Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Seminar ecumenic despre caritate

Seminarul "Biserica în slujba comunității - modele și mărturii ale filantropiei creștine" a avut loc vineri, 23 ianuarie 2009, în cadrul Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștină, la Institutul Social Pastoral "Sfântul Nicolae" din Iași. Au participat reprezentanți de la Centrul Diecezan "Caritas" Iași, de la Institutul social-caritativ "Diaconia" și autorități civile locale.

Moderatorul seminarului a fost pr. Narcis Axinte, consilier pe sectorul de asistență socială al Arhiepiscopiei Iașilor și director executiv al Fundației "Solidaritate și speranță". Cel mai veridic mod de a lupta pentru unitatea creștinilor, spunea părintele în deschidere, este dimensiunea practică a iubirii. Implicarea Bisericii în asistența socială este o vocație și o necesitate ce derivă din evanghelia iubirii lui Cristos.

Pr. Dan Sandu, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din cadrul Universității "Al.I. Cuza" din Iași, a susținut apoi o alocuțiune despre cele trei dimensiuni ale filantropiei: suferință, boală și sărăcie. La acestea a adăugat bunăstarea, "o problemă pentru cei care o au și o caută și pentru cei care nu o au și o caută".

Asistența socială este una dintre vocațiile Bisericii, după cum spunea pr. Sandu, dar nu a fost o niciodată vocație publică, ci una tainică. Mântuitorul ne cere să trâmbițăm doar cuvântul lui Dumnezeu, nu și faptele noastre. Filantropia înseamnă să nu știe stânga ce face dreapta. Un exemplu în acest sens este sfântul Vasile cel Mare, cel mai mare lucrător social din secolul IV.

Vorbind despre nevoia omului de sănătate, părintele pune pe primul plan în activitatea persoanei relația cu ceilalți, "o binecuvântarea pe care Dumnezeu a dat-o primelor persoane". Lipsa de relație cauzează suferința însingurării, iar suferința îl face pe om să se întoarcă la Creator. Suferința nu este necesară, însă, atunci când apare, rolul este întotdeauna unul pedagogic: îl învață pe om în cine trebuie să-și pună speranța și le dă șansa celor din jurul său să-și exercite filantropia.

"Căutarea cu orice preț a sănătății fiziologice și fuga de suferință au dus la cultivarea senzaționalului în materie de vindecare prin religie... Cristos avertizează asupra pericolului de a căuta în religie minuni și semne, ignorând adevărata metodă de alinare a suferinței respectiv dragostea lui Dumnezeu reflectată în lume prin dragostea de om, care nu trebuie să fie o simplă teorie".

Filantropia este teologia socială a Bisericii. Adevărata asistență socială se face împreună cu asistența religioasă și asistența religioasă nu poate să ignore asistența socială. "Nu poți să declari în Liturghie că iubești pe oameni și să nu o arăți după aceea. Cel care trăiește autentic dimensiunea creștină o exteriorizează fără a face din aceasta un titlu de glorie". Biserica a cuprins în termenul filantropie și asistența socială și asistența religioasă.

Biserica se străduiește să răspundă noilor realități sociale. "Este adevărat că niciodată nu vor fi resurse suficiente necesare finanțării tuturor nevoilor societății aflate în sărăcie sau suferință. Structura de bază rămâne parohia, unde preotul este chemat să manifeste iubirea de aproapele fiindcă el este slujitor nu numai al celor sociale, ci și al cuvântului de învățătură".

A luat cuvântul apoi pr. Lucian Farcaș, profesor la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, care a prezentat, servindu-se și de imagini, o conferință cu tema: "Ubi caritas et amor, Deus ibi est". Iubirea este în viziunea părintelui împlinirea vitală a Bisericii. Biserică înseamnă a fi caritate și a oferi caritate.

Pornind de la evenimentele din decembrie 1989, pr. Farcaș a făcut o analiză a consecințelor acelor fapte. "Biserica se confruntă cu probleme grave de sărăcie și mizerie socială care în parte își au rădăcinile până în 1989, și în mare parte sunt cauzate de evenimentele și efectele evenimentelor din 1989".

Cum este prezentată sărăcia și cum sunt prezentați oamenii cu probleme delicate din punct de vedere social? Atât starea de sărăcie cât și oamenii ajunși în această stare sunt prezentați ca "marfă". Este o gravă jignire adusă stării de sărăcie și persoanei ca atare. Se vinde sărăcia pentru a prezenta senzaționalul, pentru a obține ratingul.

Părintele a continuat interpretând parabola bunului samaritean. Este surprinzătoare tăcerea autorului cu privirea la identitatea tâlharilor, a victimei, un om anonim. Insistă în schimb asupra samariteanului: cel care se apleacă, coboară sub victimă ca s-o poată ridica. Condiția victimei este de neputință, este un obiect, nu este subiect. Aproapele nu poate fi obiectul asupra căruia se acționează, este cel care acționează, subiectul. Nici cei doi dinainte, fiecare "a venit și a plecat". Samariteanul a venit dar n-a plecat, el s-a aplecat (legat); acesta este momentul în care se face trecerea în definirea aproapelui. Nu este un obiect asupra căruia se răsfrânge acțiunea, ci este cel care inițiază acțiunea.

Vorbind apoi despre pomană și dreptate socială, părintele spunea: "Trebuie respectată pomana așa cum este ea în tradiția biblică și în tradiția creștină. Pomana păstrează această notă a discreției - nu știe stânga ce face dreapta". Modernitatea aduce însă situații foarte complicate, pomana nu este suficientă. Au apărut congregațiile, și jumătate din carisma oricărei congregații este socială: slujirea lui Dumnezeu și slujirea aproapelui.

Misiunea Bisericii este, alături de a continua pomana, de a pregăti oameni care să ducă mai departe slujirea la nivel instituționalizat. Toate instituțiile au menirea de a sluji persoana umană. Organizarea carității trece de la nivel individual la nivel instituțional, însă cu cât avem mai multe instituții, ca atât trebuie ca persoanele care activează în aceste instituții să fie mai bine pregătite.

Instituțiile de asistență socială au și misiunea de a veghea asupra ordinii sociale din societate, trebuie "să-i țină sub control" pe cei care iau decizii ce privesc viața oamenilor. "Sunt oameni care nu mai strigă. Biserica trebuie să aibă acea capacitate profetică de a ridica glasul să-i apere pe cei care nu mai au glas, nu-și cunosc drepturile, nu sunt ascultați".

Pr. Farcaș a amintit că O.N.U. a declarat anul 2009 an al reconcilierii, iar ziua de 20 februarie a fost numită "ziua mondială a dreptății sociale". Sărăcia este în mare parte efectul nedreptății, pentru a combate sărăcia este nevoie de dreptate.

Seminarul s-a încheiat cu discuții asupra proiectelor celor două organizații caritative, proiecte prezentate de pr. Adam Marius, director executiv la Centrul Diecezan Caritas Iași, și pr. Iulian Negru, directorul Institutului social-caritativ "Diaconia" din Iași.

Florin Jitaru


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat