Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Răsăritul cel de sus

Dincolo de metaforele noastre se ascunde adevărul pe care-l percepem rareori în toată amploarea sa. Poate tocmai de asta le folosim - fiindcă ne lipsesc cuvintele sau cuvintele sunt de prisos. Și dacă există o metaforă care unește dintotdeauna omul cu sine însuși, cu cei din jur, cu tot ceea ce există și vedem sau nu vedem, aceea e imaginea care asociază trecerea timpului cu un fluviu.

Dar dacă mergem mai departe "pe firul apei", lucrurile deja se complică: dacă "timpul curge", atunci care sunt malurile sale? Și spre ce curge? Cu ce viteză? Și cine-l alimentează? Cine-l face să curgă? Și unde se sfârșește? Dacă se sfârșește, înseamnă că are și un început? Și de fapt, ce este timpul? Știința nu răspunde la întrebare, fiindcă două noțiuni (spațiul și timpul) nu se pot defini reciproc una prin cealaltă. Și nici a spune că "timpul e un cuib de energie care ne adăpostește" nu rezolvă problema. Relativitatea restrânsă șterge noțiunea newtoniană a timpului care curge liniar și uniform (mai ușor perceptibilă intuitiv) și așează în locul ei noțiunea de spațiu-timp, ca un bloc care "nu curge deloc", dar prin care-și face drum observatorul care ordonează evenimentele. Interesant, incitant, dar în totală contradicție cu noțiunile de mecanică cuantică: aceasta imaginează o infinitate de posibilități "viitoare" din care este aleasă una singură, în raport de interacțiunile dintre particule. Pentru teoria relativității, trecutul, prezentul și viitorul se confundă, ca și când timpul n-ar exista deloc, iar pentru mecanica cuantică, există timpul - dar care?! Și disputa continuă, atât pe plan științific, cât și filosofic ("timp liniar", "spațiu-timp", timp "fractal" organizat în unități repetitive descrise de geometria neeuclidiană și caracterizate prin autosimilaritate, dimensiune etc. dar alcătuite... din ce?!; timp sacru, timp profan; timp circular și eterna reîntoarcere, timp "spiral", iarăși timp liniar, noi în timp și noi în afara timpului... etc.) Unul din cercetătorii de mare renume în fizica actuală (CNRS: Marc Lachièze-Rey) a dat recent următorul răspuns: "Am putea găsi ceva în afara timpului care să fie răspunzător de apariția timpului. Ar fi ceva speranțe ca de acum într-un secol să înțelegem mai bine ce e cu timpul".

Și în tot acest... timp, enigma timpului era demult rezolvată.

Metaforic.

Și nu se vede fiindcă prea o vede toată lumea.

Curgerea timpului este marcată de curgerea stelelor, de mișcarea de precesie, de aparenta rotație a bolții cerești... Soarele, Luna, aștrii răsar și apun, răsar din nou... Dar o singură dată răsăritul a apărut în mijlocul cerului, adică s-a făcut văzut acolo unde e dintotdeauna: în centrul cerului, în centrul Creației: "Răsăritul cel de Sus". Și Soarele, și Luna, și aștrii răsar și apun pe cer... deci oricum, undeva "sus" față de om. Dar răsar și apun și nimeni nu spune "ce răsărit frumos" și nici "ce apus minunat" când Soarele e în mijlocul cerului. Fiindcă el răsare de la...răsărit și nu "de sus", din mijlocul cerului.

Și atunci, de ce "Răsăritul cel de sus?"

Cineva din părinții Bisericii o compara pe Fecioara Maria cu un lac. Un lac perfect liniștit, care oglindește cerul (fiindcă altfel, la cea mai mică neliniște, lacul nu mai oglindește nimic, ci doar propria tulburare). Un lac este alimentat "de ceva". Acel 'ceva" este, în cazul sfintei Fecioare, istoria. Într-însa, istoria se oprește. Istoria este timpul. Timpul se oprește în momentul nașterii lui Isus. "Lacul" reflectă imaginea cerului, în care se face văzut Isus. Deodată, în întregime.

Isus a distrus moartea fiindcă nașterea sa a oprit timpul. Astfel, Răsăritul său este fără apus. Și este în întregime, deodată, fără creștere sau micșorare, în centrul cerului. Era singurul care putea s-o facă, fiindcă nu poate opri timpul decât acela care l-a și creat, o dată cu tot ceea ce există (Sf. Augustin și Stephen Hawking, laureat al Premiului Nobel pentru fizică, se "întâlnesc" aici în concepția identică asupra apariției timpului o dată cu creația). Timpul "oprit" de Isus este însă timpul păcatului. Or timpul păcatului este timpul mort, timpul morții. Zămislită "fără de păcat", Fecioara Maria a oprit istoria păcatului. Isus, fără păcat, a oprit timpul păcatului. Și a făcut să "răsară" timpul "cel de sus", adică timpul pur, fără păcat, timpul dinainte, cel al nașterii dintâi a omului.

Și ne-a salvat nu "de la" moarte, ci "din" moarte.

...Și iată și ce era acel "ceva ce trebuie găsit în afara timpului care să ne facă să ne dăm seama de apariția timpului" cum spunea fizicianul de la CNRS. Nu de acum într-un secol, cum estima el, nici într-o mie de ani, nici cine-știe-când. Pur și simplu, răspunsul era nu înainte cu un secol, ci în urmă cu două mii de ani: acolo, în brațele Fecioarei, într-o noapte rece. Poate că aici, în timpul nostru, tremura de frig și plângea - fiindcă cel care ne-a făcut oaspeți ai cerului, pentru totdeauna, nu mai găsise loc în casa de oaspeți a unui sătuc nenorocit ...

Așa cum nu găsește loc nici în mintea noastră, atât de orgolioasă acum de propria-i (ne)știință...

Dar oare în inima noastră?!...

Dr. Ecaterina Hanganu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat