Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Școala catolică în Europa în fața provocării secularizării

La încheierea Congresului European despre Învățământul Catolic de la Roma

de Inma Álvarez

Școala catolică europeană nu este o realitate uniformă, ci capătă în fiecare țară o formă și condiții concrete, mai ales în națiunile ex-comuniste; oricum, toate trebuie să înfrunte aceeași provocare: secularizarea societății, care face tot mai dificilă desfășurarea propriei misiuni educative.

Aceasta este preocuparea principală exprimată în timpul Congresului European despre Învățământul Catolic "Școala catolică în spațiul public european", care a reunit la Roma începând cu 30 noiembrie 2008 reprezentanți din toate țările.

Întâlnirea este promovată de Consiliul Conferințelor Episcopale din Europa (CCEE) și de Comitetul European pentru Învățământul Catolic (CEEC).

După cum a afirmat Monseniorul Pero Sudar, episcop auxiliar de Sarajevo și promotor al proiectului "Școli catolice pentru Europa", principala preocupare astăzi este că, spre deosebire de ceea ce se întâmplă în alte continente, școala catolică în Europa se confruntă cu scăderea numărului de elevi, așa încât în trei ani a pierdut aproape 200.000 de studenți.

În Europa occidentală elevii din școlile catolice sunt circa 7,3 milioane, din care aproape jumătate în Franța și Spania, în timp ce în țările din est sunt mai puțin de 200.000. În unele țări școlile se închid datorită lipsei de înscrieri.

Prelatul se întreabă "unde trebuie căutate motivele unui eventual dezinteres față de școlile catolice", și subliniază mai ales răspândirea unei secularizări tot mai marcate, care provoacă un climat de ostilitate față de valorile religioase.

"Un puternic grup de promotori din spațiul european public de astăzi arată o puternică neîncredere, ca să nu-i spunem ostilitate, față de Biserici și de comunitățile religioase", și acest lucru este valabil mai ales "printre euro-deputați", constată el.

Pentru prelat, "nu lipsesc tendințele de a promova un anumit dogmatism laic caracterizat de o subtilă intoleranță față de religie și față de credincioși", considerați "motive care deranjează progresul și conviețuirea pașnică", motiv pentru care obiectivul este "eliberarea spațiului public de orice conținut religios".

Această situație presupune o provocare la care Biserica trebuie să răspundă, afirmă Monseniorul Sudar, dat fiind faptul că școala este un instrument fundamental pentru transmiterea valorilor, mai ales pentru copiii din familiile catolice.

"Faptul că educația suferă și ea de relele care chinuiesc societățile noastre - subiectivismul răspândit, relativismul moral și nihilismul - actualizează și mai mult dreptul părinților catolici să-și înscrie copiii în școlile în care este garantată educația catolică", a adăugat el.

În afară de asta, școala trebuie "să devină unul din organismele ecleziastice capabile să evanghelizeze Europa" și să sublinieze "contribuția istorică a religiilor la patrimoniul european".

Patru provocări

După cum a explicat Monseniorul Vincent Nichols, arhiepiscop de Birmingham și președinte al Comisiei pentru Învățământ și Universitate din CCEE, școala catolică în Europa înfruntă actualmente patru elemente la care trebuie să răspundă.

Pe de o parte, școala catolică "are un loc cheie în misiunea Bisericii de a-l face cunoscut pe Cristos tuturor neamurilor".

Cu privire la acest punct, Monseniorul Nichols a insistat asupra necesității ca vestirea lui Cristos "să fie în centrul tuturor eforturilor. Orice dezvoltare personală, învățământul și ucenicia, toată formarea culturii și a societății va fi bine întemeiată dacă va fi centrată în el".

În al doilea rând, școala "îi asistă pe părinți în educația și în formarea copiilor lor" și pentru aceasta efortul educativ trebuie să se facă "uniți împreună" cu ei.

În al treilea rând, a continuat el, școala "este în slujba Bisericii locale, a diecezei și a parohiei". Dacă aceasta din urmă "este locul formării religioase și spirituale, școala este locul educației culturale. Ambele dimensiuni trebuie să se integreze, deoarece le inspiră aceleași valori".

În sfârșit, școala este "în slujba bunăstării societății", pentru ca "să se garanteze dreptul părinților ca fiii lor să primească o instruire conformă cu convingerile lor" și pentru că "ajută la dezvoltarea sensibilității religioase, a principiilor sale și a valorilor sale", ceea ce este "esențial pentru coeziunea socială".

Acestor patru necesități le corespund tot atâtea provocări, pe care prelatul le consideră "fundamentale în școala catolică din viitor": pluralismul, angajarea față de adevăr, libertatea și solidaritatea.

Cât privește pluralismul, Monseniorul Nichols a explicat că provocarea astăzi este de a sluji "o societate complexă la nivel etnic, cultural, religios și social", în care aspectul dificil este tocmai "cultivarea unui sentiment de unitate".

A doua provocare este aceea de "a garanta libertatea", învățându-i pe elevi adevăratul sens al acestui termen, mai ales în procesul de învățare. A treia, legată de aceasta, este angajarea cu adevărul și integritatea lui în fața unui proces de cunoaștere tot mai fragmentat.

A patra provocare, adaugă prelatul, este "a învăța solidaritatea" și valoarea sacrificiului personal, imitând sacrificiul lui Cristos pentru alții, ca un aspect important pentru creșterea virtuților.

Primirea diversității

Pentru Monseniorul Sudar, școala catolică astăzi trebuie să înfrunte o mare provocare, aceea de a primi elevi de alte religii sau chiar și necredincioși fără ca asta să presupună faptul de a diminua identitatea sa religioasă, așa cum se întâmplă în alte continente.

"Centralitatea persoanei, care trebuie să caracterizeze școlile catolice, poate să fie convingătoare numai dacă se recunoaște și se ocrotește realitatea sa, inclusiv cea religioasă", a afirmat el.

În unele declarații la "Radio Vatican", prelatul s-a referit la proiectul "Școli catolice pentru Europa", pe care-l conduce, născut "din necesitatea Bisericii catolice de a supraviețui în Bosnia-Herțegovina".

Din cauza conflictului și a emigrației legată de acesta, "din circa 950.000 de catolici înainte de război, au rămas 460.000". În acest context, "proiectul se naște pentru a-i încuraja pe părinții catolici să rămână", după cum se vrea, "în slujirea cauzei umane în Bosnia-Herțegovina, în acele zone cu adevărat încercate de intoleranță".

E vorba, a adăugat el, de a găsi "o mentalitate nouă pentru ca diferențele etnice, culturale și religioase să nu fie văzute ca o amenințare, ci ca o provocare pozitivă". Prelatul a explicat că în unele școli catolice se permite preoților ortodocși să le predea copiilor această religie și același lucru se face cu copiii musulmani.

"Sunt sigur că aceasta, astăzi, este o provocare pentru școlile catolice: a da într-adevăr un exemplu, fără a trăda propria identitate religioasă, luând ca și colaboratori pe necatolici, în slujba cauzei umane; după părerea mea, acesta este astăzi modul cel mai bun în care putem să evanghelizăm, cu o mărturie trăită, o mărturie a primirii", a încheiat el.

(După Zenit, 2 decembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Roma: Congres european despre școlile catolice


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat