Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție: Despre speranță, cu sfânta Tereza de Lisieux

"Nu te mai târî la picioarele lui! Urmează-ți inima și aruncă-te în brațele lui, fiindcă acolo îți este locul" (Sfânta Tereza de Lisieux).

Se spune că un alpinist și-a regizat neîndemânatic căderea în coardă liberă și a căzut, a tot căzut, până când s-a terminat coarda. Din fericire, supraviețuia, nu era rănit, se putea mișca - dar cât vedeai cu ochii nu avea nici un punct de sprijin. Gerul făcuse stânca lucioasă ca oglinda și viscolul continua să sufle cu putere. Istovit, orbit de acele de gheață, omul și-a ridicat ochii spre cer, implorând ajutorul. Ca prin minune, viscolul s-a oprit, cerul s-a luminat - doar ceața, acoperind în vale totul, luneca în valuri grose, auriu-roșietice. Era în asfințit. Pe măsura ce stelele începeau să lucească una câte una, gerul se făcea năprasnic. Și omul auzi din înalt: "Crezi tu în mine? Atunci taie coarda!" Salvamontiștii, alertați de sunetul continuu al alarmei de salvare, l-au căutat toată noaptea. L-au găsit în zori. Încă mai trăia, ca să-și spună povestea. Când l-au așezat pe transportor, murise. Înghețat, la numai un metru de pământul moale.

Viața înseamnă speranță și încredere. De altfel, în limba latină, verbul "a spera" (spero, -are, -avi, -atum) are aceeași origine cu "spiro, -are, -avi, -atum" = a respira, a fi viu. Dar speranța care ne ține în viață, care este condiția sine qua non a EXISTEN?EI, înseamnă încredere absolută și abandon de sine în mâinile Domnului atât in noaptea disperării cât și în "iubirea blândă și voioasă a sufletului chemat (Manuscrisul C, p. 293). Iar această continuă pendulare între negură și lumină este caracteristică oricărui suflet în căutarea lui Dumnezeu: "Am observat - scrie sfânta Tereza - că toate sufletele au parte cam de aceleași lupte, dar, pe de alta parte, sunt atât de diferite, încât nu-mi mai este greu să înțeleg ce spunea părintele Pichon: «Mai multe deosebiri există între suflete chiar decât între chipuri»" (Manuscrisul C1, p. 284). Această "frumoasă zidire ridicată cu lacrimi" despre care vorbea sfânta Tereza (Manuscrisul C, p. 285) este evoluția spirituală care continuă până la contopirea cu Dumnezeu, "o picătură care se contopește cu oceanul" așa cum se descrie sfânta Tereza pe ea însăși. Și ea, căreia Isus i-a dăruit "harul de a pătrunde adâncimile tainice ale iubirii", a avut în toată viața sa drept călăuză spre Isus iubirea - și chemarea lui, altfel spus credința, "această comoară prețioasă, izvor al singurelor bucurii curate și adevărate" - (Manuscrisul C, p. 251). Și totuși, chiar ea, cea plină de iubire, de încredere și speranță, cea care știa că este copilul mult iubit al Tatălui și mireasa lui Isus, se destăinuie îndată după prima hemoptizie (care a bucurat-o în loc să-i creeze spaima firească): "Isus a îngăduit ca sufletul meu să fie cotropit de întunericul cel mai adânc, iar dulcele dor al cerului să fie doar prilej de luptă și frământare [...]. Doar călătorind prin noaptea tunelului ai putea înțelege ce este întunericul". Și mai departe: "Când, pentru a-mi odihni inima ostenită în lupta cu întunericul, chem amintirea tărâmului luminos către care năzuiesc, zbuciumul mi se întețește, parcă aud cum tenebrele, luând vocea păcătoșilor, îmi spun luându-mă în râs: «Visezi lumina, visezi o patrie îmbălsămată de cele mai suave miresme, visezi că vei avea în veșnicie parte de tărâmul Creatorului tuturor acestor minuni, crezi că într-o zi vei ieși din negura care te împresoară - ei bine, mergi înainte, bucură-te de moartea care îți va aduce nu ce speri, ci altă noapte, mai adâncă, noaptea neantului»" (Manuscrisul C, p. 253).

Am fi tentați să credem că e teama de moarte care vorbește aici. Dar, înainte de a împlini vârsta de 4 ani, Tereza-copil, în accesele sale de iubire pentru mama și tata nu le dorea altceva, strângându-i tare în brațe, decât... să moară, ca să se poată bucura de fericirea nesfârșită a cerului. Să se fi schimbat ceva când s-a văzut ea însăși în pragul morții? Nu, fiindcă afirma, în Vinerea sfântă, când a prezentat prima hemoptizie (în cursul nopții, după rugăciunea la mormânt) "speranța drumului la cer mă îmbată de bucurie". "Aveam pe atunci o credință atât de vie, de clară, încât nu mă bucura altceva decât gândul la cer".

Să fie oare atunci teama de lungul drum chinuitor spre moarte ("nu moartea ne înspăimânta, ci felul de-a muri")? Nici aceasta nu e explicația, fiindcă dintotdeauna și-a dorit să moară martiră cu trupul și sufletul, pentru Isus, iar personajul pe care-l întruchipa într-una din fotografii era Ioana d'Arc. Și chiar dacă ar fi avut de parcurs o viață îndelungată, nu și-ar fi dorit altceva decât să moară "zdrobită de iubire". Adorația pentru martirii creștinismului se vădește de altfel în temeritatea de care dă dovadă în cursul vizitei la Colosseum sau în catacombe, unde ajunge la mormântul sfintei Cecilia: "Totul la ea mă încântă, mai ales abandonarea de sine, încrederea nelimitată care au făcut-o să invirgineze sufletele care nu doriseră niciodată alte bucurii decât cele ale prezentului..." Abandonare de sine și încredere nelimitată - iată care aveau să fie și treptele speranței sfintei Tereza. De aici își trage forța sufletul ei în noaptea încercării; aici e argumentul care face credibilă bucuria cu care întâmpină moartea și-și depășește întunericul: faptul că Isus a îngăduit aceasta.

Explicația este că întunericul prin care trece nu este al său, ci e proba la care a supus-o Mirele și ea a suportat-o, fiindcă a simțit tot timpul binecuvântările lui: "Dacă bunul Dumnezeu nu i-ar fi dăruit din abundență razele binefăcătoare, mica lui floare niciodată n-ar fi putut să se aclimatizeze pe pământ, era încă prea slabă pentru a suporta ploile și furtunile; avea nevoie de căldură, o dulce rouă, adieri de primăvară - niciodată nu i-au lipsit aceste binecuvântări, Isus a făcut-o să le descopere chiar sub ninsoarea încercărilor!" (Manuscrisul A, p. 40), iar încercările nu i-au lipsit: moartea mamei, celelalte despărțiri, atât de dureroase, apoi refuzul de a fi primită in Carmel ("o copilă dorește să intre la 15 ani în Carmel", lucru nemaiauzit până atunci, ca de altfel și gestul temerar de a-i vorbi însuși Sfântului Părinte papa, în ciuda tuturor interdicțiilor), apoi - în fine, voalul dar și austeritatea Carmelului cu despărțirea de "Regele" său, propriul tată, în favoarea Mirelui său dintotdeauna - Isus; moartea tatălui, dificultățile vieții de zi cu zi în Carmel.

Dar tocmai de aici își extrage sfânta Tereza forța: "Când nu aștepți decât suferința adâncă și deplină, cea mai neînsemnată bucurie devine o surpriză neașteptată... și apoi suferința ajunge o bucurie neasemuită dacă o cauți ca pe comoara cea mai de preț" (Manuscrisul C, p. 260), iar în altă parte (Manuscrisul A, p. 207): "Știu să găsesc mereu mijlocul de a fi fericită și de a-mi valorifica mizeria... fără îndoială aceasta îi e pe plac lui Isus, fiindcă el pare că mă încurajează pe acest drum"... sau, comentând felul în care Dumnezeu pune credința la încercare pentru cei din intimitate (la nunta din Cana Galileii, la învierea lui Lazăr) sfânta Tereza spune: "Astfel a înfăptuit Isus și cu mica sa Tereza: după ce a pus-o mult timp la încercare, i-a îndeplinit toate dorințele inimii..." (Manuscrisul A, p. 174).

Ca să treacă prin noaptea disperării, Tereza avea speranța, iubirea și credința: chiar dacă a fost "lipsită de bucuria credinței", ea știa că prețioase înaintea Mirelui său erau faptele credinței - ca să poată străbate întunericul. Un comentator al vieții sfintei se întreba oare ce a făcut-o să reziste fără să cadă în cea mai adâncă și irevocabilă disperare în cursul atâtor încercări. Ea se dăruise însă atât de complet lui Dumnezeu, cu atâta simplitate, ca un copil, cu atâta iubire, cu atâta statornicie, încât cel care lupta în ea nu era ea însăși, ci Dumnezeu, cel care o susținea nu era caracterul său, ci Duhul Sfânt, cel care iubea în ea și prin ea era Mirele ei, Isus.

Speranța nu poate fi despărțită nici de iubire și nici de credință. Fără speranță, credință și iubire, evanghelia lunecă în moralism: Isus devine un educator moral, ascultarea -conformism, fidelitatea - puritate legală, credința - ideologie, a predica evanghelia înseamnă propagandă, spiritualitatea înseamnă încredere în propriile forțe și omul se face pe sine Dumnezeu, iar religia, un instrument politic. Genul uman a mai trecut prin aceasta de nenumărate ori în istoria sa.

Poate cel mai trist episod din Biblie este Eccleziastul: "...O generație trece, alta vine și pământul rămâne veșnic în picioare..." "Ce a fost, va mai fi și ce s-a făcut, se va mai face; nimic nou nu este sub soare". Noutatea o aduce evanghelia: Isus este cel care înnoiește lumea. Și astfel, înveșmântat în dimineața pură a mântuirii, liber de păcat, pământul își reîncepe drumul sub stele. Sub stelele care poarta înscris, în forma T-ului centurii și spadei constelației Orion, numele sfintei Tereza. Fiindcă veșmânt și spadă și lumină sunt speranța, credința și iubirea pe care faptele sale ni le dăruie mereu. Ca să ne aducem aminte că în noi, cu noi și pentru noi este Dumnezeu.

Dr. Ecaterina Hanganu


1 Sfânta Tereza a Pruncului Isus, Istoria unui suflet, București, Editura "Pauline", 2003.


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat