Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Roman: Sesiune științifică ecumenică

În cadrul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor celebrată în perioada 18-25 ianuarie, Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman a găzduit luni, 19 ianuarie 2009, începând cu ora 16.00, sesiunea științifică ecumenică "Să fie una în mâna ta". Această activitate a fost realizată în colaborare cu Centrul de Cercetare Ecumenică și de Dialog Interreligios "Pax et Unitas", Societatea Culturală "Clepsydra" și Asociația "Visarion Puiu".

Titlul sesiunii științifice a fost dat de către un verset din Cartea profetului Ezechiel din Vechiul Testament (Ez 37, 17). Versetul se află în pasajul centrat pe ideea de unitate, după ce poporul ales fusese divizat în Regatul de Nord și în Regatul de Sud, iar mulți erau acum în robie. "Să fie una în mâna ta" (37, 17) este deci versetul central al pasajului care a dat nu doar titlul sesiunii științifice de la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, ci și tema Săptămânii de rugăciune.

Nu este întâmplător că textele pentru Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor 2009 provin din experiența Bisericilor din Coreea. În fața despărțirii țării lor, Bisericile Coreene au căutat inspirație în profetul Ezechiel, care a trăit și el într-o țară tragic dezbinată și care dorea unitatea pentru poporul său. Ezechiel, al cărui nume înseamnă "Dumnezeu îl face puternic", a fost chemat să aducă speranță poporului său în situația politică și religioasă disperată care a urmat după căderea și ocuparea lui Israel și după exilarea unei mari părți din poporul său.

Aflat în exil, cu țara divizată, Ezechiel totuși nu disperă, convins fiind că Dumnezeu va ajuta poporul ales. Profetul are două viziuni, prima fiind cea a văii în care oasele uscate, prin Duhul lui Dumnezeu, se întorc la viață (Ez 37,1-14). A doua, din care se inspiră textul din Săptămâna de rugăciune din acest an, prezintă două bucăți de lemn, simbolizând cele două regate în care a fost împărțit Israelul. Numele triburilor din fiecare regat sunt înscrise pe cele doua bucăți de lemn care sunt apoi unite pentru a forma una singură (Ez 37, 15-23).

Dacă dezbinarea a fost o consecință a păcatului și a îndepărtării de Dumnezeu, unitatea este posibilă în condițiile convertirii și întoarcerii la Dumnezeu. În timpul Săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor 2009, creștinii au fost invitați să se roage pentru promovarea unității și pentru construirea păcii, care sunt deziderate esențiale umane și responsabilități importante pentru toți creștinii.

După salutul de deschidere al prof. univ. dr. pr. Iosif Bisoc, OFMConv., director al CCEDIPU, au urmat prezentările reprezentanților bisericilor ortodoxe și romano-catolice, iar apoi un dialog între auditoriu și conferențiari. Întrunirea ecumenică s-a terminat cu un moment de rugăciune în capela Institutului.

Prima prezentare a fost a prof. univ. dr. pr. Vasile Nechita de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea "Ovidius", Constanța. Lucrarea Sfinției sale, intitulată "Ecumenismul și unitatea edenică", a fost o pledoarie pentru necesitatea rugăciunii. Lucrarea a propus și o definiție a raiului ca loc și stare în același timp și a insistat pe ideea de biserică drept rai duhovnicesc, locul unde ne putem recupera starea originara prin unitate, putem spera la absolvirea de păcatul primordial. Conform prof. univ. dr. pr. Vasile Nechita "toți suntem în biserică, dar nu toți avem starea necesară".

A urmat apoi parohul catedralei catolice "Adormirea Maicii Domnului" și decan de Iași, pr. Iosif Dorcu. Lucrarea domniei sale, "Necesitatea ecumenismului", a fost un exemplu elocvent de mărturie personală și ecumenism practic, militant bazat pe dialog spiritual și colaborarea pe plan social, un ecumenism ce înseamnă "prietenie sinceră și adevărată". Și lucrarea pr. Iosif Dorcu a insistat asupra primatului rugăciunii, rugăciune pentru unitate, în spiritul frățietății creștine. În "Necesitatea ecumenismului", pr. Iosif Dorcu împarte oamenii în trei categorii esențiale, militanții pentru unitate, indiferenții și cei ce prezintă o reală deschidere spre ecumenism văzut drept pluralism creștin.

A treia prezentare din cadrul sesiunii științifice ecumenice "Să fie una în mâna ta" a aparținut lect. univ. dr. pr. Florin Aurel ?uscanu, Facultatea de Teologie Ortodoxă, Universitatea "Ovidius", Constanța, protoiereu al Romanului. Lucrarea Sfinției sale preacucernicul părinte protopop ?uscanu, "Sfinții părinți - garanții unității Bisericii", a reamintit celor prezenți nu doar despre necesitatea permanentă a rugăciunii stăruitoare, ci și despre rugăciunile de unitate creștină mereu prezente în cadrul serviciilor religioase ortodoxe. În încheiere, Sfinția sa părintele protopop ?uscanu a stăruit asupra primatului și necesității dragostei, ortodoxismul având la bază dragostea, Dumnezeu neavând doar dragoste, ci fiind însăși iubirea, așa după cum spunea teologul Christos Yannaras.

A patra și cea mai lungă prezentare din cadrul sesiunii științifice ecumenice a aparținut pr. dr. Mario Querini, responsabil al Centrului de spiritualitate și activitate ecumenică "Domus Mariae" din Onești. "Prezența ortodoxă la Sinodul Episcopilor despre Cuvântul lui Dumnezeu - Roma, octombrie 2008", expunerea Sfinției sale părintele Querini a prezentat exhaustiv participanții la Sinodul Episcopilor despre Cuvântul lui Dumnezeu din Roma, octombrie 2008, ideile prezentate la Sinod, deciziile luate etc. Pr. dr. Mario Querini a citit lucrarea în limba română, în întregime, insistând mult asupra discursului patriarhului ecumenic Bartolomeu, care, pornind de la doctrina patristică a "simțurilor spirituale", a vorbit în cadrul Sinodului despre trei "căi spirituale de percepere" a Cuvântului lui Dumnezeu: "ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, contemplarea Cuvântului lui Dumnezeu și atingerea Cuvântului lui Dumnezeu".

I-a urmat lect. univ. drd. Mihăiță Popovici, paroh la biserica "Precista Mare" din Roman a cărui expunere "Cultura europeană în întâmpinarea ecumenismului actual" a adresat problemele culturii și culturilor europene, necesitatea țintei cristice, folosind și modelul socratic de expunere. Sfinția sa lect. univ. drd. Mihăiță Popovici a propus și dezbătut definiții, a intrat în polemica cordială cu Apusul ce "cunoaște prea puțin Răsăritul", a expus riscurile unei culturi europene "bolnave", "suferinde", "latină în extensiune, elena în adâncime și creștină în înălțime", a dezbătut probleme legate de globalism, fenomene recente de emigrare, uneori printr-o expunere istorică și istoricizantă, dominant prin intermediul argumentelor teologice, iar uneori printr-un discurs postmodern, deconstrucționist, dar reformist, al marginei (logosul central) adresându-se centrului.

A șasea prezentare din cadrul sesiunii științifice ecumenice de la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman ar fi trebuit să fie a prof. univ. dr. pr. Iosif Bisoc, dar a conferențiat în schimb pr. provincial Gianfranco Maronese, care a fost foarte concis și la obiect. Expunerea, în limba română, intitulată "De la mâna creatoare a lui Dumnezeu la «mâna întinsă» a dialogului ecumenic" a insistat clar și cu argumente convingătoare asupra necesității dialogului mai ales în contextul actual al globalizării.

A încheiat ciclul prezentărilor pr. Cornel Paiu, președintele Societății Culturale "Clepsydra", cu prezentarea "Expresii polivalente ale ‚mâinii' divine", o lucrare teologică comparatistă, de profunzime, propunând o teorie armonioasă a contrariilor, în valențe stilistice inimitabile ale pr. Paiu, unde de la mâna divină ce a creat omul (viața omului fiind în mâna lui Dumnezeu) se ajunge la om ca "slava lui Dumnezeu", după cum îl vedea pe om sfântul Irineu.

A urmat o sesiune foarte dinamică de întrebări, de dialog informat între participanți și conferențiari, ce a mai încălzit, la propriu, aula magna. Am avut prima - și cea mai lungă intervenție dintre cele trei - Mea culpa. Pornind de la faptul că "rugăciunea este prezența lui Dumnezeu în toți și în toate", după cum spunea sfântul Grigore Sinaitul, am făcut comentarii și am pus întrebări conferențiarilor prezenți, exhaustiv doar în ceea ce privește primele doua prezentări, din lipsa de timp, respectând astfel indicațiile moderatorului discuțiilor, prof. univ. dr. pr. Iosif Bisoc, dar mi-am luat revanșa în timpul protocolului ce a urmat rugăciunii, când gazdele s-au arătat la fel de primitoare și pline de profesionalism ca și în timpul sesiunii științifice propriu zise, când am avut binecuvântatul prilej de a întreba tot ce nu am reușit în timpul sesiunii dirijate de dialog între auditoriu și conferențiari.

Am încercat să mai înviorez atmosfera, deoarece era frig în aula magna, referindu-mă la cererea mea pentru căldură conform diverselor citate biblice, precum "Din adâncuri strigat-am către tine Doamne" (Biblie), dar conluzionând că sau rugăciunea mea nu a fost suficient de stăruitoare sau nu am cerut ce trebuie, căci "Trebuie să cerem de la Dumnezeu ceea ce este de folos sufletului, nu ceea ce ne este de folos nouă" (Dicton patristic), am adus în discuție experiența mea legată de mișcarea ecumenică în Statele Unite corelând-o cu argumente expuse în cadrul sesiunii științifice ecumenice de la Roman, m-am referit la citatul din lucrarea "Ecumenismul și unitatea edenică" a prof. univ. dr. pr. Vasile Nechita "Toți suntem în biserică, dar nu toți aveam starea necesară", menționând că sigur toți trăim sub același cer, dar nu toți avem același orizont, și am pus întrebări despre rugăciune și valențele rugăciunii așa după cum o vede sf. Ioan Scărarul, precum și întrebări și comentarii referitoare la cum văd păcatul originar diversele religii și culte religioase, cu insistență comparatistă contrastivă între ortodoxie, catolicism și diverse confesiuni protestante etc.

O altă intervenție din public a criticat sesiunile științifice ecumenice ce par a lua locul rugăciunii, remarcă ce a fost combătuta de către prof. univ. dr. pr. Iosif Bisoc, în timp ce o ultimă intervenție a prof. pr. Iulian Misariu de la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman a avut rol integrator, aducând exemple personale precum pelerinaje catolice la care participă mulți ortodocși, insistând asupra necesității mișcării ecumenice, a dialogului religios, tot într-o maniera umoristică și informată.

Participanții, profesori și studenți la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan, au venit în număr mare - nu rămăsese un loc liber în aula magna - și, în ciuda frigului, au fost atenți la prezentări și discuții pe tot timpul sesiunii științifice. Impresionant!

Momentul de rugăciune din capela Institutului mi-a adus binecuvântări paradisiace în sensul că o definiție a paradisului spune că paradisul este armonie perfectă, iar vocile tinerilor ce au participat la rugăciune, frumusețea capelei, armonia de culori, sunet și vibrație interioară, toate au contribuit la "starea de bine".

Înălțător a fost și momentul când în spirit fratern, toți și-au dăruit semnul păcii, gest care a fost apoi însoțit de rugăciunea Tatăl nostru. Preoții ortodocși creștini prezenți au asistat la rugăciunea gazdelor evenimentului, dar fără implicare liturgică, iar părintele protopop ?uscanu a ținut un cuvânt despre necesitatea continuării rugăciunii pentru unitate în spiritul frățietății creștine.

Sesiunea științifică ecumenică "Să fie una în mâna ta" de la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, prin prezentările informate și interesante, prin dialogul deschis și avizat între membrii audienței și conferențiari, prin caracterul ei intrinsec, a atins cele trei dimensiuni fundamentale ale ecumenismului: ecumenismul teologic, laic și spiritual.

Ecumenismul teologic implică dialogul între teologii aparținând diferitelor confesiuni, dialog necesar formulării unei ecleziologii a comuniunii, dialog prezent în permanent în cadrul sesiunii științifice ecumenice - chiar dacă în mișcarea ecumenică, în general, divergențele doctrinare au fost atenuate prin înregistrarea unor puncte comune, dar consensul nu a fost încă obținut.

Ecumenismul laic presupune angajarea dinamică, prin colaborare și susținere reciprocă, a creștinilor în diverse activități sociale, umanitare, ecumenism prezent prin colaborarea la sesiune între organizatori dar prezent și în angajarea fiecărui conferențiar în parte la astfel de activități de militantism social și umanitar.

Ecumenismul spiritual, ce recunoaște necesitatea metanoiei, a transformării interioare prin intermediul rugăciunii, s-a manifestat mai ales prin momentul final de rugăciune în capela Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan.

Prin intervențiile lor și prin prezența lor la această manifestare, toți participanții de la organizatori și conferențiari la publicul prezent au adus o pledoarie ecumenistă, precum cea susținută de Preot prof. Dumitru Popescu, în prefața cărții preotului Petru I. David, Ecumenismul - factor de stabilitate în lumea de astăzi: "Cu toate diferențele doctrinare intervenite între Bisericile creștine acestea rămân însă unite în Hristos, dincolo de barierele confesionale" (20). Întâlnim totodată termeni ecumeniști comuni între prezentările de la sesiunea științifică ecumenică "Să fie una în mâna ta" de la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman și același autor: "Unul dintre temeiurile fundamentale ale ecumenismului contemporan urmărește ca unitatea spirituală și nevăzută a Bisericilor creștine în Mântuitorul să devină o unitate vizibilă" (21).

Apare și o anumită problemă a ecumenismului contemporan, așa după cum a fost tranșată clar și de către arhimandritul Teofil Paraian un mare duhovnic al timpurilor noastre. Sfinția sa afirmă că "ortodocșii văd posibilă unitatea tuturor creștinilor numai prin încadrarea acestora în Biserica Ortodoxă. Catolicii nu văd unirea altfel decât prin triumful catolicismului. Majoritatea protestanților sunt mai dispuși să facă unele concesii", cu excepția protestanților fundamentaliști și carismatici. Sfinția sa vedea această unitate posibilă "nu prin puterea omului, ci prin rânduiala și harul lui Dumnezeu", din păcate însă nu posibile "pentru generația noastră" (Ortodoxia și internaționalismul religios, București, Ed. "Scara", 1999, p. 76).

În final, manifestări precum sesiunea științifică ecumenică "Să fie una în mâna ta" ce a avut loc luni, 19 ianuarie 2009, la Institutul Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, jud. Neamț, inițiative precum Săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor, demonstrează necesitatea unității creștine și a dragostei frățești în spiritul "Epistolei întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel", capitolul 13, versetele 1-13: "De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. Și de aș împărți toată avuția mea și de aș da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic nu-mi folosește. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși; Pentru că în parte cunoaștem și în parte proorocim. Dar când va veni ceea ce e desăvârșit, atunci ceea ce este în parte se va desființa. Când eram copil, vorbeam ca un copil, simțeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului. Căci vedem acum ca prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, față către față; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, precum am fost cunoscut și eu. Și acum rămân acestea trei: credința, nădejdea și dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea".

Conf. univ. dr. Cristina Emanuela Dascalu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat