Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 
Reflecție: Alb. Poveste japoneză

Paul Miki și cei 25 de însoțitori sunt primii martiri canonizați ai Extremului Orient. Ei au fost răstigniți și străpunși cu lancea la Nagasaki, la 5 februarie 1597. Au murit cântând, pecetluind cu sângele lor vestirea evangheliei. Dintre ei erau trei iezuiți japonezi, printre care și Paul Miki (născut în Japonia în jurul anului 1565), șase franciscani spanioli, iar toți ceilalți erau laici.

Alb. Casa noastră în alb.[1] Ne întorceam de la Nishizaka. Soția stătea în prag. Fiii mei au văzut-o. Eu nu vedeam decât pietrele drumului. Albe și ele. Ploi și zăpezi spălaseră drumul. Nu și sângele. Țineam ochii în pământ. Strângeam din dinți. Nu vorbeam. Nici unul nu vorbea. Cel mare m-a tras de mânecă. Simțeam cum tremura. Atunci am văzut-o. Aprinsese "lanternele morții"[2] lângă ușă. Ne aștepta. Se uita la noi. Așa cum stătea, ne-am temut că ascunde un kaiken[3] ritual sub sashen[4]. Dar nu, nu se putea! Eram creștini. N-avea voie să facă Jigai[5], n-aveam voie să fac Seppuku[6]. Trebuia să îndurăm. Așa ca fiul nostru. Să îndurăm și să ne rugăm. Acolo, la Nishizaka, țintuit de cruce, îl lăsasem pe Louis. Fiul nostru. Fiul cel mic. După ce l-au străpuns cu lăncile, trupul i s-a frânt de la mijloc. Cu ultimul suspin a rostit: "Isus... Maria". Ceilalți muriseră deja. Îl lăsaseră la urmă... cine știe de ce. Erau acolo, erau toți acolo. Cei douăzeci și șase. Douăzeci și șase de cruci într-un lan de grâu. Ca sângele lor să ude pământul. În față, Nishizaka - unde erau uciși criminalii.

Iar în fața mea, soția. În alb. Ea însăși cu fața albă. Cu ochii ficși, strălucitori - se uita dincolo de umărul meu. Poate spre Nishizaka. Stăteam în fața ei. Tăceam. Noaptea se prăbușise peste noi. Doar lanternele morții își tremurau lumina. Ca să știe toți. Cei vii și cei morți. Fiul nostru fusese ucis. Într-un târziu, a vorbit, fără să-și mute privirea. Cine știe ce vedea?! "Matsugo-no-mizu" - repeta mai tare, ca și cum n-aș fi auzit. "Apa clipei de pe urmă"[7] - da, așa fusese: după ce l-au ucis, ne-au lăsat să ne apropiem. I-am sărutat buzele. Matsugo-no-mizu: lacrimile mele cu sângele lui fuseseră date să fie "apa clipei de pe urmă". M-au îmbrâncit. Se terminase. Ne-au alungat din câmp, pe drum. În urmă, asfințitul poleia crucile. În lumina lui se amesteca sângele lor. Sângele lor era lumina asfințitului.

În față, Nishizaka, unde erau uciși criminalii.

Iar crima lor fusese credința.

Nu se mai pomenise așa grozăvie până acum. Toyotomi Hideyoshi - și edictul lui. "Japonia -țara spiritelor kami" spusese. Optzeci și opt de milioane de spirite kami[8], bune și rele, ucigașe sau nu, dar ele locuiesc aici. Nagasaki nu aparține creștinilor, portul Nagasaki nu e al iezuiților, un daimyo creștin nu poate fi în funcție și autoritate n-are cum avea. Dar tot îi era frică de daimyo creștin. Era vorba de Omura Sumitada și de cei 60.000 de japonezi pe care-i convertise. Iar el!... Toyotomi Hideyoshi! Nici măcar numele nu era al lui. Caracter urât, suflet urât, față urâtă. Ură și urâțenie. Asta era. Mai bine-și lăsa porecla "Saru" (maimuța). Oda Nobunaga războinicul i-o dăduse.

Dar toate astea muriseră odată cu cei douăzeci și șase. Și fiul nostru. Doisprezece ani. Atâta avea. Atârna acolo. Se rugase, gemea, țintuit de inelele de fier. Ne îmbărbăta. El surâdea. Vaierul era al mulțimii strânse acolo - vreo patru mii erau creștini, ceilalți... cine-i mai știe. Vaierul lor se auzea până jos, la Nagasaki. Cei țintuiți de cruci se rugau. Paul Miki predicase pentru ultima oară. Dar eu n-aveam ochi și nu-l auzeam decât pe fiul nostru. Louis. Louis Ibaraki.

I-am întins soției sashen-ul meu, încă ud de sângele fiului.

Ud și el de sânge, kimono-ul meu parcă avea viața lui, în lumina lanternelor morții.

Ea s-a uitat.

Buzele ei se mișcau. Nu se auzea, nu se înțelegea nici un cuvânt. Am crezut că se roagă. Într-un târziu, am înțeles ce spunea. Chema focul din cer, focul sfârșitului. M-am cutremurat. I-am spus că el murise iertându-i pe toți, că Louis murise rugându-se și iertând, că toți cei douăzeci și șase muriseră rugându-se și iertându-i pe toți.

S-a uitat la mine. Ca și când nu mă vedea. Vedea altceva.

Într-un târziu mi-a spus să-i aduc grâu de pe câmpul unde cursese sângele lui Louis. Grâul are chipul lui Isus. Bobul de grâu are chipul lui Isus pe el. Înseamnă că are și chipul fiului nostru. Al tuturor celor douăzeci și șase. Și răsărise udat de sânge. Sângele și trupul lui e hrana noastră. Iar din sângele lor crește credința. "Maimuța" n-are decât. Poate să ne ucidă pe toți, dar credința rămâne. Chiar acolo se convertiseră o mulțime. Până și soldații. Soldații care plângeau lângă cruci. Lângă cele douăzeci și șase de cruci.

* * *

Când a lăsat manuscrisul din mână, se făcuse seară. Își șterse tacticos ochelarii. "Erau aburiți..." și-a spus. Un japonez nu plânge. Niciodată. Mai ales un creștin. Oare ce se întâmplase cu familia lui Louis Ibaraki? O să vadă mâine. E cald acum. Și târziu. Puse semn în manuscris, îl înapoie bibliotecarei care-i surâse. "Trist?" - ciudat surâs, își spuse și ieși în noapte. Mâine va fi o zi senină, își spuse, privind stelele. Pentru el, războiul nu exista. Singurul război în care se implicase era studiul manuscriselor din epoca lui Toyotomi Hideyoshi (1536-1598). Martiriul creștinilor fusese la 5 februarie 1597. Un an mai târziu, bolnav și disperat din cauza insucceselor militare, murise și "maimuța". Dar pentru toate e timp și mâine. Acum însă, o să treacă pe la biserică, în drum spre casă. O să stea până la sfârșit. Îl uimea mai ales cum stingea preotul lumânările. Punea pavăză cu mâna în fața fiecărei flăcărui, iar lumina se reflecta o clipă pe veșminte și pe fața lui. O clipă plină de blândețe și parcă fără de sfârșit... Mâine dis-de-dimineață... o să vadă și cum aprinde lumânările: uneori, o singură flacără pentru toate lumânările... focul iubirii, trecând la toți și toate... era bucuria lui de suflet, secretul lui, focul sfintei lumânări... prezență și amintire... dar a ce sau a cui?...

Oricum, nu "focul din cer" pe care-l ceruse nefericita mamă a lui Loius Ibaraki...

Și acum, pe mâine... își spuse când ajunse acasă. Avea tot timpul din lume până la 15 august să termine de studiat manuscrisul. Mâine era abia 9 august. Și mai avea doar câteva pagini de citit, apoi lucrarea, apoi doctoratul, pe urmă cariera universitară se deschidea în fața lui, pe urmă...

* * *

Comunicat de presă

Astăzi, 9 august 1945, la ora 11.02, asupra orașului Nagasaki a fost detonată o bombă cu plutoniu. Efectele exploziei corespund detonării a 21.000 tone de TNT. Orașul Nagasaki a fost distrus în întregime.


Note
[1] Culoare folosită ca semn de doliu în Japonia.
[2] Elemente de ritual funerar tradițional japonez.
[3] Kaiken - cuțit ritual de sinucidere folosit de femei (15 cm lungime); un alt cuțit ritual, folosit în practica Jigai, era tanto (de 15-30 cm lungime).
[4] Sashen - obii - brâul lat al kimono-ului, costumul tradițional japonez.
[5] Jigai - ritual de sinucidere al femeilor în Japonia (secționarea arterei carotide); pentru femei era interzis seppuku.
[6] Seppuku - ritual de sinucidere pentru bărbați (sin.: hara-kiri).
[7] Matsugo-no-mizu - "apa clipei de pe urmă" - primul din ritualurile funerare japoneze: imediat după moarte se udă cu apă buzele.
[8] Kami - spirite superioare omului, unele celeste, altele terestre, în mitologia Shinto (religia tradițională a Japoniei); expresia "88 de milioane" se referă nu la un număr propriu-zis, ci sugerează infinitul.

Dr. Ecaterina Hanganu
 


lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat