Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Comemorarea sfintei Bartolomea Capitanio

Sfânta Bartolomea Capitanio, fondatoarea Institutului Surorilor de caritate "Maria Bambina", este comemorată în Biserica Romano‑Catolică la 13 ianuarie.

Congregația "Surorile de Caritate ale Sfintelor Bartolomea Capitanio și Vicenza Gerosa" (cunoscute ca "Surorile «Maria Bambina»") a fost înființată la 21 noiembrie 1832 la Lovere în Italia, de către Bartolomea Capitanio, născută la 13 ianuarie 1807 în aceeași localitate. Carisma este o manifestare a dragostei Mântuitorului Isus, care se face cunoscut, deschizându-se cu milă la durerile omenești; atenția lor se îndreaptă, în mod special, față de tineri, indiferent de condiția socială, mai ales față de săraci, abandonați și dezorientați, față de bolnavi, bătrâni și față de cei care nu cunosc evanghelia. Casa mamă este la Milano, iar superioara generală este sr. Piercarla Mauri (din 1999). În România surorile au trei comunități: la Bacău (Str. Republicii, 45, 600303-Bacău), Faraoani (Str. Școlii Vechi, 181, 607170-Faraoani, jud. Bacău; tel. 0234/254031; e-mail: mariabambinafaraoani@yahoo.com) și Iași (Str. Frumoasa, 1, bl. 654, sc. B, et. I, ap. 5 700703-Iași; tel. 0721/421490).

*

Sfânta Bartolomea Capitanio s-a născut în Lovere, la data de 13 ianuarie 1807, iar părinții săi se numeau Modesto și Caterina Canossi - o familie cu condiții modeste. Bartolomea crește sub grija unei mame plină de iubire și bună. Ea a avut o copilărie destul de senină chiar dacă a avut de suportat moartea a doi frățiori mai mici. Tatălui îi place cam mult barul, vinul, și uneori e chiar agresiv; asta aduce multă suferință în familie.

Ecoul dureros al acestei situații pătrunde în inima Bartolomeei și o predispune încă din copilărie și adolescență să-și unească propriile suferințe cu acelea ale lui Isus răstignit și să se deschidă compasiunii pentru fragilitățile și mizeriile altora.

Bartolomea este inteligentă, dorește să-și însușească cunoștințe cât mai multe, iar mama o încredințează școlii surorilor clarise reintrate de puțin timp în mănăstirea din Lovere, după dureroasa expulzare din timpurile napoleoniene. În școală își însușește cu promptitudine tot ce i se oferă, își controlează temperamentul său puternic și volitiv, se angajează cu fervoare în practicarea virtuților, trăiește o adevărată prietenie cu colegele și învățătoarea ei, se deschide farmecului sfințeniei pe care îl inspiră și surorile clarise cu mărturia ei de viață.

Bartolomea avea doar 12 ani, când într-un moment de joacă, propus de învățătoarea sa, sora Francesca Parpani, trage paiul cel mai lung, semn că dintre toate elevele ar fi trebuit să fie prima care să ajungă sfântă. Ia în serios acest joc și își propune: "Vreau să mă fac sfântă, repede sfântă, mare sfântă" - propunere la care nu va renunța niciodată.

Înainte de a se întoarce acasă după terminarea studiilor, Bartolomea, care avusese o profundă experiență spirituală alături de surorile consacrate, se încredințează în mâinile lui Dumnezeu prin votul de castitate; este plină de uimire deoarece Isus, regele cerului și al pământului, o alege ca mireasă. Simte că o mare lumină se aprinde în inima ei: Isus o iubește și a ales-o pentru a fi în întregime a lui! Această certitudine o provoacă să răspundă acestei iubiri în concretețea vieții. Cum? Pe ce cale?

Bartolomea va găsi răspunsul în ascultarea Duhului Sfânt, în docilitate față de confesorul său, părintele Angelo Bosio, fiind atentă la apelurile lui Dumnezeu, care îi vorbește prin situațiile de necesitate a semenilor săi și prin evenimentele istorice pe care societatea le trăiește.

Simte că în ea se definește într-un mod tot mai clar chemarea spre caritatea laborioasă pentru binele semenilor. Copiii fără familie, fără educație, tinerii dezorientați, bolnavii fără îngrijire, săracii din cartierele Loverului o interpelează.

În 1829 Bartolomea exprimă această lumină în votul de caritate, convinsă de acum că "iubirea față de Isus nu poate fi despărțită de o adevărată iubire față de aproapele" și că laborioasa caritate este modul său de a-i place Domnului. În același timp, înțelege că pentru a fi efectiv toată a lui Isus și pentru a lăsa ca în ea să trăiască caritatea lui, trebuie puțin câte puțin să se elibereze de sine însăși. De aceea se antrenează într-o asceză riguroasă, făcută din mortificări, din examene de conștiință, din controale minuțioase. Luptă mai ales împotriva mândriei pe care o simte vie în sine.

Convinsă că este de Dumnezeu chemată să facă să retrăiască în inima și în gesturile sale caritatea lui Isus se introduce în operele de binefacere pe care deja le poate face: instruiește copiii în școala pe care o deschide în casa sa, îi învață catehismul, îi învață să lucreze, însuflețește oratoriul și se îngrijește de tineri cu pasiune și multă iubire, țese relații de prietenie, se îngrijește bolnavii și de bătrânii pe care îi cunoaște în case și în spitale, mereu cu intenția ultimă de a-i ajuta pe toți să-l întâlnească pe Cristos. Însă Duhul îi pune un imbold în inimă... este necesar să găsească o modalitate prin care acest răspuns la necesitățile semenilor să aibă continuitate.

Bartolomea se roagă, se întreabă, se confruntă... și treptat i se clarifică proiectul unui institut "fondat în întregime pe caritate".

În noaptea de 21 noiembrie 1832, Bartolomea veghează în camera sa în așteptarea zorilor, pentru a merge cu Caterina Gerosa, noua ei tovarășă, în biserica parohială "Sf. Gheorghe" unde își depune votul de consacrare a vieții lui Dumnezeu și spre binele aproapelui. Moare la numai 26 de ani după ce a dat început noului institut care s-a răspândit în lumea întreagă, numărând actualmente peste 5000 de membri, surori prin care Dumnezeu lucrează și vrea să ajungă la omul contemporan marcat de atâtea nevoi, de lipsa de iubire, de lipsă de speranță, dar mai ales de lipsa de Dumnezeu și darul său de mântuire. Spiritul de caritate al sfintei Bartolomea a fost ca un bob de grâu, din care, aruncat în pământ, s-a născut spicul și aventura lui Dumnezeu, care se îngrijește de om, prin "Surorile de Caritate ale Sfintelor Bartolomea Capitanio și Vicenza Gerosa", numite și "Surorile «Maria Bambina»".

Surorile "Maria Bambina"

*

O sfințenie tânără și cotidiană

Ceea ce impresionează cel mai mult la sfințenia Bartolomeei este faptul că e o sfântă tânără. Nu doar pentru că Bartolomea moare foarte tânără, la numai 26 de ani, dar pentru că trăiește sfințenia cu inima unei tinere. Ne spune, astfel, că sfințenia este făcută nu pentru atunci când vom fi "mari"; nu e pentru mâine, dar pentru astăzi; e posibilă sfințenia imediat. Scopul sfințeniei dă o direcție clară pentru drumul vieții, pentru alegerile mici și mari pe care viața ni le impune și care, de prea multe ori, sunt amânate.

Dorința de sfințenie - adică o viață trăită potrivit frumuseții pentru care Dumnezeu a făcut-o - dă vieții noastre un orizont amplu, oferă persoanei noastre o orientare care valorifică și potențează orice capacitate. Bartolomea a înțeles foarte repede că sfințenia care ne-a fost dăruită la botez era o sămânță care trebuie făcută să crească imediat. Această convingere a făcut-o să trăiască cu intensitate experiențele fundamentale ale tinereții: alegerea de iubire, prietenia, descoperirea propriei vocații, angajamentul în trăirea prezentului său și planurile de viitor.

În ciuda dorințelor înalte spre care aspiră, Bartolomea este totuși o tânără normală. Nu face lucruri extraordinare. Nu trăiește gesturi ieșite din comun, nu inventează opere nemaiauzite, nu este persecutată, nu pleacă în țări îndepărtate și nu înfruntă pământuri necunoscute, nu scrie tratate teologice, nu e martiră, nu are viziuni mistice, nu face minuni spectaculoase... nici despre moartea sa nu putem spune prea multe. Ea însăși nu dă prea mare importanță acesteia: rezolvă totul cu "voi ajuta mai bine din cer".

Prea adesea confundăm sfințenia cu excepționalul și sfârșim prin a crede că nu e făcută pentru noi care ne trăim viața de zi cu zi: școală, muncă, prieteni, afecțiuni... alegeri care ne implică viitorul... Sau, cel puțin, nu e pentru noi astăzi. Papa Ioan Paul al II-lea - în documentul Novo millennio ineunte - se adresa întregii Biserici spunând că sfințenia nu e doar pentru câțiva eroi, dar e "măsura cea mai înaltă a vieții creștine de fiecare zi". Pentru aceasta, Bartolomea este pentru noi o invitație vie.

Bartolomea este sfânta cotidianului. Trăiește lucrurile de fiecare zi, obișnuite, într-un mod extraordinar, deoarece îl lasă pe Dumnezeu să intre până în detaliile cele mai mici ale vieții ei de tânără. Extraordinar nu e ceea ce face, cât mai ales iubirea cu care face, intensitatea cu care trăiește, bogăția pe care o are în interiorul ei. Bartolomea ne spune că, trăind în sfințenie, viața capătă gust și profunzime. Ne spune că nu trebuie să mergem să căutăm cine știe ce fapte eroice ca să dăm sens și gust vieții; e suficient să valorificăm cotidianul nostru spunând da lui Dumnezeu în ceea ce întâlnim zi după zi, cu bucurie, mulțumiți. Îndrăznește să se simtă îndrăgostită de Dumnezeu și se lasă total fascinată de Isus. În entuziasmul proaspăt al tinereții, deschisă în totalitate spre iubirea lui, fără rezerve îi spune te iubesc: "Sunt a ta în felul în care îți place ție cel mai mult".

În această viață concretă de iubire își construiește sfințenia zi după zi, prin alegeri cotidiene de fidelitate față de relația sa cu Dumnezeu și față de darul său pe care îl primește și îl dăruiește. Astfel, Bartolomea înfruntă problema fundamentală a vieții, marea întrebare care nu poate înșela: "Dar eu de cine sunt iubită? Și pe cine vreau să iubesc?". De cine sunt iubită - profund, esențial - și cui vreau să-i încredințez viața mea? Astăzi, toată lumea se grăbește să consume experiențe afective, relații sentimentale. Lume care ajunge la 30-32-34 de ani, care a colecționat o sumedenie de experiențe, dar nu a avut încă curajul să se pună față în față cu sine și să se întrebe: "Ce fel de iubire trăiesc? Cărei iubiri mă dăruiesc?".

Sfântul Toma de Aquino scria: "Stabilitatea unei persoane depinde de afecțiunea care o susține și în care îți găsește deplina satisfacție". Atâta instabilitate ce vedem în jurul nostru și în noi, nu depinde oare de faptul că nu am recunoscut și ales suficient de adevărat iubirea durabilă a vieții?

Bartolomea, deși a întâmpinat greutăți în căutarea vocației sale, a avut curajul să meargă până la rădăcina întrebării, să caute iubirea cea mai durabilă, care să fie capabilă să susțină întreaga ei viață și a înțeles că aceasta nu poate fi decât iubirea lui Dumnezeu și că numai lui viața trebuie dăruită. Această iubire fundamentală constituie centrul personalității Bartolomeei.

Bartolomea e frumoasă, fascinează, deoarece centrul ei este Cristos, de el se simte iubită și lui îi răspunde iubind. Isus viu, în ea, cu ea, pentru ea, în realitățile în care a fost pusă să trăiască. Obiectivul în ea era foarte clar: să fie din ce în ce mai disponibilă iubirii de care a fost aleasă și cucerită, cu sufletul și cu trupul, pentru ca să se lase tot mai umplută de el, de slava lui și pentru binele multora. Nu lasă nimic în afara raportului său cu Isus. Ea se roagă mult. A sta cu Isus este pentru ea rodul dorit al unei iubiri cultivate prin întâlniri precise, zilnice, fidele, prelungite. Acest exercițiu fidel de rugăciune sapă în ea o profundă interioritate. Bartolomea este o tânără care a știut să trăiască timpul său în mod deplin, gustos: împletind fidelitatea față de prezentul ei cu pregătirea viitorului. Un autor spiritual spunea: "sfințenia nu înseamnă să dai totul lui Dumnezeu, ci să-l lași pe Dumnezeu să ia totul". Chiar dacă pleacă de la "Vreau să fiu sfântă", Bartolomea știe că această operă îi aparține lui Dumnezeu care face totul, însă ei îi rămâne efortul de a-i face spațiu, să-l lase să lucreze și să colaboreze cu el.

E o provocare și pentru noi la un angajament onest, umil și încrezător pentru noi oamenii de azi, bărbați și femei, care vrem să ne lăsăm cuceriți de Dumnezeu. Doar așa și numai atunci Dumnezeu va face să explodeze în noi al său "Vreau mai mult prin tine și cu tine".

Sr. Silvia Brandiu, SMB


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat