Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Unitatea, un dar care vine de sus

Interviu luat cardinalului Walter Kasper

Publicăm în continuare interviul dat de cardinalul Walter Kasper, Președintele Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, în vederea Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor și apărut în al șaptelea număr al revistei Paulus (ianuarie 2009), dedicat temei "Caracteristica esențială a sfântului Paul: a fi apostol".

* * *

de Paolo Pegoraro

Faptul că adevărul este o slujire - și nu un braț de fier sau un comerț cu compromisuri - este din totdeauna o profundă convingere a cardinalului Walter Kasper. El a găsit în Scrisoarea către Efeseni propriul program personal de muncă: "Până când vom ajunge toți la unitatea credinței și a cunoașterii Fiului lui Dumnezeu, la omul desăvârșit... Fideli adevărului în iubire, să creștem în toate pentru el, care este capul, Cristos" (cf. Ef 4,11-16). Cu președinția Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, în anul 2001, cardinalul Kasper a ajuns la capătul unui parcurs foarte bogat: de la douăzeci de ani de catedră la universitățile din Münster și Tübingen, alături de prietenul Joseph Ratzinger, la numirea în Secretariatul pentru Unitatea Creștinilor în anul 1979, până la cei zece ani de conducere pastorală a diecezei de Rottenburg-Stuttgart. L-am întâlnit într-un rar moment de calm, abia întors din Istambul și deja pregătit să plece la Moscova, ca delegat papal la ceremonia înmormântării patriarhului Alexei al II-lea.

• Pentru Anul Paulin, Benedict al XVI-lea a cerut să se imprime un "nou elan" dialogului ecumenic. Așadar, a existat un moment de stagnare?

Nu o stagnare, cât mai ales o mare schimbare a situației ecumenice. Biserica este mereu peregrină, de aceea trăiește inserată în schimbările istorice continue. De aceea avem nevoie de un nou elan și de un nou entuziasm, pentru a privi la unica țintă care este unitatea vizibilă a Bisericii, care nu înseamnă uniformitate, ci unitate în credință, în sacramente și în slujirea apostolică. Conceptul catolic nu poate fi altul decât acesta și ne obligă voința Domnului care s-a rugat pentru ca toți să fie una. Acesta este, ca să spunem așa, "programul" nostru.

• În intervenția dumneavoastră la Tars, cu ocazia deschiderii Anului Paulin, ați subliniat că "Paul era un martor arzător al lui Cristos și în același timp un om de dialog". Așadar, mărturie și dialog. Care este modul corect de a face ecumenism?

Papa Ioan Paul al II-lea a dat o definiție clară afirmând că "Dialogul ecumenic nu este numai un schimb de idei, ci un schimb de daruri". Fiecare comunitate are darurile sale, așadar putem învăța unii de la alții în reciprocitate și astfel să ne apropiem tot mai mult de Isus Cristos. În acest context, este necesară în primul rând mărturia. Nici o Biserică nu poate abandona condiția sa și credința sa, însă mărturia face în așa fel încât celălalt să poată înțelege mai bine și să accepte mai bine ceea ce el afirmă. "Dialog" înseamnă a nu-l oprima pe celălalt cu propriile convingeri, cât mai ales a-l invita la primire și la acceptare. Așa a făcut și continuă să facă Biserica, după patruzeci de ani de la Conciliul al II-lea din Vatican.

• Dumneavoastră ați luat ca moto episcopal tocmai cuvintele pauline "Veritatem facientes in caritate" (Ef 4,15). Ecumenismul are o vocație profetică și în fața marilor provocări sociale din timpul nostru, în care raportul cu cel străin/diferit este conceput în mod utopic sau în mod cinic, dar rar cu realism solid?

Fundamentale pentru ecumenism sunt adevărul și împărtășirea adevărului. Înainte de toate adevărul nu este "al nostru", ci este un adevăr care ne-a fost dăruit de Domnul în revelația sa. Și conținutul acestui adevăr este că Dumnezeu este iubire. Și trebuie să spunem asta în așa fel încât celălalt să poată înțelege și accepta. Să fie clar: acest mod de a comunica adevărul nu este utopie, ci singura alternativă adevărată la violență. Mai curând este cinică violența, care este și ea o utopie, pentru că nu rezolvă nimic. Însă, pe de altă parte, nici nu cred că se va ajunge la un moment dat istoric în care toți creștinii vor fi unul și același lucru. Am făcut unele progrese cu ortodocșii și cu orientalii, este în desfășurare o apropiere și de mulți protestanți... numai așa se înaintează, pas după pas. Dar avem promisiunea Domnului nostru: el ne-a spus că el este cu noi. Așadar, dialogul nu trebuie înțeles numai între oameni, ci este și dialog cu Dumnezeu. Și noi suntem convinși că ecumenismul este un impuls al Duhului Sfânt: în el trebuie să ne încredem.

• Benedict al XVI-lea a stimulat în mod rodnic dialogul cu Biserica ortodoxă: se apropie întâlnirea dintre Roma și Moscova?

Trebuie spus că intenția Sfântului Părinte este de a ne apropia ulterior de toate Bisericile ortodoxe. Avem aceleași sacramente, aderăm la venerarea sfinților și mai ales a sfintei Fecioare Maria, împărtășim slujirea episcopală și dogmele din primul mileniu. Recent, când am fost la Constantinopol pentru celebrarea sărbătorii sfântului Andrei, se percepea că între noi există o adevărată prietenie. Și chiar cu Biserica ortodoxă rusă raporturile s-au îmbunătățit mult și vrem să se mai îmbunătățească. Totuși, nu trebuie să se încerce o "îmbrățișare istorică" între Moscova și Roma care să excludă celelalte Biserici. Vrem un dialog cu toate Bisericile ortodoxe în ansamblul lor, în pofida tensiunilor dintre Constantinopol și Moscova.

• În schimb, cum înaintează dialogul cu comunitățile reformate? Nu s-au înregistrat adeziuni la celebrarea Anului Paulin în bisericile lor mai mari dedicate apostolului.

Comunitățile protestante au un alt mod de a celebra și a participa la acest eveniment. De exemplu, sunt multe pelerinaje la bazilica sfântului Paul din afara zidurilor, deși nu le sunt date o însemnătate corectă. Și au fost implicați într-un simpozion academic despre scrisorile pauline care a avut loc în mănăstirea sfântului Paul. Astfel, și la deschiderea Anului era prezent un delegat al arhiepiscopului de Canterbury. Au fost foarte impresionați că Biserica Catolică ia în serios scrisorile sfântului Paul, fundamentale mai ales pentru doctrina despre îndreptățire în ambientul protestant. Numai pornind de la scrisorile pauline putem ajunge la un consens mai amplu și cred că în lumea protestantă acest An Paulin va avea rezultate pozitive. Este adevărat că astăzi dialogul cu ei este mai dificil decât cel cu ortodocșii și trebuie să recunoaștem asta cu sinceritate, dar din această cauză nu trebuie să ne închidem. Cel care vrea un dialog serios cu Biserica catolică, poate să-l aibă.

• În jurul cristologiei există un consens general, în timp ce sunt încă deschise chestiunile ecleziologice: slujirea petrină pentru frații ortodocși, fundamentul episcopal pentru frații reformați.

Da, pentru aceasta ecleziologia este în centrul dialogului nostru. Cu ortodocșii împărtășim aproximativ aceeași ecleziologie sacramentală și episcopală, și actualmente ne concentrăm asupra primatului petrin. Am început să discutăm despre asta deja la întâlnirea de la Ravenna și ne pregătim pentru un nou pas foarte important: un document care trebuie prezentat la următoarea ședință plenară din Cipru cu privire la rolul episcopului de Roma în comuniunea universală din primul mileniu. Cu protestanții există câteva apropieri, dar e vorba de cu totul altă ecleziologie... succesiunea apostolică a episcopilor este numai vârful aisbergului. Mai întâi trebuie tratate fundamentele ecleziologiei. Dar deocamdată dialogul nu este foarte ușor. Așadar, în fața diferențelor trebuie să ne amintim că dialogul cere multă răbdare și că răbdarea este sora cea mică a speranței.

• În cartea dumneavoastră Căile unității ați scris că progresul ecumenic este încredințat convertirii nu a celuilalt la sine, ci a fiecăruia la Cristos: fără aceasta, oricine este suficient de inteligent să prelungească de-a lungul secolelor lanțul obiecțiilor. Ce este ecumenismul spiritual?

Faptul că ecumenismul spiritual este adevărata inimă a ecumenismului l-a subliniat Conciliul al II-lea din Vatican și este și convingerea mea personală. Pentru că unitatea în Biserică nu este ceva ce noi putem face sau organiza la birou. Unitatea Bisericii este un dar, un cadou care ne vine de sus. Și de aceea ecumenism înseamnă a ne însuși rugăciunea lui Isus, pentru ca toți să fie una. Ecumenism înseamnă a cere acest dar în numele lui Isus. Înseamnă a ne ruga și a celebra împreună - dacă nu euharistia - desigur cuvântul lui Dumnezeu, chiar și în timpurile liturgice și în sărbătorile comune. Înseamnă că putem colabora în diakonia, adică în slujirea altora în domeniul social și educativ. Există multe lucruri pe care le putem face împreună, dar mai ales acum - după acest Sinod despre Cuvântul lui Dumnezeu - este foarte important să citim, să medităm și să ne rugăm împreună Biblia. Cu privire la cuvântul lui Dumnezeu ne-am despărțit și cu privire la cuvântul lui Dumnezeu trebuie să ne reunim din nou. Sinodul despre Cuvântul lui Dumnezeu mi s-a părut fundamental pentru un ecumenism realist. Este un ecumenism în sens spiritual - reafirm - pentru că toate inițiativele care se pot și trebuie să se facă vor da rod numai dacă provin dintr-o profundă realitate spirituală: unitatea cu Cristos. Cu cât suntem mai reuniți cu Cristos, cu atât vom fi mai reuniți și cu alții.

• Euharistia, sacrament al unității, este un alt centru al reflecției teologice pe care o faceți: un punct de sosire sau un mijloc concret pentru a face vizibilă unitatea în unicul Domn?

Euharistia nu este numai o celebrare individuală, ci este celebrarea comunitară a Bisericii, conform unui principiu care provine de la sfântul Paul. În Biserica antică se participa la euharistie în comunitatea de care se aparținea: era un semn al unității lor intime. Și pentru noi, astăzi, celebrarea euharistiei aprofundează această unitate, și astfel ea este semn și instrument. Ce este euharistia? Unde se poate celebra euharistia? Sunt întrebări care trebuie aplicate și pentru preoție. Pentru aceasta, deocamdată, noi și toate Bisericile orientale din primul mileniu suntem convinși că, în stare de despărțire și de schismă, euharistia comună din păcate nu este posibilă. Dar trebuie să facem tot posibilul pentru ca să devină posibilă. Înainte de orice euharistie ne rugăm pentru această unitate și pentru pacea Bisericii și acest lucru este, după părerea mea, cu adevărat esențial.

(După Zenit, 14 ianuarie 2009)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat