Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Sfânta Scriptură este esențială pentru a-l cunoaște pe Cristos"

Interviu luat cardinalului iezuit Albert Vanhoye

de părintele Lucas Teixeiura, LC

"Sfânta Scriptură este esențială pentru a-l cunoaște pe Cristos" explică în acest interviu, la puține zile de apropiatul Sinod al Episcopilor, unul dintre cei mai prestigioși bibliști din lume, cardinalul Albert Vanhoye.

Preotul iezuit, fost rector al Institutului Biblic Pontifical și fost secretar al Comisiei Biblice Pontificale, s-a născut la 24 iulie 1923 la Hazebrouck, în Dieceza de Lille, în nordul Franței, la granița cu Belgia.

Din anul 1963 a fost profesor la Institutul Biblic Pontifical din Roma, unde a desfășurat o intensă activitate didactică predând exegeza Noului Testament până în anul 1998, ținând cursuri de exegeză a Scrisorii către Evrei și a Scrisorilor Pauline și conducând cursuri de metodologie, cursuri de teologie biblică și seminarii despre evanghelii, scrisori și Apocalips.

A avut o parte activă la redactarea unor documente ale Comisiei Pontificale Biblice mergând pe urma lucrării începută de Conciliul Vatican II, cum ar fi: "L'interprétation de la Bible dans l'Église" (1993) și "Le Peuple Juif et ses saintes Ecritures dans la Bible chrétienne" (2001).

Ca recunoștință pentru slujirea sa adusă Bisericii în acest domeniu, Benedict al XVI-lea l-a creat cardinal în consistoriul din 24 martie 2006. Același papă l-a numit membru al următorului Sinod al Episcopilor din lume, care va avea loc la Roma în luna octombrie, despre "Cuvântul lui Dumnezeu în viața și în misiunea Bisericii".

În acest interviu acordat agenției Zenit, el explică ce este Biblia pentru el și ce așteaptă de la adunarea episcopilor.

Cum și când ați început să vă interesați de studiul cuvântului lui Dumnezeu?

Card. Vanhoye: Desigur, interesul meu pentru cuvântul lui Dumnezeu a început încă din copilăria mea, dar s-a aprofundat și intensificat în special o dată cu studiul teologiei. Mă pregăteam pentru hirotonirea preoțească și atunci am devenit pasionat de Evanghelia după Ioan. Eram pregătit pentru acest studiu deoarece înainte de teologie, timp de doi ani, a trebuit să predau greaca clasică la nivel înalt, unor tineri iezuiți care pregăteau diplomele la Sorbona în Paris. Deci eram în contact direct cu textul grec al Noului Testament și cu textele grecești din Vechiul Testament.

Am studiat îndeosebi tema credinței în Evanghelia după Ioan, o temă desigur fundamentală. Pentru Ioan credința constă în a crede în Cristos Fiul lui Dumnezeu, asta nu este pur și simplu adeziunea la adevăruri revelate, ci este înainte de toate adeziune la o persoană, o persoană care este Fiul lui Dumnezeu, care săvârșește lucrarea Tatălui, în unire cu Tatăl și care ne invită și pe noi să săvârșim lucrarea sa.

După aceea ați devenit unul dintre cei mai mari specialiști în Scrisoarea către Evrei...

Card. Vanhoye: Din acest studiu asupra sfântului Ioan au ieșit câteva articole. Însă, din motive de timp, pentru că a trebuit imediat să predau cursuri, nu am putut să continui această muncă. În același timp mi-am dat seama că am găsit lucruri foarte interesante în Scrisoarea către Evrei și, deci, puteam, având câteva luni în fiecare an, să pregătesc o teză despre această scriere, pe vremea aceea mai puțin studiată. Așadar, interesul meu s-a concentrat asupra Scrisorii către Evrei, care este o scriere foarte profundă, o sinteză de cristologie sub aspectul sacerdotal. Admir mereu profunzimea acestei scrisori care este în realitate o omilie, în care misterul lui Cristos este prezentat în toate dimensiunile sale, de la dimensiunea cea mai înaltă de Cristos Fiu al lui Dumnezeu, strălucirea gloriei lui Dumnezeu, amprentă a substanței sale și până la Cristos, fratele nostru, care a asumat toată mizeria noastră și s-a înjosit la nivelul celor condamnați la moarte, tocmai pentru a pune acolo toată iubirea sa și a deschide o cale care merge până la Dumnezeu. Pe de altă parte, Scrisoarea către Evrei manifestă o cunoaștere cu adevărat extraordinară a Vechiului Testament și sensul împlinirii Vechiului Testament cu cele trei dimensiuni de corespundere, de ruptură a câtorva aspecte și apoi în mod natural de depășire, împlinire completă. Providența a făcut în așa fel încât eu am putut să-mi consacru cu adevărat toată viața mea aprofundării Scripturii spre beneficiul atâtor studenți din toate națiunile. Deci, îi mulțumesc mult Domnului că mi-a dat acest privilegiu.

Care au fost fundamentele dumneavoastră pentru studiul Bibliei?

Card. Vanhoye: Fundamentele mele sunt în mod clar fundamente de credință. Biblia este un text care exprimă credința. Pentru a o primi în mod serios și profund trebuie să fii în curentul care a produs-o. Deci, apropierea de textul inspirat cu o atitudine de credință este esențială. Pe de altă parte, există și convingerea că Biblia este și o carte istorică, nu doar un cuvânt teoretic; o revelație cu fapte, cu evenimente; o realitate istorică existențială care trebuie deci primită sub acest aspect.

În toți acești ani de studiu al cuvântului lui Dumnezeu, ce anume v-a stimulat mai mult să continuați în cercetarea dumneavoastră, în pofida diferitelor dificultăți ale ambientului exegetic sau chiar la muncii însăși? Care sunt motivațiile dumneavoastră cele mai profunde?

Card. Vanhoye: Cu siguranță, convingerea că Sfânta Scriptură este esențială pentru a-l cunoaște pe Cristos, pentru a adera la Cristos, pentru a investiga toate dimensiunile misterului lui Cristos. Legătura strânsă dintre cercetarea exegetică, aprofundarea credinței și a vieții spirituale. Acest lucru a făcut în așa fel încât eu n-am ezitat niciodată să studiez, să fac cercetări, să-mi dedice toate forțele și capacitățile mele în acest studiu de importanță fundamentală pentru viața Bisericii.

Care au fost roadele cele mai prețioase pentru viața dumneavoastră sacerdotală care au provenit din contactul cu Cuvântul?

Card. Vanhoye: Cuvântul lui Dumnezeu a hrănit viața mea spirituală în mod foarte rodnic. De exemplu, atunci când eram încă student la Institutul Biblic Pontifical am făcut un studiu asupra a două fraze din Evanghelia după Ioan care exprimă relația dintre lucrarea lui Isus și lucrarea Tatălui. Darul lucrărilor i-a fost făcut lui Isus. În două fraze Isus vorbește despre lucrările pe care Tatăl i le-a dăruit. Am văzut insistența: "Tatăl meu lucrează până acum; lucrez și eu" (In 5,17). O temă foarte importantă pentru aprofundarea vieții spirituale nu numai în mod speculativ dar în special în lucrarea însăși. După cum Tatăl îi dădea lucrările sale lui Isus, tot așa Isus ne dă lucrările noastre. Acesta este un punct care mă hrănește: trebuie să fac mereu cu Domnul lucrarea Domnului. Și am înțeles, pe de altă parte, că pentru a face împreună cu Domnul lucrarea Domnului este esențial să fim uniți cu Inima Domnului, pentru că lucrarea Domnului nu este o lucrare administrativă, care se poate face cu o anumită dezlipire, ci este o lucrare de iubire. Asta este pentru mine o orientare pe care o reiau încontinuu frumoasă, profundă și exigentă. El este autorul principal, eu sunt un sărman și modest asistent, dar care trebuie să se angajeze, pentru că lucrarea este importantă, o lucrare frumoasă pe care o face Domnul. Acesta este exemplul principal al raportului meu cu Scriptura.

Ce anume lipsește astăzi în Biserică pentru ca Scriptura să aibă tot mai multă incidență în viața spirituală a credincioșilor?

Card. Vanhoye: Lipsesc două lucruri principale: pe de o parte mijloacele, instrumentele, lucrurile care pot să-i ajute pe credincioși să primească bine cuvântul lui Dumnezeu; și pe de altă parte meditația asupra textelor din Biblie din partea credincioșilor. E vorba de două lucruri bine cunoscute deja, slavă Domnului, în viața Bisericii și care au fost amintite și mai mult grație Conciliului Vatican II. Totuși, există mereu un progres care trebuie făcut: pe de o parte, a-i educa pe credincioși să primească bine cuvântul lui Dumnezeu și să-l primească nu numai în minte, ci în inimă și în viață. Acest lucru este clar. Trebuie educați credincioșii să facă asta. Și, pe de altă parte, pentru ca să fie realmente efectiv, este indispensabil ca să mediteze credincioșii cuvântului lui Dumnezeu, să-și amintească, să reflecteze asupra lui. Și astfel viața lor va fi puțin câte puțin transformată de puterea cuvântului lui Dumnezeu.

În acest scop, așa cum a afirmat de mai multe ori papa Benedict, lectio divina poate să fie un mijloc foarte potrivit.

Card. Vanhoye: Desigur, lectio divina este o metodă de aprofundare foarte serioasă a Scripturii inspirate. Însă, pentru ca să aibă incidență asupra vieții credincioșilor este necesar ca ultimul pas să fie tocmai aplicarea asupra vieții. Este posibilă o lectio divina care să se mulțumească să fie numai o considerarea atentă a textului; și apoi o meditare. Dar trebuie să fie completată de o angajare a credinciosului de a aplica, a primi cu adevărat în viața sa cuvântul lui Dumnezeu, a-l face nu numai prezent ci operativ. Această metodă are marele merit că duce atenția asupra textului biblic, luat așa cum este el în sine, în semnificația sa exactă, și apoi să concentreze efortul de atenția asupra textului, înainte de a porni în speculații care ar putea să nu aibă nici un raport cu textul. Lectio divina pornește de la adevărata lectio, de la citirea atentă. Cardinalul Martini insista asupra acestui lucru atunci când făcea în Domul din Milano adunări lungi de lectio divina. Așadar, după aceea se încearcă să se mediteze, să se vadă raportul cu situația actuală a credincioșilor, apoi se încearcă și să se asume atitudini spirituale de contemplație, de unire cu Dumnezeu etc. Însă, așa cum am spus, trebuie prelungită lectio divina, în sensul unei transformări a vieții.

Sinodul se va ocupa și de tema predicării cuvântului lui Dumnezeu, mai ales în liturgie. Din experiența dumneavoastră, care sunt elementele esențiale de care trebuie ținut cont în omilie?

Card. Vanhoye: Omiliile trebuie să fie rodul lui lectio divina, practicată într-o manieră sau alta, adică, omiliile trebuie într-adevăr să le dea credincioșilor un contact direct cu cuvântul lui Dumnezeu, deci să explice suficient de clar importanța lui imediată și apoi să continue în aplicația la viață, în actualizarea lui. O omilie nu poate să rămână niciodată numai teoretică. Trebuie să aibă o forță pătrunzătoare în viață. Deci, a porni bine de la text și apoi a-l aplica la viața spirituală.

Trebuie spus că pentru predică este util să se folosească și exemplele sfinților. Pentru că sfinții îi ajută pe oameni să primească unele aspecte ale textelor biblice, care ar putea să rămână un pic îndepărtate. În schimb, sfinții fac ca textele biblice să fie mai la îndemâna credincioșilor. Este clar că spiritul de copilărie spirituală, de exemplu, care este cerut de Isus în evanghelii - "dacă nu veți deveni asemenea copiilor, nu veți intra în împărăția cerurilor" (Mt 18,3) - este înțeles foarte bine de oameni dacă este luată sfânta Tereza a Pruncului Isus ca model. Sau, cât privește caritatea față de cei săraci, Maica Tereza este un exemplu care-i stimulează pe oameni să înțeleagă că într-adevăr caritatea trebuie să se îndrepte spre cei mai nevoiași, că nu putem să fim uniți cu Cristos dacă nu suntem deschiși spre această caritate. Pe de altă parte, Maica Tereza a pus foarte bine în legătură rugăciunea, unirea cu Cristos și caritatea. Viața ei era hrănită cu o rugăciune foarte profundă, cu o viață spirituală exigentă, uneori dureroasă. Deci, exemplele sunt utile, dar trebuie să fie folosite în relație cu textele biblice, deoarece sfinții sunt făcuți pentru a da mărturie despre textele biblice.

Sinodul provoacă și va provoca un interes reînnoit pentru Biblie. Ce itinerar ați sugera unui credincios care vrea să cunoască mai bine cuvântul lui Dumnezeu?

Card. Vanhoye: Este clar că pentru un creștin trebuie început cu evanghelia. A lua o evanghelie, a o aprofunda în meditație, în rugăciune, a o aplica la viața proprie. Acesta este primul lucru esențial. Însă evanghelia însăși face trimitere la Vechiul Testament. Isus este Mesia cel promis. Deci este utilă citirea textelor profetice, în special a acelora care sunt mesianice. Pentru rugăciune, psalmii sunt utili, însă trebuie spus că nu au mereu spiritul evanghelic. Deci trebuie făcută o distincție. Unii psalmi sunt plini de imprecații împotriva dușmanilor, sunt foarte departe de preceptul lui Isus de a-i iubi pe dușmani și de a ne ruga pentru ei. Este clar că pentru un credincios este necesar să fie ajutat de instrumente, care să prezinte textele și să le pună la îndemâna inteligenței lor, a capacității lor de a înțelege și de a trăi. Apoi, între evanghelii există desigur o diferență între sinoptici și Evanghelia după Ioan. Evanghelia cea mai interesantă la prima vedere pentru un credincios este Evanghelia după Marcu, care este foarte vie, care relatează minunile în manieră detaliată etc. Evanghelia după Matei ne dă o învățătură mai bogată, deci trebuie mereu să ne întoarcem la ea pentru a fi umpluți de spirit evanghelic. Pe de altă parte, Evanghelia după Ioan aprofundează credința în manieră minunată. Cu adevărat trebuie meditată Evanghelia după Ioan, primită cu spirit de credință și de iubire față de Domnul. Și Luca este foarte interesant. Este evanghelia discipolului. Ar fi posibil să se înceapă și cu Evanghelia după Luca, ea care se interesează mai mult de relația discipolului cu Domnul Isus. Marile cuvântări din Matei sunt fărâmițate în Evanghelia după Luca. În schimb, fericirile, în loc să fie exprimate la persoana a treia, sunt adresate direct discipolilor: "Fericiți sunteți voi, cei săraci...". Acesta este un exemplu. Apoi, Luca se raportează la Isus în manieră foarte delicată, în special în relatarea Pătimirii. Acolo se vede foarte bine iubirea sa delicată față de Domnul; faptul că atenuează lucrurile mai crude, mai ofensatoare.

Preoților tineri, uneori psalmii pot să li se pară un pic îndepărtați de realitatea lor concretă. Ce sfat le-ați da pentru a scoate cel mai mare profit din rugăciunea Liturgiei Orelor?

Card. Vanhoye: Aș sfătui să caute un comentariu într-adevăr potrivit, adică, un comentariu aprofundat, nu pur filologic, istorico-critic, un comentariu care scoate în evidență conținutul spiritual al psalmilor. Pentru că e clar că psalmii conțin o bogăție minunată din punct de vedere spiritual: sensul de adorație, sensul de încredere în Dumnezeu, sensul de unire cu Dumnezeu în rugăciune, în viață. Există într-adevăr aspirații spirituale foarte frumoase și foarte puternice în psalmi. Pe de altă parte, sfântul Ambrozie spunea că psaltirea este ca un rezumat al întregului Vechi Testament, pentru că există și psalmi istorici, psalmi sapiențiali, psalmi de primire a legii Domnului, etc. După conciliu a fost facilitată aplicarea psalmilor la viața creștină cu omiterea lucrurilor mai îndepărtate de Evanghelie. După părerea mea acesta este un lucru oportun, deoarece un creștin nu poate să dorească, de exemplu, ca fiii persecutorilor să fie zdrobiți pe pământ, așa cum se spune în psalmul de pe malul exilaților. Acest psalm exprimă o iubire foarte profundă și duioasă față de Ierusalim, dar se termină cu urarea foarte crudă împotriva dușmanilor. Mie mi se pare oportun și util din punct de vedere al primirii cuvântului lui Dumnezeu să se omită lucrurile care au fost corectate de către Isus.

Sinodul se va ocupa și de Sfânta Scriptură în contextul ecumenismului. Dumneavoastră ați avut vreo experiență de lucru, studiu, rugăciune în acest domeniu?

Card. Vanhoye: Eu am colaborat la traducerea ecumenică franceză, o lucrare provocată de Conciliu, foarte rodnică din punct de vedere ecumenic. S-a constatat că Biblia este într-adevăr un teren de unitate. Desigur, există texte biblice care au dat ocazia unor diversități de opinii foarte puternice. Dar atâtea lucruri ne sunt comune și trebuie să profităm de ele. Sinodul va avea și acest aspect de deschidere ecumenică. Este clar că protestantul dacă urmează acel sola Scriptura al lui Luther nu este în curentul Tradiției. Există o dificultate. Însă, pe de altă parte, catolicii aveau tendința de a nu medita prea mult Biblia și de a fi mai atenți la dogme și la devoțiuni. Deci, atenția dată cuvântului lui Dumnezeu scris este cu siguranță o foarte puternică legătură care ne apropie pe unii de alții într-o primire comună.

Dumneavoastră ați cunoscut și ați învățat atâția exegeți. Cum e posibil de evitat ca Biblia să se transforme într-un simplu obiect de studiu dezlipit de propria viață spirituală și în stare să producă concluzii care pot pune la îndoială adevărurile de credință?

Card. Vanhoye: Mi se pare că remediul principal este meditarea textelor biblice, în atitudine de credință și de rugăciune. Exegeții nu se pot mulțumi să studieze textele. Trebuie să le mediteze într-o atmosferă de unire cu Domnul, de căutare a lui și conștienți mereu că numai Cristos dă toată bogăția Scripturii inspirate; că el e cel care deschide pe deplin mințile noastre pentru înțelegerea Scripturii, așa cum spune Evanghelia după Luca la sfârșit. Deci, aș spune că remediul este rugăciunea, înțeleasă ca meditare care caută unirea cu Domnul, primirea luminii sale, primirea iubirii sale. Numai asta poate feri de pericolul unei atitudini raționaliste și sterilizatoare, care poate să devină mai degrabă o piedică pentru viața credincioșilor.

Care sunt așteptările dumneavoastră în privința Sinodului? Va avea vreo influență și asupra studiilor biblice?

Card. Vanhoye: Nu sunt sigur că Sinodul poate să influențeze mult studiile exegetice în sensul că poate să urmeze o perspectivă pastorală. Este o perspectivă care intră desigur și în explicarea textelor biblice, însă exegeza este o cercetare științifică aprofundată, dintr-un punct de vedere care nu este în mod direct pastoral. Cu siguranță putem să așteptăm de la Sinod indicații foarte rodnice pentru o cunoaștere mai mare a Bibliei, o primire mai mare a Bibliei în viața comunităților creștine și în viața spirituală a persoanelor. Pe de altă parte, există și un interes ecumenic, care este exprimat în mod direct în Instrumentum laboris. Se poate spera o apropiere și mai puternică a diferitelor confesiuni creștine grație acestei primiri a cuvântului lui Dumnezeu scris. Instrumentum laboris lasă să se înțeleagă că Sinodul se va interesa în special de cuvântul lui Dumnezeu scris, chiar dacă lărgește perspectiva sa. Spune că cuvântul lui Dumnezeu este Cristos, deci spune că scopul Sinodului este să-l facă mai bine cunoscut pe Cristos. Acest lucru mi se pare adevărat ca scop ultim, dar scopul mai direct va fi desigur acela de a atrage atenția cu privire la necesitatea unui contact mai puternic și mai profund al tuturor componenților Bisericii cu cuvântul lui Dumnezeu scris. Desigur, cuvântul scris trebuie să redevină viu și nu poate să rămână un text mort, și pentru ca să redevină viu trebuie să fie inserat în curentul viu al tradiției, și al predicii și al vieții Bisericii.

(După Zenit, 19 septembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat