Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Riscul adevărului pentru binele omului

Publicăm o parte din discursul adresat la Berlin de către cardinalul Paul Josef Cordes, președinte al Consiliului Pontifical "Cor Unum", adresat parlamentarilor germani membri ai "Kardinal-Höffner-Kreis".

*

Cu toții suntem moștenitori ai unei istorii spirituale care a apreciat puțin religia. În procesul iluminismului, filozofii și teoreticienii statului au căutat impulsuri pentru a garanta pacea. Îl amintim pe Thomas Hobbes, David Hume, Joseph-François de Montesquieu, François-Marie Voltaire și în Germania Christian Wolf, Immanuel Kant și Gotthold Ephraim Lessing. Războaiele civile confesionale din secolele șaisprezece și șaptesprezece i-au convins pe acești gânditori despre forța destructivă a religiei, deci despre necesitatea de a o elimina pentru a favoriza armonia dintre oameni și popoare. De atunci, religia a devenit cenușăreasa societății civile.

Desigur, influențate de acest curent spiritual, după ce a fost primit și aprofundat de generațiile succesive, sunt Constituția Statelor Unite ale Americii din anul 1787 și Carta Națiunilor Unite din anul 1945: în ambele documente cuvântul "religie" figurează numai pentru a împiedica faptul ca să fie cineva discriminat din cauza propriei confesiuni religioase. Contribuția sa pozitivă la edificarea colectivității a fost ignorată, ca fiind ceva care nu se așteaptă de la ea. Referitor la Carta ONU, ne privește mai îndeaproape "Tratatul european". Ne amintim de discuțiile foarte recente cu privire la formularea din preambul. Atunci când reprezentanții diferitelor state au refuzat să ancoreze textul în transcendent, fără îndoială că au fost influențați de moștenirea istorico-spirituală a iluminismului. Pe data de 13 decembrie 2007, la Lisabona, "Tratatul Uniunii Europene" a fost formulat și semnat după acea orientare. După discuții lungi a fost introdusă expresia "moștenire religioasă".

Totuși, în confruntare cu imensa capacitate a curentelor religioase de a forja cultura, expresia rămâne "fără vlagă" și trebuie "pierdută" ca în Carta Statelor Unite și cea a ONU, pentru a nu mai vorbi despre numeroasele contribuții pozitive ale credinței creștine la reedificarea culturii occidentale și la ideea unei Europe unite - Robert Schumann, Konrad Adenauer, Alcide de Gasperi. Descendenții impulsului spiritual al iluminismului, determinant așa de îndelung, sunt periculoși și astăzi: influențează opinia publică, cer în tonul revoluției franceze acel écrasez l'infâme, în timp ce la Berlin ridică un monument lui Giordano Bruno și defăimează ora de religie. Desigur, până acum nici ei nu au înțeles că defăimătorii clasici ai religiei nu mai sunt în aceeași barcă, de exemplu membri Consiliului statului chinez. Unul dintre ei, membru vestit al partidului Pan Yue, i-a făcut să-și schimbă părerea.

În decembrie 2001, în fața Consiliului de stat, a ținut un discurs care a fost publicat după aceea în ziarele din China comunistă. A vorbit despre necesitatea de a ține cont de forța religiei: "În religie găsim lupta împotriva durerii lumii reale și căutarea adevărului, a binelui și a frumuseții. Religia întărește sufletul omului, încurajează persoanele și este o magnifică despăgubire spirituală pentru lipsurile din viața zilnică (...), uneori ateismul și știința nu sunt în măsură să elimine frica omului în fața morții. Religia reușește asta".

Între timp, reprezentanți ai inteligenței asigură în schimb că religia pare inextirpabilă, cum ar fi, de exemplu, laureatul premiului Nobel pentru pace, Marcello Pera, fost președinte al senatului italian, sau Jürgen Habermas, filozoful german cel mai reprezentativ astăzi. Pe paginile culturale ale marilor ziare religia este mereu găzduită, și Manfred Lütz reușește să vândă peste 110.000 de exemplare ale studiului său Gott - Eine kleine Geschicht des Großten.

Udo di Fabio, judecător la curtea constituțională federală, care a intervenit adesea cu publicații importante, de exemplu în anul 2005 cu Die Kultur der Freiheit, a condus în anul 2008 un studiu important cu titlul Gewissen, Glaube, Religion - Wandelt sich die TeReligionsfreiheit? și a obținut în "Allgemeine Frankfurter Zeitung" o recenzie entuziastă pe o pagină întreagă, publicată la 15 octombrie 2008. Di Fabio le reproșează nenumăraților și nepotoliților susținători ai unui iluminism vechi și instrumentalizat politic că încă n-au înțeles îndeajuns că ar fi momentul să abandoneze distracția pubertății. Iluminismul a devenit "adult chiar atunci când a învățat să se observe în mod critic, deci când a început să fie el însuși iluminism iluminat". Susținătorii săi ar fi "necritici față de ei înșiși, deoarece cred că dețin monopolul atitudinii critice pe care o rezervă altora. În democrațiile occidentale pornesc lupte de acum anacronice împotriva Bisericii și a papei, a căsătoriei și familiei, a religiei și tradiției, ca și cum ar fi vorba de eliberarea de forțe medievale și colectiviste, care vor să mențină persoanele într-o situație de inferioritate". Di Fabio se declară favorabil unui "iluminism de gradul al doilea" și face referință la Habermas, care, la rândul său, definește "obtuze" actualele zdruncinături de așezare a iluminismului.

O definiție a conceptului de "religie" se leagă de termenul latinesc religio, care apoi este explicat cu ajutorul a trei verbe: relegere, adică "a se îndrepta mereu spre" sau "observație conștientă a ceva", religari, adică "a se lega" și reeligere, adică "a alege din nou" ordinea și scopul. Însă această definiție pierde validitatea în raport cu religiile ale căror rădăcini nu se află în antichitatea greco-romană, cum ar fi hinduismul sau budismul. Deci astăzi pentru cunoscătorii materiei nu există nici o definiție care poate să cuprindă tot ceea ce se înțelege cu termenul "religie". Pe de altă parte, sunt comune pentru toate religiile receptarea obligatorie a caracteristicilor exterioare și respectarea ofrandelor cultuale și a legii religioase. Religia a putut să fie înțeleasă și ca orientare, ancorată în lumea de dincolo, pentru ordinea de viață din lumea de dincolo, adică un dat numinos și obiectiv care corelează o "timiditate" a conștiinței.

Filozofia antică a încercat mult timp să legitimeze din nou miturile religioase, pentru a menține religiile ca orânduiri de viață pentru popoare. Totuși nu a reușit să evite distrugerea lor. Deja cu Xenofan (secolul al IV-lea înaintea erei creștine) independența viziunii religioase a lumii se împotmolește. Cartea biblică a Înțelepciunii descrie slăbiciunea sa (capitolele 13 și 15) pentru timpul apropiat de nașterea lui Cristos. Irelevanța religiei pentru viață și disputele dintre diferitele școli filozofice au făcut-o puțin importantă. Scriitorul creștin Lactanțiu (325) reproșează unor figuri spirituale determinate de atunci că înșală masele. "Cicero - scrie el în Divinae Institutiones - recunoscuse că este fals ceea ce persoanele venerează. După ce a spus multe lucruri menite să elimine cultele, a adăugat însă că «toate acestea nu se pot discuta în public pentru că o atare dezbatere nu stinge cultele practicate în mod oficial»".

Astăzi, religiile apar pentru unii cât de cât greu de deosebit și persoanele conciliante spun: toate religiile sunt egale. Totuși, în cel care a avut posibilitatea unei vieți reușite grație religiei, aceasta din urmă provoacă în mod necondiționat chestiunea adevărului. Această persoană se simte constrânsă să verifice cu toate forțele rațiunii orientarea decisivă a religiei. Astfel creștinul se află în fața revelației biblice și a cuvântului lui Dumnezeu. Pentru el, Isus din Nazaret este punctul de susținere al întregii istorii și al propriei vieți.

(...) În enciclica sa Deus caritas est, papa Benedict al XVI-lea definește ca misiune a politicii orânduirea justă a societății și a statului. Dacă statul ar fi determinat numai de o libertate lipsită de conținut și nu de dreptatea pentru toți, ar fi - și papa îl citează pe sfântul Augustin - "o mare ceată de tâlhari" - magna latrocinia. Așadar, statul trebuie să fie în afara sa un criteriu indispensabil de cunoaștere și de adevăr cu privire la binele necesar pentru stabilitatea sa.

Acest "în afară" ar putea să fie, în cel mai bun dintre cazuri, pura cunoaștere a rațiunii, așa cum propuneau filozofii antici. Totuși, de fapt, toate statele au recunoscut rațiunea morală pornind de la tradițiile lor religioase, care erau și educație morală. Așadar, trebuie evitată fie absolutizarea religioasă a statului fie luarea în stăpânire a orânduirii politice juste prin comunitatea de credință.

Referindu-se la "societatea deschisă" a lui Karl Popper, se arată că principiul majorității nu poate să fie lipsit de limite. În afară de asta, un proces progresiv de critică și de cunoaștere se poate desfășura apropiindu-se de adevărul relevant pentru societate. Uto di Fabio înfruntă cu bogăție acest proces în studiul său despre Europa și creștinism. Conform lui, statul își scoate propriul fundament fie din rațiunea umană fie din logos-ul creștinismului, adică: "Dintr-o rațiune ajunsă într-o figură istorică de credință" (Ratzinger). Însă creștinismul nu este în mod absolut, ca prim lucru, o instanță pentru colectivitate. De fapt, cel puțin în acest moment al Europei, se oferă acesteia din urmă și membrilor săi ca o posibilitate.

Deși Biserica rămâne acum ceva "exterior" statului și trebuie să-l respecte în esența sa și în libertatea sa, contribuția ei nu este o quantité négligeable. În afară de asta, trebuie să folosească toată forța sa pentru a face să strălucească acel adevăr moral pe care ea îl oferă statului și care trebuie să fie comprehensibil pentru cetățeni.

Până acum am expus câteva argumente pe care gânditorii contemporani le pot utiliza pentru a îmbunătăți statul cu primirea religiei, îndeosebi a creștinismului. Toți, nu ca cei din urmă susținătorii ai diviziunii între stat și Biserică, sunt chemați la datorie.

În viața omului ideile și faptele nu se potrivesc încă. Teoria și practica nu concordă întotdeauna deoarece comportamentul uman nu urmează regulile obligatorii. Deja citatul Lactanțiu a criticat cazul opus al acestei disparități. În epoca sa maxima de viață s-a dovedit greșită, dar continua să fie propusă poporului pentru a-l conduce. Colectivitatea a trebuit să continue să fie condusă de o filozofie care fusese considerată falsă de către înțelepți. Însuși Cicero, statist și "părinte al patriei", a promovat această ipocrizie în discursul său împotriva lui Marcu Antoniu.

Luminile rampei și puterea cer autenticitate mai mult decât o viață umilă dusă între proprii patru pereți.

(...) Vă voi povesti o discuție apărută într-o zi între doi creștini culți. Un bătrân profesor, neliniștit datorită numărului mare de persoane care, în Germania, se îndepărtau de Biserică, se "debotezau", a exprimat interlocutorului său consolarea sa secretă: era recunoscător lui Dumnezeu care dăruia atâtor persoane conștiința bună de a înceta să creadă. Pentru că, dacă ar fi deschis ochii și ar fi crezut, oricum n-ar fi fost în măsură să poarte, în această lume, povara credinței și a obligațiilor sale morale. De fapt, iată din nou ideea care apare des: credința este o greutate mare de purtat și poate să fie purtată numai de naturi puternice. Este aproape un fel de pedeapsă, în orice caz, o pretenție! Așadar, trebuie să fie fericit cel care n-a primit-o. Indiferența față de o ordine religioasă de viață, dezinteresul față de credință folosesc omului mai bine decât adevărul revelației. Faptul că Dumnezeu s-a întrupat în Cristos nu este deci numai un dar, ci o pedeapsă. Cu această convingere cum este posibil de scos bucurie din credință și curajul de a continua să fii credincios?

La München, în urmă cu câțiva ani, în noaptea de Paști, am botezat un adult. Avea circa patruzeci de ani, avea o soție evlavioasă, copii sănătoși, un loc muncă sigur și o retribuție bună. Un pas de acest fel poate să fie provocator, poate să ne facă neliniștiți. Nu s-ar fi uimit numai profesorul foarte credincios despre care am vorbit înainte. Oare nu ne-am plâns cu toții, cel puțin o dată, de faptul că atunci când eram copii, fără a ne cere permisiunea, prin Botez ne-au pus sub jugul creștinismului? Pentru ce un inginer de la Siemens, căruia, omenește vorbind, nu-i lipsește nimic, vrea să devină creștin?

Nu cunosc nici un răspuns sigur. Actele de har ale lui Dumnezeu nu sunt înregistrate și nici prezentate. Totuși, sunt sigur de un lucru: catehumenului din München, Peter, a fi creștin i s-a părut o bogăție. Cristos îl fascinase și de aceea îl cucerise. Cel care a găsit fericirea nu se preocupă de preț. Alegerea celei mai mari iubiri este desigur un risc, dar dăruiește și cea mai profundă realizare. Atunci când papa Benedict al XVI-lea a publicat prima sa enciclică a descris tocmai acest Dumnezeu fascinant (...). "Erosul lui Dumnezeu nu este numai o forță cosmică primordială; este iubire care l-a creat pe om și s-a aplecat spre el, așa cum s-a aplecat samariteanul milostiv spre omul rănit și prădat, care zăcea la marginea drumului care cobora de la Ierusalim la Ierihon".

(După L'Osservatore Romano, 2-3 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat