Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Împotriva obișnuinței, provocarea cea mai dificilă

Istorii de convertire: de la Augustin la Saul

de Gianfranco Ravasi

J'ai pleuré et j'ai cru: "am plâns și am crezut". Erau suficiente aceste două verbe lui Chateaubriand pentru a descrie în Génie du Christianisme (1802) convertirea care de la raționalismul sceptic l-a readus la credința din copilărie. Și lui Isus, în prima, lapidara sa predică publică i-au fost suficiente două verbe pentru a zdruncina conștiința auditorilor săi: Metanoèite kài pistèuete, "convertiți-vă și credeți!" (Mc 1,15). Verbul grec al convertirii era semnificativ, deoarece cerea un fel de răsucire a lui noùs, adică a mentalității care trebuia să opteze pentru o nouă viziune a vieții și a ființei (verbul și substantivul relativ răsună de 56 de ori în paginile Noului Testament).

Mai mult de factură "spațială", dar analog din punct de vedere semantic, era termenul pe care Scripturile ebraice l-au selecționat: shûb, adică "a se întoarce", inversând ruta greșită, cuvânt redat de vechea versiune biblică greacă a Septuagintei cu un pregnant epistrofè, semn al unei cotituri radicale. Și minunata parabolă numită "a fiului risipitor" este aproape scenariul de film al unei pervertiri a parcursului vieții și al "întoarcerii" în sine și spre casa părintească părăsită înainte (a se citi Lc 15,11-24).

La galeria de portrete de convertiți pe care ziarul nostru le propune în această perioadă, am vrea să adăugăm, așadar, o reflecție cu caracter general despre un fenomen care adesea a avut influență nu numai asupra vieții personale a multor persoane, ci chiar și asupra istoriei omenirii. Desigur, convertirile au tipologii diferite și pot să primească denumiri antitetice în funcție de diferitele perspective: de fapt, poate să fie o convertire care este astfel pentru creștini, dar devine "apostazie" pentru o altă confesiune de credință. Există și cotitura politică, însă care adesea lasă o urmă de suspiciune și chiar poate fi calificată sub termenul realist de "oportunist". Există transformarea ideologică de la o concepție filozofică la alta (în filozofie este și procedura de "convertire logică", ilustrată deja de Aristotel).

Dar "convertirea" prin excelență rămâne cea religioasă. Ea poate să semnaleze trecerea de la ateism sau de la indiferența agnostică la primirea divinului și a transcendenței conform unui Crez particular. Dar poate să fie și reluarea arzătoare a unei credințe pierdute sau întunecată de obișnuință: "Convertirea cea mai dificilă - scria un autor spiritual, Louis Evély, în eseul C'est toi cet homme - este aceea la care cu toții suntem chemați, în cadrul religiei noastre".

Și este interesant de notat că unul dintre cei mai originali teologi ai secolului trecut, al cărui discipol am avut noroc să fiu, iezuitul canadian Bernard Lonergan (1904-1984), în opera sa Method in Theology (1972), considera categoria triplă a convertirii - intelectuală, morală și religioasă - ca structurală în însăși epistemologia teologică, după o gradație progresivă de orizont, dar și după o împletire indisolubilă. Oricum, la izvorul convertirii religioase există teofania: este un act din afara creaturii care, prin medieri de diferit gen, provine de la Dumnezeu. Este ceea ce în mod teologic este definit de sfântul paul ca "har", chàris în greacă, de unde se naște charitas latin, adică actul de iubire divină.

Este sugestivă fraza Apostolului care se uimește el însuși de afirmația profetică pe care construiește declarația sa: "Isaia îndrăznește să spună: Am fost găsit de cei care nu mă căutau (spune Domnul), m-am făcut cunoscut celor care nu întrebau de mine" (Rom 10,20). Am putea reevoca, în acest sens, intuiția unui vestit teolog protestant: distrugând cu o singură literă celebrul moto cartezian, Karl Barth a sintetizat astfel orice naștere la credință: Cogitor, ergo sum, "sunt gândit («iubit» conform limbajului biblic), deci sunt".

Primatul harului divin nu eludează desigur libertatea celui chemat care poate să se sustragă sau să încetinească timpurile convertirii. Este semnificativ parcursul altui convertit celebru din istorie, Augustin. Fascinația ideologiei, atracția plăcerii, exigențele succesului îl rețin îndelung în mlaștina unei existențe plăcute dar nesatisfăcătoare. Însă la sfârșit glasul lui Ambrozie, convingătorul episcop de Milano, și epifania divină ascunsă sub un glas de copil care-l invită: Tolle, lege; tolle, lege!, îl duc să ia în mână și să citească acel cod din epistolarul paulin pe care viitorul sfânt îl deschide la un apel decisiv: "Să ne purtăm cuviincios, ca în timpul zilei: nu în chefuri și beții, nu în necurății și desfrâuri, nu în certuri și invidii, ci îmbrăcați-vă în Domnul Isus Cristos. Și să nu aveți grija trupului spre a-i împlini poftele" (Rom 13,13-14).

Era vara anului 386: astfel se năștea unul dintre cei mai mari părinți ai Bisericii, înmugurea acea capodoperă care vor fi Confesiunile, istoria unei convertiri, se deschidea itinerarul ideal al unuia dintre geniile omenirii și se schița și modelul oricărei convertiri, așa de împletită cu alegerea mistică a episcopului de Hippona încât l-a făcut apoi să-i desemneze conversi pe călugări în profesiunea lor de viață călugărească. Desigur, atâția alții sunt convertiți emblematici, începând de la păcătoasa din evanghelie sau de la Zaheu, trecând prin Francisc de Assisi sau Ignațiu de Loyola, până la Manzoni al italienilor.

Multe vor fi convertirile mai modeste și ascunse care-i vor implica și pe cei care trec de la o credință la alta. Dar pentru toți va răsuna mereu acel avertisment al lui Cristos: "Convertiți-vă!", destinat și celui care frecventează locurilor de cult și se consideră un credincios care nu are nevoie de convertire. Doi teologi francezi importanți din secolul al XX-lea, Jean Daniélou și Yves Congar, pe căi diferite, ajungeau la aceeași concluzie: "Un creștin nu este decât un păgân pe calea convertirii (...) Bisericile noastre sunt încă pline de păgâni care merg la Liturghie".

Pentru tradiția creștină prototipul prin excelență al convertitului rămâne, oricum, figura lui Paul. El reevocă, autobiografic, în mod aluziv în scrisorile sale, experiența trăită - probabil în anul 32 - pe drumul care-l ducea la Damasc.

Astfel, scriind creștinilor din Filipi, recurge la un fulgerător verb grec, katelèfem, adică "am fost cuprins, cucerit, înfrânt" de Cristos (3,12). În alte texte din epistolarul său se mulțumește să indice o diviziune clară între un "înainte" și un "după", linie de demarcație între persecutorul și apostolul lui Cristos (Gal 1,11-17; Fil 3,3-17; 1Tim 1,12-16): nu întâmplător, în vestitul său oratoriu Paulus, muzicianul Felix Medelssohn-Barholdy va pune doi bași diferiți pentru a interpreta rolul lui Paul înainte și după convertire.

Pe corinteni îi întreabă simplu cu o întrebare retorică: "Nu l-am văzut eu pe Isus, Domnul nostru?" (1Cor 9,1) și confirmă: "Ultimului dintre toți, ca unui născut înainte de vreme, mi s-a arătat și mie" (1Cor 15,8). Sau, referindu-se la un simbol luminos (pe care-l vom relua apoi), amintește că "Dumnezeu a strălucit în inimile noastre pentru luminarea cunoașterii gloriei lui Dumnezeu pe fața lui Isus Cristos" (2Cor 4,6). Maximul pe care reușim să i-l smulgem este ceea ce mărturisește galatenilor: "Dar când i-a plăcut lui Dumnezeu, cel care m-a ales încă din sânul mamei mele și m-a chemat prin harul său, mi l-a descoperit pe Fiul său în mine ca să-l vestesc păgânilor, imediat, fără să mă sfătuiesc cu cineva. Și fără să urc la Ierusalim, la cei care erau apostoli înaintea mea, am mers în Arabia, apoi m-am întors din nou la Damasc" (1,15-17).

Dacă vrem să știm ceva mai mult din ceea ce s-a întâmplat pe acel drum spre capitala siriană (devenit emblemă a convertirilor: să ne gândim numai la opera Spre Damasc a dramaturgului suedez August Strindberg), trebuie să recurgem la cel care - măcar pentru o anumită perioadă a vieții sale - a fost însoțitorul apostolului în călătoriile sale misionare, adică sfântul Luca.

Ei bine, el în a doua sa operă, Faptele apostolilor, de trei ori relatează cotitura radicală care a făcut din Paul un misionar al acelei "secte" pe care el voia s-o distrugă cu zel până în teritoriul Siriei. De fapt, Luca amintește că el avea cu sine "scrisori" ale marelui preot de la Ierusalim destinate comunităților ebraice din Damasc pentru ca să se angajeze în blocarea noii erezii care era denumită (de mai multe ori în Fapte) cu sugestivul cuvânt "Cale".

Prima relatare este în capitolul 9 și este la persoana a treia. Sunt două acte. Pe de o parte, există întâlnirea lui Paul cu Isus și apoi cu un membru al comunității creștine din Damasc cu numele Anania, care nu numai că-l întâlnește primindu-l ca pe un frate, dar îl eliberează și de orbirea cauzată de strălucirea viziunii. Pe de altă parte, este de acum apostolul care "îndată a început să predice în sinagogi despre Isus, că el este Fiul lui Dumnezeu" (v. 20). Dar să ne oprim un moment la experiența inițială a întâlnirii, pe care Luca o prezintă cu imaginile unei viziuni, asemănătoare cu acelea care sunt presărate în Biblie și care au ca destinatari, de exemplu, pe patriarhul Iacob sau pe profeții Ezechiel și Daniel. Iată cuvintele evanghelistului: "Dintr-o dată, l-a învăluit o lumină din cer. Căzut la pământ, a auzit un glas care-i spune: Saul, Saul! De ce mă persecuți? El a răspuns: Cine ești, Doamne? El i-a zis: Eu sunt Isus pe care tu îl persecuți" (9,3-5).

Cum este clar, nu se vorbește de o cădere de pe cal așa cum îi va plăcea iconografiei succesive să-și imagineze (cine nu-și amintește de pictura celebră a lui Caravaggio în Santa Maria del Popolo la Roma?), ci de o străfulgerare care-l face să se împiedice și să cadă la pământ. Există un element interesant în acel dialog dintre Saul (care este numele ebraic al apostolului și care vrea în mod ideal să marcheze trecutul său, destinat acum să moară împreună cu "omul vechi", pentru a folosi o cunoscută expresie paulină) și glasul lui Cristos. Saul mergea la Damasc pentru a-i pune în lanțuri pe discipolii lui Isus; Cristos se identifică cu ei: "Eu sunt Isus pe care tu îl persecuți".

Așa cum a afirmat Benedict al XVI-lea în discursul său de deschidere a anului paulin, Cristos stabilește o legătură de identitate cu Biserica, trupul său. Și este la fel de semnificativă o notă aparent marginală dar probabil aluzivă: Saul rămâne orb timp de trei zile (9,9) și când este botezat se spune că ochii lui se luminează și el "se ridică": ori verbul grec anàstas, "a se ridica", este același care e folosit în Noul Testament pentru învierea lui Cristos. În locul celor trei zile întunecate ale mormântului intră ridicarea luminoasă a învierii-renașterii: în Scrisoarea către Romani Paul va descrie botezul în mod asemănător, conform schemei "înmormântării-învierii" lui Cristos (6,3-9).

Am spus că sunt trei relatări ale lui Luca despre această aventură spirituală radicală trăită de apostol. Să rezervăm câteva cuvinte și celorlalte două. În capitolul 22 din Fapte, relatarea este la persoana întâi. Suntem în templul din Ierusalim și Paul urmează să fie linșat de vechii săi coreligionari. Însă comandantul cohortei romane din acel loc îl scoate din mulțime și-l duce în fortăreața Antonia, unde îi permite să țină un discurs poporului care continuă să-l preseze. În ebraică Paul povestește autobiografic evenimentul de pe drumul Damascului, mergând pe urmele primului text din Fapte. Însă el subliniază acum că însoțitorii săi de călătorie "au văzut lumina, dar nu au auzit glasul celui care-mi vorbea", spre deosebire de prima relatare ("auzeau glasul dar nu vedeau pe nimeni" 9,7). Deci e vorba de o experiență care are ceva ecou extern, dar care rămâne profund personală și interioară. De aceea, au existat unii critici care au vorbit în mod "raționalist" de halucinație.

În realitate, menționarea explicită a personajelor implicate (chiar cu nume proprii, cum ar fi Iuda care-l găzduiește pe Paul la Damasc în casa sa pe "calea Dreaptă" sau Anania pe care l-am citat) atestă realismul unui eveniment care este confirmat, așa cum se spunea, și de o a treia mărturie. Ea este prezentă în Fap 26,12-23. Acum apostolul este în arest la guvernatorul roman Festus în orașul Cezareea Maritimă, reședința înalților funcționari imperiali din Palestina (să ne amintim că aici se va desfășura și evenimentul cu centurionul Corneliu, descris în capitolul 10).

În vizită oficială în acel oraș de coastă se prezintă perechea princiară a lui Agripa al II-lea, descendent al regelui Irod, și a surorii sale Berenice care era și concubina lui incestuoasă. Ei bine, în fața lor Paul - așteptând să fie transferat la Roma pentru procesul de apel cerut de el ca și cetățean roman - repetă istoria convertirii sale la creștinism.

Substanța evenimentului este tot aceeași, dar apar și câteva variațiuni și noutăți. Astfel, nu intră în scenă Anania; la pământ cad și însoțitorii de călătorie și nu numai Paul; în mod curios Cristos citează un proverb grecesc, atestat și de scriitorii Euripide și Pindaro, care însă este spus de glasul divin în ebraică: "Greu este pentru tine să dai cu călcâiul în țepușă" (26,14). Imaginea este puternică și vie și este luată din lumea agricolă: țăranul stimulează animalul de povară cu un țepușă ascuțită.

Însă cuvintele lui Cristos, în această relatare, merg mai departe și schițează viitoarea misiune a apostolului, "slujitor și martor", aceea de "a deschide ochii (evreilor și păgânilor, exact cum i se întâmplase lui Paul însuși), să-i întoarcă de la întuneric la lumină și de sub puterea Satanei la Dumnezeu, ca să primească iertarea păcatelor și moștenirea" mântuirii (26,18). Acestea sunt ultimele cuvinte ale lui Cristos prezente în întreaga operă a lui Luca, un sigiliu minunat pus pe istoria unui convertit, care toată viața lui și cu toată existența lui va mărturisi acele cuvinte ale lui Isus citate de noi la începutul reflecției noastre: "Convertiți-vă și credeți!".

(După L'Osservatore Romano, 3 august 2008)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 54.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat