Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Evanghelia "predestinării" în Scrisoarea către Romani

De Mons. Bruno Forte, arhiepiscop de Chieti-Vasto

a) "Summa evangheliei": iubirea divină care previne

Dumnezeu cheamă și mântuiește creatura sa cu o iubire absolut gratuită: aceasta este evanghelia lui Paul, vestea cea bună a unei chemări și a unui dar nemeritate și nemeritabile, a căror ultimă motivație rămâne ascunsă în abisurile milostivirii divine, fără calcul și fără măsură. Este evanghelia harului pur, pe care unul din cântăreții ei cei mai mari - Martin Luter - o exprimă astfel în Disputatio de la Heidelberg, adevărat manifest al gândirii sale: "Iubirea lui Dumnezeu nu găsește, ci creează obiectul său. Iubirea omului depinde de obiectul său... Iubirea lui Dumnezeu îi iubește pe păcătoși, pe cei răi, pe nesăbuiți, pe cei slabi, în așa fel încât în face drepți, buni, înțelepți, puternici, revărsând și dăruind binele. De fapt, păcătoșii sunt frumoși pentru că sunt iubiți, nu sunt iubiți pentru că sunt frumoși. În schimb, iubirea omului îi alungă pe păcătoși, pe cei răi"1. Acestui Dumnezeu altul, care iubește așa cum nu iubește nimeni, trebuie să i se dea glorie, numai lui: puritatea darului, gratuitatea absolută merită glorificarea absolută.

Aproape că-ți pierzi mintea în fața acestei gratuități abisale: știe bine asta Paul care, pentru a-i sublinia caracterul paradoxal dincolo de orice îndoială, în Scrisoarea către Romani nu ezită să amintească afirmația uluitoarea a lui Malahia: "pe Iacob l-am iubit, dar pe Esau pe Esau l-am urât" (1,2 și urm.; cf. Rom 9,13) și să adauge: "Așadar ce vom spune? Nu cumva este nedreptate la Dumnezeu? Nicidecum! De fapt, el îi spune lui Moise: Voi avea milă de cel de care voi avea milă și mă voi îndura de cel de care mă voi îndura. Așadar, acum nu depinde nici de cel care vrea, nici de cel care aleargă, ci de Dumnezeu cel îndurător, căci Scriptura îi spune faraonului: Tocmai pentru aceasta te-am înălțat, ca să arăt în tine puterea mea și ca numele meu să fie vestit pe tot pământul. Așadar, el are milă de cine vrea și îl împietrește pe cine vrea" (Rom 9,14-18). Împotriva obiecției care s-ar putea aduce, apostolul reafirmă suveranitatea insondabilă a libertății divine: "Tu, însă, îmi vei spune: atunci de ce mai dojenește? Căci cine poate sta împotriva voinței lui? Dar cine ești tu, omule, ca să faci obiecții lui Dumnezeu? Nu cumva va spune un lucru către cel care l-a făcut: «De ce m-ai făcut astfel?». Sau nu are olarul putere asupra lutului ca să facă din aceeași pastă sau un vas de cinste sau un vas pentru cele necuviincioase? (Rom 9,19-21; argumentație asemănătoare în 3,7; 6,1)".

Acesta este misterul gratuității absolute care unește Israelul și Biserica, deoarece sunt poporul alegerii, respectiv al așteptării și al împlinirii (cf. Rom 11): Israel este "rădăcina sfântă" (Rom 11,16), Biserica altoiul surprinzător, "adus" de ea (cf. v. 18). Totuși, există o piatră de poticnire, în raport cu care se împlinește drama refuzului poporului primei alianțe și trecerea mântuirii la poporul noii alianțe (cf. Rom 10): "întrucât scopul Legii este Cristos spre justificarea fiecărui credincios" (Rom 10,4). Cristos este în același timp cel care unește și desparte Israelul și Biserica! Credința lui Isus îi unește, credința în el îi desparte! Din aceste premise rezultă clar că problema lui Paul în capitolele 9-11 din Scrisoarea către Romani nu este atât cea teologico-speculativă a predestinării individului, cât mai ales cea istorico-salvifică a destinului vechiului popor ales în economia mântuirii realizată pe deplin în Cristos și în Duhul Sfânt. Ceea ce el vrea să sublinieze este primatul libertății și al gratuității inițiativei divine și fidelitatea absolută a Dumnezeului alianței, cu respectiva speranță a unei viitoare reintegrări a Israelului, în care vor ajunge la împlinire toate promisiunile alegerii care n-a fost revocată niciodată (cf. Rom 11,11-15 și 25-32): pentru că "darurile și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile!" (Rom 11,29).

Așadar, tema paulină a alegerii situează ideea predestinării în cadrul planului istorico-salvific al alianței, care se împlinește în mod deplin prin intermediul lui Isus Cristos, cu el și în el, și se realizează în timp prin puterea Duhului Sfânt. Obiect pur al alegerii - predestinarea este el, singurul mijlocitor între Dumnezeu și oameni (cf. 1Tim 2,5), și în el comunitatea celor aleși, poporul sfânt al lui Dumnezeu: fiecare este ales și predestinat în comuniunea alianței. Doctrina alegerii - de aceea predestinarea este în mod esențial "vestea cea bună" a harului cu care Dumnezeu i-a iubit pe toți oamenii și i-a chemat la comuniunea cu el, mesaj de consolare și de speranță pentru lumea întreagă: este "summa evangheliei"2. De aceea, poate fi într-adevăr acceptată numai de cel care este gata să recunoască în credință primatul absolut al lui Dumnezeu: tot Luter observă asta, deosebind trei grade posibile în primirea spirituală a acestui mesaj: "Primul grad este acela al celor care sunt mulțumiți cu această voință a lui Dumnezeu și nu murmură împotriva lui, ci au încredere că sunt aleși și nu ar vrea să fie condamnați. Al doilea grad, mai bun decât cel precedent, este acela al celor care sunt resemnați și cu sufletul mulțumit sau, măcar, doresc să fie așa, dacă Dumnezeu nu ar vrea să-i mântuiască și, în schimb, are vrea să-i considere în rândul celor nelegiuiți. Al treilea grad, care este cel mai bun și cel mai mare, este format din cei care se resemnează efectiv și cu iadul dacă este voința lui Dumnezeu, așa cum probabil că se întâmplă multora în ceasul morții. Aceștia sunt purificați în modul cel mai perfect de voința lor și de prudența cărnii. Aceștia știu ce înseamnă că «Iubirea este tare ca moartea și gelozia este tenace ca iadul» (Ct 8,6)"3. Acolo unde este o iubire așa de curată a lui Dumnezeu, acolo există certitudinea de a fi mântuiți, acolo gândul predestinării devine cel mai mângâietor, garanție incontestabilă că Dumnezeul cel fidel nu-l va pierde pe cel pe care l-a ales. Pentru cel care este astfel abandonat în Dumnezeu - și Paul era așa - predestinarea nu înspăimântă, tocmai pentru că întemeiază în misterul insondabil și absolut al lui Dumnezeu viața umană fragilă și trecătoare. Dar asta înseamnă că există și o predestinare dublă, a unora pentru mântuire, a altora pentru condamnarea veșnică?

b) "Dubla predestinare": ce fel de libertate în fața lui Dumnezeu care este iubire?

În Paul - și în general în mărturia biblică - nu apare niciodată ideea unei "duble predestinări", adică a unei decizii divine veșnice și absolute în privința acțiunii lui Dumnezeu în istorie (decretum absolutum), pe baza căreia unii sunt predestinați la mântuire și alții la condamnare. Ba chiar se poate spune că dezvoltarea doctrinei praedestinatio gemina este semnul unei îndepărtări profunde de glasul Scripturii. Îndepărtarea este făcută printr-un proces dublu, pe care creștinismul l-a trăit în dezvoltarea seculară a înculturării în lumea clasică mai întâi, apoi în cea medievală și modernă: pe de o parte, ideea de predestinare a suferit fascinația metafizicii grecești; pe de altă parte, a fost condiționată de interesul crescând al culturii occidentale față de destinul individual4.

Primul proces are loc la întâlnirea mesajului ebraic-creștin cu cultura greco-latină: spiritul grecității, fascinat de idealul lui unul care e altul și suveran față de multiplul fragmentar și trecător, tolerează greu ideea unui plan divin, care este cel trinitar, în care multiplul vine să locuiască în profunzimile lui Unul. Istoria ereziilor cristologice și trinitare arată cum a apărut repede tendința de a despărți divinul de uman, pentru a face din când în când din Cristos fie o simplă creatură, chiar și de nivel suprem ("subordinaționism"), fie o simplă manifestarea a divinității unice, necontaminate ("modalism")5. Dezvoltarea dogmei va reacționa la această golire a paradoxului creștin (evacuatio Christi), reafirmând scandalul întâlnirii divinului și umanului în cuvântul întrupat fără amestecare și fără schimbare, dar și fără separare și fără dezbinare6, și va afirma egalitatea absolută în ființa divină a Fiului și a Duhului cu Tatăl7. Nu mai puțin fascinația absolutului metafizic va pătrunde în cultura creștină, devenită greacă împreună cu grecii. Cu privire la tema alegerii de har și a predestinării, această fascinație se va traduce în exigența de a concepe planul lui Dumnezeu cu privire la om în formă "pură", separată de contaminările vremelniciei și fragmentarietății istorice: ideea unui decret divin absolut, necondiționat de devenirea lumească, se va profila în această direcție ca expresia unei relații corecte între absolut și istorie.

În felul acesta în marele învățător al doctrinei predestinării, Augustin, motive autentic biblice se întâlnesc cu exigențele spiritului grecesc. Clasica definiție augustiniană a lui praedestinatio corespunde total cu sufletul biblic, îndeosebi paulin: "Predestinarea sfinților nu este nimic altceva decât asta: preștiința și pregătirea binefacerilor lui Dumnezeu, prin care în mod cu totul sigur sunt eliberați toți cei care sunt eliberați"8. Răsună în aceste cuvinte vestea cea bună a libertății dăruită omului numai prin har de către inițiativa divină. De asemenea sunt în deplină sintonie cu Scriptura afirmațiile care recunosc în Cristos locul viu în care se împlinește și se revelează orice predestinare: "Mântuitorul în persoană, Mijlocitorul dintre Dumnezeu și oameni, omul Cristos Isus, este lumina strălucitoare a predestinării și a harului"9.

Însă, împreună cu aceste teze, cu scopul de a afirma primatul absolut al harului, distincția dintre vocati și electi10 este legată cu o singură propunere divină, care în massa perditionis alege unii pentru ca să fie mântuiți, lăsându-i pe cei rămași în condiția de condamnare, cu totul meritată11: "Propunerea lui Dumnezeu nu se bazează pe o alegere, ci este în schimb alegerea care depinde de propunere; asta înseamnă că propunerea de îndreptățire rămâne nu pentru ca Dumnezeu să găsească în om fapte bune, pe baza cărora el să poată face alegerea sa, ci, pentru că propunerea de mântuire continuă să acționeze pentru îndreptățirea celor care cred, Dumnezeu găsește faptele, pe care el apoi le alege în vederea împărăției cerurilor"12. Conform lui Augustin, faptul că Dumnezeu îi alege pe unii și-i lasă pe alții în condiția de masă condamnată nu anulează dreptatea divină, pentru că nimănui nu i se datorează altceva decât condamnarea: "Trebuie doar afirmat, cu credință fermă, că în Dumnezeu nu este fărădelege: fie că vrea să ierte datoria, fie că vrea s-o ceară, nici cel căruia i-o cere, nici cel căruia îi este iertată nu se pot lăuda cu meritele lor. De fapt unui a îi dă numai ceea ce-i revine; celălalt are numai ceea ce a primit"13. Astfel este deschis drumul spre afirmarea unui decretum absolutum al lui Dumnezeu independent de orice alegere istorică și spre ideea legată de ea a unei predestinări duble14.

În Ioan Calvin ideile despre decretum absolutum și despre gemina praedestinatio vor fi formulate în manieră deplină și cu evidențiere absolută15: și pentru el intenția ultimă este aceea de a celebra triumful harului și suveranitatea absolută a libertății divine de a alege sau de a respinge pe oricine. Însă prețul plătit este abandonarea cristocentrismului biblic și cedarea în fața unei gândiri speculative despre divinitate și despre raportul său cu lumea, care contrazice tocmai profunda inspirație scripturistă voită de Reformă și justifică concentrarea interesului cu privire la destinul fiecărui om în defavoarea orizontului comunitar al alianței, caracteristic concepției biblice. "Definim predestinarea decretul veșnic al lui Dumnezeu, prin intermediul căruia a stabil ce anume voia să facă din fiecare om. De fapt, nu-i creează pe toți în aceeași condiție, ci îi orânduiește pe unii pentru viața veșnică, pe alții pentru osânda veșnică. Astfel, pe baza scopului pentru care este creat fiecare, spunem că este predestinat la viață sau la moarte"16. În această concepție, predestinarea pierde complet caracterul de veste bună și devine un concept speculativ, în cadrul căruia se pot distinge, ca structuri paralele ale uneia și aceleiași arhitecturi, alegerea și respingerea. Un sistem simetric conceptul, în care dreptatea și milostivirea se echilibrează reciproc, ia locul excesului de iubire și de compromitere din partea lui Dumnezeu cel viu, care constituie inima și scandalul evangheliei pauline. Dumnezeul suveran, indiferent de un destin sau altul al creaturii sale, ia locul Dumnezeului răstignit pentru mântuirea lumii.

De aceea este cu atât mai semnificativ că tocmai din tradiția reformată a venit cea mai viguroasă respingere a concepției predestinării ca "decret absolut" și sistem neutral de destine paralele: de fapt, Karl Barth a regândit din temelii doctrina alegerii divine prin har, ducând-o din nou la izvoarele pauline, și în general biblice, în dialog cu întreaga tradiție creștină17. Critica decisivă pe care Barth o aduce lui Calvin se referă tocmai la separarea dintre Dumnezeu și Isus Cristos în doctrina predestinării duble: "Pentru el Dumnezeul-care-alege este un «Dumnezeu gol ascuns» (Deus nudus absconditus) și nu «Dumnezeul revelat» (Deus revelatus), Dumnezeul veșnic. Toate celelalte defecte ale doctrinei calviniste despre predestinare pot fi conduse la această deficiență capitală. Reformatorul (împotriva intențiilor sale) a ajuns să-l despartă pe Dumnezeu de Isus Cristos; a crezut că poate să caute în altă parte decât în Isus Cristos ceea ce este la început cu Dumnezeu; într-un singur cuvânt, deși proclamă cu vehemența despre care se știe alegerea gratuită, până la urmă a trecut pe lângă harul lui Dumnezeu manifestat în Isus Cristos"18.

Calea de depășire a aceste "deficiențe capitale" se află pentru Barth în întoarcerea la "cristocentrismul radical", pe care el îl vede mărturisit de Scriptură, și în special de Paul: "Pentru a ști ce anume este alegerea și în ce constă starea de ales, înainte de toate trebuie, fără a trage cu ochiul în dreapta sau în stânga, să ne îndreptăm atenția noastră asupra numelui lui Isus Cristos, asupra existenței și asupra istoriei poporului devenite realitate în el, și a cărui origine și al cărui sfârșit sunt conținute și determinate în misterul acestui nume. Vedem asta clar: toate afirmațiile Scripturii despre Dumnezeu și despre om coincid într-unul și același punct; chiar și propozițiile referitoare la alegerea omului din partea lui Dumnezeu trebuie să fie concepute și elaborate în funcție de ceea ce se întâmplă în acest unic punct; de fapt, aici este alegere... Este numele lui Isus Cristos, conform autorevelației divine, centrul spre care converg, ca două raze luminoase, cele două linii ale adevărului care trebuie să fie recunoscut în acest punct: Dumnezeul-care-alege și omul-ales"19. De aceea Barth va împărți doctrina alegerii de har și a predestinării pornind de la alegerea lui Isus Cristos, în care percepe alegerea comunității, pentru a ajunge astfel la alegerea individului, niciodată separată sau separabilă de aceea a Domnului și Isus și a comunității în el.

c) Predestinați în Treime: făcuți pentru a iubi, "în seara vieții vom fi judecați despre iubire" (Sfântul Ioan al Crucii)

Isus Cristos este în același timp Dumnezeul-care-alege și omul-ales: în această afirmație Barth vede formulat "în maniera cea mai simplă și cea mai completă conținutul dogmei predestinării"20. De aceea el o apără pe un dublu front, pe de o parte refuzând prin intermediul ei orice concepție a "decretului absolut"; pe de altă parte opunându-se oricărei posibile sugestii de autorăscumpărare a omului. Dacă Cristos este Dumnezeul care alege, alegerea este inseparabilă de istoria mântuirii în care se împlinește misterul întrupării: de aceea nu există nici o propunere divină abstractă, nici un decretum absolutum, care să preceadă și să depășească planul răscumpărării realizat în timp21. Predestinarea "nu este pur și simplu schema sau programul unei istorii. Este realmente ea însăși o istorie precisă și unică în cadrul voinței și deciziei divine"22. Această legătură puternică între veșnicie și timp, cerută de predestinare, nu înseamnă însă că lumea istorică este protagonist absolut al misterului alegerii: acestei supoziții i se opune teza că Cristos, Dumnezeul-care-alege, este în mod inseparabil și omul ales, în care orice altă alegere se realizează. Nici o predestinare nu are loc în afara lui Cristos sau independent de el23.

În lumina acestui cristocentrism riguros este interpretată doctrina "predestinării duble": Barth refuză fără apel ideea unei simetrii, care să aibă într-o parte pe cei aleși, în altă parte pe cei nelegiuiți în propunerea divină cu privire la istorie. Predestinarea este unică și este aceea care ne-a fost revelată în Isus Cristos: "Alegerea gratuită este originea veșnică a tuturor căilor și lucrărilor lui Dumnezeu în Isus Cristos, în acest sens că, în harul său liber, Dumnezeu se autodetermină în favoarea omului păcătos, pentru a-l destina apartenenței sale"24. Însă în unitatea acestui plan de har, Isus Cristos nu numai că ne dăruiește mântuirea sa, ci ia asupra sa și mizeria noastră, în așa fel încât în el se împlinește condamnarea și refuzul păcatului lumii din partea lui Dumnezeu: "Așadar Dumnezeu ia asupra sa nelegiuirea care apasă asupra omului, cu toate consecințele sale și-l alege pe acest om, pentru a-i da participare la acea glorie care este a lui"25. De aceea Cristos este în același timp omul ales și omul refuzat, alesul care îndură pedeapsa în locul celor nelegiuiți, și adună în sine destinul dublu al alegerii și al refuzării, în favoarea reconcilierii păcătosului: "Iată în ce constă harul liber pentru toți cei pe care Dumnezeu i-a ales în omul Isus: pentru că în el Dumnezeu, judecătorul, ia și ocupă locul lor, locul condamnatului, ei sunt complet iertați, eliberați de păcatul lor, de vina lor, de pedeapsa lor"26. Conținutul de adevăr al ideii unei "predestinări duble" este condus deci la dubla voință divină de a condamna păcatul și de a-l mântui pe păcătos în Isus Cristos: ceea ce în ea este total inacceptabil este presupusa simetrie a unui plan absolut de viață pentru unii și de moarte pentru alții27.

Alegerea realizată în Isus Cristos ajunge la om prin medierea necesară a comunității: "în și cu alegerea lui Isus Cristos, cu medierea comunității, aleșii sunt aleși"28. Această mediere comunitară are două aspecte, în același timp temporale și ontologice: Israel și Biserica, așteptarea și împlinirea, atestarea judecății și atestarea milostivirii. "Această comunitatea unică are un aspect dublu: ca Israel atestă judecata divină, ca Biserică atestă milostivirea divină. Ca Israel este destinată să înțeleagă și ca Biserică este destinată să creadă în promisiunea făcută oamenilor. Israel este forma trecătoare, Biserica e forma viitoare a poporului lui Dumnezeu ales"29. Tocmai ca atare, cele două aspecte se coaparțin și sunt prezente unul în celălalt, până în timpul în care se va împlini în mod deschis reintegrarea lui Israel: astfel Barth recucerește punctul de plecare al reflecției pauline în Scrisoarea către Romani (cf. Rom 11).

În cadrul acestei medieri istorice-comunitare trebuie plasată și înțeleasă alegerea individului: împlinită în Isus Cristos, se realizează din punct de vedere istoric prin mărturia și credința comunității. "Dacă adevăratul obiect al iubirii lui Dumnezeu nu este constituit de nici un alt «individ» în afară de el, rezultă că nimeni, în afară de el, nu poate să fie mistuit de focul acelei iubiri, adică de mânia divină; toți aleșii și toți respinșii au funcția de a indica această iubire divină în aspectul său dublu; și au funcția de a trăi, în diversitatea lor, din faptul că Dumnezeu a iubit numai această ființă, pentru a-i iubi în el ieri, astăzi și mâine"30. Grandioasa construcție barthiană face astfel să răsune vestea cea bună a iubirii divine revelată și oferită în Isus Cristos pentru mântuirea celui care-o primește și condamnarea celui care-o refuză. Meritul lui Barth este în mod indiscutabil acela al unei întoarceri la Evanghelia paulină a harului, așa cum este schițată în special în Scrisoarea către Romani31. Totuși, nu lipsesc punctele slabe, pe care s-a sprijinit discuția critică32: în mod deosebit, se insinuează suspiciunea că rigurosul cristocentrism al predestinării ajunge într-o iertare generală a păcatului și de aceea într-o necesară reconciliere totală, care ar trebui să se consume dincolo de posibilele rezistențe și neîmpliniri ale fiecăruia.

În această perspectivă, foarte aproape de ideea unei "apocatastaze" finale, însăși seriozitatea și demnitatea devenirii istorice ar fi compromise33: dacă totul este oricum destinat triumfului irezistibil al harului , nu mai există spațiu pentru libertatea umană și prin urmare pentru încercarea și lupta în care se împlinesc destinele oamenilor. Optimismul harului se expune acestei suspiciuni: "Acesta este exact conținutul, conținutul dublu al predestinării divine și veșnice, dat fiind faptul că ea este identică cu alegerea lui Isus Cristos: Dumnezeu vrea să fie perdant pentru ca omul să fie învingător. Mântuire sigură pentru om, pericol la fel de sigur pentru Dumnezeu"34. "Noi cunoaștem în realitate numai un triumf al iadului și este abandonarea lui Isus Cristos; și știm că acest triumf a avut loc pentru ca să nu mai existe altele, pentru ca iadul să nu mai poată învinge pe nimeni... Isus Cristos a fost pierdut (dar și regăsit) pentru ca nimeni, în afară de el, să mai fie pierdut"35.

Forța acestor afirmații este așa de mare încât însuși Barth simte nevoia să se depărteze de posibila consecința a unei "apocatastaze" în numele libertății absolute a lui Dumnezeu, chiar dacă lasă în mod clar deschisă posibilitatea ei, ca și consecință a cristocentrismului riguros al alegerii divine: "Dumnezeu determină fără apel lărgimea cercului alegerii; că apoi acest cerc trebuie să acopere la sfârșit întreaga omenire (conform doctrinei apocatastazei), este însă o teză pe care nu trebuie s-o formulăm, tocmai din respect față de libertatea lui Dumnezeu; de fapt libertatea lui Dumnezeu nu este un cod din care să se poată scoate drepturi și obligații... Dar mai trebuie spus imediat: cunoașterea harului care însoțește libertatea divină nu trebuie să ne împiedice să formulăm teza contrară, adică să afirmăm imposibilitatea de a considera lărgirea totală și supremă a cercului alegerii și vocației"36. Riscul de a cădea în optimismul imparțial al "apocatastazei" și în respectiva golire a seriozității tragice a istoriei nu este eliminat: triumful harului amenință cu excesul său tocmai adevărul iubirii divine, care este astfel numai dacă nu anulează alteritatea creaturii, chemată și răsplătească iubirea și totuși capabilă s-o refuze în drama, mereu posibilă, a păcatului.

În realitate Tatăl este subiectul originar și fundamental al oricărei alegeri divine: început fără început al vieții veșnice a celor trei, în el se află orice început. Desigur, în virtutea comuniunii perfecte care există între ei, dacă Tatăl este cel care alege, nu este mai puțin Fiul: totuși, distincția în relația personală evidențiază profunzimea și insondabilitatea planului divin. În cuvântul făcut trup alegerea este revelată lumii: însă originea sa ultimă rămâne ascunsă în tăcerea Tatălui, care comunicându-se în cuvânt rămâne mai mare față de înțelegerea istoriei. A evidenția rolul Tatălui în planul predestinării înseamnă deci a respecta mai mult insondabila suveranitate divină, pentru a ne încredința ei nu în ascultarea temătoare care ar cere un întunecat "decret absolut" al divinității, ci în încrederea filială a celui care - cu Cristos și prin Cristos - se încredințează total în mâinile lui Dumnezeu cel viu: "Tată, dacă vrei, îndepărtează potirul acesta de la mine, dar nu voința mea, ci a ta să se facă!... Tată, în mâinile tale încredințez sufletul meu" (Lc 22,42 și 23,46).

Împreună cu rolul Tatălui, este necesar să amintim și prezența specifică a Duhului în misterul alegerii și al predestinării: El unește prezentul oamenilor cu Veșnicul și îl menține în alteritatea sa liberă față de Dumnezeu. Grație Duhului Sfânt creatura este în același timp total dependentă de Dumnezeu și liberă în fața lui, capabilă de alegeri de acceptare și de refuz. Duhul Sfânt - condiție veșnică de unitate între Tatăl și Fiul și între ei și lumea creată - este locul veșnic al libertății, cel care o face părtașă pe ființa personală creată de libertate în iubire: "Domnul este Duhul și unde este Duhul Domnului acolo este libertate" (2Cor 3,17). Grație Duhului Sfânt libertatea omului nu numai că nu se opune primatului absolut al lui Dumnezeu, ci manifestă gloria lui: în legătura și în darul Mângâietorului ființa liberă a persoanei umane nu-i face concurență lui Dumnezeu, nu-i neagă suveranitatea fără reziduuri, ci revelează însăși libertatea gratuită a iubirii divine, care a voit ca să existe creatura ca alta de la sine, capabilă de libertate în fața sa, și de aceea capabilă să iubească sau să refuze iubirea.

Așadar, în Duhul Sfânt predestinarea divină nu neagă libertatea umană, ci o afirmă: umilința și compasiunea lui Dumnezeu fac posibilă ca dar și har existența creaturii liberă să se mântuiască sau să se piardă, rămânând neatins misterul alegerii care a avut loc în Cristos pentru toți și de aceea oferită gratuit fiecăruia pe căile misterioase ale acțiunii Mângâietorului în istorie. Vestea ce bună a alegerii divine este vestea că Dumnezeu îi vrea pe toți mântuiți și dăruiește tuturor mântuirea în Isus Cristos, dar că el vrea îi vrea în mod inseparabil pe toți liberi să primească darul sau să se închidă în fața lui, angajându-se cu umilință suverană să respecte refuzul creaturii sale, care este suferință și pentru inima sa de Tată (cf. Lc 15,11 și urm.). Libertatea divină se autolimitează din iubire pentru ca să existe libertatea umană: cel care ne-a creat fără noi, nu ne va mântui fără noi, chiar dacă a făcut și va face orice în Cristos și în Duhul pentru ca nimeni să nu se piardă. Doctrina predestinării nu este decât sublinierea insondabilității evangheliei harului, oferit libertății inimii umane pentru mântuirea sa. Capitolele 9-11 din Scrisoarea către Romani nu sunt precedate în mod întâmplător de cântarea Duhului și de meditarea dialecticii de suferință și glorie în Rom 8, care este apoi dialectica harului și a libertății, a darului și a iubirii pe care poate s-o primească sau s-o refuze în timp și pentru veșnicie...

(După Zenit, 11 octombrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


1 Disputatio di Heidelberg (1518), în: WA (Weimarer Ausgabe: D. Martin Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, Weimar 1883 și urm. ; retipărire: Graz 1964 și urm.) 1, 365: "Amor Dei non invenit sed creat suum diligibile, Amor hominis fit a suo diligibili... Amor Dei... diligit peccatores, malos, stultos, infirmos, ut faciat iustos, bonos, sapientes, robustos et sic effluit potias et bonum tribuit. Ideo enim peccatores sunt pulchri, quia diliguntur, non ideo diliguntur, quia sunt pulchri. Ideo amor hominis fugit peccatores, malos".

2 K. Barth, La dottrina dell'elezione divina. Dalla Dogmatica Ecclesiastica, coord. de A. Moda, Torino, 1983 (= Die Kirchliche Dogmatik II/2: Die Lehre von Gott. Gottes Gnadenwahl, Zürich, 1942, 19594, 1-563), 155.

3 WA 56, 388: "Tres autem gradus signorum electionis. Primus eorum, qui contenti sunt de tali voluntate Dei neque murmurant contra Deum, Verum confidunt se esse electos et nollent se damnari. Secundus melior eorum, qui resignati sunt et contenti in affectu vel saltem desiderio huius affectus, si Deus nollet eos saluare, Sed inter reprobos habere. Tertius optimus et extremus eorum, qui et in effectu seipsos resignant ad infernum pro Dei voluntate, Vt in hora mortis fit fortasse multis. Hii perfectissime mundantur a propria voluntate et prudentia carnis. Hii sciunt, quid sit illud: Fortis vt mors dilectio Et dura sicut infernus emulatio".

4 În cadrul bibliografiei despre istoria și teologia ideii de predestinare cf. K. Barth, La dottrina dell'elezione divina. Dalla Dogmatica Ecclesiastica, o.c.; M. Löhrer, Azione della grazia di Dio come elezione dell'uomo, în: Mysterium Salutis 9 (IV/III), Brescia, 1975, 225-295; A. Moda, La dottrina dell'elezione divina in Karl Barth, Bologna, 1972; J. Moltmann, Prädestination und Perseveranz, Neukirchen, 1961; J. Mouroux, Il mistero del tempo. Indagine teologica, Brescia, 1965; K. Schwarzwäller, Das Gotteslob der angefochtenen Gemeinde. Dogmatische Grundlegung der Prädestinationslehre, Neukirchen, 1970; G. Tourn, La predestinazione nella Bibbia e nella storia. Una dottrina controversa, Torino, 1978.

5 Cf. în acest sens istoria dogmei cristologice și trinitare: de exemplu, în B. Forte, Gesù di Nazaret, storia di Dio, Dio della storia, Milano, 19896, 133 și urm., și Idem, Trinità come storia, Milano, 19884, 60 și urm.

6 Cf. cele patru adverbe folosite la Calcedon (451): DS 301 și urm.

7 În așa-numitul "episod dogmatic" care este între Niceea (325) și Constantinopol (381): cf. DS 125 și urm. și 150.

8 De dono perseverantiae, XIV, 35: "Haec est praedestinatio sanctorum, nihil aliud: praescientia scilicet, et praeparatio beneficiorum Dei, quibus certissime liberantur, quicumque liberantur" (PL 45,1014).

9 De praedestinatione sanctorum XV, 30: "Est praeclarissimum lumen praedestinationis et gratiae ipse Salvator, ipse Mediator Dei et hominum, homo Christus Jesus" (PL 44,981).

10 Cf. De correptione et gratia, VII,13 și urm.; IX,21-23; XIII,39 și urm.: PL 44,924 și urm. 928-930. 940.

11 De dono perseverantiae, XIV, 35: "Caeteri autem ubi nisi in massa perditionis iusto divino iudicio relinquuntur?" (PL 45,1014).

12 Ad Simplicianum, I, 2, 6: "Non ergo secundum electionem propositum Dei manet, sed ex proposito electio: id est, non quia invenit Deus opera bona in hominibus quae eligat, ideo manet propositum iustificationis ipsius; sed quia illud manet ut iustificet credentes, ideo invenit opera quae iam eligat ad regnum coelorum" (PL 40,115).

13 Ib., I, 2, 17: "Illud tantummodo inconcussa fide teneatur, quod non sit iniquitas apud Deum: qui, sive donet, sive exigat debitum, nec ille a quo exigit, recte potest de iniquitate eius conqueri, nec ille cui donat, debet de suis meritis gloriari. Et ille enim, nisi quod debetur, non reddit: et ille non habet, nisi quod accepit" (PL 40,122).

14 Dezvoltarea acestor teze în augustinismul patristic și medieval se va împlini sub stimularea grijii "pioase" de a voi celebrarea în manieră tot mai radicală a absolutismului harului împotriva oricărei tentații pelagiene. O intervenția ca aceea a sinodului din Quiercy (853) evidențiază necesitatea care se profila de a reechilibra linia de tendință a augustinismului exagerat: cf. DS 623. Sinodul avea de gând condamnarea doctrinei predestinării duble a lui Gottschalk de Orbais. Trento va reafirma această condamnare în canoanele din Decretum de iustificatione: DS 1567. În aceeași linie a unui augustinism moderat a fost sfântul Toma de Aquino: cf. Summa Theologiae I q. 23 a. 5c. Totuși interpretarea lui va orienta spre teza unui decret divin absolut, deoarece consideră însăși predestinarea lui Cristos și în el ca un aspect al providenței generale a lui Dumnezeu creatorul: cf. ib. III q. 24 a. 1.

15 Cf. K. Barth, La dottrina dell'elezione divina, o.c., 176.

16 Institutio Christianae Religionis, III, 21, 5: "Praedestinationem vocamus aeternum Dei decretum, quo apud se constitutum habuit quid de unoquoque homine fieri vellet. Non enim pari conditione creantur omnes: sed aliis vita aeterna, aliis damnatio aeterna praeordinantur. Itaque prout in alterutrum finem quisque conditus est, ita vel ad vitam, vel ad mortem praedestinatum dicimus". Cf. ediția italiană: G. Calvino, Istituzione della religione cristiana, a cura di G. Tourn, 2 voll., Torino 1971, II, 1101 (cf. întregul capitol 21 al cărții III: "Alegerea veșnică cu care Dumnezeu i-a predestinat pe unii la mântuire și pe alții la condamnare": 1094 și urm.). Ideea se găsește în mod asemănător de exemplu în De aeterna Dei praedestinatione, din 1552: cf. Corpus Reformatorum 8,261 și urm.

17 Cf. K. Barth, La dottrina dell'elezione divina, o.c., despre care A. Moda, La dottrina dell'elezione divina in Karl Barth, o.c..

18 K. Barth, La dottrina dell'elezione divina, o.c., 332.

19 Ib., 245 și urm.

20 Ib., 319.

21 Cf. ib., 268.

22 Ib., 451.

23 Cf. ib., 246.

24 Ib., 305.

25 Ibid.

26 Ib., 355.

27 Cf. ib., 433.

28 Ib., 694.

29 Ib., 469.

30 Ib., 712 și urm.

31 Cf. B. Forte, Cristologia e politica. Su Karl Barth, în Idem, Cristologie del Novecento, Brescia 19852, 63-104.

32 Cf. analiza documentată a lui A. Moda Introducere la ediția italiană a lui K. Barth, La dottrina dell'elezione divina, o.c., 45 și urm. Același fundament biblic al întregii construcții barhiene a fost contestată de unii, pentru că ideea paulină corespunzătoare lui înlocuirea vicarie este că Cristos a murit în favoarea noastră și nu - așa cum pare să presupună încontinuu Barth - în locul nostru: cf. de exemplu H. Bouillard, Karl Barth, II, Paris 1957, 117.

33 Este de exemplu critica lui E. Brunner, Die christliche Lehre von Gott, Zürich 1946, 375-379.

34 K. Barth, La dottrina dell'elezione divina, o.c., 419.

35 Ib., 947 și urm.

36 Ib., 817.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat