Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În Capadocia pe urmele sfântului Paul

În pelerinaj în natura de piatră

de Mario Spinelli

Dacă programul unui pelerinaj la locurile pauline din Turcia nu include Capadocia, vă sfătuim cu căldură să nu vă înscrieți. Este un ținut prea frumos, prea interesant și unic pentru a renunța la ocazia de a-l vizita. Și apoi, chiar dacă acolo nu există urmă de memorii legate propriu-zis de sfântul Paul, în sensul istorico-arheologic al termenului, este un fapt că acea regiune centrală din podișul anatolic a fost evanghelizată în perioada apostolică și era cunoscută de primele generații creștine, dat fiind faptul că țara și poporul său sunt amintite de mai multe ori în Noul Testament.

Există tradiții antice și orale cu privire la prezența lui Saul în Capadocia și ghizii le indică turiștilor și pelerinilor locul acesta sau acela în care Apostolul neamurilor a stat și a predicat. De exemplu, biserica rupestră a celor Patruzeci de Martiri, în împrejurimile din Urgrup, săpată în vârful unei scări de piatră, într-unul din acele conuri stâncoase foarte stranii care sunt printre componentele fundamentale ale fascinației și originalității acestui ținut extraordinar.

Ajungând dimineața devreme în Capadocia, primul lucru care uimește sunt multele mongolfiere colorate pe care le vezi plutind lin în aer în depărtare, suspendate pe munții și văile care pentru cel care le admiră de la înălțimea aceea se extind cât se vede cu ochii. Un mod original și aproape poetic de a face turism care este imediat o promisiune de noutate, de frumuseți și de emoții neobișnuite pentru vizitatorul abia intrat în țară. Promisiune menținută în mod punctual, pentru a începe, de vederea uluitoare a văii Göreme (sit Unesco din anul 1985) care se bucură de vârful Uchisar. Ni se pare că ne arătăm lunii, cu extinderile sale glaciale și peisajele sale diforme și tăcute. Munți, stânci, văi prăpăstioase și adânci, conuri răsturnate și turle ascuțite de piatră care se urmăresc pe distanță de kilometri, turnuri, vârfuri, trecători, prăpastii și stânci impunătoare care amintesc și de miticul far west cu munții săi stâncoși, canyons și monument valley. Și departe-departe la nord est, dominând peste toate de la cei aproape patru mii de metri, vârful mereu înzăpezit al muntelui Argeu (astăzi Erciyes Dagi), vechiul vulcan care împreună cu Hasan Dagi (la sud vest) cu erupțiile sale de la începutul lumii a oferit materia primă pentru peisajul capadocian. De restul s-au ocupat ploile, zăpezile, vânturile, gerul, cutremurele, sălbătăciunile și toți ceilalți agenți naturali și atmosferici, care au lucrat, au erodat, au modelat, au brodat și s-au jucat multe milenii cu lava ușoară și cu tuful vulcanic, realizând până la urmă scenografia incredibilă pe care o avem în fața ochilor noștri.

Același spectacol, aceeași experiență fascinantă în valea Peristrema, la sud, străbătută de fluviul Melendiz, care o face să pară un pic ca Grand canyion, cu pictura stâncilor - cu cele mai bizare forme - care trec de la culoarea roșie la cenușie, de la roz la galben, de la ocră la nalbă, nu numai datorită diversității pietrei ci și în funcție de orele zilei și de modul cum bate soarele. Pelerinajul creștin, paulin se contopește în Capadocia cu un pelerinaj în natură, în grandiozitatea ei, în infinitele sale posibilități expresive și constructive, în toanele sale și în capriciile sale, în capacitatea sa inepuizabilă de a ului și de a cuceri. Și această descoperire, această full immersion în creativitatea naturii este primul motiv pentru care Capadocia, așa cum scriu cei care întocmesc ghidurile, chiar și singură "merită călătoria".

Apoi este istoria, prezența omului de-a lungul secolelor. Începând de la Turcia de astăzi, cu satele care oscilează între tradiție și modernitate, năvălite de turism - negustori, autocare, obiecte de artizanat din onix, tapete, ceea ce supraviețuiește dintr-o ceramică renumită - dar încă legate de trecut și de originea lor în ritmurile de viață, în îmbrăcăminte, în dialecte, în cultura muntenească. Marile orașe sunt desigur mai moderne, cu trafic auto, hoteluri, servicii, infrastructuri. Cezareea este încă centrul principal, ca în timpurile sfântului Vasile. Cât privește Nissa, orașul unde a fost episcop fratele său Grigore, acum este Nevsehir, al doilea oraș al țării, la granița de vest, la poalele muntelui Kahveci, cu vestigii romane, un muzeu arheologic și splendida moschee Kursunlu.

Dar acțiunea istorică a omului în Capadocia are urma sa cea mai importantă, vizibilă și originală - aici totul urmărește originalitatea - în infinitele găuri și deschizături care punctează stâncile. Sunt intrările în camere, în ambiente articulate sau în adevărate orașe subterane săpate în piatră ca refugiu al localnicilor în perioada precreștină și folosite și de creștini în secolele VII-X pentru a scăpa de incursiunile arabe. Un scenariu care ne face să ne gândim la Stâncile Matera, numai că aici pereții stâncoși traforați ca stup sau mușuroi - de la poalele înălțimilor până la vârfurile cele mai semețe - acoperă întreaga țară. Sunt impresionante îndeosebi Derinkuyu, Kaymakli, Mazi Köyü și Özkonak, orașe subterane unde în întunericul total luminat de puține lămpi electrice parcurgi tuneluri interminabile, se trece de la o încăpere la alta, te ghemuiești sub arcurile care separă încăperile, coborând și urcând șase sau șapte etaje, până la optzeci de metri sub pământ. La Derinkuyu tunelurile coboară la etajul douăzeci și se calculează că vastul hipogeu se întindea pe patru kilometri pătrați și găzduia două mii de familii.

Apoi creștinismul. Nu numai amintirea sfântului Paul, care probabil că a semănat cuvântul și aici, dar și Biserica patristică, istoria persecuțiilor (Iulian Apostatul a petrecut adolescența la Macellum, în Capadocia), părinții capadocieni, monahismul vasilian, bisericile rupestre, arta sacră bizantină pre și post-iconoclastă redau acest ținut parcursului religios și pelerinajului creștin. Plămân spiritual și cultural al Bisericii antice și al creștinătății din Bizanț, Capadocia este musulmană de la începutul mileniului al II-lea. Ultima prezență creștină consistentă a dispărut în anii 1920 cu reformele lui Atatürk, laicizarea statului și a societății turcești și schimbul de minorități între greci și turci. Dar rămân rădăcinile, rămâne memoria istorică, ce trăiește tocmai în mănăstirile și în bisericile săpate în stâncă, și trăiește în iconografia sacră. Valea Göreme este și din acest punct de vedere o mină de comori. Este Biserica Întunecată, una din cele mai frumoase construite în secolul al XII-lea, cu cupola sa pe patru coloane și cele trei abside. Frescele vii din interior nu sunt deteriorate grație lipsei luminii solare (de aici și numele bisericii). Înăuntrul cupolei este reprezentat Cristos Pantocrator, pe pereți este cina de taină, răstignirea, botezul în Iordan, trădarea lui Iuda și evangheliștii Marcu și Ioan.

Ne apropiem de o biserică rupestră ca de una din multele stânci săpate, aproape fără să ne dăm seama că suntem în fața unui edificiu sacru, unde monahii și poporul s-au rugat de-a lungul secolelor. Dar odată intrați se deschide o lume exuberantă de imagini și de culori, cu scenele cele mai importante din viața lui Cristos și a sfinților. Ca în Biserica Privirii, sau în cea a Fecioarei Maria, sau în cea a Fibiei, cu picturi care exprimă evlavia mariană a capadocienilor (Buna Vestire, Vizita la Elisabeta, Fecioria Mariei, drumul spre Betleem, adorarea Magilor și așa mai departe). Sunt opere care datează din secolul al IX-lea și dau mărturie despre fervoarea și entuziasmul care au însoțit redescoperirea imaginii sacre, după criza iconoclastă din secolele precedente. Natură și istorie, artă, cultură și credință, și peste o mie de ani de creștinism, inaugurați de Paul și de Biserica apostolică. Acesta este tezaurul care se află printre munții și văile din Capadocia.

(După L'Osservatore Romano, 1-2 septembrie 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat