Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A citi după metoda sfântului Paul

Publicăm în continuare un articol semnat de părintele Antonio Spadaro SJ, redactor literar la revista "La Civiltà Cattolica" și profesor de "Introducere la experiența literaturii" la Universitatea Pontificală Gregoriana, apărut în numărul 8 al revistei "Paulus" (februarie 2009), dedicat temei frumuseții.

Cititorul unui text literar nu este niciodată pur și simplu destinatarul unui mesaj, adică acela al scriitorului. Dimpotrivă, este o persoană implicată activ să intre într-un teren mai puțin stabil și definit, deoarece literatura, așa cum a spus pe bună dreptate Carlo Bo, tinde să aibă aceeași calitate a vieții. A citi nu înseamnă înainte de toate "a interioriza" un text, cât mai ales "a interacționa" cu pagina. Actul citirii este deci ca un act de "discernământ", în care cititorul este implicat personal ca subiect de citire și, în același timp, obiect a ceea ce citește. Cititorul, citind un roman sau o operă poetică, în realitate trăiește experiența de "a fi citit" de cuvintele pe care le citește. Astfel, cititorul este asemenea unui jucător pe teren: el face jocul, dar în același timp jocul se face prin intermediul lui, în sensul că el este total prins de situația pe care-o trăiește. Aceasta este și experiența creștină a literaturii care, după părerea mea, trebuie să aibă mereu ca model de referință citirea cuvântului lui Dumnezeu. Pentru creștini, toate cuvintele umane trăiesc o nostalgie intrinsecă de Dumnezeu și tind la Cuvântul său. A scris cu ani în urmă Karl Rahner: "Cuvântul poetic invocă cuvântul lui Dumnezeu".

Urmând acest raționament, sfântul Paul devine practic o călăuză de care nu se poate face abstracție. E suficient de amintit Faptele Apostolilor, acolo unde se vorbește despre prezența lui Paul la Areopag (Fap 17,16-34). Îndeosebi Paul, vorbind despre Dumnezeu, afirmă: "Căci în el trăim, ne mișcăm și suntem, cum au spus și unii dintre poeții voștri: «Căci suntem și noi din neamul lui»". În acest verset sunt prezente două citate: unul indirect în prima parte, unde îl citează pe poetul Epimenid (secolul al VI-lea î.C.), care oglindește triada platonică de viață-mișcare-ființă; și unul direct, unde citează Fenomenele de poetul Aratus din Soli (secolul al III-lea î.C.), care cântă constelațiile și semnele timpului bun și rău.

Prin urmare, Paul se revelează aici în mod radical "cititor" de poezie și lasă să se intuiască modul său de a se apropia de textul literar. El este definit de atenieni spermologos, adică "flecar, vorbăreț, șarlatan"... un cuvânt care însă literalmente înseamnă "adunător de semințe". Ceea ce era desigur o injurie pare, în mod paradoxal, un adevăr profund. Paul, interacționând cu acea mână de versuri citite cine știe unde și cine știe cum, adună semințele poeziei păgâne și, ieșind dintr-o precedentă atitudine de profundă indignare (Fap 17,16), ajunge să-i recunoască pe atenieni ca "foarte religioși" și vede în acele pagini o adevărată preparatio evangelica.

S-ar putea spune deci că un cuvânt cu adevărat poetic este părtaș în mod analogic de cuvântul lui Dumnezeu, așa cum ni-l prezintă în manieră foarte puternică Scrisoarea către Evrei (4,12-13), probabil a unui colaborator al lui Paul. Astfel deci cuvântul poetic "este viu (zon: este viu, care mișună; este - așa cum a afirmat scriitorul din Statele Unite, H. D. Thoreau - așa de adevărat și puternic încât se deschide ca o piatră prețioasă primăvara), plin de putere (energhes: nu este "act", ci "putere", energie) și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri; el pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor (adică șira spinării) și a măduvei și judecă (kriticos: cuvântul poetic este adevăratul "critic"). Dacă cuvântul este poetic el însuși are o funcție critică față de viața mea, sentimentele și gândurile inimii. Și nu este nici o creatură ascunsă (aphanes: cuvântul poetic vede lumea, vede totul, nu întunecă, ci luminează chiar și detaliul aparent cel mai neglijabil; privirea sa este deschisă) înaintea lui, ci toate sunt goale și descoperite pentru ochii aceluia în fața căruia vom da cont. Este aici în întregime capacitatea de pătrundere a unui text care mișcă persoana la o implicare deplină.

Și atunci cum să nu simțim în sintonie cu acel cuvânt creativ al poeziei, parafrazarea lui Baldovin de Canterbury (secolul al XII-lea): "Când vorbește acest cuvânt, cuvintele lui străpung inima, ca sulițele ascuțite aruncate de un erou. Intră în adâncime ca niște cuie bătute cu putere și pătrund așa de înăuntru, încât ajung la intimitățile secrete ale sufletului". De altfel, Kafka, într-o scrisoarea adresată prietenului Oscar Pollak, a scris: "Dacă o carte pe care-o citim nu ne trezește cu un pumn în cap, de ce o mai citim? [...] o carte trebuie să fie o secure pentru marea înghețată care este înlăuntrul nostru".

(După Zenit, 16 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat