Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul papei Benedict al XVI-lea la deschiderea Sinodului Episcopilor

Publicăm în continuare textul meditației pe care Benedict a ținut-o luni dimineață în Aula Sinodului la deschiderea lucrărilor celei de-a XII-a Adunări Generale Obișnuite a Sinodului Episcopilor, după lectio brevis de la Ora a treia.

* * *

Iubiți frați întru episcopat,
Iubiți frați și surori,

La începutul Sinodului nostru, Liturgia Orelor ne propune un text din marele Psalm 118 despre Cuvântul lui Dumnezeu: un elogiu al acestui Cuvânt al său, expresie a bucuriei lui Israel că-l poate cunoaște și, în el, că poate cunoaște voința lui și chipul lui. Aș vrea să meditez împreună cu voi câteva versete din acest text al Psalmului.

Începe așa: "In aeternum, Domine, verbum tuum constitutum est in caelo... firmasti terram, et permanet". Se vorbește despre soliditatea Cuvântului. El este solid, este adevărata realitate pe care trebuie bazată propria viață. Să ne amintim de cuvântul lui Isus care continuă acest cuvânt al Psalmului: "Cerul și pământul vor trece, cuvântul meu nu va trece niciodată". Omenește vorbind, cuvântul, cuvântul nostru uman, este aproape un nimic în realitate, o suflare. Imediat ce este rostit, dispare. Pare să fie nimic. Dar deja cuvântul uman are o forță incredibilă. De fapt cuvintele creează istoria, cuvintele dau formă gândurilor, gânduri din care vine cuvântul. Cuvântul formează istoria, realitatea.

Cu atât mai mult Cuvântul lui Dumnezeu este fundamentul a toate, este adevărata realitate. Și pentru a fi realiști, chiar trebuie să contăm pe această realitate. Trebuie să schimbăm ideea noastră că materia, lucrurile solide, care trebuie atinse, ar fi realitatea cea mai solidă, cea mai sigură. La sfârșitul Predicii de pe Munte Domnul ne vorbește despre cele două posibilități de a construi casa propriei vieți: pe nisip și pe stâncă. Pe nisip construiește cel care construiește numai pe lucrurile vizibile și tangibile, pe succes, pe carieră, pe bani. Aparent acestea sunt realitățile adevărate. Dar toate acestea într-o zi vor trece. Vedem asta acum în căderea marilor bănci: acești bani dispar, sunt nimic. Și tot așa toate aceste lucruri, care par adevărata realitate pe care să contăm, sunt realități de ordin secundar. Cel care-și construiește viață pe aceste realități, pe materie, pe succes, pe tot ceea ce apare, construiește pe nisip. Numai cuvântul lui Dumnezeu este fundamentul întregii realități, este stabil ca cerul și mai mult decât cerul, este realitatea. Deci trebuie să schimbăm conceptul nostru de realism. Realist este cel care recunoaște în Cuvântul lui Dumnezeu, în această realitate aparent așa de slabă, fundamentul a toate. Realist este cel care-și construiește viața pe acest fundament care rămâne permanent. Și astfel aceste prime versete din Psalm ne invită să descoperim ce este realitatea și să găsim în felul acesta fundamentul vieții noastre, cu să construim viața.

În următorul verset se spune: "Omnia serviunt tibi". Toate lucrurile vin din Cuvânt, sunt un produs al Cuvântului. "La început era Cuvântul". La început cerul a vorbit. Și astfel realitatea se naște din Cuvânt, este "creatura Verbi". Totul este creat de Cuvânt și totul este chemat să slujească Cuvântul. Asta înseamnă că toată creația, la sfârșit, este gândită pentru a crea locul întâlnirii dintre Dumnezeu și creatura sa, un loc unde iubirea creaturii să răspundă la iubirea divină, un loc în care să se dezvolte istoria iubirii dintre Dumnezeu și creatura sa. "Omnia serviunt tibi". Istoria mântuirii nu este un mic eveniment, într-o planetă săracă, în imensitatea universului. Nu este un lucru minim, care are loc din întâmplare într-o planetă pierdută. Este motorul a toate, motivul creației. Totul este creat pentru ca să fie această istorie, întâlnirea dintre Dumnezeu și creatura sa. În acest sens, istoria mântuirii, alianța, precede creația. În perioada elenistă, iudaismul a dezvoltat ideea că Torah ar fi precedat crearea lumii materiale. Această lume materială ar fi fost creată numai pentru a da loc Torei, acestui Cuvânt al lui Dumnezeu care creează răspunsul și devine istorie de iubire. Aici transpare deja în mod misterios misterul lui Cristos. Este ceea ce ne spun Scrisoarea către Efeseni și Scrisoarea către Coloseni: Cristos este protòtypos, primul născut al creației, ideea prin care este conceput universul. El primește totul. Noi intrăm în mișcarea universului unindu-ne cu Cristos. Se poate spune că, în timp ce creația materială este condiția pentru istoria mântuirii, istoria alianței este adevărata cauză a cosmosului. Ajungem la rădăcinile ființei ajungând la misterul lui Cristos, la acest cuvânt viu al său care este scopul întregii creații. "Omnia serviunt tibi". Slujindu-l pe Domnul realizăm scopul ființei, scopul propriei noastre existențe.

Să facem acum un salt: "Mandata tua exquisivi". Noi suntem mereu în căutarea Cuvântului lui Dumnezeu. El nu este pur și simplu prezent în noi. Dacă ne oprim la literă, nu neapărat am înțeles realmente Cuvântul lui Dumnezeu. Există pericolul ca noi să vedem numai cuvintele umane și să nu-l găsim înăuntru pe adevăratul actor, Duhul Sfânt. Nu găsim Cuvântul în cuvinte. Sfântul Augustin, în acest context, ni-i amintește pe cărturarii și fariseii consultați de Irod în momentul sosirii magilor. Irod vrea să știe unde se va naște Mântuitorul lumii. Ei știu asta, dau răspunsul corect: la Betleem. Sunt mari specialiști, care cunosc totul. Și totuși nu văd realitatea, nu-l cunosc pe Mântuitorul. Sfântul Augustin spune: sunt indicatori de drum pentru alții, dar ei înșiși nu se mișcă. Acesta este un mare pericol și când citim noi Scriptura: ne oprim la cuvintele umane, cuvinte din trecut, istorie din trecut, și nu descoperim prezentul în trecut, pe Duhul Sfânt care ne vorbește astăzi în cuvintele din trecut. Astfel nu intrăm în mișcarea interioară a Cuvântului, care în cuvinte umane ascunde și deschide cuvintele divine. De aceea este nevoie mereu de acel "exquisivi". Trebuie să fim în căutarea Cuvântului în cuvinte.

Deci exegeza, adevărata citire a Sfintei Scripturi, nu este numai un fenomen literar, nu este numai citirea unui text. Este mișcarea existenței mele. Este mișcarea spre Cuvântul lui Dumnezeu în cuvintele umane. Numai conformându-ne misterului lui Dumnezeu, Domnului care este Cuvântul, putem intra în interiorul Cuvântului, putem găsi într-adevăr în cuvintele umane Cuvântul lui Dumnezeu. Să-l rugăm pe Domnul ca să ne ajute să căutăm nu numai cu intelectul, ci cu toată existența noastră, pentru a găsi cuvântul.

La sfârșit: "Omni consummationi vidi finem, latum praeceptum tuum nimis". Toate lucrurile umane, toate lucrurile pe care noi le putem inventa, crea, sunt finite. Chiar toate experiențele religioase umane sunt finite, arată un aspect al realității, pentru că ființa noastră este finită și înțelege mereu numai o parte, câteva elemente: "latum praeceptum tuum nimis". Numai Dumnezeu este infinit. Și de aceea și Cuvântul său este universal și nu are margini. Deci intrând în Cuvântul lui Dumnezeu, intrăm realmente în universul divin. Ieșim din caracterul limitat al experiențelor noastre și intrăm în realitatea care, este într-adevăr universală. Intrând în comuniune cu Cuvântul lui Dumnezeu, intrăm în comuniunea Bisericii care trăiește Cuvântul lui Dumnezeu. Noi intrăm într-un grup mic, în regula unui grup mic, dar ieșim din limitele noastre. Ieșim spre larg, în adevărata lărgime a unicului adevăr, marele adevăr al lui Dumnezeu. Suntem realmente în universal. Și astfel ieșim în comuniunea tuturor fraților și surorilor, a întregii omeniri, pentru că în inima noastră se ascunde dorința după Cuvântul lui Dumnezeu care este unul. De aceea și evanghelizarea, vestirea Evangheliei, misiunea, nu sunt un fel de colonialism eclezial, cu care vrem să inserăm pe alții în grupul nostru. Înseamnă a ieși din limitele fiecărei culturi în universalitatea care-i leagă pe toți, îi unește pe toți, ne face pe toți frați. Să ne rugăm din nou pentru ca Domnul să ne ajute să intrăm realmente în "lărgimea" Cuvântului său și astfel să ne deschidem spre orizontul universal al omenirii, acela care ne unește cu toate diversitățile.

La sfârșit să ne întoarcem iar la un verset precedent: "Tuus sum ego: salvum me fac". Textul italian traduce: "Io sono tuo" (Eu sunt al tău). Cuvântul lui Dumnezeu este ca o scară pe care putem urca și, împreună cu Cristos, chiar să coborâm în profunzimea iubirii sale. Este o scară pentru a ajunge la Cuvânt în cuvinte. "Eu sunt al tău". Cuvântul are un chip, este persoană, Cristos. Înainte ca noi să putem spune "Eu sunt al tău", El ne-a spus deja "Eu sunt al tău". Scrisoarea către Evrei, citând Psalmul 39, spune: "În schimb mi-ai pregătit un trup... Atunci am zis: Iată, eu vin". Domnul și-a pregătit un trup pentru a veni. Cu întruparea sa a spus: eu sunt al tău. Și la Botez mi-a spus: eu sunt al tău. În sfânta Euharistie spune asta mereu din nou: eu sunt al tău, pentru ca noi să putem răspunde: Doamne, eu sunt al tău. În drumul Cuvântului, intrând în misterul întrupării sale, al faptului de a fi cu noi, vrem să ne potrivim cu ființa lui, vrem să ne expropriem de existența noastră, dăruindu-ne Lui care ni s-a dăruit nouă.

"Eu sunt al tău". Să-l rugăm pe Domnul ca să putem învăța cu toată existența noastră să spunem acest cuvânt. Astfel vom fi în inima Cuvântului. Astfel vom fi mântuiți.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat