Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Omilia lui Benedict al XVI-lea la Liturghia cu clerul australian

Publicăm omilia rostită sâmbătă, 19 iulie 2008, de papa Benedict al XVI-lea în timpul sfintei Liturghii în St. Mary's Cathedral din Sydney, în prezența preoților, diaconilor, persoanelor consacrate și îndeosebi a seminariștilor, a novicilor și a novicelor din arhidieceză.

* * *

Iubiți frați și surori, în această nobilă catedrală am bucuria de a-i saluta pe frații mei episcopi și preoți, și pe diaconi, persoanele consacrate și laicii din Arhidieceza de Sydney. În mod cu totul special salutul meu se îndreaptă spre seminariștii și spre tinerii călugări prezenți în mijlocul nostru. Asemenea tinerilor israeliți din prima lectură de astăzi, ei sunt un semn de speranță și de reînnoire pentru poporul lui Dumnezeu; și, asemenea acelor tineri israeliți, și ei vor avea misiunea de a zidi casa lui Dumnezeu pentru următoarea generație. În timp ce admirăm acest edificiu magnific, cum să nu ne gândim la cetele de preoți, călugări și credincioși laici care, fiecare după rolul său, au contribuit la construirea Bisericii în Australia? Gândul se îndreaptă îndeosebi spre acele familii de colonialiși cărora părintele Jeremiah O'Flynn le-a încredințat preasfântul sacrament în momentul plecării, o "mică turmă" care a îndrăgit și a păstrat acea comoară prețioasă, încredințând-o generațiilor succesive care au zidit acest mare tabernacol spre gloria lui Dumnezeu. Să ne bucurăm pentru fidelitatea și perseverența lor și să ne dedicăm să ducem mai departe trudele lor pentru răspândirea evangheliei, pentru convertirea inimilor și creșterea Bisericii în sfințenie, în unitate și în caritate!

Ne pregătim să celebrăm dedicarea noului altar al aceste catedrale vrednice de cinste. Așa cum ne amintește frontalul sculptat în manieră măreață, fiecare altar este simbol al lui Isus Cristos, prezent în mijlocul Bisericii sale ca preot, altar și victimă (cf. Prefața de Paști V). Răstignit, înmormântat și înviat din morți, readus la viață în Duhul Sfânt și așezat la dreapta Tatălui, Cristos a devenit Marele nostru Preot, care mijlocește veșnic pentru noi. În liturgia Bisericii, și mai ales în jertfa Liturghiei consumată pe altarele lumii, el ne invită pe noi, mădulare ale trupului său mistic, să împărtășim auto-dăruirea lui. El ne cheamă pe noi, ca popor sacerdotal al noii și veșnicei alianțe, să oferim, în unire cu el, sacrificiile noastre zilnice pentru mântuirea lumii.

În liturgia de astăzi Biserica ne amintește că, asemenea acestui altar, și noi am fost consacrați, puși "deoparte" pentru slujirea lui Dumnezeu și zidirea împărăției sale. Totuși, prea des, suntem cufundați într-o lume care ar vrea să-l pună pe Dumnezeu "deoparte". În numele libertății și autonomiei umane, numele lui Dumnezeu este redus la tăcere, religia este redusă la devoțiune personală și credința este evitată în piața publică. Uneori o asemenea mentalitate, așa de complet opusă esenței evangheliei, poate chiar să întunece însăși înțelegerea pe care o avem despre Biserică și despre misiunea ei. Și noi putem fi tentați să reducem viața de credință la o chestiune de simplu sentiment, slăbind astfel puterea ei de a inspira o viziune coerentă despre lume și un dialog riguros cu multe alte viziuni care se întrec pentru a cuceri mințile și inimile contemporanilor noștri.

Și totuși istoria, inclusiv cea din timpul nostru, ne demonstrează că problema despre Dumnezeu nu poate fi redusă niciodată la tăcere, de asemenea că indiferența față de dimensiunea religioasă a existenței umane în ultimă analiză îl diminuează și-l trădează chiar pe om. Oare nu acesta este mesajul proclamat de minunata arhitectură a acestei catedrale? Nu acesta este misterul credinței care este vestit de la acest altar la fiecare celebrare a Euharistiei? Credința ne învață că în Cristos Isus, Cuvântul Întrupat, ajungem să înțelegem măreția umanității noastre însăși, misterul vieții noastre pe pământ și destinul sublim care ne așteaptă în cer (cf. Gaudium et spes, 24).

În afară de asta, credința ne învață că noi suntem creaturi ale lui Dumnezeu, făcute după chipul și asemănarea lui, înzestrate cu o demnitate inviolabilă și chemate la viața veșnică. Acolo unde omul este diminuat, acolo lumea care ne înconjoară este diminuată; își pierde propria semnificație ultimă și își pierde obiectivul. Ceea ce rezultă din asta nu este o cultură a vieții, ci a morții. Cum poate fi considerat acest lucru un "progres"? Dimpotrivă, este un pas înapoi, o formă de regres, care în ultimă analiză seacă însăși izvoarele vieții atât a individului cât și a întregii societăți.

Știm că la sfârșit - așa cum a văzut așa de clar sfântul Ignațiu de Loyola - unicul "standard" adevărat după care poate fi măsurată orice realitate umană este crucea și mesajul său de iubire nemeritată care biruie asupra răului, asupra păcatului și asupra morții, care creează viață nouă și bucurie perenă. Crucea revelează că ne regăsim pe noi înșine numai dăruind viețile noastre, primind iubirea lui Dumnezeu ca dar nemeritat și acționând pentru a conduce orice bărbat și orice femeie spre frumusețea acelei iubiri și spre lumina adevărului care singură aduce lumii mântuire.

În acest adevăr - misterul credinței - am fost consacrați (cf. In 17,17-19) și în acest adevăr suntem chemați să creștem, cu ajutorul harului lui Dumnezeu, în fidelitatea zilnică față de cuvântul său, în comuniunea dătătoare de viață a Bisericii. Și totuși cât de greu este acest drum de consacrare! Cere o "convertire" continuă, o moarte jertfelnică față de noi înșine care este condiția pentru a aparține pe deplin lui Dumnezeu, o schimbare a minții și a inimii care aduce libertate adevărată și o nouă lărgime a viziunii. Liturgia de astăzi ne oferă un simbol elocvent al acelei transformări spirituale progresive la care fiecare dintre noi este chemat. De la stropirea cu apă, de la proclamarea cuvântului lui Dumnezeu, de la invocarea tuturor sfinților, până la rugăciunea de consacrare, la ungerea și spălarea altarului, la îmbrăcarea lui în alb și împodobirea lui cu lumină - toate aceste rituri ne invită să re-trăim propria noastră consacrare la Botez. Ne invită să respingem păcatul și atracțiile sale false și să bem tot mai profund din izvorul dătător de viață al harului lui Dumnezeu.

Iubiți prieteni, fie ca această celebrare, în prezența urmașului lui Petru, să fie un moment de rededicare și de reînnoire a întregii Biserici în Australia! Doresc aici să fac o pauză pentru a recunoaște rușinea pe care am simțit-o cu toții ca urmare a abuzurilor sexuale asupra minorilor din partea unor preoți sau călugări din această națiune. Aceste fapte reprobabile, care constituie o trădare așa de gravă a încrederii, trebuie să fie condamnați în mod incontestabil. Ele au provocat mare durere și au dăunat mărturiei Bisericii. Vă cer vouă tuturor să-i susțineți și să-i asistați pe episcopii voștri și să colaborați cu ei pentru a combate acest rău. Victimele trebuie să primească grijă și compasiune și responsabilii acestor rele trebuie să fie duși în fața justiției. Este o prioritate urgentă promovarea unui ambient mai sigur și mai sănătos, în special pentru tineri. În aceste zile, marcați de celebrarea Zilei Mondiale a Tineretului, suntem chemați să reflectăm asupra comorii prețioase care ne-a fost încredințată în tinerii noștri și ce mare parte a misiunii Bisericii a fost dedicată în această țară educării lor și îngrijirii lor. În timp ce Biserica în Australia continuă, în spiritul evangheliei, să înfrunte cu eficacitate această provocare pastorală serioasă, mă unesc cu voi în rugăciune pentru ca acest timp de purificare să aducă cu sine vindecare, reconciliere și o fidelitate tot mai mare față de exigențele morale ale evangheliei.

Doresc acum să mă adresez seminariștilor și tinerilor călugări care sunt printre noi cu un cuvânt special de afecțiune și de încurajare. Dragi prieteni: cu mare generozitate ați pornit pe o cale specială de consacrare, înrădăcinată în Botezul vostru și întreprinsă ca răspuns la chemarea personală a Domnului. V-ați angajat, în diferite moduri, să acceptați invitația lui Cristos de a-l urma, de a lăsa în urma voastră toate lucrurile și de a dedica viața voastră în obținerea sfințeniei și în slujba poporului său.

În evanghelia de astăzi Domnul ne cheamă "să credem în lumină" (cf. In 12,36). Aceste cuvinte au o semnificație specială pentru voi, dragi tineri seminariști și călugări. Ele sunt un apel să aveți încredere în adevărul cuvântului lui Dumnezeu și să sperați ferm în promisiunile sale. Ele ne invită să vedem, cu ochii credinței, opera infailibilă a harului său în jurul nostru, chiar în acele timpuri întunecate în care toate eforturile noastre par zadarnice. Lăsați ca acest altar, cu imaginea măreață a lui Cristos Slujitorul Suferind, să fie o inspirație constantă pentru voi. Există desigur momente în care fiecare discipol fidel simte arșița și greutatea zilei (cf. Mt 20,12), și lupta pentru a da mărturie profetică unei lumi care poate să apară surdă la exigențele cuvântului lui Dumnezeu. Dar nu vă fie frică! Credeți în lumină! Îndrăgiți adevărul pe care l-am auzit astăzi la lectura a doua: "Isus Cristos este același ieri, astăzi și întotdeauna" (Ev 13,8). Lumina Paștelui continuă să alunge întunericul!

Domnul ne cheamă să umblăm în lumină (cf. In 12,35). Fiecare dintre voi a întreprins cea mai mare și cea mai glorioasă dintre bătălii, aceea de a fi consacrați în adevăr, de a crește în virtute, de a ajunge la armonia dintre gânduri și idealuri, pe de o parte, și dintre cuvinte și acțiuni, pe de altă parte. Intrați cu sinceritate și în manieră profundă în disciplina și în spiritul programelor voastre de formare. Umblați în fiecare zi în lumina lui Cristos prin fidelitatea față de rugăciunea personală și liturgică, hrăniți de meditarea cuvântului inspirat al lui Dumnezeu. Părinților Bisericii le plăcea să vadă Scripturile ca un paradis spiritual, o grădină unde putem umbla liber cu Dumnezeu, admirând frumusețea și armonia planului său mântuitor în timp ce aduce rod în însăși viața noastră, în viața Bisericii și de-a lungul întregii istorii. Așadar, rugăciunea și meditarea cuvântului lui Dumnezeu să fie candela care luminează, purifică și conduce pașii voștri de-a lungul drumului pe care Domnul l-a stabilit pentru voi. Faceți din celebrarea zilnică a Euharistiei centrul vieții voastre. La fiecare Liturghie, atunci când trupul și sângele Domnului sunt ridicate la sfârșitul Rugăciunii euharistice, ridicați inima voastră și viața voastră în Cristos, cu el și prin el, în unitatea Duhului Sfânt, ca jertfă iubitoare adusă lui Dumnezeu Tatăl nostru.

Astfel, dragi tineri seminariști și călugări, voi înșivă veți deveni altare vii, pe care iubirea jertfelnică a lui Cristos este făcută prezentă ca inspirație și izvor de hrană spirituală pentru cei pe care îi veți întâlni. Îmbrățișând chemarea Domnului de a-l urma în castitate, sărăcie și ascultare, ați întreprins călătoria unei ucenicii radicale care vă va face "semne de împotrivire" (cf. Lc 2,34) pentru mulți dintre contemporanii voștri. Modelați zilnic viața voastră după auto-dăruirea iubitoare a Domnului însuși ascultând de voința Tatălui. În felul acesta veți descoperi libertatea și bucuria care pot să atragă alții la acea Iubire care este dincolo de orice altă iubire ca izvor al său și împlinire ultimă a sa. Nu uitați niciodată că castitatea pentru împărăție înseamnă a îmbrățișa o viață dedicată complet iubirii, o iubire care vă face capabili să vă dedicați pe voi înșivă fără rezerve slujirii lui Dumnezeu pentru a fi pe deplin prezenți la frați și la surori, în special la cei care sunt în nevoie. Comorile cele mai mari pe care le împărtășiți cu alți tineri - idealismul vostru, generozitatea, timpul și energiile - acestea sunt adevăratele sacrificii pe care le depuneți pe altarul Domnului. Fie ca să puteți ține mereu cont de această carismă minunată pe care Dumnezeu v-a dat-o pentru gloria sa și pentru edificarea Bisericii!

Dragi prieteni, lăsați-mă să închei aceste reflecții atrăgând atenția voastră asupra marelui vitraliu din corul acestei catedrale. În el sfânta Fecioară Maria, Regina Cerului, este reprezentată pe tron cu maiestate lângă Fiul său dumnezeiesc. Artistul a reprezentat-o pe Maria ca noua Evă, care îi oferă lui Cristos, noul Adam, un măr. Acest gest simbolizează răsturnarea făcută de ea a neascultării părinților noștri, rodul bogat pe care harul lui Dumnezeu l-a adus în însăși viața ei și primele roade ale acelei omeniri răscumpărate și glorificate pe care Ea a precedat-o în gloria paradisului. Să-i cerem Mariei, Ajutorul creștinilor, să susțină Biserica din Australia în fidelitatea față de acel har prin care Domnul răstignit continuă să "atragă la el" toată creația și fiecare inimă umană (cf. In 12,32). Fie ca puterea Duhului său Sfânt să-i consacre pe credincioșii din această țară în adevăr, să producă roade îmbelșugate de sfințenie și de dreptate pentru răscumpărarea lumii și să conducă întreaga omenire spre plinătatea de viață în jurul acelui altar unde, în gloria liturgiei cerești, suntem chemați să cântăm laudele lui Dumnezeu pentru veșnicie. Amin.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat