Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Din istoria drumului de întoarcere acasă a fericitului Ieremia

Împlinirea a 25 de ani de la beatificarea fericitului Ieremia, încununată prin aducerea în România și depunerea definitivă a moaștelor sale în sanctuarul dedicat lui la Onești, este un prilej nu doar pentru celebrări, ci și pentru amintiri și evocări.

Despre Ieremia s-a scris mult în toți acești ani scurși de la fericitul eveniment din 30 octombrie 1983, însă mult mai puțin s-a scris despre acele persoane care, prin dăruirea, prin eforturile și, nu de puține ori, prin suferința lor, au făcut posibil evenimentul aniversar.

Aș vrea să încerc, în rândurile ce urmează, o restituire pe care cred că o datorăm unor persoane cu merite mari în acest sens, dar care sunt mai puțin cunoscute, dacă nu cu totul uitate (persoanele, meritele), persoane care nu și-au dorit altceva decât de a avea un mijlocitor în cer, persoane care au avut încredere în mijlocirea sa și în favoarea cărora fericitul nostru a implorat și înduplecat pronia divină.

În cele ce urmează este vorba despre visul unor pribegi ca și protectorul lor, care pierduseră totul, în afară de speranță.

Punctul de plecare îl constituie o scrisoare a ministrului general al Capucinilor, pr. Clemente da Milwaukee, prin care acesta îi explica provincialului din Napoli motivele transferului moaștelor abia descoperite de către Grigore Manoilescu de la Napoli la Roma, scrisoare publicată în "Archivio Storico" (Buletinul oficial al Capucinilor napolitani) nr. 11/1947-48, p. 20-21. Textul este scris în limba italiană și îl publicăm aici pentru prima dată în limba română.

*

Roma, 21 octombrie 1947

Preacucernice părinte,

Postulatorul nostru general, întors la Roma de la Napoli cu osemintele venerabilului fr. Ieremia Valahul, ne-a făcut prezentă neplăcerea pe care a cauzat-o Preacucerniciei voastre și celorlalți călugări privarea de acele venerate moaște.

De aceea, prin prezenta declarăm că nu am fi consimțit nicicând la acest transfer dacă nu ar fi trebuit să venim în întâmpinarea arzătoarei dorințe a națiunii române, de mai multe ori exprimată, de a avea acele puține oseminte în mijlocul ei. Aceasta a fost cererea pe care au prezentat-o antecesorilor noștri diverșii nunți apostolici în România, cum ar fi Monseniorii - mai apoi cardinali - Dolci si Marmaggi, ca și de ultimul nunțiu, întors de acolo anul trecut, Mons. Cassulo. Aceeași dorință ne-a fost adresată și nouă, în noiembrie trecut, de către mitropolitul de Făgăraș și Alba-Iulia, în numele său și al colegilor săi întru episcopat. Diverselor cereri a trebuit însă să se răspundă că, din păcate, trista soartă a conventului unde-și aflaseră odihna de veci osemintele acestuia a făcut imposibilă până și cunoașterea locului mormântului său.

Însă acum, când aceste oseminte au ieșit pe neașteptate la iveală datorită ostenelilor unui cărturar român, puteam noi spune nu acelor repetate cereri ale catolicilor români, care văd în venerabilul Ieremia unicul slujitor al lui Dumnezeu căruia i-a fost introdusă cauza de beatificare, după ce nefasta schismă orientală a separat de Roma acea înfloritoare Biserică?

Pe de altă parte, deoarece condițiile politico-religioase nu permit transferul moaștelor în România, unde ar fi primite ca un prețios tezaur, acestea vor rămâne la Roma până când se vor ivi timpuri mai bune; între timp, vor putea fi venerate cel puțin de către colonia română existentă aici.

Fie de un oarecare confort Preacucerniciei voastre și călugărilor voștri promisiunea formală pe care o facem prin prezenta: dacă Domnul va binecuvânta progresul cauzei venerabilului Ieremia până la beatificare, atunci când vor fi alese relicvele de expus cultului public al credincioșilor, părintele postulator general se va interesa ca o relicvă mai însemnată a fericitului să fie cedată Provinciei din Napoli, unde el a făcut profesiunea, și-a trăit și încheiat viața sa călugărească.

Împărțind din suflet Preacucerniciei voastre și tuturor călugărilor acestei provincii binecuvântarea serafică, ne reafirmăm al Preacucerniciei voastre devotat în Domnul,

Fr. Clemente da Milwaukee, ministru general al OFMCap.

*

Din scrisoare reies unele aspecte (pe lângă neplăcerea evidentă cauzată capucinilor napolitani) pe care le voi analiza pe scurt (o analiză mai amplă în Addenda 1 a traducerii lucrării "Capucinii - istoria unei familii franciscane" a pr. Mariano d'Alatri, ce va fi publicată pe situl www.ofmcapucini.ro în jurul zilei de 30 octombrie 2008):

1. Conștiința existenței unui venerabil Ieremia Valahul, fiu al poporului român;

2. Implicarea, până la cele mai înalte foruri competente (Nunțiatura și Curia Generală a Ordinului Capucin) a Episcopatului greco-catolic în readucerea acasă a osemintelor, ca și în menținerea vie a devoțiunii față de venerabilul Ieremia;

3. Conștientizarea și prezentarea de către autorul scrisorii a condițiilor istorice deosebit de vitrege în care se zbăteau poporul și Biserica din România, ca și necesitatea acestora de a avea un mijlocitor în cer, demonstrată și de existența la Roma a unei importante colonii de români, implicată material și spiritual în promovarea cauzei venerabilului.

4. Descoperirea de către Gheorghe Sion a biografiei pr. Severini, ca și relatarea elogioasă făcută de Nicolae Iorga în anul 1915 la Academia Română unde erau membri destule personalități ardelene, au trezit interesul acestora. Nu trebuie uitat că intelectualii ardeleni, mulți dintre ei de confesiune greco-catolică, erau adânc implicați în afirmarea identității naționale a românilor, iar a avea un "sfânt român" nu putea decât să le întărească credința și să le binecuvânteze strădaniile.

5. Se explică astfel într-o oarecare măsură afirmația autorului scrisorii privind intervențiile reprezentanților Vaticanului pentru repatrierea moaștelor venerabilului Ieremia, intervenții făcute (după cum rezultă din text) imediat după reîntregirea României. Este de amintit în sprijinul celor de mai sus faptul că relațiile diplomatice dintre Regatul Român și Sfântul Scaun datează din anul 1920, primul nunțiu apostolic la București fiind tocmai Mons. Marmaggi, amintit în scrisoare.

În ceea ce privește menționarea în scrisoare a "mitropolitului de Făgăraș și Alba-Iulia", este necesară precizarea că la data menționată în scrisoare ("noiembrie trecut", deci noiembrie 1946), scaunul mitropolitan al Blajului era girat de către PS Valeriu Traian Frențiu ca administrator apostolic, întrucât mitropolitul ales, dr. Alexandru Rusu, episcop de Maramureș, nu primise recunoașterea noilor autorități, așa că este foarte probabil ca autorul scrisorii să se refere la el, mai ales că PS Valeriu Traian Frențiu aprobase încă din anul 1926 în eparhia sa cultul venerabilului Ieremia, după cum reiese dintr-o imagine devoțională (o fotocopie a acesteia se afla în posesia autorului acestor rânduri), din care reproducem scurtul profil biografic și rugăciunea propusă cinstitorilor venerabilului Ieremia:

*

Venerabilul Ieremia Românul
născut într-o comună din Moldova (Tatu?) la 29 Iunie 1556, dintr-o familie simplă, dar foarte creștinească. La îndemnul mamei sale pleacă în Italia, unde la 7 mai 1578 se călugărește în mănăstirea capucinilor din Napoli. Aici duce o viață foarte sfântă, distingându-se îndeosebi prin iubirea aproapelui, îngrijirea bolnavilor și posturi foarte aspre. Moare la 5 martie 1625 deplâns de întreg orașul Napoli. După moarte i s-a început procesul de sfințenie, dar nu s-a terminat. Să rugăm pe Dumnezeu să se termine în curând, să avem și noi un sfânt român.

Rugăciune:
Doamne Isuse Cristoase, rege preasfânt al tuturor neamurilor, izvor a toată sfințenia, caută spre blândul tău popor românesc, ridicând în rândul sfinților pe venerabilul tău servitor Ieremia, ca totdeauna la pilda vieții lui privind și prin rugăciunile lui întăriți fiind, să ajungem la unirea credinței și la cunoștința măririi tale celei neapropiate. Că binecuvântat și preamărit ești în vecii vecilor. Amin.

1926
Cu aprobarea episcopiei din Oradea.

*

În ceea ce privește ultimul punct, conștientizarea și prezentarea dificilei situații din România, este sigur că ministrului general nu-i lipseau sursele de informare, atât oficiale, cât și neoficiale. Raporturile, ce reies din scrisoare, cu Nunțiatura de la București (în momentul redactării scrisorii era regent al Nunțiaturii Mons. O'Hara, de origine americană ca și ministrul general), dar și prezența la Roma a unor eminenți reprezentanți ai Bisericii Greco-Catolice, grupați mai ales la Colegiul "Pio Romeno", oaza de credință și conștiința românească în Cetatea Eternă, ce avea să devină în acei ani tulburi și o oază de rezistență românească în fața samavolniciilor comuniste (acolo avea să fie înființată în 1957 - și condusă pentru mult timp - de către Mons. Octavian Barlea "Societatea Academică Română", S.A.R. - replica culturală si morală în raport cu Academia Română, devenită a "RPR", unde intraseră cu cizmele "culturnicii" comuniști - și care va număra printre membrii săi personalități ale exilului românesc, ca Mons. Tautu, Mircea Eliade, Vintilă Horea etc.) au meritul lor în corecta informare a ministrului general al Capucinilor.

Despre implicarea Mons. Tautu, a rectorului de la "Pio Romeno", pr. Vasile Cristea (viitor episcop pentru comunitățile greco-catolice din diaspora), a vicerectorului aceluiași colegiu, pr. George Cosma, în ducerea la bun sfârșit a cauzei venerabilului Ieremia stau mărturie și documentele adunate de autorul acestor rânduri din buletinele oficiale ale Ordinului Capucin și ale Provinciei napolitane a aceluiași ordin, "Analecta Ordinis" și respectiv, "Archivio Storico", reunite în două volume intitulate "Fericitul Ieremia - crâmpeie dintr-o istorie recentă" (1 si 2), ce vor fi publicate pe situl capucinilor din România în jurul datei de 30 octombrie 2008. O bună sinteză a acestei implicări poate fi găsită și în biografia lui Teodosio da Voltri (p. 287-293; în trad. pr. Ed. Ferenț, la p. 273-277).

*

Înlănțuirea evenimentelor din acei ani (descoperirea mormântului, transferul moaștelor la Roma, reluarea cauzei în anul 1951, proclamarea solemnă a virtuților eroice de către Ioan al XXIII-lea - care cunoștea bine realitățile din acea parte a lumii - la 18 decembrie 1959, Conciliul Vatican II, apoi alegerea ca papă a unui prelat venit de după Cortina de Fier și fericitul eveniment din 30 octombrie 1983), mă conduc în mod necesar la o concluzie de interes nu numai spiritual pentru poporul român, rezumată în cuvântul de învățătură al ÎPS Ioan Robu de la sfânta Liturghie a reîntoarcerii acasă din 30 mai, anul acesta de la Onești, prin care scotea în evidență "lucrările minunate" pe care Dumnezeu le-a făcut pentru poporul nostru prin fericitul Ieremia.

Fr. Petre-Marian Ianoș, OFMCap.


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat