Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Două sfaturi ale sfântului Toma de Aquino

Publicăm în continuare textul omiliei rostită de arhiepiscopul Jean-Louis Bruguès, secretar al Congregației pentru Educația Catolică, în timpul Liturghiei care a avut loc la 28 ianuarie la Universitatea Pontificală Sfântul Toma "Angelicum", în sărbătoarea sfântului Toma de Aquino.

* * *

Încă o dată, evanghelia ne-a proclamat invitația solemnă a Domnului de a deveni sare a pământului și lumină a lumii. Acest text aparține predicii de pe munte, pentru care constituie un fel de concluzie: după ce a schițat, cu cele opt fericiri, portretul discipolului din noua lege, el fixează statutul său social. "Ziua Mondială a Tineretului", care s-a desfășurat la Toronto în anul 2002, a ales chiar această temă. Într-o cateheză care mi-a fost cerută, eu i-am invitat pe tineri la demnitate. Da, este o onoare să fim botezați, și această onoare trebuie să devină vizibilă în ochii tuturor. Sarea face trimitere la gust, la tot ceea ce dă gust, așadar la înțelepciune. Discipolul lui Cristos iubește viața. El știe să se bucure de ea sub privirea lui Dumnezeu: acest gust, această bucurie de a trăi, această înțelepciune tânără, i se cere s-o facă părtașă în jurul său. Făcând astfel el devine o lumină pentru lume. Eu n-am crezut niciodată că există creștini anonimi, nu m-am gândit niciodată că putem fi creștini fără să știm asta; discipolul nu se ascunde, nici nu se lasă confundat cu masa de oameni. Prin modul său de a fi - înțelepciunea sa - și maniera sa luminoasă de a gândi, el refuză orice tip de conformism. Faptul este că această diferență costă, știm cu toții asta foarte bine: unii vor putea să se uimească de acest comportament așa de deosebit, să-l ia în râs sau să-l critice, dar nimic nu va ști să stingă demnitatea discipolului ales pentru a mărturisi iubirea lui Dumnezeu.

Înțelepciune, lumină: acestea sunt cuvintele care vin în minte în mod spontan atunci când se vorbește despre sfântul Toma de Aquino. Prima lectură îl introducea pe învățătorul dominican în lista lungă a înțelepților, care de-a lungul secolelor, sau chiar de-a lungul mileniilor, au ilustrat teama de Domnul. "M-am rugat și mi s-a dăruit înțelepciunea": aceste cuvinte de la început ar fi putut să se afle chiar pe buzele sfântului nostru. Pregătind această omilie, am voit să recitesc decretul cu care, la 25 mai 1727, papa Benedict al XIII-lea înființa acest "Studium" al dominicanilor, strămoș direct al Universității în care ne aflăm noi. El prezintă învățătura celui care avea să devină învățătorul comun al Bisericii, ca o lumină destinată să lumineze nu numai Biserica, ci și toată societate. O lumină care a permis să se denunțe erorile din trecut, o lumină pentru a înțelege mai bine erorile din timpurile prezente (nr. 30). Anul 1727: în multe țări din Europa, o nouă viziune despre om și despre lume începe să se nască în intelighenție, sub influența enciclopediștilor. Secularizarea societății face primii săi pași. Spre cine se îndreaptă Biserica? Desigur, nu spre teologii momentului - ar fi fost foarte greu să fie găsiți! - ci spre un antic care anticipase Europa intelectuală și o studiase, apoi predase la Köln, Paris, Orvieto, Roma și în cele din urmă la Napoli.

La acest început de mileniu, când secularizarea s-a impus în mai multe continente, mi se pare că atitudinea Bisericii noastre trebuie să rămână aceeași: să se îndrepte nu atât spre o referință istorică de altfel foarte depărtată de cultura noastră, ci spre un învățător, în sensul absolut al acestui termen, a cărui fascinație transcende secolele. Nova et vetera: Toma de Aquino a avut geniul de a se înrădăcina în tradiția cea mai solidă (dau mărturie despre asta cunoaștere părinților și debitul său față de sfântul Augustin mult mai puternic decât pare să se recunoască, de doar câteva decenii), cu scopul de a percepe din interior provocările modernității. Asimilarea trecutului pregătește mereu viitorul. Așadar să-l auzim cum ne dă două mari sfaturi pentru astăzi.

Primul sfat: să nu separăm niciodată munca intelectuală de viața de unire cu Dumnezeu. Desigur, pentru sfântul Toma teologia are o funcție speculativă și sistematică bine definită, care constă în propunerea unei "înțelegeri" a credinței, dând motive sigure sau probabile, pentru a elimina erorile. La fel, el nu separă niciodată această perspectivă imediată de o finalitate mai spirituală, care s-ar putea rezuma într-un cuvânt: ridicarea spiritului. Referitor la o chestiune trinitară delicată, sfântul Toma afirmă: "O astfel de cercetare nu este inutilă, pentru că prin intermediul ei spiritul este ridicat pentru a percepe ceva din adevăr: cum per eam elevetur animus ad aliquid veritatis capiendum" (De pot., q. 5, a.5). Această ridicare este percepută ca anticipare și pregătire a viziunii beatifice. Să rămânem tot în perspectiva deschisă de fericirile proclamate în predica de pe munte. Iată pentru ce munca speculativă, conform sfântului Toma, este izvor de bucurie. "Este util, explică el la începutul lui Summa contra gentiles, ca spiritul uman să se exercite cu aceste motivații chiar dacă sunt slabe, cu condiția ca să nu aibă pretenția de a înțelege sau de a demonstra. Pentru că a putea percepe ceva din realitățile cele mai înalte, chiar dacă numai cu o privire slabă și limitată, aduce bucuria cea mai mare: jucundissimum" (SCG, L. I, cap. 8, nr. 49).

Mă se pare că acest prim sfat ne apără împotriva a ceea ce eu aș numi riscul unei auto-secularizări cățărătoare la cei care au primit funcția de a învăța în Biserică: privind "lucrurile de sus", ca și cum s-ar îndrepta obiectivul fotografic spre infinit, aceștia din urmă ar trebui să vadă cu se ordonează mai bine diferitele planuri ale realității. Comemorând aniversarul centenarului teologului Hans Urs von Balthasar, în anul 2005, cel care abia fusese ales papă sub numele de Benedict al XVI-lea, îi aducea acest omagiu: "El a înțeles profund că teologia poate să se dezvolte numai în rugăciune, care percepe prezența lui Dumnezeu și care se încredințează lui în ascultare".

Al doilea sfat pe care ni-l lasă învățătorul angelic ajunge cu multă precizie la o propoziție făcută de părinții sinodali de la ultimul sinod care a avut loc la Roma în octombrie 2008: "Depășirea dualismului dintre exegeză și teologie" (Propoziția 27). Textul relua astfel înseși cuvintele papei Benedict al XVI-lea: "Acolo unde exegeza nu este teologie, Scriptura nu poate să fie sufletul teologiei și, viceversa, acolo unde teologia nu este în mod esențial interpretare a Scripturii în Biserică, această teologie nu mai are fundament" (marți 14 octombrie 2008). Sfântul Toma ne dă un exemplu minunat al acestei unități între meditarea cuvântului lui Dumnezeu și reflecția sistematică. Summa theologica propune un "du-te - vino" constant între acest cuvânt, el însuși recitit în tradiție și în lumina magisteriului, și construcția teologică. Știm că în Evul Mediu prima misiune a profesorului de teologie era să comenteze Scriptura în fiecare zi. Titlul cel mai înalt la acea vreme era acela de Magistre in sacra Pagina sau Doctor sacrae scripturae. Legere, adică a comenta, disputare a chestiunilor cele mai dificile și în sfârșit praedicare: Toma ne-a lăsat astfel comentarii minunate ale Scripturii. Sunt cel puțin jumătate din textele Noului Testament și diferite cărți din Vechiul Testament pe care el le-a meditat și le-a expus în fiecare zi. De exemplu, comentând cuvântul lui Isus: "Eu sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29), învățătorul nostru explică în modul cel mai luminos: "Toată legea nouă constă în aceste două lucruri: în blândețe și în umilință. Prin blândețe, omul se apropie de aproapele conform cuvântului din psalm: «Amintește-ți, Doamne, de David, de toată blândețea sa» (Ps 131,1). Prin umilință, el se apropie de sine și de Dumnezeu: «Asupra cui se odihnește Duhul meu dacă nu asupra omului de pace și de umilință» (Is 66,2)" (Super Evangelium S. Matthaei Lectura, nr. 970).

Este normal, este necesar, mi se pare, ca Universitățile pontificale romane să se întrebe cu privire la specificul lor. Universitatea voastră, dragi prieteni, nu lasă loc la nici o incertitudine: a face ca Toma de Aquino să devină astăzi, așa cum a fost în trecut, sarea învățăturii noastre și lumina oamenilor de bunăvoință.

(După Zenit, 14 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat