Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul papei la întâlnirea ecumenică în catedrala din Sydney

Publicăm în continuare textul discursului rostit vineri, 18 iulie 2008, de Benedict al XVI-lea în timpul întâlnirii ecumenice în Cripta Saint Mary's Cathedral din Sydney.

* * *

Iubiți frați și surori în Cristos, înalț mulțumiri arzătoare către Dumnezeu pentru oportunitatea de a vă întâlni și de a mă ruga împreună cu voi, care ați venit aici ca reprezentanți ai diferitelor comunități creștine din Australia. Recunoscător pentru cuvintele cordiale de bun-venit ale episcopului Forsyth și ale cardinalului Pell, cu sentimente de bucurie vă salut în numele Domnului Isus, "piatra unghiulară" a "casei lui Dumnezeu" (cf. Ef 2,19-20). Sunt deosebit de bucuros să evidențiez prezența cardinalului Edward Cassidy, Președinte emerit al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Îmi amintesc cu recunoștință angajarea sa hotărâtă în promovarea înțelegerii reciproce dintre toți creștinii.

Australia este o țară marcată de o mare diversitate etnică și religioasă. Imigranții vin la țărmurile acestui tărâm maiestuos cu speranța de a găsi aici fericire și oportunități bune de ocupație. Și națiunea voastră este una care recunoaște importanța libertății religioase. Acesta este un drept fundamental care, dacă este respectat, permite cetățenilor să acționeze pe baza valorilor înrădăcinate în convingerile lor cele mai profunde, contribuind astfel la bunăstarea întregii societăți. În felul acesta creștinii contribuie, împreună cu membrii celorlalte religii, la promovarea demnității umane și la prietenia dintre națiuni.

Australienilor le place discuția sinceră și cordială. Acest lucru a adus un serviciu bun mișcării ecumenice. Un exemplu poate fi Acordul semnat în anul 2004 de membrii Consiliului Național al Bisericilor din Australia. Acest document recunoaște o angajare comună, indică obiective, declară puncte de convergență, fără a trece în grabă peste diferențe. O asemenea abordare demonstrează nu numai că e posibil de găsit rezoluții concrete pentru o colaborare rodnică în prezent, dar și că avem nevoie să continuăm discuții răbdătoare despre puncte teologice de divergență. Fie ca deliberările, pe care le întreprindeți în Consiliul Bisericilor și în alte forumuri locale, să fie susținute de rezultatele pe care le-ați obținut deja.

Anul acesta celebrăm bimilenarul nașterii sfântului Paul, lucrător neobosit în favoarea unității în Biserica primară. În textul din Scriptură pe care tocmai l-am ascultat, Paul ne amintește harul enorm pe care l-am primit devenind mădulare ale trupului lui Cristos prin Botez. Acest Sacrament, care este poarta de intrare în Biserică și "legătura de unitate" pentru cei care grație lui au fost renăscuți (cf. Unitatis redintegratio, 22), este prin urmare punctul de plecare al întregii mișcări ecumenice. Și totuși nu este destinația finală. Drumul ecumenismului tinde în definitiv la o celebrare comună a Euharistiei (cf. Ut unum sint, 23-24.45), pe care Cristos a încredințat-o apostolilor săi ca sacramentul prin excelență al unității Bisericii. Chiar dacă mai sunt încă piedici de depășit, noi putem fi siguri că într-o zi o Euharistie comună nu va face decât să sublinieze hotărârea noastre de a ne iubi și a ne sluji unii pe alții după exemplul Domnului nostru: porunca lui Isus, "faceți aceasta în amintirea mea" (Lc 22,19) este, de fapt, în mod intrinsec îndreptată spre avertismentul său de "a ne spăla picioarele unii altora" (In 13,14). Pentru acest motiv un dialog sincer care se referă la locul Euharistiei - stimulat de un studiu reînnoit și atent al Scripturii, al scrierilor patristice și al documentelor din cele două milenii de istorie creștină (cf. Ut unum sint, 69-70) - va folosi fără îndoială la înaintarea mișcării ecumenice și la unificarea mărturiei noastre în fața lumii.

Iubiți prieteni în Cristos, cred că veți fi de acord să considerați că mișcarea ecumenică a ajuns la un punct critic. Pentru a merge înainte, trebuie să cerem încontinuu de la Dumnezeu să reînnoiască mințile noastre cu harul Duhului Sfânt (cf. Rom 12,2), care ne vorbește prin intermediul Scripturilor și ne conduce la tot adevărul (cf. 2Pt 1,20-21; In 16,13). Trebuie să veghem împotriva oricărei ispite de a considera doctrina ca izvor de dezbinare și de aceea ca piedică la ceea ce pare să fie misiunea cea mai urgentă și imediată pentru a îmbunătăți lumea în care trăim. În realitate, istoria Bisericii demonstrează că praxis nu numai că este inseparabilă de didaché, de învățătură, ci dimpotrivă provine din ea. Cu cât ne dedicăm mai asiduu să ajungem la o înțelegere comună a misterelor divine, cu atât faptele noastre de caritate vor vorbi mai elocvent despre imensa bunătate a lui Dumnezeu și despre iubirea lui față de toți (cf. 2Tim 1,8-10). Sfântul Augustin a exprimat interconexiunea între darul cunoașterii și virtutea carității atunci când a scris că mintea se întoarce la Dumnezeu prin iubire (cf. De moribus Ecclesiae catholicae, XII,21) și că oriunde se vede caritatea, se vede Treimea (cf. De Trinitate, VIII,8,12).

Pentru acest motiv, dialogul ecumenic înaintează nu numai printr-un schimb de idei, ci împărtășind daruri care ne îmbogățesc reciproc (cf. Ut unum sint, 28.57). O "idee" are ca scop ajungerea la adevăr; un "dar" exprimă iubirea. Ambele sunt esențiale pentru dialog. A ne deschide pe noi înșine pentru a accepta daruri spirituale de la alți creștini stimulează capacitatea noastră de a percepe lumina adevărului care vine de Duhul Sfânt. Sfântul Paul învață că în koinonia Bisericii noi avem facultatea de a apăra adevărul Evangheliei și mijloacele pentru această apărare, pentru că Biserica este zidită "pe fundamentul Apostolilor și al Profeților", avându-l pe însuși Isus ca piatră unghiulară (Ef 2,20).

În această lumină, putem probabil să luăm în considerare imaginile biblice complementare de "trup" și de "templu" folosite pentru a descrie Biserica. În folosirea imaginii trupului (cf. 1Cor 12,12-31), Paul atrage atenția asupra unității organice și asupra diversității care permite Bisericii să respire și să crească. Totuși la fel de semnificativă este imaginea unui templu solid și bine structurat, compus din pietre vii, care se sprijină pe un fundament sigur. Însuși Isus adună în el în unitate perfectă aceste imagini de "trup" și de "templu" (cf. In 2,21-22; Lc 23,45; Ap 21,22).

Fiecare element din structura Bisericii este important; dar toate ar șovăi și s-ar dărâma fără piatra unghiulară care este Cristos. Ca și "concetățeni" ai acestei "case a lui Dumnezeu", creștinii trebuie să acționeze împreună pentru a face în așa fel încât edificiul să rămână trainic așa încât alte persoane să fie atrase ca să intre și să descopere comorile îmbelșugate de har care se află în interiorul său. În promovarea valorilor creștine, nu trebuie să ne temem să proclamăm izvorul lor dând mărturie comună lui Isus Cristos Domnul. El a încredințat "apostolilor" misiunea, despre el au vorbit "profeții" și pe el îl oferim noi lumii.

Iubiți prieteni, prezența voastră aici mă umple de speranță arzătoare că, așa cum continuăm împreună pe calea anevoioasă spre unitatea deplină, vom avea curajul să oferim o mărturie comună lui Cristos. Paul vorbește despre importanța profeților în Biserica de la începuturi; și noi am primit o chemare profetică prin Botez. Am încredere ca Duhul să deschidă ochii noștri pentru a vedea darurile spirituale ale celorlalți, să deschidă inimile noastre pentru a primi puterea sa și să deschidă larg mințile noastre pentru a primi lumina adevărului lui Cristos. Exprim recunoștința mea arzătoare fiecăruia dintre voi pentru angajarea de timp, de învățătură și de talent pe care ați dat-o în slujba "unicului trup și a unicului spirit" (Ef 4,4; cf. 1Cor 12,13), pe care Domnul l-a voit pentru poporul său și pentru care și-a dat însăși viața sa. Glorie și putere să-i fie lui în vecii vecilor. Amin!

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat