Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Adevărata istorie a pilulei abortive Ru486

de Antonio Gaspari

O carte revelează tot ceea ce nu este spus despre "pilula lui Irod". În timp ce în Italia se așteaptă părerea finală a Consiliului de Administrație al Agenției italiene a medicamentelor (AIFA) pentru distribuirea și vinderea în farmacii și autorizarea pentru uzul spitalicesc al pilulei abortive Ru486, este disponibilă în librării o carte care revelează multe din realitățile ascunse în privința pilulei abortive numită de mulți "pilula lui Irod".

Cartea are titlul "Istoria adevărată a pilulei abortive Ru486" (Edizioni Cantagalli, 288 de pagini) și a fost scrisă de Cesare Cavoni și Dario Sacchini.

Dario Sacchini este cercetător în bioetică la Institutul de Bioetică din Universitatea Catolică "Sacro Cuore" din Roma. Coautor al mai multor volume între care "Etica și dreptatea în sănătate. Chestiuni generale, aspecte metodologice și organizatoare" (2004) și "Bătrânețea și fețele sale. O lectură etico-antropologică" (2008).

În schimb Cesare Davide Cavoni este jurnalist profesionist la postul de televiziune SAT 2000; este laureat în Litere și a obținut masteratul în bioetică la Universitatea Pontificală Lateran din Roma.

Este profesor de bioetică și mass-media pentru cursurile de perfecționare în bioetică la Institutul de Bioetică din Universitatea Catolică "Sacro Cuore" din Roma și la Institutul "Ioan Paul al II-lea" din Universitatea Pontificală Lateran din Roma.

Cei doi autori, cu o documentație precisă și detaliată, revelează riscurile foarte multe pentru sănătate și pentru societate ale unui medicament al cărui obiectiv nu este de "a vindeca o boală, ci de a pune capăt vieții umane".

Cavoni și Sacchini nu numai că resping ideea că sarcina este o boală care trebuie vindecată cu pilule toxice pentru cei zămisliți și pentru mame, ci denunță ceea ce ar fi obiectivul susținătorilor lui Ru486, adică "acela de a demedicaliza, a elimina cât mai mult posibil din competența și din influența medicului avortul, pentru a-l transforma într-un fapt cu totul privat și personal".

Pentru a explica finalitățile și conținuturile unui volum așa de actual și fierbinte, Zenit i-a luat un interviu lui Cesare Cavoni.

• Ce este pilula Ru486? Este un medicament? Și ce boală vindecă?

Mifepriston, numit Ru486 de industria farmaceutică Roussel-Uclaf, care cea dintâi a sponsorizat cercetarea lui, apare în literatură în anul 1982 și este un hormon steroid sintetic care provoacă avortul.

El acționează asupra unei tipologii de molecule denumite receptori, specifice pentru progesteron, care este un hormon ale cărui organe țintă sunt cele implicate în dinamica reproductivă, cu scopul de a favoriza pătrunderea embrionului în uter și continuarea sarcinii.

Alterarea indusă de Ru486 constă în dezagregarea celulelor endometriale, în sângerare și în ulterioara dezlipire a embrionului.

Dar, pentru a putea duce la împlinire avortul, în afară de Ru486 este administrată și o altă pilulă: e vorba de o prostaglandină care folosește la stimularea contracțiilor și la expulzarea embrionului.

Această combinație de medicamente trebuie să fie folosită până în ziua a 49-a, adică într-o perioadă în care nivelele de progesteron sunt încă joase, pentru că apoi într-o fază succesivă acest hormon nu va putea fi "interceptat" de mifepriston.

Deci Ru486 este un medicament. Un tip straniu de medicament, dat fiind faptul că prin medicament noi înțelegem ceva care vindecă, alină o durere sau încetinește sau vindecă de o boală și desigur nu o substanță care poate să provoace moartea cuiva.

Cred că este pentru prima dată când este folosit un medicament pentru a ucide în mod deliberat o ființă umană. Pentru că embrionul este o ființă umană. Orice femeie atunci când este însărcinată, încă de la început vorbește despre cel pe care-l poartă în sân ca despre propriul copil; nu le spune prietenelor: "când fătul se va naște îl voi numi Marcu", sau "pregătesc camera pentru embrion".

Prin urmare e ușor de înțeles că Ru486 nu vindecă nici o boală pentru că nu există nici o boală care trebuie vindecată, afară de cazul în care sarcina este considerată ca o boală.

• Sarcina este o boală?

Acest medicament este cu adevărat înspăimântător: pentru prima dată constatăm punerea la punct a unui medicament al cărui obiectiv nu este de a vindeca o boală, ci de a pune capăt unei vieți umane. Sau, mai bine zis, ar părea că sarcina este numărată, mai mult sau mai puțin explicit în simțirea comună, ca o patologie, în măsura în care femeia, nealegând-o, este constrânsă s-o îndure.

Atunci avortul s-ar putea configura, conform acestei viziuni, ca eliberarea de o boală sau, propriu-zis, de un rău de trăit. Aceasta este o viziune în mod pervers dramatică a vieții umane.

Așa cum este pervers faptul că se decide să se administreze femeilor un medicament care poartă cu sine efecte colaterale foarte mari, ca și cum femeile ar fi cobai pe care să se poată face experimente nederanjați și, mai mult, încercând să se considere un experiment sălbatic ca un drept al femeilor.

De zeci de ani se experimentează pe femei medicamente toxice ale căror riscuri pe termen scurt, mediu și lung nu se cunosc sau nu se percep până la capăt. De regulă, se poate acționa astfel atunci când nu există alternative raționale, adică atunci când a nu folosi o terapie experimentală ar avea ca unică alternativă moartea persoanei. Însă în acest caz - nefiind vorba de boală - termenul "experimental" dispare prin definiție.

Cu folosirea pilulei Ru486 avortul este de fapt scos din sfera medicalizării, dus total în sfera privată a individului, deci și eliberat de orice responsabilitate socială (desigur și morală) în numele unui nou concept de "privacy", care este aplicat la orice decizie referitoare la propriul trup. Astfel se deschid larg porțile spre o absolutizare a principiului de autonomie (respectarea autodeterminării subiectului), eliminându-i orice drept celui care trebuie să se nască și investind și relația cu celălalt (embrionul, fătul, copilul) pe baza acestui principiu.

Avortul poate fi făcut în propria casă. Și apare imediat opțiunea contraceptivă a lui Ru486, văzut ca anticoncepționalul cel mai bun, asupra căruia se dezlănțuie (și se vor dezlănțui) interese comerciale și războaie între întreprinderi.

• Susținătorii lui Ru486 afirmă că pilula ar elimina avortul chirurgical așa încât să devină o practică ce se poate gestiona individual. Care este părerea dumneavoastră în această privință?

Experiența franceză și cea americană ne arată că acest lucru nu este adevărat; adică exact acolo unde se credea că Ru486 ar putea înlocui avortul s-a văzut exact contrariul.

Cine avortează, în general alege avortul chirurgical și asta pentru două motive; unul pentru că durează puțin, este efectuat sub anestezie, și percepția durerii, fizice și psihice, este inferioară, și apoi pentru că psihologic itinerarul lui Ru486 devine un adevărat calvar extenuant; sunt necesare zile înainte de a putea completa avortul și există riscul, ridicat, de a trebui oricum să recurgă la avortul chirurgical, deoarece în multe cazuri cocteilul Ru486 și prostalgandina nu funcționează, și atunci trebuie intervenit de urgență cu avortul chirurgical.

Greutatea psihologică de două, trei zile sau chiar de o săptămână în așteptarea avortului după ce s-a luat pilula, face această modalitate obositoare pentru femeie și-i repropune în fiecare clipă exact actul pe care-l duce înainte, că vrea sau nu asta; adică acela de a suprima o viață umană.

Poate fi justificat după cum se vrea, se poate preface că nu-l vede, dar nu este așa. Și în orice caz va fi oricum o traumă care mai devreme sau mai târziu va reapare în viața acelei femei. Și apoi durerea fizică ce însoțește acea așteptare este ucigătoare; sângerări mult mai abundente decât o menstruație normală, dureri sfâșietoare.

Literatura științifică înregistrează numeroase cazuri de hemoragii foarte puternice. Toate acestea sunt foarte clare, de exemplu, din mărturia primei paciente care în Statele Unite a decis să avorteze cu Ru486.

Relatarea sa este lucidă și lipsită de orice aspect moralizator.

Tânăra femeie a fost prima pacientă care s-a supus experimentării avortului prin Ru486 în Statele Unite, la spitalul Des Moines în Iowa; ea nu a declarat că-i pare rău. Femeia, în vârstă de 30 de ani, cu un soț și doi copii, era terorizată de avortul chirurgical din cauza unei experiențe urâte trăită de o prietenă a ei:

"Am fost pentru prima dată la Des Moins. Toți erau foarte agitați miercuri, atunci când mi-a fost administrată prima doză de medicamente. Glumind spuneam că ar fi trebuit să fie o ceremonie cu tăierea panglicii. Ei continuau să-mi spună că făceam istorie. În două ore am început să simt greață, am tras înainte timp de trei zile și am mers să lucrez. Din fericire exista o săliță pentru a mă odihni în biroul meu; mă mișcam un pic mai încet. De regulă sunt mereu foarte zveltă, dar în acele trei zile nu am fost așa. Mi se părea ca și cum aș fi mâncat mâncare otrăvită.

M-am întors vineri și am luat a doua doză de medicamente; după cinci minute am început să simt crampe un pic mai puțin puternice decât cele ale menstruațiilor. După două ore crampele au devenit mai puternice și am început să folosesc o pernuță încălzitoare pe pântec. Am mers în camera de odihnă; însă când am încercat să mă ridic mă simțeam ca și cum mi-ar fi deschis un robinet. Era un flux continuu de sânge și apoi mi-a trecut un cheag de sânge de mărimea unei mingi de golf, care m-a terorizat.

Credeam că a fost fătul. Crampele au rămas stabile. În ultimele cincisprezece minute ale vizitei mele mă simțeam dedublată și hemoragia era foarte mare, mai mare decât cea menstruală. Mama mea m-a dus acasă; în acel moment sângeram mult și am avut diaree. M-a făcut să-mi amintesc modul în care am sângerat după naștere. Poate că o femeie care nu a născut ar putea să fie un pic mai relaxată.

Am avortat la 6.30 vineri noaptea. L-am simțit căzând în tavă. Părea ca un cheag de sânge. Am strigat când mi-am dat seama că a ieșit, în parte pentru că mă simțeam eliberată, în parte pentru că mă simțeam tristă. Am înțeles că se terminase".

Apoi, atunci când se susține că avortul prin Ru486 este mai puțin costisitor și mai rapid, chiar mi se pare că evidențele afirmă chiar contrariul. Și despre aceste puncte vorbesc femeile și nu biotehnicienii, medicii.

Situația a fost și în acest caz bine fotografiată de o investigație realizată de cea mai cunoscută ziaristă științifică din SUA, Gina Kolata, care desigur nu este o fundamentalistă catolică.

Ei bine, Kolata, în anul 2002, a scris în New York Times, prezentând părerea multor specialiști, că avortul cu Ru486 cere un timp mai mare și este mai costisitor decât avortul chirurgical. Apoi, femeile nu par să fie interesate din moment ce sunt cerute trei vizite la ambulatoriu timp de două săptămâni, două medicamente diferite, câteva hemoragii și crampe.

Unii furnizori cer să plătească peste 100 de dolari în plus pentru un avort medical față de cel chirurgical, explicând că fiecare pilulă de mifepriston costă 100 de dolari. Mulți folosesc un dozaj mai scăzut, administrând o pilulă în loc de cele trei pe care le recomandă întreprinderea producătoare, dar adaugă că costul extra al avortului indus prin pilulă este încă o povară grea pentru mulți pacienți.

Dar folosirea lui Ru486 va avea mai multă incidență asupra sănătății publice: o economie de medici dedicați numai acelui serviciu, așa de puțin dorit, care nu permite desigur să aibă cariere strălucitoare.

Așadar, pentru sănătatea publică ar fi o economie de medici dedicați numai acelui serviciu, mai multe paturi la dispoziție dar, la acest punct, un cost nu chiar mic dacă se cere statului să treacă medicamentul în mod gratuit.

Gândiți-vă că vechea fabrică producătoare voia să-l stabilească prețul, în acea vreme, suntem în anii '80, la nu mai puțin de 500 de franci francezi.

Oricât s-ar putea coborî prețul, costul pentru sănătatea publică ar rămâne oricum foarte mare, în fața rezultatelor nu tocmai încurajatoare și, mai mult, în fața ulterioarelor cheltuieli pentru toate acele avorturi nereușite prin Ru486 și care deci trebuie să fie făcute prin "obișnuita" practică chirurgicală.

Și pentru aceasta s-a încercat să se preseze mult pentru ca să se aprofundeze studii ulterioare asupra proprietăților medicamentului pentru a vinde boli de tip neurologic de exemplu, făcându-l să devină medicament îndurător pentru bolnavi fără alternativă în afară de moarte.

A reuși să se aprobe Ru486 pentru alte folosințe față de avort înseamnă a face legal medicamentul care, într-un al doilea moment, ar putea fi folosit, în afara prescrierii, și pentru avort.

Cred că acesta este obiectivul susținătorilor acestei pilule aducătoare de moarte. De altfel, are loc deja același procedeu cu celălalt medicament care folosește pentru a completa avortul: de fapt, el este înregistrat în mod oficial ca un antiulcer, dar apoi, de vreme ce favorizează expulzarea fătului-copilului, este utilizat când este nevoie.

• După părerea dumneavoastră există o conspirație a tăcerii cu privire la efectele lui Ru486 asupra sănătății femeilor? Care sunt faptele și istoriile care nu vor să fie făcute publice?

Mai mult decât o conspirație e vorba de o adevărată strategie care de multe decenii încearcă să facă să apară prin intermediul mijloacelor de comunicare mondiale bunătatea planificării familiare, a avortului, a metodelor contraceptive pentru economia mondială, pentru resursele planetei și așa mai departe.

Pilula abortivă nu s-a născut cu dorința de a fi abortivă ci, mai rău încă, de a încerca să inhibe asupra apariției sarcinii: cercetătorii au început cercetarea asupra ei cu speranța de a găsi un contraceptiv așa de eficace încât să inhibe ciclul menstrual la comandă și eventual să-l reia atunci când femeia se simte pregătită pentru o sarcină.

În același timp, se căuta să se graveze asupra limbajului, evitând să prezinte pilula ca instrumentul pentru un act sângeros și eventual greu de digerat de toate conștiințele în societate; se pregătea deci să se pledeze cauza unui "avort non avort", neconsiderând corect să fie definită ca abortivă o early option pill, o pilulă care contrastează la început, ba chiar anticipă, o sarcină.

Iată deci că Baulieu, endocrinologul care s-a dedicat suflet și trup pilulei abortive, a inventat un nou termen; pilula nu avea să fie abortivă ci "contragestativă": jumătate contraceptivă și jumătate abortivă, ajungând s-o facă să devină aproape exclusiv "preventivă": dacă este luată în fiecare lună, pentru a inhiba eventual menstruațiile.

Nu întâmplător, imediat după publicarea primului studiu despre Ru486 la academia franceză de științe în anul 1982, ziarele franceze au titrat că Ru486 însemna sfârșitul pilulei zilnice și-și doreau că în scurt timp contracepția avea să devină lunară: "va fi suficient să se ia pilula la sfârșitul ciclului", scriau ei.

Și, imediat, punctau că pentru sarcinile de șase sau opt săptămâni Ru486 nu este un abortiv miraculos și întreruperea sarcinii rămâne un avort cu riscurile care sunt asociate la el, oricare ar fi metoda utilizată. Practic, cei care au scos în evidență riscurile, limitele și obiectivele lui Ru486 au fost mereu in primis chiar cei care doreau de multe decenii o nouă metodă de planificare familiară.

Despre toate aceste probleme s-a discutat mereu din 1982 până astăzi în Europa, atunci când a pornit experimentarea în Franța, și în 1994 în Statele Unite, când s-a decis să se demareze prima experimentare a lui Ru486. Chiar dacă în anii precedenți în SUA s-au încercat cam de toate: chiar și avortul cu un antitumoral, methotrexate, disponibil pentru uz spitalicesc, deci mai ușor de găsit.

Ipoteza a fost respinsă datorită procentului scăzut de succes în avorturi și datorită contraindicațiilor apăsătoare. Ne face să zâmbim că în Italia în acești ani de dezbatere s-a scos din nou, ca opțiune, și aceasta a folosirii methotrexatului.

Să citim deci ceea ce scrie într-o publicitate agenția AGI (la 7 iulie 2006 când un oarecare geniu al medicinei s-a remarcat în dezbatere propunând tocmai folosirea unui "nou" medicament pentru avort): CGIL și Funcția publică CGIL Lombardia au oferit, în cazul în care ar deveni necesară, tutelă legală lui Umberto Nicolini, medic primar din spitalul Buzzi din Milano. Medicul a făcut cunoscut vineri că în lunile trecute a administrat o pilulă abortivă, folosită în mod normal pentru sarcini extrauterine, femeilor cu sarcini normale. Știrea a provocat reacția directorului spitalului și a președintelui regiunii, care au spus: "Acest tip de folosire trebuie să fie întrerupt imediat". Cu privire la această chestiune, CGIL atacă: "E vorba de o altă tentativă de a nega femeilor dreptul de a alege să întrerupă sarcina în siguranță, fără ulterioare riscuri și ulterioară durere". Apoi polemizează și cu Roberto Formigoni: "Este într-adevăr singulară hărnicia cu care președintele regiunii se angajează să contrasteze aplicații experimentale ale legii, care pot să favorizeze progresul științific în favoarea sănătății femeii".

Este grotesc: CGIL se ridică în apărarea sănătății femeilor propunând dreptul de a alege un medicament respins în SUA, pentru că este ineficace și toxic, cu doisprezece ani înainte!

• Este adevărat că Comisia tehnico-științifică a Agenției italiene a medicamentelor (AIFA) a dat părere favorabilă introducerii în comerț a lui Ru486?

Procedura recunoașterii reciproce este un fel de cale preferențială pentru a ajunge în noi state când un medicament a primit deja aprobarea de la o autoritate competentă a unuia dintre statele Uniunii Europene. Recunoașterea reciprocă demarează la cererea întreprinderii și se bazează pe schimbul de informații între organismele naționale implicate.

Așadar, ca pentru orice medicament, întreprinderea producătoare cere ca produsul să fie introdus pe piață, produce un dosar științific cu privire la experimentare și eventuale efecte colaterale, sau poate să aleagă calea recunoașterii reciproce, dat fiind faptul că este deja în vânzare în alte țări din Uniunea Europeană. O dată prezentată cererea, aceasta este examinată de CUF, care evaluează eventuala toxicitate a medicamentului și prețul cerut.

Faptul singular este că autoritățile italiene care ar fi trebuit să ridice obiecții și eventual să respingă cererea întreprinderii s-au prefăcut că nu văd cele șaisprezece decese de femei care luaseră mai înainte pilula abortivă.

Datele prezentate de literatura științifică internațională există; cu mult mai mult, în unele țări europene a fost retras recent un cunoscut calmant. Numai pentru a da un exemplu, în anii 2001-2005 literatura a semnalat cinci cazuri de deces la femei (patru din SUA și una canadiană) care au folosit mifepriston și prostaglandină.

• Înainte de a fi distribuită și vândută în farmacii Ru486, nu are autorizație pentru uzul spitalicesc și apoi lipsește examinarea din partea Comisiei prețuri și venituri și părerea finală a Consiliului de Administrației al AIFA. Următorul consiliu de administrație al AIFA se va reuni în februarie 2009. Dumneavoastră credeți că opinia publică, mass-media, asociațiile pentru apărarea sănătății femeilor, ca și poporul vieții, pot să facă ceva pentru a împiedica să fie pusă în vânzare liberă Ru486?

Cred că așa fiind situația este foarte greu să se împiedice ca Ru486 să fie pusă pe piața italiană. În fața indiferenței autorităților din frunte, a politicienilor care nu-și murdăresc mâinile cu privire la teme etice pentru că pierd voturi, poporul vieții poate și trebuie în primul rând să continue să strige și să coboare în stradă și apoi, în al doilea rând, poate să pretindă și să facă în așa fel încât să ajungă la opinia publică o informație capilară despre aceste teme.

Să nu uităm că Ru486 a debarcat în Franța în anii '80 grație numai sprijinului mass-media. Fără el probabil că ea ar fi rămas una din multele cercetări în sertarele vreunui încrezut și cu puțin respect față de viața umană.

Însuși Baulieu scrie: "Eram uimit de atât zgomot. Nu mă gândisem la repercusiunile mediatice; atât timp cât efectul lui Ru486 nu fusese demonstrat mai bine, folosirea sa practică putea să fie imediată, din multe motive. Trebuia verificat, trebuiau lărgite studiile, trebuiau trecut la formalitățile administrative. De obicei se aude vorbindu-se despre un nou medicament în momentul lansării sale pe piață. Noi eram departe de asta: nu era vorba decât de o comunicare științifică. Se pare că importanța temei și claritatea rezultatelor au accelerat parcursul. Fără îndoială istoria lui Ru486 din aceste zile a fost influențată de ecoul mediatic pe care l-a provocat".

Și, în sfârșit, trebuie spus că Baulieu a avut fără îndoială un rol de protagonist în acest eveniment, așa încât astăzi toți îl definesc părintele pilulei Ru486, deși în brevetul lui Ru486 numele său nu apare, în timp ce apar numele oamenilor de știință care, probabil sub conducerea lui Baulieu, au pus la punct molecula.

Așa că studiul prezentat la academia de științe din Franța în anul 1982, care a dat naștere istoriei pilulei, este următorul: W. Hermann, R. Wyss, A. Riondel, Effet d'un stéroide antiprogesterone chez la femme: interruption du cyclemenstruel et de la gros esse au début, în: "C.R. Acad. Sci.", Paris 1982, 3, 3294, pag. 933-938.

Probabil pentru a prezenta studiul la Academie era necesar ca unul dintre autori să fie membru. Baulieu devenise membru cu câteva luni mai înainte. Un pic pentru asta și un pic pentru că el a fost din totdeauna, în calitate de profesor de endocrinologie, unul dintre cercetătorii cei mai cunoscuți din sector, numele său a apărut la finalul articolului.

Așadar, pe informație se joacă meciul: nu întâmplător, să nu uităm niciodată că Baulieu a schimbat termenii chestiunii: pilulă contragestivă și nu abortivă. Pentru că avortul îi înfricoșează pe toți. Chiar și pe cel care se supune. Pentru că în spatele avortului există moartea unei vieți umane.

(După Zenit, 2 și 3 februarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat