Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

25 decembrie: Ziua nașterii lui Isus

Instituită la Roma în prima jumătate a secolului al IV-lea, sărbătoarea Crăciunului a fost fixată la 25 decembrie pentru a contrasta și înlocui sărbătoarea Natalis solis invicti (ziua de naștere a soarelui neînvins) pe care păgânismul roman o celebra la acea dată, zi considerată ca fiind și cea a solstițiului de iarnă. Biserica Romei a dat acestei sărbători păgâne o semnificație diferită. În ziua în care se sărbătorea nașterea astronomică a soarelui, creștinilor li se prezenta nașterea adevăratului soare, Cristos Domnul, care a venit în lume ca să o mântuiască. Așadar, apărea nașterea lui Cristos în locul renașterii lui Sol invictus. Fixarea liturgică a Crăciunului la 25 decembrie a fost o decizie de ordin pastoral, fără legătură cu data reală a nașterii lui Cristos, pe care nimeni nu ar fi putut să o precizeze.

Și totuși se pare că noi, creștinii, în frunte cu specialiștii în materie, ne-am înșelat atâta amar de vreme, admițând fixarea Crăciunului la 25 decembrie din motive exclusiv pastorale. Astăzi însă, datorită documentelor descoperite la Qumran, putem stabili cu precizie că Isus s-a născut chiar în ziua de 25 decembrie. E o descoperire serioasă, care nu poate fi suspectată ca având scopuri apologetice creștine, deoarece o datorăm renumitului profesor evreu, Shemarjahu Talmon, de la Universitatea Ebraică din Ierusalim. Iată cum a ajuns el la această descoperire. Dacă Isus s-a născut la 25 decembrie, zămislirea lui prin puterea Duhului Sfânt a avut loc, evident, înainte cu nouă luni.

Buna-Vestire, descrisă de Evanghelia după sfântul Luca (1,26-38), este celebrată de întreaga Biserică la 25 martie. Tot din Evanghelia după sfântul Luca (1,23-26), aflăm că fix cu șase luni înainte, Elisabeta l-a zămislit pe Ioan Botezătorul. Biserica apuseană nu are o sărbătoare liturgică dedicată acestei zămisliri, în schimb Bisericile răsăritene o au și o celebrează între 23 și 25 septembrie, adică cu șase luni înainte de Buna-Vestire. Până nu de mult, toți credeau că este vorba de o succesiune logică de date, bazată pe tradiții ce nu pot fi verificate.

Realitatea însă este alta. Pentru a înțelege mai bine, pornim de la zămislirea sfântului Ioan Botezătorul. Evanghelia după sfântul Luca începe cu istoria celor doi soți sfinți, Zaharia și Elisabeta. Zaharia făcea parte din gruparea sacerdotală. Într-o zi, pe când slujea în templul din Ierusalim, a fost vizitat de îngerul Gabriel care l-a anunțat că, în ciuda vârstei lor înaintate, el și soția sa Elisabeta vor avea un copil, pe care îl vor numi Ioan și care va fi "mare înaintea Domnului" (Lc 1,11-20). Evanghelistul Luca are grijă să precizeze că Zaharia aparținea grupului sacerdotal al lui Abia și că atunci când a primit vestea de la înger, "slujea când era rândul grupului său" (Lc 1,5.8).

În vechiul Israel, cei care făceau parte din clasa sacerdotală erau împărțiți în 24 de grupuri care, succedându-se în ordine neschimbată, trebuiau să slujească în templu de două ori pe an, timp de o săptămână. Grupul lui Abia, din care făcea parte Zaharia, era al optulea pe lista oficială. Când venea la rând acest grup, nimeni nu știe. Așadar, analizând cercetările efectuate de alți specialiști și lucrând mai ales pe textele documentelor de la Qumran, profesorul Talmon a reușit să stabilească succesiunea cronologică a celor 24 de grupuri de preoți. Una dintre perioadele de slujire a grupului lui Abia avea loc în ultima săptămână din luna septembrie.

Așadar, era verosimilă tradiția Bisericilor răsăritene care fixa zămislirea lui Ioan Botezătorul între 23 și 25 septembrie. Această verosimilitate a devenit certitudine după ce mai mulți cercetători, stimulați de descoperirea profesorului Talmon, au reconstruit "filiera" acelei tradiții, ajungând la concluzia că ea provenea direct de la Biserica primară iudeo-creștină de la Ierusalim. Iată, așadar, că ceea ce părea o creație de natură exclusiv pastorală, fixarea Crăciunului la 25 decembrie, este de fapt o creație de natură istorică.

Un lanț de evenimente care au avut loc pe parcursul a 15 luni, elimină orice îndoială asupra datei precise a nașterii Mântuitorului. În luna septembrie a avut loc zămislirea lui Ioan Botezătorul, iar în martie, după șase luni, Buna-Vestire. În iunie s-a născut Ioan, iar după șase luni s-a născut Isus. Cu acest ultim eveniment ajungem exact la 25 decembrie.

Așadar, data sărbătorii Nașterii Domnului nu este fixată la întâmplare, ci are un temei real.

Pr. Ioan Tamaș


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat