Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: "Rugămu-ne-ndurărilor"

"În timpurile de pe urmă" faptele se aleg, oamenii se cern și se discern, cuvintele devin tranșante, culorile vieții sunt reduse la esențial. Două sunt motivele pentru care românul vorbește rareori despre suflet: adâncul inimii nu se dezvăluie decât în taină, Celui care l-a creat; și - la polul opus - între idealul starletei de carton și Luceafăr, primul este incomparabil mai accesibil. Dar dincolo de aceasta, când un aspect al realității reprezintă substanța existenței proprii, lucrul acela devine "de la sine înțeles": nimeni nu clamează, de ex., importanța aerului, strălucirea soarelui, bucuria florilor , puritatea zăpezii - și nici nu vorbește mereu despre desăvârșirea spirituală și frumusețea lui Dumnezeu (deși ar trebui s-o facem -fiindcă lumea ar deveni mai bună și noi, într-însa, fericiți).

Poate de aceea vorbim atât de rar de sufletul neamului nostru: Eminescu.

Și totuși, când bucuria nașterii coboară cerul de sus în cerul din suflet, e bine să știm că acolo, undeva, în adâncul de sus se află și el: Eminescu. A sosit în lume cu puritatea zăpezii, a plecat însoțindu-se cu mireasma de miere și soare a "teiului sfânt și dulce", iar ziua nașterii și ziua plecării e aceeași: 15 - încheind rotund spațiul vieții sale pe coordonatele cifrei 7: a fost al șaptelea copil (în tradiția indiană, atât de dragă poetului, al șaptelea copil e înzestrat cu haruri deosebite), iar trecerea sa în lume este înscrisă în aceeași cifră, 7: s-a născut în ianuarie, a plecat în iunie (prima și a șasea lună a anului). Asociind cifra șapte numărului harurilor Duhului Sfânt (sau, ca să facem "pe plac" structuralismului geometric thomian din teoria morfogenetică, potrivit căruia sunt șapte potențiale organizatoare ale materiei în spațiul nostru cu 3+1 dimensiuni) - am putea spune că spațiul de suflet creat de Eminescu este universul de har al neamului românesc .

Iar dacă ar fi să alegem un "centru de gravitație" al acestui univers, atunci acesta ar fi versul în fața căruia toate celelalte se închină: nu Imnul Creațiunii din Scrisoarea I (preluat din cărțile sfinte ale Indiei, mai precis din Rig-Veda), nu versul de iubire nuanțat în toate registrele simțirii omenești, nici versul morții din "Veneția" sau al sumbrei supraviețuiri din mitologia nordică ("Strigoii"): nu, nici "Luceafărul", fiindcă Luceafărul însuși se roagă "Luceafărului mărilor".

În "centrul de gravitație" al acestui univers de har se află exact ceea ce creează întotdeauna un univers: cuvântul sfânt. Adică, rugăciunea. Fiindcă gravitația este expresia iubirii lui Dumnezeu în Creație, iar rugăciunea - cunoașterea, recunoașterea, recunoștința - dorința de apropiere și de apropriere a iubirii absolute. Și (parafrazând-o pe Rosa del Conte) nimeni altul nu a vorbit în literatura noastră ca Eminescu despre Absolut.

Iar acel vers de suflet, Eminescu l-a păstrat pentru sine.

A apărut postum. Se numea, simplu, "Rugăciune".

Patru din elementele constitutive ale universului: pământ, apă, foc, aer se smeresc prin ființa omului-colectivitate (implorarea ajutorului se face la persoana I plural) în fața Sfintei Fecioare. Al V-lea element, imanent și transcendent, este prezent în ființa Fecioarei ("Lumină dulce, clară"), dar susține și viața omului ("Noi, ce din mila sfântului / Umbră facem pământului..."). Cel ce se smerește, va fi înălțat. Îngenuncherea cheamă înălțarea și mântuirea , fiindcă deasupra "valul(ui) ce ne bântuie" steaua arătată din "neguri" este "Luceafărul mărilor", "Regină peste îngeri"... Și abia aici limbajul arhaizant (de care se tot face uz până la abuz în diferite traduceri ale Psalmilor) este firesc: "Rugămu-ne-ndurărilor, / Luceafărului mărilor; / Ascultă-a noastre plângeri / Regină peste îngeri": armonia în "u" creează spațiul sonor al mării, părând a se înălța din profunzimile sufletului, iar lumina îndurării se revarsă peste plânsul omului, neostoit ca marea cea fără de odihnă. Rugăciunea se încheie cu imaginea luminii: pură, dulce, clară, apărută din negurile îngemănând pământul, apa, aerul, rămâne să vegheze: e privirea și ființa celei pururea fecioară. Fără s-o spună explicit, imaginea Fecioarei este frumusețea și bunătatea însăși. Fiindcă - oare ce poate fi în tot universul mai frumos și mai bun decât lumina?

"Și numele Fecioarei era Maria".

Să facem o clipă tăcere în zarva lumii: o clipă să privim zăpada și cerul. Și să ne privim sufletul. Apoi să privim în ochii celui de lângă noi. Adânc, până când vedem lumina - și iubirea universului.

Și să ne aducem aminte: "numele Fecioarei era Maria".

Să îngenunchem în fața ei, cu sufletul neamului românesc.

Astăzi s-a născut Eminescu.

Dr. Ecaterina Hanganu

* * *

Textul poeziei "Rugăciune" de Mihai Eminescu poate fi citit la adresa:
http://www.mihaieminescu.ro/opera/poezia/rugaciune.htm


 

lecturi: 42.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat