al Bisericii universale am voit să-l lansez lumii întregi: «Nu vă fie frică!».

Nu vă fie frică de noile tehnologii! Ele sunt «dintre lucrurile minunate» - inter mirifica - pe care Dumnezeu ni le-a pus la dispoziție pentru a descoperi, a folosi, a face cunoscut adevărul, chiar și adevărul despre demnitatea noastră și despre destinul nostru de fii ai săi, moștenitori ai împărăției veșnice.

Nu vă fie frică de opoziția lumii! Isus ne-a asigurat: «Eu am învins lumea!» (In 16,33).

Nu vă fie frică nici măcar de slăbiciunea voastră și de necorespunderea voastră! Învățătorul divin a spus: «Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii» (Mt 28,20). Comunicați mesajul de speranță, de har și de iubire a lui Cristos, menținând mereu vie, în această lume care trece, perspectiva veșnică a cerului..." (nr. 14).

După Zenit (ediția spaniolă), 17 februarie 2009

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat