Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul papei în timpul privegherii la hipodromul Randwick

Publicăm în continuare discursul rostit de Benedict al XVI-lea cu ocazia privegherii de rugăciune cu tinerii care a avut loc sâmbătă la hipodromul Randwick.

* * *

În engleză:

Preaiubiți tineri, încă o dată, în această seară, am auzit marea promisiune a lui Cristos - "veți primi putere de la Duhul Sfânt care se va coborî peste voi" - și am ascultat porunca lui - "îmi veți fi martori... până la marginile pământului" (Fap 1,8). Tocmai acestea au fost ultimele cuvinte pe care Isus le-a rostit înainte de înălțarea sa la cer. Ce au simțit apostolii când le-au auzit, putem doar să ne imaginăm. Dar știm că iubirea lor profundă față de Isus și încrederea lor în cuvântul lui i-a făcut să se adune și să aștepte; nu să aștepte fără scop, ci împreună, uniți în rugăciune, împreună cu femeile și cu Maria în camera de sus (cf. Fap 1,14). În seara asta noi facem același lucru. Adunați în fața crucii noastre care a călătorit așa de mult și în fața icoanei Mariei, sub strălucirea cerească a constelației Crucii Sudului, noi ne rugăm. În seara asta, eu mă rog pentru voi și pentru tinerii din orice parte a lumii. Lăsați-vă inspirați de exemplul patronilor voștri! Primiți în inima voastră și în mintea voastră cele șapte daruri ale Duhului Sfânt! Recunoașteți și credeți în puterea Duhului Sfânt în viața voastră!

Ziua trecută am vorbit despre unitatea și despre armonia creației lui Dumnezeu și despre locul nostru în ea. Am amintit că, prin marele dar al Botezului, noi, care suntem creați după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, suntem renăscuți, am devenit fii adoptivi ai lui Dumnezeu, creaturi noi. De aceea, ca fii ai luminii lui Cristos - simbolizată de lumânările aprinse pe care le țineți acum în mână - dăm mărturie în lumea noastră despre strălucirea pe care n-o poate învinge nici un întuneric (cf. In 1,5).

În seara asta să ne fixăm atenția asupra "modului cum" să devenim martori. Avem nevoie să cunoaștem persoana Duhului Sfânt și prezența lui dătătoare de viață în viața noastră. Nu este ceva ușor! De fapt, varietatea de imagini pe care o găsim în Scriptură cu privire la Duhului Sfânt - vântul, focul, suflul - sunt un semn al dificultății noastre de a exprima despre el o înțelegere articulată a noastră. Și totuși știm că Duhul Sfânt este cel care, deși tăcut și invizibil, oferă direcție și definiție mărturiei noastre despre Isus Cristos.

Voi știți deja că mărturia noastră creștină este oferită unei lumi care prin multe aspecte este fragilă. Unitatea creației lui Dumnezeu este slăbită de răni care merg în profunzime, atunci când relațiile sociale se rup sau atunci când spiritul uman este aproape complet zdrobit prin exploatarea și abuzarea persoanelor. De fapt, societatea contemporană suferă un proces de fragmentare din cauza unui mod de a gândi care este din natura sa de scurtă vedere, pentru că neglijează întregul orizont al adevărului - al adevărului despre Dumnezeu și despre noi. Prin natura sa, relativismul nu reușește să vadă întregul cadru. Nu cunoaște chiar acele principii care ne fac capabili să trăim și să creștem în unitate, în ordine și în armonie.

Care este răspunsul nostru, ca martori creștini, la o lume dezbinată și fragmentată? Cum putem oferi speranța de pace, de vindecare și de armonie acelor "stațiuni" de conflict, de suferință și de tensiune prin care voi ați ales să treceți cu această Cruce a Zilei Mondiale a Tineretului? Unitatea și reconcilierea nu pot fi obținute numai prin eforturile noastre. Dumnezeu ne-a făcut unul pentru altul (cf. Gen 2,24) și numai în Dumnezeu și în Biserica sa putem găsi acea unitate pe care o căutăm. Și totuși, în fața imperfecțiunilor și dezamăgirilor atât individuale cât și instituționale, noi suntem tentați uneori să construim în mod artificial o comunitate "perfectă". Nu e vorba de o tentație nouă. Istoria Bisericii conține multe exemple de tentative de a înșela sau de a escalada slăbiciunile și eșecurile umane pentru a crea o unitate perfectă, o utopie spirituală.

Aceste tentative de a construi unitatea în realitate o amenință! A-l separa pe Duhul Sfânt de Cristos prezent în structura instituțională a Bisericii ar compromite unitatea comunității creștine, care este exact darul Duhului! Asta ar trăda natura Bisericii ca templu viu al Duhului Sfânt (cf. 1Cor 3,16). De fapt, Duhul conduce Biserica pe calea adevărului deplin și o unifică în comuniune și în lucrările ministerului (cf. Lumen gentium, 4). Din păcate, tentația de "a merge înainte singuri" persistă. Unii vorbesc despre comunitatea lor locală ca despre ceva separat de așa-numita Biserică instituțională, descriind-o pe prima ca flexibilă și deschisă Duhului, iar pe a doua ca rigidă și lipsită de Duhul Sfânt.

Unitatea aparține esenței Bisericii (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 813); este un dar pe care trebuie să-l recunoaștem și să-l îndrăgim. În seara aceasta ne rugăm pentru propunerea noastră de a cultiva unitatea: de a contribui la ea, de a rezista oricărei tentații de a pleca! Pentru că exact amplitudinea, viziunea vastă a credinței noastre - solidă și în același timp deschisă, consistentă și în același timp dinamică, adevărată și totuși mereu îndreptată spre o cunoaștere mai profundă - putem s-o oferim lumii noastre. Dragi tineri, oare nu din cauza credinței voastre prietenii în dificultate sau în căutarea sensului în viața lor vi s-au îndreptat către voi? Fiți vigilenți! Să știți să ascultați! Prin disonanțele și diviziunile lumii, voi puteți auzi glasul unanim al omenirii? De la copilul abandonat dintr-un lagăr în Darfur la un adolescent tulburat, la un părinte neliniștit într-o periferie oarecare, sau poate chiar acum din adâncimile inimii voastre răsună același strigăt uman care tânjește după o recunoaștere, după o apartenență, după unitate. Cine satisface această dorință umană esențială de a fi una, de a fi cufundat în comuniune, de a fi edificat, de a fi condus la adevăr? Duhul Sfânt! Acesta este rolul lui: să ducă la împlinire lucrarea lui Cristos. Îmbogățiți cu darurile Duhului, voi veți avea forța de a merge dincolo de viziunile parțiale, de utopia zadarnică, de precarietatea trecătoare, pentru a oferi coerența și certitudinea mărturiei creștine!

Prieteni, atunci când recităm Crezul afirmăm: "Cred în Duhul Sfânt, Domnul și de viață dătătorul". "Duhul creator" este puterea lui Dumnezeu care dă viață întregii creații și este izvorul de viață nouă și îmbelșugată în Cristos. Duhul menține Biserica unită cu Domnul său și fidelă față de Tradiția apostolică. El este inspiratorul Sfintelor Scripturi și conduce Poporul lui Dumnezeu la plinătatea adevărului (cf. In 16,13). În toate aceste moduri Duhul este "cel care dă viață", care ne conduce la însăși inima lui Dumnezeu. Astfel, cu cât îi permitem mai mult Duhului să ne conducă, cu atât va fi mai mare configurarea noastră cu Cristos și cu atât va fi mai profundă cufundarea noastră în viața lui Dumnezeu unul și întreit.

Această participare la însăși natura lui Dumnezeu (cf. 2Pt 1,4) are loc, în desfășurarea evenimentelor zilnice ale vieții, în care el este mereu prezent (cf. Bar 6,67). Totuși există momente în care putem fi tentați să căutăm o anumită satisfacție în afara lui Dumnezeu. Însuși Isus i-a întrebat pe cei doisprezece: "Vreți oare să plecați și voi?" (In 6,67). O astfel de îndepărtare oferă eventual iluzia libertății. Dar unde ne duce? La cine putem noi să mergem? De fapt, în inimile noastre știm că numai Domnul are "cuvintele vieții veșnice" (In 6,67-69). Îndepărtarea de el este numai rodul unei tentative fără importanță de a fugi de noi înșine (cf. Sfântul Augustin, Confesiuni VIII,7). Dumnezeu este cu noi în realitatea vieții și nu în fantezie! Să înfruntăm realitatea, nu să scăpăm de ea: acest lucru îl căutăm noi! De aceea, Duhul Sfânt, cu delicatețe, dar și cu hotărâre ne atrage la ceea ce este real, la ceea ce este durabil, la ceea ce este adevărat. Duhul ne aduce din nou la comuniunea cu Preasfânta Treime!

Duhul Sfânt a fost în diferite moduri persoana uitată din Preasfânta Treime. O înțelegere clară a lui pare aproape să nu fie la îndemâna noastră. Și totuși, atunci când eram încă băiețandru, părinții mei, ca și ai voștri, m-au învățat semnul Crucii și astfel am ajuns repede să înțeleg că există un Dumnezeu în trei Persoane, și că Treimea este în centrul credinței și vieții creștine. Atunci când am crescut în așa fel încât să am o anumită înțelegere a lui Dumnezeu Tatăl și a lui Dumnezeu Fiul - numele însemnau deja foarte mult - înțelegerea celei de-a treia Persoane a Treimii rămânea foarte slabă. De aceea, ca preot tânăr care a primit misiunea de a preda teologie, m-am hotărât să-i studiez pe martorii eminenți ai Duhului în istoria Bisericii. În acest itinerar am ajuns să-l citesc, printre alții, pe marele sfânt Augustin.

Înțelegerea Duhului Sfânt pe care a avut-o el s-a dezvoltat în mod treptat; a fost o luptă. Tânăr fiind a urmat maniheismul - una din acele tentative pe care le-am menționat mai înainte, de a crea o utopie spirituală separând lucrurile spiritului de cele ale trupului. Prin urmare, la început el era suspicios în fața învățăturii creștine despre întruparea lui Dumnezeu. Și totuși experiența iubirii lui Dumnezeu prezent în Biserică l-a făcut să caute izvorul ei în viața lui Dumnezeu unul și întreit. Acest lucru l-a dus la trei intuiții deosebite despre Duhul Sfânt ca legătură de unitate în interiorul Preasfintei Treimi: unitate ca și comuniune, unitate ca iubire durabilă, unitate ca donatoare și dar. Aceste trei intuiții nu sunt numai teoretice. Ele ajută să explicăm cum acționează Duhul. Într-o lume în care fie indivizii, fie comunitățile suferă de lipsa de unitate și de coeziune, aceste intuiții ne ajută să rămânem sintonizați cu Duhul și să extindem și să clarificăm domeniul mărturiei noastre.

De aceea, cu ajutorul sfântului Augustin, să încercăm să ilustrăm ceva din lucrarea Duhului Sfânt. El notează că cele două cuvinte "Duh" și "Sfânt" se referă la ceea ce aparține naturii divine; cu alte cuvinte, la ceea ce este împărtășit de Tatăl și de Fiul, la comuniunea lor. De aceea, dacă caracteristica proprie a Duhului este de a fi ceea ce este împărtășit de Tatăl și de Fiul, Augustin concluzionează că speciala calitate a Duhului este unitatea. O unitate de comuniune trăită: o unitate de persoane în relație reciprocă de dăruire constantă; Tatăl și Fiul care se dăruiesc unul altuia. Astfel începem să întrevedem, cred, cât de iluminată este această înțelegere a Duhului Sfânt ca unitate, ca și comuniune. O adevărată unitate nu poate să fie întemeiată niciodată pe relații care neagă demnitatea egală a celorlalte persoane. Și unitatea nu este nici doar suma totală a grupurilor prin care noi încercăm uneori să ne "definim" pe noi înșine. De fapt, numai în viața de comuniune unitatea se susține și identitatea umană se realizează pe deplin: recunoaștem necesitatea comună de Dumnezeu, răspundem la prezența unificatoare a Duhului Sfânt și ne dăruim reciproc slujind unii altora.

A doua intuiție a lui Augustin - adică, Duhul Sfânt ca iubire care rămâne - coboară din studiul pe care l-a făcut asupra Primei Scrisori a sfântului Ioan, acolo unde autorul ne spune că "Dumnezeu este iubire" (1In 4,16). Augustin sugerează că aceste cuvinte, deși se referă la Treime în ansamblul ei, trebuie să se înțeleagă și că exprimă o caracteristică deosebită a Duhului Sfânt. Reflectând asupra naturii permanente a iubirii - "cine rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne în el" (ibid.) - Augustin se întreabă: iubirea sau Duhul garantează darul durabil? Și aceasta este concluzia la care ajunge el: "Duhul Sfânt face ca noi să locuim în Dumnezeu și Dumnezeu să locuiască în noi; dar iubirea face asta. De aceea Duhul este Dumnezeu ca iubire!" (De Trinitate 15,17,31). Este o explicație magnifică: Dumnezeu se împărtășește pe el însuși ca iubire în Duhul Sfânt. Ce altceva putem ști pe baza acestei intuiții? Iubirea este semnul prezenței Duhului Sfânt! Ideile sau cuvintele care sunt lipsite de iubire - chiar dacă apar sofisticate sau complicate - nu pot să fie "ale Duhului". Mai mult: iubirea are o caracteristică deosebită; departe de a fi indulgentă sau volubilă, are o misiune sau un scop care trebuie îndeplinit: acela de a rămâne. Prin natura sa iubirea este durabilă. Încă o dată, dragi prieteni, putem să mai aruncăm o scurtă privire asupra a ceea ce Duhul Sfânt oferă lumii: iubirea care dizolvă nesiguranța; iubirea care depășește frica trădării; iubirea care poartă în sine veșnicia; iubirea adevărată care ne introduce într-o unitate care rămâne!

A treia intuiție - Duhul Sfânt ca dar - Augustin o deduce din reflecția cu privire la un text evanghelic pe care cu toții îl cunoaștem și-l iubim: colocviul lui Isus cu samariteana la fântână. Aici Isus se revelează ca dătător al apei vii (cf. In 4,10), care apoi este calificată ca Duh Sfânt (cf. In 7,39; 1Cor 12,13). Duhul este "darul lui Dumnezeu" (In 4,10) - izvorul interior (cf. In 4,14) - care satisface cu adevărat setea noastră cea mai profundă și ne conduce la Tatăl. Din această observație Augustin conclude că Dumnezeul care ni se dăruiește nouă ca dar este Duhul Sfânt (cf. De Trinitate, 15,18,32). Prieteni, încă o dată să aruncăm o privire asupra Treimii aflată în acțiune: Duhul Sfânt este Dumnezeu care veșnic se dăruiește; asemenea unui izvor peren, el oferă nici mai mult nici mai puțin decât pe sine însuși. Observând acest dar neîntrerupt, ajungem să vedem limitele a tot ceea ce piere, nebunia unei mentalități consumiste. Îndeosebi, începem să înțelegem de ce căutarea noutății ne lasă nesatisfăcuți și doritori a altceva. Oare nu căutăm noi un dar veșnic? Izvorul care nu se va epuiza niciodată? Împreună cu samariteana exclamăm: Dă-mi această apă, pentru ca să nu-mi mai fie sete (cf. In 4,15).

Preaiubiți tineri, am văzut că Duhul Sfânt realizează comuniunea minunată a celor care cred în Cristos Isus. Fidel față de natura sa de dătător și în același timp de dar, el este acum în acțiune prin intermediul vostru. Inspirați de intuițiile sfântului Augustin, faceți în așa fel încât iubirea unificatoare să fie măsura voastră; iubirea durabilă să fie provocarea voastră; iubirea care se dăruiește să fie misiunea voastră!

Mâine același dar al Duhului va fi conferit în mod solemn candidaților noștri la Mir. Eu mă voi ruga: "Dă-le duhul înțelepciunii și al înțelegerii, duhul sfatului și al tăriei, duhul științei și al evlaviei și umple-i pe ei cu duhul temerii de Dumnezeu". Aceste daruri ale Duhului - fiecare dintre ele, așa cum ne amintește sfântul Francisc de Sales, este un mod de a participa la unica iubire a lui Dumnezeu - nu sunt nici un premiu nici o recunoaștere. Sunt pur și simplu dăruite (cf. 1Cor 12,11). Ele cer din partea celui care le primește numai un răspuns: "Accept!" Percepem aici ceva din misterul profund care este faptul de a fi creștini. Ceea ce constituie credința noastră nu este în primul rând ceea ce facem, ci ceea ce primim. Până la urmă, multe persoane generoase care nu sunt creștine pot să realizeze bine mai mult decât ceea ce facem noi. Prieteni, acceptați să fiți introduși în viața trinitară a lui Dumnezeu? Acceptați să fiți introduși în comuniunea sa de iubire?

Darurile Duhului care acționează în noi imprimă direcția și dau definiția mărturiei noastre. Orientate prin natura lor spre unitate, darurile Duhului ne leagă și mai strâns de ansamblul Trupului lui Cristos (cf. Ef 4,13). Ne cheamă la o participare activă și bucuroasă la viața Bisericii: în parohii și în mișcările ecleziale, în lecțiile de religie la școală, în capelaniile universitare și în celelalte organizații catolice. Da, Biserica trebuie să crească în unitate, trebuie să se întărească în sfințenie, să întinerească și să se reînnoiască în mod constant (cf. Lumen gentium, 4). Dar după care criterii? Cele ale Duhului Sfânt! Îndreptați-vă spre el, dragi tineri, și veți descoperi adevăratul sens al reînnoirii.

În seara asta, adunați sub frumusețea acestui cer nocturn, inimile noastre și mințile noastre sunt pline de recunoștință față de Dumnezeu pentru marele dar al credinței noastre în Treime. Îi amintim pe părinții și bunicii noștri, care au mers lângă noi atunci când, în timp ce eram copii, au susținut primii pași ai drumului nostru de credință. Acum, după mulți ani, v-ați adunat ca tineri adulți în jurul urmașului lui Petru. Sunt plin de bucurie profundă pentru că sunt cu voi. Să-l invocăm pe Duhul Sfânt: el este artizanul lucrărilor lui Dumnezeu (cf. Catehismul Bisericii Catolice, 741). Lăsați ca darurile lui să vă plăsmuiască! După cum Biserica face aceeași călătorie cu întreaga omenire, tot așa și voi sunteți chemați să exercitați darurile Duhului printre clipele frumoase și urâte ale vieții zilnice. Faceți în așa fel încât credința voastră să se maturizeze prin intermediul studiilor voastre, prin muncă, sport, muzică, artă. Faceți în așa fel încât să fie susținută prin rugăciune și hrănită prin Sacramente, pentru a fi astfel izvor de inspirație și de ajutor pentru cei care sunt în jurul vostru. Până la urmă, viața nu este doar acumulare, și este mult mai mult decât a avea succes. A fi cu adevărat vii înseamnă a fi transformați dinăuntru, a fi deschiși la forța iubirii lui Dumnezeu. Primind puterea Duhului Sfânt, și voi puteți transforma familiile voastre, comunitățile, națiunile. Eliberați aceste daruri! Faceți în așa fel încât înțelepciunea, înțelegerea, tăria, știința și evlavia să fie semnele măreției voastre!

* * *

În italiană

Dragi tineri italieni! Un salut special către voi toți! Păstrați flacăra pe care Duhul Sfânt a aprins-o în inimile voastre, pentru ca să nu se stingă, ci să ardă tot mai mult și să răspândească lumină și căldură celor pe care-i veți întâlni pe drumul vostru, în special celor care au pierdut credința și speranța. Fecioara Maria să vegheze asupra voastră în această noapte și în fiecare zi a vieții voastre.

În franceză

Dragi tineri de limbă franceză, ați venit să-l rugați în seara aceasta pe Duhul Sfânt. Prezența lui tăcută în inima voastră vă va face să înțelegeți puțin câte puțin planul lui Dumnezeu pentru voi. Fie ca el să vă însoțească în viața voastră zilnică și să vă conducă spre o cunoaștere mai bună a lui Dumnezeu și a aproapelui vostru! El, din adâncul ființei voastre, vă stimulează spre unicul Adevăr divin și vă face să trăiți autentic ca frați!

În germană

Vă adresez un salut cordial, dragi tineri creștini din țările de limbă germană. Duhul Sfânt, ambasador al iubirii lui Dumnezeu, vrea să locuiască în inimile voastre. Dați-i spațiu în voi prin ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, prin rugăciune și prin solidaritatea voastră față de cei săraci și suferinzi. Duceți persoanelor spiritul păcii și al reconcilierii. Dumnezeu, de la care provine tot binele, să realizeze toată lucrarea bună pe care o realizați în cinstea lui.

În spaniolă

Dragi prieteni, Duhul Sfânt conduce pașii noștri pentru a-l urma pe Isus Cristos în lumea de astăzi, care așteaptă de la creștini un cuvânt de încurajare și o mărturie de viață care să invite să privim cu încredere spre viitor. Vă amintesc în rugăciunile mele, pentru ca să răspundeți cu generozitate la ceea ce Domnul vă cere și la ceea ce toți oamenii tânjesc. Dumnezeu să vă binecuvânteze!

În portugheză

Dragii mei prieteni, primiți pe Duhul Sfânt, pentru a fi Biserică! Biserică înseamnă noi toți uniți ca un trup care primește influxul său vital de la Isus Cristos înviat. Acest dar este mai mare decât inimile noastre, pentru că se naște din însuși centrul Preasfintei Treimi. Rod și condiție: a ne simți parte unii pentru alții, a trăi în comuniune. Pentru aceasta, tineri preaiubiți, primiți înăuntrul vostru forța de viață care există în Isus. Lăsați-l să intre în inima voastră. Lăsați-vă plăsmuiți de Duhul Sfânt.

În engleză

Și acum, în timp ce ne dispunem la adorația Preasfântului Sacrament, în tăcere și în așteptare vă repet vouă cuvintele rostite de fericita Mary MacKillop atunci când avea chiar douăzeci și șase de ani: "Să crezi în ceea ce Dumnezeu șoptește inimii tale!". Credeți în el! Credeți în puterea Duhului iubirii!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat