Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Prim planuri pe chipul misterului

de Timothy Verdon

Cum este chipul lui Isus? Cu o frază luată din Vechiul Testament, liturgia Bisericii îl caracterizează pe Fiul lui Dumnezeu ca "cel mai frumos dintre fiii omului" (Ps 45[44],3) în timp ce un text paulin invită să recunoaștem în el chiar "imaginea lui Dumnezeu cel nevăzut" (Col 1,15); apostolului care-i cere să-l vadă pe cel preaînalt, Cristos însuși va răspunde: "Cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl" (In 14,9). Însă despre aspectul fizic concret al Mântuitorului Noul Testament nu spune un cuvânt, nici nu există portrete din acea vreme, așa încât orice reflecție despre "chipul" său pornește de la baze textuale nespecifice: de la evangheliile care-l revelează ca persoană interioară dar care nu-l descriu în exterior.

Este sugestiv în acest sens un reper fragmentar din secolul al IV-lea la Muzeele Vaticane: reprezintă o barcă în care vâslașii sunt evangheliștii [Joh]annes, Lucas, Marcus (Matheus se afla în bucata care lipsește, în stânga), în timp ce la timonă este Iesus, care-i încurajează pe toți cu un gest al mâinii drepte. Chipurile evangheliștilor sunt lizibile, cel al lui Isus mult mai puțin, din cauza abraziunii care a avut loc într-o epocă neprecizabilă din motive necunoscute sau din întâmplare. Acest reper paleocreștin - în afară de funcția metaforică pe care aș vrea să i-o atribui - ajută apoi la descoperirea unui stil exegetic util pentru acest discurs: atent la detalii dar convins că acestea trebuie reintroduse în contextul global definit de "timonierul" Cristos și nu de fiecare dintre texte, dintre care fiecare, ca un vâslaș izolat, nu este corespunzător pentru înaintarea navei. În timp ce modul modern de a citi evangheliile deosebește contururile fiecărui text, vreau să spun, cel antic era mai preocupat să găsească acele fils rouges lexicale și conceptuale care permiteau să se perceapă unicitatea sensului. Dezvoltarea de "coduri iconice" ale interiorității în reprezentarea lui Isus de-a lungul secolelor aparține acestui stil.

Un alt principiu hermeneutic de care trebuie ținut cont este că, cel puțin în trecut, artistul era chemat să răspundă la așteptările publicului său și în mod specific al celui care comanda lucrarea respectivă.

În acest caz, cel care începea să-l reprezinte pe Cristos răspunde la întrebarea Bisericii de a vizualiza "acele lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, nici urechea nu le-a auzit, nici n-au intrat vreodată în inima omului" până când Dumnezeu nu le-a "revelat prin intermediul Duhului" (1Cor 2,9-10; cf. Is 64,3). Adică spațiul reprezentării era o noutate de privire a cărei cheie hermeneutică este credința, "fundamentul lucrurilor care se speră și dovada celor care nu se văd" (Evr 11,1). O plachetă votivă mică din secolul III-IV (păstrată și aceasta în Muzeele Vaticane) ajută să ne imaginăm acest mod de a vedea: este placă subțire de aur cu doi ochi deschiși larg și - în mijloc - crucea. Această "privire nouă" îi pregătește pe creștini să privească la lume prin misterul pascal, în care devine clar că toate lucrurile - spirituale dar și materiale - "subzistă în el", Cristos, care le "reconciliază" și le "împacă" "prin sângele crucii sale" (cf. Col 1,17-20). Punctele mici care animă forma de cruce în placheta vaticană fac aluzie la obiceiul perioadei de a orna suprafața cu cruci liturgice cu pietre prețioase ca semn al gloriei care a rezultat din umilirea Golgotei: o cruce magnifică bătută cu pietre prețioase chiar din colecțiile vaticane ilustrează conceptul.

Acest mod misteric de a vedea lucrurile provine de la începuturile culturii creștine. O descriere extraordinară este dată de Iustin Martirul, care deja în secolul al II-lea recunoscuse crucea ca structură ascunsă a oricărei realități pământești: a navei care străbate marea grație velei susținută de catargul cruciform; a plugului agricultorului configurat în mod asemănător, ca și a instrumentelor meșteșugarilor și artiștilor. Conform lui Iustin Martirul chiar și "figura omului se deosebește de figura animalelor exact în asta: că omul stă în picioare și poate să deschidă larg brațele și are pe chip, coborând de la fruntea sa, nasul prin care trece respirația creaturii vii: și asta arată exact forma crucii".

Însă dacă în ochii credinței semnul distinctiv al oricărui lucru creat și chiar al omului este crucea, "logică" ascunsă a oricărei realități umane, cu cât mai mult nu va fi lizibilă această formă în Cristos, logos divin prin care a fost făcut tot ceea ce există! Un mozaic din secolul al V-lea, în seria de episoade ale Vita Christi de sfântul Apolinar cel nou la Ravenna, explică această idee: relatând Înmulțirea pâinilor și peștilor maestrul anonim îi dă lui Isus poziția pe care el o va asuma pe Golgota, intuind că orice relatare a unei mese în Noul Testament pregătește pentru a înțelege masa decisivă în care, în noaptea dinainte de a muri, Isus a oferit propriul trup și sânge în semnele pâinii și vinului pentru a sătura foamea spirituală a celor care aveau să-l urmeze, dând apoi în mod concret trupul și sângele în ziua următoare pe cruce.

Inovativă în această operă este "unirea hipostatică" a semnului cu persoana reală. Acolo unde un artist din epoca clasică ar fi respectat limita narativă a evenimentului, maestrul paleocreștin inversează coordonatele, lăsând să se înțeleagă că în Cristos orice limită narativă este depășită. Nu numai minunea săvârșită în timpul activității publice este citită în lumina răstignirii succesive, însă aceasta este interpretată apoi în lumina înălțării succesive: de fapt, aici Cristos cruciform este îmbrăcat în purpura imperială, un mod folosit în acea epocă pentru a evoca gloria finală. Iată un prim "cod iconic al interiorității" lui Cristos: misterul pascal care transpare în toată persoana sa.

O subliniere a codului se referă apoi la raportul omului cruciform cu cuvintele care, de-a lungul secolelor, au exprimat credința și așteptarea, durerea, speranța și bucuria celor care doreau mântuirea. Elocventă în acest sens este prima dintre "ilustrațiile" unui antologii poetice compusă de călugărul Rabanus Maurus în prima parte a secolului al IX-lea și dedicată fiului lui Carol cel Mare, împăratul Ludovic cel Pios: De laudibus sanctae crucis. Imaginea arată trupul lui Isus răstignit suprapus pe cuvintele unui text, sau mai bine zis, trupul care pare să fie plăsmuit de ele, ca și cum am contempla însuși actul întrupării, Cuvântul în timp ce devine trup omenesc. De altfel, nu e vorba de îmbinarea întâmplătoare a unei imagini cu niște cuvinte, ci de un carmen figuratum în care poziționarea fiecărei litere din fiecare frază în câmpul vizual este calculată în așa fel încât unele dintre litere - cele evidențiate de desenul suprapus - să formeze cuvinte și fraze care să explice desenul; de exemplu, în jurul chipului citim Iste est rex gloriae. Într-un carmen figuratum, fără cuvintele care-o constituie, imaginea n-are sens deplin, nici cuvintele fără imaginea care le dă specificitate - adică aceea care le "întrupează"!

Aceeași sinteză mistică va condiționa iconografia creștină până în secolul al XV-lea, însă începând din secolele XII-XIII observăm și o atenție biografică. Desenul englezului Matthew Paris, călugăr benedictin și scriitor, autor al Chronica maiora cu informații prețioase referitoare la Anglia și Europa între anii 1235-1259, ilustrează această tendință. Alături de Domnul înviat și glorios aceeași foaie arată momentul istoric precedent - chipul agonizant al lui Cristos pe cruce - ca și cum ar insista că tot ceea ce vom contempla într-o zi în cel înviat va include amintirea personală despre passio a lui; aceste două chipuri sunt introduse apoi de un alt moment istoric, pentru că în partea de sus a aceleiași foi artistul îl prezintă pe Isus copil care intersectează privirea Mariei. Citind de sus în jos, cele trei chipuri ale lui Cristos obligă să legăm gloria cu suferința precedentă și apoi pe aceasta cu iubirea învățată în brațele mamei! Privind la cele trei chipuri înțelegem că acela care s-a născut era gata să moară, așa cum afirmă Scrisoarea către Evrei; apoi că murind alături de mama sa și-a amintit de propria copilărie; și că înălțându-se la cer a dus cu sine și una și cealaltă experiență. Iată așadar un nou cod iconic: prezența împreună în unica persoană a lui Cristos, om adevărat și Dumnezeu adevărat, a două experiențe atât istorice cât și veșnice.

Aceste două coduri - lizibilitatea misterului pascal cu chipul ca și cifră a Scripturilor și istoria umană și divină împreună prezente în Cristos - vor ajunge la sfârșitul Evului Mediu într-un limbaj unic a cărui sintaxă și gramatică sunt definite în stilul caracterizat ca proto-renascentist. Exemplu excelent este frumosul Cristos care binecuvântează a lui Raleigh, North Carolina, databil în deceniul al doilea din secolul al XIV-lea, aproape sigur un autograf al lui Giotto. Pictura vorbește în idiomul corporal dezvoltat de artistul florentin, cu o căldură în culorile cărnii și un rafinament în modelare departe de culorile bătute cu pietre prețioase și formele aplatizate din arta bizantină din aceeași perioadă. Sensul teologic al acestor noutăți este sugerat apoi de juxtapunerea cărții închise în mâna stângă a Mântuitorului cu mâna sa dreaptă deschisă în formă de binecuvântare, aproape o ilustrare a afirmației neotestamentare conform căreia "După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul... care este strălucirea gloriei și chipul ființei sale" (Evr 1,1-3). "Strălucirea" și "chipul" sunt semne vizibile care evocă iluminarea și tridimensionalitatea și-l descriu bine pe acest extraordinar Cristos care binecuvântează.

În semi-figura pictată de Giotto, noua corporeitate umană coexistă cu atribute divine codificate de tradiție: privirea fixă, poza hieratică în mod regal și hainele în culori care simbolizează cele două naturi ale Mântuitorului: roșu pentru pământul oamenilor și albastrul cerului lui Dumnezeu. Efectul global al unei corporalități capax Dei, capabilă de demnitatea divină. Apoi simetria trăsăturilor, împreună cu tenul care pulsează de sănătate și buzele subțiri și bine formate fac din acest Cristos într-adevăr "cel mai frumos dintre fiii omului" (Ps 45[44],3), preaiubitul "alb și rumen, care poate fi recunoscut între mii și mii" (Ct 5,10), mirele căruia Biserica îi spune "Vino!" (Ap 22,17). Adică este vorba de o corporeitate atrăgătoare, ba chiar fascinantă din punct de vedere fizic, și chiar această dimensiune umană coexistă cu demnitatea divină.

Un ultim amănunt califică această icoană de divinitate umanizată: rana din centrul mâinii drepte, semn că Cuvântul făcut trup nu a fost recunoscut de lume și că atunci când "a venit la ai săi și ai săi nu l-au primit" (In 1,10-11). Sângele în palma deschisă ne amintește că crezul creștin, imediat după afirmația et incarnatus est de Virgine Maria et homo factus est, adaugă: crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato; amintește mai ales că cuvintele lui Isus asupra pâinii și vinului, "acesta este trupul meu, acesta este sângele meu", au fost rostite în vederea oferirii sacrificale a trupului și sângelui său pe cruce. De fapt, tabloul lui Giotto este parte a unei pale de altar, și Cristos care binecuvântează era la origine plasat pe masa euharistică în momentul în care preotul consacra pâinea și vinul care, transubstanțiate, deveneau trupul și sângele lui Cristos, deși rămâneau nealterate în aspectul vizibil.

Adică plasticitatea lui Cristos pictat de Giotto coincidea cu "prezența sa reală" sacramentală, într-un schimb de visio și fides asemenea cu acela enunțat de Mântuitorul atunci când apostolul Toma a verificat realitatea corporală a învierii sale atingând rănile cu mâna.

(După L'Osservatore Romano, 16-17 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat