Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În drum spre Corint împreună cu Paul

Publicăm în continuare articolul Mons. Liberio Andreatta, vicepreședinte al "Opera Romana Pellegrinaggi", apărut în nr. 5 al revistei "Paulus" (noiembrie), dedicat lui "Paul misticul".

Paul ajunge la Corint pentru prima dată în cursul celei de-a doua călătorii misionare. Este un oraș de acum roman, profund păgân în orientările de viață, dificil și complex pentru care se va dărui în întregime pe sine însuși, cu prezența sa directă și cu scrisorile sale. De fapt, tocmai Corintul este unul din orașele în care Paul a stat mai mult timp: prima dată timp de un an și jumătate și apoi, timp de trei luni cu ocazia celei de-a treia călătorii. Timpul și cei 900 de kilometri care despart Neapolis de Corint, punct de debarcare în Grecia și în Macedonia romană, sunt un drum de pregătire marcat de multe încercări și suferințe fizice și spirituale. El adună de-a lungul drumului câteva roade și câteva mângâieri, dar și multe adversități. În călătorie va pierde, chiar și pentru o anumită perioadă, încurajarea însoțitorilor săi Timotei și Sila, care vor ajunge din nou la el în Corint mai târziu.

După insuccesul discursului său adresat înțelepților atenieni la Areopag în Atena, el ajunge la Corint într-adevăr golit de el însuși, conștient de limitele înțelepciunii sale umane. Starea lui interioară la sosire transpare bine dintr-un text din prima Scrisoare către Corinteni (2,1-5): "Eu însumi am venit la voi în slăbiciune, cu frică și cuprins de neliniște, iar cuvântul meu și predica mea n-au constat în discursuri convingătoare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii, astfel încât credința voastră să fie bazată nu pe înțelepciunea oamenilor, ci pe puterea lui Dumnezeu".

În acel moment, Domnul îl întărește: "Nu te teme, ci să vorbești și să nu taci. Pentru că eu sunt cu tine, și nimeni nu va pune mâna pe tine ca să-ți facă vreun rău, deoarece am un popor numeros în cetatea aceasta" (Fap 18,9-10). Și așa va fi: aici vor apărea comunități numeroase și solide. În acest oraș Domnul îi va inspira Scrisoarea către Romani, în care Paul va traduce în cuvinte omenești și în manieră unică misterul lui Cristos și al iubirii lui Dumnezeu față de om.

Drumul lui Paul de la Neapolis spre Corint este un itinerar de mare interes spiritual, istoric și artistic, pe care și astăzi îl putem reparcurge ca pelerini. Filipi, Tesalonic și Atena sunt etapele principale ale acestui parcurs. Dar având la dispoziție mai mult timp, se pot atinge și alte localități care au văzut trecerea lui Paul, urmând pas cu pas relatarea din Faptele Apostolilor (Bereea, Amfipolis, Apolonia, etc.).

Cercetarea arheologică și activitățile de recuperare și restaurare a locurilor și monumentelor atât din epoca romană cât și creștină, permit astăzi vizitatorilor să retrăiască în manieră mai bogată contextul cultural al locurilor pe unde a trecut Paul și să viziteze locurile unde s-a menținut vie tradiția și evlavia față de apostolul neamurilor. Dar despre diferitele etape ale acestui parcurs de apropiere de Corint vom vorbi în manieră mai specifică în numerele următoare. Acum să-l urmăm pe Paul în ultima parte a călătoriei în Grecia.

Luca nu spune nimic despre modul în care Paul a făcut ultimii 80 km care despart Atena de Corint: dacă pe uscat, trecând prin Eleusi, vestit centru al riturilor misterice dedicate Demetrei și Persefonei, sau pe mare, de la Pireu sau de la Falero, spre Cancreea, portul din Corint la Marea Egee. Când Paul ajunge la Corint, orașul este unul din cele mai importante și bogate din Grecia, capitala Ahaiei, provincie romană foarte întinsă care cuprinde întregul Pelopones și alte zone din Grecia continentală. Întemeiată, conform tradiției, cu 14 secole înainte de Cristos, după ce a trăit cu succese alternative toate fazele războaielor orașelor stat grecești, a fost distrus de romani în anul 146 î.C.

Din oraș, care timp de atâtea secole găzduise glorioasele "jocuri istmice" în cinstea lui Poseidon, secundare numai după cele din Olimpia, timp de o sută de ani nu rămâne decât o grămadă de ruine. Iulius Cezar în anul 44 î.C., conștient de importanța strategică a Corintului, decide să dea orașului o nouă viață, întemeind acolo o colonie romană și reconstruindu-i structura urbană și porturile care-i slujeau. Vizitatorului care astăzi, urcat la circa 600 de metri pe acropola orașului, Acrocorint, își aruncă privirea asupra scenariului care se deschide în jur, îi apare clară imediat valoarea strategică a acestui loc.

Corintul se extinde pe o fâșie de pământ care nu este mai lată de șapte kilometri, o punte naturală care în direcția nord-sud, leagă Peloponezul cu Grecia continentală. La vest, se deschide golful Corint în comunicare directă cu Marea Ionică. La est se extinde întinsa Marea Egee. Practic un oraș încadrat între două mări și două mari regiuni ale Greciei.

Prin Corint, navele care proveneau din Italia și din Magna Grecia puteau să aducă sau să încarce mărfuri din și pentru Grecia și Orient, evitând periplul din Pelopones cu o economie de circa 400 km. Două porturi, Cancreea la Marea Egee și Leheu la golful Corint asigurau posibilitatea transbordării mărfurilor. Mai mult, grecii, deja din secolul al VI-lea î.C., creaseră un sistem ingenios de transbordare a navelor în mod direct. Ei au creat pe istm, în direcția est-vest, o trecere de blocuri de piatră calcaroasă, cunoscută ca Diolkos, lată de 6 metri, care permitea să se transporte pe platforme de lemn navele de la o mare la cealaltă. Dar Nero, în anul 67 d.C., a gândit un adevărat canal care să lege cele două mări. El a trimis acolo 6000 de sclavi ca să înceapă săpătura; dar moartea lui a blocat în mod prematur și pentru totdeauna proiectul. Va trebui să se aștepte până la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru ca să fie realizat canalul artificial pe care-l vedem astăzi.

Romanii și emigranții care populează orașul știu să exploateze în favoarea lor această poziție pe planul comerțului. Corintul devine rapid un oraș bogat. Punct de întâlnire a oamenilor și culturilor din toată Mediterana, orașul nu este desigur o nouă Atenă, nu se mai simte legat prea mult de cultura greacă, deși menține în viață câteva tradiții din lumea greacă, așa cum ar fi prostituția sacră în templul Afroditei pe Acropole, pentru a acoperi cu o aură de religiozitate modul său dezordonat de viață, orientat în întregime spre bogăție și spre plăcerile lumii.

Dar cum trăiește Paul la Corint? Într-un oraș în mod categoric dificil, Paul găsește în drumul său o pereche de iudei, Priscila și Acvila, constrânși să părăsească Italia din cauza edictului lui Claudiu. Și ei, asemenea lui Paul, sunt meșteșugari confecționeri de corturi, și el se stabilește și lucrează în casa lor. Între ei se naște un raport foarte frumos și rodnic care îi va vedea împreună în misiunea de evanghelizare la Corint, la Efes și apoi la Roma.

Paul începe să predice în fiecare sâmbătă în sinagogă. Atunci când Sila și Timotei ajung la el, el capătă o nouă forță și se dedică în întregime predicării, adunând roade dintre evrei și dintre păgâni. Dar așa cum se întâmplase în multe alte etape, după un an și jumătate de la sosirea lui, iudeii îl târăsc pe Paul în fața tribunalului proconsulului roman al Ahaiei, Galion, cu acuza că răspândește un cult eretic față de iudaism (Fap 18,18).

Galion nu se consideră competent să judece cauza, deoarece consideră chestiunea ca pur internă, din sinagogă, și Paul iese nevătămat din toate acestea. După această pacoste, Paul consideră că este timpul să continue călătoria spre Efes și de la Cancreea nava îl duce în Asia. Paul se va întoarce la Corint în timpul celei de-a treia călătorii. Tocmai la sfârșitul acestei a doua șederi, cu puțin înainte de a pleca spre Efes și a continua apoi ca să ducă la Ierusalim colecta adunată de comunități, o altă amenințare planează asupra capului său și de data aceasta mai serioasă: cineva vrea să atenteze la viața lui în timpul călătoriei pe mare și astfel Paul decide să se întoarcă spre Asia mergând pe uscat.

Procesul lui Paul în fața lui Galion, așa cum este relatat de Luca este un element important pentru cronologia paulină. De fapt, Galion, frate al filozofului Seneca, a fost proconsul în Ahaia între anii 51-52 d.C., și acest fapt devine un punct de referință esențial pentru studiul vieții lui Paul. O mărturie arheologică legată de procesul din fața lui Galion o putem găsi în marea agora, inimă a vieții politice și comerciale din Corintul antic.

În fața lungului portic cu două etaje, așezat pe latura de sud, spre centrul pieței, se înșiruie o serie lungă de prăvălii, întreruptă la jumătate de o platformă înaltă: aceasta este bema, locul, asemănător cu rostra din Forul Roman, unde Galion tratează chestiunile publice și vorbește poporului din Corint. Aici Paul trăiește o avanpremieră a ceea ce se va întâmpla câțiva ani mai târziu în fața procuratorilor Felix și Festus la Cezareea Maritimă. Din nou acuzele ex-coreligionarilor săi îl vor duce în fața unui tribunal roman. Dar de data aceasta călătoria sa va continua spre Roma.

(Zenit, 11 noiembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat